Mihnea Ghilduş, fondator Dizainăr

Mihnea Ghilduș este designer de produs si fondatorul proiectului Dizainăr, un magazin ce reuneste tinerii designeri romani si ii ajuta sa isi aduca creatiile in fata publicului autohton si international.

Nume si prenume: Mihnea Ghilduş
Functie: fondator si designer de produs
Compania: Dizainar
Tema intalnirii: Mihnea Ghilduş, fondator Dizainăr
Data: 01-07-2016

Mihnea Ghilduş se autointituleaza „gospodar creativ” in cadrul proiectului pe care l-a fondat acum mai bine de 6 ani, Dizainăr, un magazin ce reuneste tinerii designeri romani si ii ajuta sa isi aduca creatiile in fata publicului autohton si international. Dizainăr ca este locul unde creativitatea, productia si piata isi dau mana prieteneste, ceea ce, cu alte cuvinte, inseamna ca este punctul de legatura dintre creator, producator si cumparator. Mihnea este absolvent al Universitatii de Arta Bucuresti, sectia Design de produs, a urmat cursurile de master la Academia de Arte si Design din Stuttgart, Germania, iar in prezent este chiar el profesor in cadrul Universitatii Nationale de Arte din Bucuresti.

 

 

Adina David, Femei in Afaceri: Buna, Mihnea, esti unul dintre promotorii designului ce imbina traditia si viata contemporana si ai reusit, mai intai prin casa Prispa, iar apoi prin magazinul Dizainăr, sa readuci in atentia publicului traditia si talentul romanesc. Care este motivatia din spatele pasiunii tale si care sunt planurile tale de viitor din acest punct de vedere?

 

Mihnea Ghilduş: Buna, Adina, salutari Femei in Afaceri. Intrebarea este foarte interesanta pentru mine si mi-o pun la randul meu in fiecare zi. Raspunsul este mai complicat si se rafineaza la fiecare iterare.

Motivatia mea primara este aceea ca imi doresc sa fiu mandru de mine, de colegii mei, de conationalii mei, practic, prin extensie, imi doresc sa pot pasi cu mandrie oriunde in lumea aceasta si sa spun ca sunt designer roman. Poate ca natiunea din care vii este un concept demodat in ziua de azi, intr-o lume care se vrea globala si lipsita de prejudecati. Dar chiar este asa? Realitatea pe care eu am cunoscut-o este ca inca exista foarte multe prejudecati, iar a fi roman te claseaza in general intr-o zona de prejudecati negative. A fi designer este insa un lucru apreciat in lume. Si pentru ca stiu designeri foarte buni si talentati in Romania, m-am gandit ca este o sansa ca oamenii valorosi din aceasta tara sa devina recunoscuti prin design.

Planurile mele de viitor includ transformarea meseriei de designer dintr-una necunoscuta intr-una foarte cautata si, prin asociere, si a industriei romanesti (care acum este o industrie de productie) intr-o industrie a inovatiei.

 

A.D.: Esti designer de produs, profesor la Universitatea Nationala de Arte, dar coordonezi si activitatea proiectului Dizainăr. Povesteste-ne putin cum arata o zi din viata ta si cum reusesti sa jonglezi cu mindset-ul de business si cu cel de artist.

 

Mihnea Ghilduş: In primul rand, vreau sa fie foarte clar ca eu sunt designer, nu artist, si mindset-ul de artist nu are nimic de-a face cu meseria de designer. Diferenta este foarte simpla si usor de inteles. Artistul creeaza direct din perspectiva proprie; designerul creeaza prin perspectiva rezolvarii unei probleme. Aceasta poate fi o problema adusa de un client (de exemplu: cresterea vanzarilor) sau o problema sociala, economica, medicala, personala, identificata direct de designer.

 

Faptul ca lucrez pentru Universitatea Nationala de Arte ma ajuta in dezvoltarea magazinului fiindca apuc sa ii cunosc pe tinerii designeri inca din timpul procesului de formare. Iar prin faptul ca sunt in contact direct cu piata de design, ii pot ajuta pe studenti sa intelega mai bine ce se cere pe piata si cum se pot pregati pentru viata reala ce vine socant de repede dupa terminarea studiilor.

 

In concluzie, nu imi este greu sa fac trecerea intre viata universitara si cea profesionala. Dizainăr este un loc in care vin foarte multi studenti atat ca sa se inspire sau sa invete, cat si ca sa participe la piata designului romanesc. Iar designerii care expun deja la noi in magazin sunt in proportie de aprox. 90% absolventi ai universitatilor de profil din toata tara.


O zi din viata mea incepe cu un drum cu bicicleta pana la universitate, unde am o intalnire de 2 ore cu studentii, dupa care ma duc la magazinul de pe str. Putul cu Plopi 17, adica la 3 minute de facultate (cu bicicleta). Ziua de lucru la magazin include atat multa munca de birou: mail-uri, hartii, intalniri, cat si multa munca de proiectare a noilor evenimente sau amenajari. O parte importanta a magazinului Dizainăr este ca echipa noastra are in compozitie designeri cu care colaboram pentru realizarea de amenajari de design ambiental si apoi implementam conceptele in mare parte chiar noi. Una dintre partile foarte frumoase ale meseriei pe care o fac este ca am ocazia aproape zilnic sa intru in atelier si sa construiesc ceva cu mainile mele.

 

A.D.: Dizainăr este locul in care talentul designerilor romani se poate vedea extrem de bine, aveti o comunitate numeroasa, unita, iar proiectul are si rolul de a educa consumatorul in ceea ce priveste designul de produs si calitatea. Ne poti spune cum a evoluat aceasta piata, atat a designerilor, cat si a consumatorilor, in ultimii patru ani? Se intampla acum lucruri care nu erau posibile atunci?

 

Mihnea Ghilduş: Asa cum spuneai, suntem la intersectia dintre creator si cumparator, dar si producator si din acest motiv motto-ul nostru este “creez. produc. cumpar”. In aceasta ecuatie, pentru mine a fost la fel de importanta de la inceput relatia dintre creator si producator ca relatia dintre creator si cumparator.

 

Avem de-a face, ce-i drept, cu o piata imatura cand vine vorba de design si a educa piata este o misiune pe care orice business ar trebui sa o aiba. Viziunea aceea a bancherilor din anii ’80-’90, conform careia un business are doar responsabilitatea de a fi profitabil financiar pentru actionarii si angajatii lui, este una desueta. In sfarsit, din ce in ce mai multi oameni contemporani au inteles influenta pe care o are un business asupra mediului in care isi desfasoara activitatea si au inceput sa dea si o componenta sociala afacerilor. Afacerile vechi au inceput sa faca CSR (Corporate Social Responsability). Business-urile contemporane care vor sa aiba si sustenabilitate isi includ componenta sociala in nucleul afacerii sau, mai bine zis, isi construiesc de la inceput afacerea in jurul unei valori mai mari decat banul.

 

Pentru noi, valoarea aceasta este designul ca mod de gandire. Asa ca Dizainăr este construit pe o viziune de design, iar cei cu care lucram inteleg si apreciaza acest lucru. Din acest motiv a fost si posibil sa crestem o piata care la inceput nu voia sa fie crescuta, o piata care nu exista.
Ceea ce acum 4 ani parea o fantezie, adica oamenii normali sa cumpere design realizat de romani, este astazi o realitate. In plus, producatorii romani au inceput sa-i caute pe designeri fiindca au inceput sa capete incredere in creatia lor si in rolul pe care il joaca in ecosistemul economic un produs bine gandit si mai ales un produs dorit de public.

 

A.D.: Ai mentionat ca lucrarile tale au rolul de a ajuta pe cineva, de a rezolva o problema. Ne poti da cateva exemple?

 

Mihnea Ghilduş: Un exemplu foarte bun din punctul meu de vedere este designul medical, nu este insa singurul exemplu. Practic orice tip de design trebuie sa ajute doar ca in cazul designului medical, tema este mai clara si beneficiul este mai usor de inteles.
Am avut ocazia sa lucrez cu un producator de aparatura medicala in 2009-2010, care a inteles importanta designului pentru unul dintre produsele sale. Astfel a aparut Insalin, un inhalator de sare ce are rolul de a mari capacitatea pulmonara a utilizatorului si de a imbunatati sanatatea respiratorie a unui locuitor citadin, a unui sportiv, a unei persoane cu afectiuni respiratorii. Prin inhalarea de sare, utilizatorul are aceleasi beneficii ca intr-o vizita la salina si isi poate trata afectiunile precum bronsite, sinuzite, rinite, alergii etc. Produsul se poate cumpara de pe site-ul Dizainăr sau direct de la noi din magazin.

 

A.D.: In orice business exista si o multime de obstacole, iar in zona artistica cu atat mai mult. Care au fost provocarile pe care le-ai intampinat de-a lungul timpului si cum ai reusit sa le depasesti?

 

Mihnea Ghilduş: Dupa mai multi ani de activitate in mediul de afaceri din Romania, cred ca cel mai mare obstacol este comunicarea sau, mai bine zis, lipsa educatiei in comunicare si lipsa antrenamentului de lucru in echipa.

 

Cu totii suntem diferiti si ne exprimam diferit. Designerii invata o meserie a creativitatii si organizarii in timp ce programatorii invata o meserie a disciplinei iar economistii una a finantelor, de exemplu. Din pacate toate aceste meserii (si multe altele) nu sunt predate in context si actorii lor nu reusesc sa vada rolul rotitei pe care o reprezinta in marele mecanism global. Cu totii ajungem astfel destul de des sa credem ca suntem zeii propriului univers, ai propriei meserii etc.

 

Realitatea este ca doar lucrand in echipa poti intelege ca rolul tau tine mereu si de rolul colegului. Iar colaborarile profesionale ar trebui sa fie mereu o munca in echipa. Scriam mai devreme despre valoare. Ar fi trebuit sa-i spun plus-valoare. Cumparatorii rareori cumpara un produs fiindca are cele mai bune specificatii. Sunt multe produse cu cele mai bune specificatii si cea mai buna calitate a componentelor dar argumentul de cumparare la final este sentimentul pe care il creeaza acel produs in cumparatorul lui si asta este ceea ce noi numim plus-valoare. Aceasta poate fi data doar prin spunerea unei povesti ce il atinge pe utilizator. Si prin poveste nu ma refer la un vanzator care spune povesti la telefon, ci la asocierile pe care le face un om atunci cand vede, simte, miroase, aude sau gusta un produs. Aceste asocieri sunt cele pe care le gandeste un designer si fara ele, produsele nu au proverbialele sare si piper. Mi se pare ca designul este ca sarea in bucate. Si daca ne amintim de acea poveste din copilarie, putem invata multe despre meseriile creative. Totusi si in acea poveste regele a trebuit intai sa vada cum e viata fara sare, ca sa inteleaga importantea ei si acum cred ca suntem intr-un moment asemanator in Romania. Avem foarte multi regi, sa le spunem generic posesori de capital, si cativa bucatari pe care i-am putea numi generic creatori. Spre diferenta de regele din poveste, regii din Romania nu inteleg inca importanta sarii fiindca inca nu au gustat-o, Romania fiind o tara cu deficit la capitolul design. Asa ca ce am inceput noi sa facem a fost sa punem sare intr-o mancare ce nu a avut niciodata sare in trecut. In momentul in care regii vor intelege importanta ei si comunicarea va fi mai buna intre branse. Deja se vad progrese, oamenii care au gustat deja bucatele cu cantitatea corecta de sare vor mai multe si revin si, uite asa, timp de 3 ani si jumatate de cand am inceput sa punem sare in designul romanesc, oamenii au inceput incet, incet sa aprecieze ceea ce noi am tot promovat prin hashtag-uri: #designromanesc si #viatadeDizainăr.

 

A.D.: Suntem mandri sa avem atat de multe talente autohtone, insa mai avem cale lunga pana cand acestea vor fi apreciate si promovate la adevarata lor valoare. Ce ti-ai dori sa stie potentialii consumatori si promotori ai designului romanesc?

 

Mihnea Ghilduş: Designul romanesc este la fel de bun ca oricare alt design, dar are ceva in plus pentru romani: este facut pentru ei. Noi am expus designul romanesc atat in Milano cat si in Londra si feedback-ul pietei internationale a fost excelent, neasteptat de bun. Designul romanesc este design cautat pe plan internationa,l dar pentru ei nu conteaza ca e romanesc, pentru ei conteaza doar ca e bun.


Pentru noi ar trebui sa conteze din motivele pe care le-am expus in raspunsul de la prima intrebare si pentru ca, la final, daca iti cumperi un scaun bun romanesc in loc de un scaun bun italienesc, investesti intr-un designer, un producator, un sistem educational de la tine din tara, nu din Italia. Si intre noi fie vorba, Romania are mai multa nevoie de investitia ta decat Italia sau Germania sau Anglia sau Franta sau orice alta tara care a ajuns deja sa aiba o economie si o cultura bine dezvoltate.

 

In cele din urma, eu m-am inconjurat de produsele designerilor romani fiindca mie chiar imi plac foarte mult, sunt foarte diverse si inovative si rezoneaza cu ceva din interiorul meu, ceva ce ma face mandru ca sunt coleg de breasla, coleg de oras, coleg de tara cu acesti oameni pe care ii promovez si care imi sunt foarte dragi #designeriromani.

 

http://www.dizainar.ro/

 

Interviu realizat de Adina David

PR Manager Femei in Afaceri

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24