Mihaela Ginju, Partener si Director Executiv ERUDIO
Nume si prenume: Mihaela Ginju
Functie: Partener si Director Executiv
Compania: ERUDIO
Data: 01-08-2014

Inainte de a infiinta Erudio, Mihaela a lucrat ca Logistic Assistant si Account Manager in Arexim, ca Business Development Manager in Mobilrom (Orange), Sales Manger in GTS Telecom si Consultant in Ascendis. Timp de 5 ani a condus echipa de retail a GTS Telecom unde a reusit o dubla performanta: cresterea vanzarilor cu 30-35% anual, precum si crearea si implementarea cu succes a arhitecturii de business in segmentul de retail. Aici a initiat coordonarea si derularea unor proiecte de anvergura: dezvoltarea si aplicarea propriei solutii de CRM a GTS Telecom; repozitionarea serviciilor GTS in functie de dinamica schimbatoare a pietei de internet; dezvoltarea de produse noi, training in-house permanent cu forta de vanzari.

La Ascendis a dezvoltat si sustinut programe de training in principalele zone de interes pentru ea: vanzari – management si abilitati, comunicare, leadership. A lucrat cu Microsoft, Xerox, Assa Abloy si Dufa Deutek, GfK Romania - mai mult de 100 de zile de training, peste 500 de cursanti.

Astazi este Partener si Director Executiv al ERUDIO, o companie al carei obiect de activitate este crearea si derularea de programe educationale - la granita dintre cultura si afaceri - adresate top-managerilor din companiile romanesti. Dupa o idee originala ce ii apartine, ERUDIO a lansat conceptul “Erisma - Leadership creativ”, primul concept de acest fel din Romania.

In cadrul ERUDIO dezvolta si sustine cursuri de 2-3 zile pentru corporatii, zona ei de expertiza fiind comunicarea. Cursurile pe care le sustine sunt "Arta povestirii in leadership" si "Descoperim cum sa relationam prin tehnici teatrale".

 

Veronica Stancu, Femei in Afaceri: Ati lucrat 11 ani in vanzari; ce te invata acest domeniu? Se spune ca vindem tot timpul ceva. Cum sa facem acest lucru in beneficiul celui care cumpara si al nostru?

 

Mihaela Ginju: Cand vinzi, inveti sa construiesti relatii, iar relatiile se bazeaza pe incredere.

Avem incredere in oamenii care incerca sa gasesca cea mai buna solutie pentru ambele parti - si pentru client, si pentru propria companie. Asta inseamna a te aseza de la egal la egal la masa, adica intr-o pozitie care presupune respect pentru client, dar si pentru tine insuti. Experienta in vanzari este o lectie a increderii in sine. Si doi, in vanzari inveti sa comunici cu oamenii intr-un fel in care putine profesii te pot ajuta. In primul rand, inveti sa comunici cu scop. Apoi inveti sa vorbesti putin si sa asculti mult. Adica inveti sa descoperi universul oamenilor din fata ta – cu ce se ocupa, ce probleme au, ce rezolvari le sunt proprii. In activitatea de vanzator inveti sa fii empatic, flexibil in gandire si totodata sa nu-ti pierzi scopul. Cred ca este unul dintre cele mai bune exercitii de cunoastere a naturii umane si de adecvare la sine si la interlocutor.

 

V.S.: In urma cu 9 ani drumul dvs. profesional si-a schimbat directia catre antreprenoriat. Mi-ati spus ca v-ati pregatit mai bine de doi ani pentru aceasta decizie. Va rog sa povestiti ce a insemnat “samburele” programului Erisma.

 

Mihaela Ginju: In 2004, la EMBA, am aflat de un studiu international despre cele mai mari frici ale oamenilor. Cred ca stiti deja, vorbirea in public se afla pe primul loc oriunde in lume. Chestiunea m-a pus serios pe ganduri. Am meditat mai bine de doi ani la acest subiect, l-am intors pe toate partile, l-am comparat cu experientele mele din lumea spectacolului si pana la urma el a prins conturul unui program de dezvoltare a liderilor.

 

Pentru ca actul de leadership este “iesirea la rampa” in fata oamenilor pe care ii conduci, unde, prin gandurile, ideile si povestile tale inspiri si atragi, concentrezi energiile celor din fata ta catre o tinta comuna, catre o viziune impartasita.

 

M-am adresat liderilor pentru ca ei sunt cei care conduc schimbarea. M-am adresat liderilor romani din mediul privat pentru ca dupa15 ani de activitate in mediul de afaceri (la acel moment) am ajuns sa-i cunosc, sa le pretuiesc aptitudinile, determinarea si capacitatea de autodepasire. Si, nu in ultimul rand, m-am adresat lor, pentru ca stiu din proprie experienta ca mediul si societatea in care am invatat si ne-am format nu au pus accent pe individ si potentialul lui, cat, mai degraba, a incercat sa ne uniformizeze.

 

Ori, poti avea cele mai revolutionare idei, cea mai originala viziune sau cele mai complete competente, daca nu ai obisnuinta si lejeritatea de a ti le exprima ele, fie se vor pierde, fie vor fi sustinute de alcineva in locul tau, dar atunci o va face in maniera proprie, diferita de viziunea ta.

 

V.S.: Din experienta pe care ati acumulat-o, ce inseamna sa fii antreprenor in Romania in urma cu 9 ani si ce inseamna acum?

 

Mihaela Ginju: In momentul in care am avut proiectul in minte mi-a fost atat de evident ca trebuie sa-l fac incat nimic nu m-ar mai fi putut opri. Proiectele au viata lor si cand li se deschide culoarul de oportunitate toate se leaga, toate te duc inainte. Si acest lucru se poate vedea si la afacerile de succes care au pornit si s-au dezvoltat in plina criza economica in pofida credintei generale ca momentul nu e prielnic. Ca antreprenor cred ca, pe de o parte, trebuie sa ai un plan bun, solid, iar pe de alta parte, ai nevoie sa iti asculti instinctul.

 

V.S.: Ce ati face diferit daca v-ati afla din nou in punctul zero al drumului antreprenorial?

 

Mihaela Ginju: Nimic. Si prin asta nu vreau sa spun ca toate au mers perfect de la inceput. Doar ca toate se invata la timpul lor. Daca pornesti, ai si sansa sa descoperi. Si ce crezi ca stii, dar nu stii. Si ce crezi ca stii si chiar stii. Si, mai ales, ce nu stii. Nu te poti astepta sa le cuprinzi pe toate de la inceput, pentru ca nu e posibil. Experienta nemijlocita, cea de la firul ierbii, isi va spune cuvantul si te va ajuta sa te desavarsesti.

 

V.S.: Ce inseamna proiectul Erisma? Cine sunt profesorii, ce obtin absolventii la finalul acestui program?

 

Mihaela Ginju: In Erisma, firul conducator este descoperirea potentialului individual al liderului, autenticitatea lui. Intr-o singura fraza: programul Erisma - Leadership Creativ este locul in care inveti sa te conduci intai pe tine, pentru ca apoi sa-i poti conduce pe ceilalti. Astfel, Erisma se adreseaza managerilor si liderilor din organizatii, antreprenorilor si celor care conduc echipe numeroase.

Formatul programului este un curs care se intinde pe 11 saptamani, o zi pe saptamana, alternativ vineri si sambata de la 9.00 la 18.00. Programul presupune un parcurs de exercitii si teme practice de Scriere Creativa, Tehnici Teatrale, Autocunoastere si Vorbire in Public. Si debuteaza cu un insert de Arta Cultivarii. Profesori in program sunt Horia-Roman Patapievici, Ioana Parvulescu, Liviu Papadima, Adrian Titieni si Mugur Ciumageanu. Nu de mult timp am inceput inscrierile pentru o noua editie Erisma, a XVIII-a, care va incepe in toamna, pe 20 septembrie.

Ceea ce ne propunem noi este sa aducem participantilor:

  • O intelegere mai profunda a lor si a celor din jur.
  • O mai mare incredere in sine si putere mai mare de a-si pune in act punctele forte.
  • Abilitati sporite de persuasiune si inspirare a celor din jur, in discutii restranse sau in interactiuni cu un public larg.
  • Relatii mai autentice atat in spatiul profesional, cat si in cel personal.
  • O versiune mai buna a lor ca om si ca lider.

 

V.S.: De ce este nevoie de implicarea zonei artistice si a celei de autocunoastere pentru a deveni om intreg (personal si profesional)?

 

Mihaela Ginju: Am sa va raspund la intrebare in cheia leadershipului, adica a rolului de conducator pe care unii oameni si-l asuma.

Diverse universitati din Statele Unite, dar nu numai, si-au pus problema autenticitatii in leadership. Au elaborat diferite studii, iar intr-unul dintre ele, realizat in 2007 de Harvard University pe un esantion de 125 de lideri de succes americani din toate domeniile economice, avand varste cuprinse intre 20 si 95 de ani, au rezultat urmatoarele atribute ale liderului autentic.

Liderii autentici sunt oameni care

-          isi gasesc sursa de inspiratie in povestea vietii lor

-          mediteaza asupra povestilor, experientelor de viata care i-au format

-          sunt atenti la reactiile celor din jur atunci cand intra intr-un spatiu public

-          sunt dispusi sa impartaseasca si altora din experientele lor de viata

-          sunt capabili sa-si pretuiasca unicitatea.

Prin urmare, studiile arata ca liderii autentici traverseaza un continuu proces de autocunoastere pentru a se intelege, a trai si a se prezenta in acord cu ceea ce sunt. Si au nevoie de exercitiul exprimarii in public, care este domeniul artelor spectacolului.

Revenind la “Omul intreg” despre care vorbeati dumneavoastra, sau despre “Omul ca intreg” – as adauga eu – devenim oameni mai buni si mai completi reflectand la experientele traite, atat in cheie rationala cat si in cheie sensibila. Dar cum se reflecteaza in cheie sensibila? Asta nu se invata cu creionul pe hartie, rational, ci prin experiente artistice –  muzicale, teatrale, de culoare sau perspectiva, s.a.m.d. – care, impreuna, creeaza un sistem de referinta paralel celui rational si complementar lui.

 

V.S.: Dupa atatia ani, in care ati intalnit personalitati profesionale complexe, care credeti ca sunt atributele unui lider autentic?

 

Mihaela Ginju: In noua ani de cand derulam programul Erisma, am intalnit peste 350 de personalitati puternic conturate, absolventii nostri. Sunt oameni cu realizari remarcabile si cu un traseu profesional de inalta tinuta. Si, totusi, ei gandesc ca pot deveni mai buni pentru ei insisi si pentru cei din jur. Cred ca principalul atribut al liderului autentic este acela ca este dispus sa invete pe tot parcursul vietii pentru ca are un scop superior, acela de a deveni un om mai bun si de a-i ajuta si pe altii sa fie mai buni.

 

V.S.: Dar calitatile unui bun vorbitor in public (teama nr. 1 a oamenilor)?

 

Mihaela Ginju: Calitatea cea mai mare a unui bun vorbitor in public, in opinia mea, este aceea de a fi adecvat – lui insusi si publicului. Adica de a se pastra pe sine - credinte, valori, stil personal. Si de a fi adecvat contextului. Desigur, a avea si charisma, suna tentant. Dar eu cred ca si mai important este sa fii tu insuti, pentru ca asta va crea incredere. Miza, in vorbirea in public, este castigarea inimii oamenilor. Ori asta are la baza, intai de toate, increderea.

 

 V.S.:  De ce calitati considerati ca are nevoie o femeie antreprenor in 2014?

 

Mihaela Ginju: Eu nu cred ca antreprenoriatul este o chestiune de gen. N-a fost niciodata. Daca sunt mai putine femei in antreprenoriat vine din faptul ca femeia dedica o mare parte din timpul sau familiei si copiilor, asa cum este si firesc. Pe de alta parte, vedem  in jurul nostru femei care reusesc sa impace drumul profesional cu cel familial. Este o chestiune de alegere personala, nu pot da sfaturi. Fiecare va sti ce i se potriveste mai bine, ce ii aduce implinire.

 

V.S.: Pastrand proportiile si diferentele necesare, la fel ca Femei in Afaceri, Erudio este o comunitate. In opinia dvs., care este rolul comunitatilor?

 

Mihaela Ginju: Comunitatile se creeaza in jurul unor interese si valori comune. Sunt locurile in care vii sa construiesti alaturi de alti oameni – relatii, proiecte, un mod de a petrece timp cu sens. Sunt importante pentru ca aduna laolalta resurse de o varietate si o diversitate pe care nu ai cum sa le cuprinzi in eprubeta unui proiect individual . Comunitatea este un loc al invatarii, al descoperirii si al cresterii personale, pana la urma. Si cred ca pentru ca o comunitate sa existe, ea are nevoie sa-si pretuiasca membri - sa-i faca sa se simta importanti, doriti si implicati.

 

Aflati mai multe despre Erudio pe www.erudio.ro

Interviu realizat de Veronica Stancu

Copyright: Femei in Afaceri 2021 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24