Adrian Fako – aventurier, fondator si CEO Accelerole

Adrian si-a inceput devreme aventura in antreprenoriat, incepand prima afacere proprie inca din perioada liceului. Are un business inchis si altele 2 de succes – este fondator 8000Plus Design Solutions si co-fondator & CEO Accelerole. 

Nume si prenume: Adrian Fako
Functie: Fondator si CEO
Compania: Accelerole
Tema intalnirii: Adrian Fako – aventurier, fondator si CEO Accelerole
Data: 30-05-2016

Adrian si-a inceput devreme aventura in antreprenoriat, incepand prima afacere proprie inca din perioada liceului. Are un business inchis si altele 2 de succes – este fondator 8000Plus Design Solutions si co-fondator & CEO Accelerole. Pasionat de stiinta, tehnologie, fotografie si activitati in aer liber, Adrian a urcat munti inalti inca din 2007 (a atins inaltimea de 8600 m in 2014 intr-o expeditie de 2 luni pe muntele Everest), antrenandu-se la maratoane montane de alergare si de bicicleta.

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Prima ta experienta in antreprenoriat a fost cand inca erai in liceu. Si de atunci ai ramas fidel acestei lumi. Ai stiut in acel moment ca singurul tau sef vei tu sau nu erai inca foarte convins ca asta e drumul tau?

 

Adrian Fako: Mi-am asumat din primii ani de dupa liceu ca vreau sa construiesc echipe si lucruri (acum le spun „Produse” si sunt in general corelate cu tehnologia). Abia la cativa ani dupa ce m-am apucat de primele initiative am descoperit ceea ce se numeste neuroplasticitate – capacitatea creierului de a se adapta in timp in functie de stimuli si context. Contextul in care m-am pus (de a incepe, de a face, de a vinde lucruri) m-au dus si mai departe pe drumul acesta. Poate la inceput nu imi placea la fel de mult, insa acum stiu ca asta este ceea ce voi continua sa fac. Cu cat aloc mai mult timp si energie in antreprenoriat cu atat o sa imi cresc sansele si competentele sa fac asta in continuare.

 

M.C.: Nu pot evita subiectul Everest, este cea mai mare provocare pe care ai depasit-o? Fiecare om cand isi depaseste limitele, asa cum se intampla cand escaladezi Everestul, invata ceva despre el. Ce ti-a predat tie si cum ai implementat in viata de zi cu zi?

 

Adrian Fako: Am fost in expeditii mai dificile decat pe Everest, insa, ca si complexitate, aceasta a fost cea mai grea. In toate incursiunile, de fapt, „expeditia” este inauntrul mintii tale, experienta pe care o poti avea doar intr-o forma fizica foarte buna. Echilibru. Evadare. Inspiratie. Detasare. Fitness. Prietenii. Motivare. Training. Performanta. Urc muntii pentru a fi mai bun si sper ca sunt mai bun pentru ca i-am urcat. Bun in toate intelesurile termenului.

 

M.C.: Aventura momentului se numeste Accelerole, este o aventura noua intr-o zona pe care deja o cunosteai. Personal am luat contact cu Accelerole acum mai bine de un an, ne aflam acum fata in fata cu Accelerole 3.0. Ce a dus la schimbari si ce urmeaza mai departe? O versiune 4.0 sau o stabilizare si dezvoltare pe orizontala a versiunii actuale? Si, bineinteles, cine este si ce face Accelerole?

 

Adrian Fako: Accelerole este o aplicatie pentru mobil si tableta, white-label. Ea este folosita pentru programe de invatare, comunicare si activare a echipelor, mai ales atunci cand ele nu impart acelasi sediu. Mai mult, este folosita in clipa de fata pentru a gestiona si oferi continut relevant si unor comunitati de partneri (clienti sau distribuitori), nu numai de angajati.

3.0 ii putem spune pentru ca primele 1.0 si 2.0 de pana acum nu au avut clienti platitori. Ne-am dat seama ca piata din Romania este pregatita pentru acest 3.0, nu pentru altceva. Este un produs pentru ca il dezvoltam continuu, incercam sa intelegem cat mai bine provocarile pe care le vor avea pe termen lung clientii analizand ce fac ei si ce fac altii asemanatori lor in tarile din vest (unde este si piata noastra principala). Acum facem in paralel imbunatatiri de functionalitate, adaugam din dezbaterile cu clienti sau parteneri acele lucruri pentru care ei platesc (care produc cu adevat valoare), in acelasti timp fiind aliniati cu misiunea noastra de a face engagement si invatare continua in timpul jobului, imbinate cu atingerea KPI-urilor companiilor. Urmeaza sa lucram cu clienti din vest, cu un numar de useri cu un ordin de marime mai mare decat ce avem in acest moment.

 

M.C.: Care sunt obiectivele anului al carui prim trimestru ne-a oferit deja destule lectii? Ce va doriti concret de la Accelerole in 2016?

 

Adrian Fako: Semnarea a 5 parteneriate strategice aditionale (avem 3 deja), insa in Statele Unite. Primele „customer success stories” pe care sa le prezentam global. Extinderea echipei la nivel international.

 

M.C.: Se spune sa incepi cu exit-ul in minte. Este o afacere din pasiune pe care o vei lasa copiilor ca mostenire sau ai in minte momentul exit-ului?

 

Adrian Fako: Un SaaS business nu este din punctul meu de vedere „lasabil mostenire”. Poate o sa reusim sa il crestem in cativa ani la peste 5-10 M ARR (venit recurent anual de la clienti), ceea ne duce intr-o alta liga, insa cred ca atunci mi-ar placea sa incep altceva. Imi place viteza in business, cu cat esti mai mare cu atat ai inertie mai mare. Pentru a ajunge mai departe esti de obicei cumparat si primesti suportul unui gigant: resurse, echipe, parteneri, clienti. Nu am mai trecut prin asta ca sa stiu cum va fi acolo, dar ne va placea sa facem si asta.

 

M.C.: Esti parte dintr-o generatie care se confrunta cu provocari noi, cu acces la informatie foarte usor si simplificat. Tocmai ai fost validat ca lider informal al acestei generatii. Care sunt obstacolele de care va loviti? Ce va lipseste pentru a deveni si lideri la nivel national general?

 

Adrian Fako: Nu cred ca lideri la nivel national in Romania este relevant intr-o lume globala. Dimensiunea si impactul a ceea ce facem aici este infim in pietele mature (avem si companii exceptionale, insa putine). Obiectivul este sa producem valoare acolo unde piata este pregatita pentru ce vrem sa cream, dispusa sa plateasca pentru aceasta valoare.

 

M.C.: Te provoc la un exercitiu de imaginatie si, in acelasi timp, de sinceritate. Daca maine ai putea face 3 schimbari in lumea in care traim pentru a imbunatati societatea, comunitatea de business sau viata, in general, a generatiei tale, care ar fi acestea?

 

Adrian Fako: As face schimbari doar in educatie. Educatia primara in care copiii sa experimenteze si sa invete sa chestioneze si descopere alaturi de educatori cu studii de psihologie, care sa le inteleaga nevoile, abolirea inregimentarii de tip clase de elevi in ciclul primar si inlocuirea cu un sistem de educatie de tip „workshop-uri”, cu favorizarea intrebarilor, a chestionarii, a punerii la indoiala a dogmelor, apoi un sistem superior de tip maestru – discipol odata cu adolescenta, in care fiecare este la randul sau maestru pentru un grup si discipol intr-un alt grup.

 

M.C.: Studii finantate de UE alaturi de studiul recent al EY prezinta antreprenoriatul romanesc drept dorinta generatiei tinere ca inlocuitor al unui loc de munca, dar, cu toate astea, faptele nu sunt tocmai in concordanta cu dorintele. Esti antreprenor in serie deja, care au fost marile obstacole si cum ar trebui viitoarea generatie sa le depaseasca pe ale lor? Din punctul tau de vedere, ce ii opreste cel mai des: lipsa de cultura antreprenoriala, finantarea sau lipsa de informatie si suport?

 

Adrian Fako: Inlocuirea unui loc de munca ar trebui sa fie o consecinta. Dorinta de a face lucruri de valoare pentru o comunitate (globala sau locala) este o motivatie sanatoasa. Apoi validarea, primii clienti, resursele si incepe sa se infiripe un business. Daca inlocuiesti doar locul de munca, cu siguranta nu o sa inlocuiesti si salariul.

 

M.C.: Ai mai mult de o afacere de care te ocupi, esti aventurier si pasionat de alpinism si intotdeauna exista si viata personala. Reusesti sa jonglezi cu toate situatiile dintr-o zi sau ai aceeasi problema de echilibru ca si angajatii din corporatii? Mai ai timp si sa stai tu cu tine si sa planifici urmatoarea lansare de afacere?

 

Adrian Fako: Nu cred in separarea pe care o prezinta media, ca o separare a programului sau a vietilor pe care le avem, cel putin nu intr-un startup. Cand misiunea companiei e importanta, nu vrei sa pleci intr-o vacanta in care sa „uiti” de birou, ci poate sa cauti noi unghiuri de a vedea provocarile. Lucrurile pe care le facem se imbina, se ajuta reciproc constant.

Am prieteni din corporatii foarte echilibrati si motivati cat si cunoscuti care au inceput afaceri insa acum au dificultati in a-si gasi misiunea si linistea. Echilibrul vine din multe lucruri, in primul rand trebuie sa existe dorinta de a te educa sa il gasesti. Esti dispus sa faci orice este necesar sa ajungi sa te intelegi?

 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Ce recomandari poti face membrelor comunitatii FIA pentru un an 2016 mai bun, profesional si nu numai?

 

Adrian Fako: Nu suntem fiinte facute sa concureze intre ele, ci sa coopereze. Milioane de ani de evolutie ne-au construit asa. In acesti ani, omul s-a dezvoltat dupa niste legi ale naturii pe care noi incercam artificial sa le ignoram, evitam sau negam.

Din punct de vedere business, sa rezolve probleme reale, sa nu se amageasca avand mai intai o solutie si apoi cautand problema pentru care se aplica ea. Am mai spus-o si imi place de fiecare data, inainte de a te apuca de un business e foarte bine sa te indragostesti de problemele clientului tau. Astfel poti sa vezi care dintre solutiile posibile iti permit in acelasi timp sa produci valoare (sa rezolvi problema), cat si sa capturezi aceasta valoare, iar daca se poate, sa o capturezi pe termen lung.

Suna greu pentru ca este foarte greu sa ajungi acolo, dar daca nu asta vrei sa faci, de ce te apuci de un business? Suna bine sa spui ca esti propriul sef, dar spune cineva si care este pretul pentru asta?

 

https://accelerole.com/

 

Interviu realizat de Mihai Chiratcu

Editor Femei in Afaceri

mihai.chiratcu@femei-in-afaceri.ro

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24