Interviu cu Mihaela Radulescu, owner Innerout
Nume si prenume: Mihaela Radulescu
Functie: owner
Compania: Innerout
Data: 24-01-2014

O cariera de 15 ani in publicitate si branding i-a dat curaj Mihaelei Radulescu sa transforme experienta profesionala in afacerea proprie. S-a lansat in antreprenoriat pe 12.12.2012, iar acest algoritm a transformat-o azi intr-unul dintre cei mai activi speakeri. Mihaela Radulescu, owner Innerout, companie specializata in branding personal a absolvit Facultatea de Filosofie din Bucuresti. A urmat apoi studii postuniversitare in comunicare si relatii publice, dar si un Master in Filosofia Culturii. In publicitate, a ocupat pozitii de middle si top managment in companiile  DDB, Mercury 360, GMP, iar in branding a fost Senior Brand Consultant la Brandient. Dupa un an de la lansarea Innerout, Mihaela Radulescu vorbeste despre optimizarea comunicarii interumane si sociale si despre importanta brandig-ului personal in dezvoltarea unei afaceri.

Alina Burlacu, Redactor-sef  Femei in Afaceri: Aveti 15 ani de experienta in comunicare si management pentru agentii de publicitate, dar ati ales recent brandingul personal. De ce ati ales aceasta nisa?

Mihaela Radulescu:  Innerout a fost lansat oficial, odata cu site-ul, la 12. 12. 2012 – intamplator, apocaliptic – dar entitatea functiona deja de ceva timp. Am gandit Innerout ca un demers propriu in branding-ul personal, pentru ca poarta o amprenta metodologica si …umana la fel de proprie. Desi exista demersuri punctuale, unele mai sonore, altele mai discrete, nu se poate spune ca exista o piata a branding-ului personal in Romania. Aceasta nisa a marcomm-ului are insa un potential enorm, pentru ca exista nevoia (poate inca neconstientizata si nearticulata) in randul clasei medii, in special antreprenoriale. Anii petrecuti in marcomm m-au ajutat sa inteleg comunicarea interumana si sociala din perspective multiple, iar formatia mea umanista m-a impins catre un domeniu la granita dintre mai multe domenii: comunicare, branding, sociologie, psihologie.


A.B.: Atunci cand ne referim la persoana care se ocupa de brandingul personal ne putem gandi la echivalentul unui antrenor personal in management?

Mihaela Radulescu: Se poate spune si asa, consultantul de brand personal este un antrenor insa nu in managementul afacerii, ci in managementul imaginii afacerii. Branding-ul personal are sens atata timp cat antreprenorul, liderul afacerii isi pune intreg capitalul sau de reputatie in slujba business-ului pe care il are. Branding-ul personal produce valoare pentru ca el contribuie, indirect, dar solid si pe termen lung, la consolidarea reputatiei unui business, unei companii, unei antreprize de orice fel. De aceea antreprenorii, de la startup la business-urile mature, au cea mai mare nevoie de branding personal: pentru ca brand-ul lor personal este o fructuoasa investitie in propria afacere.


A.B.: Cui va adresati? Care este portofoliul pe care il aveti?

Mihaela Radulescu: Ma adresez antreprenorilor, celor care practica meserii liberale (avocati, arhitecti, etc), clasei creative, de la blogeri la creatori de moda. De obicei start-up-urile nu au ca prioritate lucrul la imaginea/reputatia celor care le infiinteaza, pentru ca prioritatea este considerata afacerea insasi. Abia dupa ceva timp, atunci cand oamenii si-au vazut afacerea crescand, incep sa constientizeze legatura dintre imaginea proprie si profilul strategic al business-ului, incep sa-si dea seama ca au niste alegeri de facut, ca nu pot comunica totul si orice, ca trebuie sa mearga cu comunicarea, comportamentul, asocierile personale si de business pe o cale coerenta, articulata, sustenabila, care sa comunice eficient valoarea pe care afacerea lor o aduce lumii. Nu se poate altfel: in afara valorii scoase la iveala si potentate prin comunicare, branding-ul ar fi impostura. Orice afacere trebuie sa priveasca dincolo de profit – sau cel putin sa-l considere un sine qua non nechestionabil – si sa se preocupe de fata pe care o arata lumii, din punct de vedere etic, estetic, uman, relational. 


A.B.: Atunci cand faci branding personal este nevoie de echilibru si integritate morala. De ce sunt necesare cele doua calitati? Care sunt efectele asupra unui business in lipsa acestora?

Mihaela Radulescu: Echilibrul si integritatea morala se refera in egala masura la niste calitati ale consultantului de brand personal si ale obiectului – subiect in sine. A intra in posesia unor informatii personale, in calitate de consultant, necesita integritate, pe de o parte; a proiecta in afara o imagine de sine, prin comunicare, trebuie sa fie, pe de alta parte, in acord cu ce poti livra pentru a sustine acea imagine.


De ce vorbim de integritate morala in mod special in acest context? Pentru ca branding-ul personal marca Innerout are o latura stiintifica, asumata, de aceea am si ales semnatura “Personal Branding Science” provocand ceva nedumerire in jur. “Stiinta” consta in tot demersul de sondare in profunzime al unei personalitati umane, printr-o baterie de teste de personalitate, prin interviuri in-depth, prin tot ceea ce poate contribui la un proces de autocunoastere. Nu intamplator am ales sa-mi incep demersul de branding alaturi de Dan Petre, un veteran al cercetarii calitative pe piata din Romania, fondator al D&D Research. Autocunoasterea, mai exact constientizarea anumitor trasaturi de personalitate care pot hrani oportunitati de cariera, sta la baza brandului personal. Brandul personal nu este o proiectie externa a unei imagini dorite, ci este adanc inradacinat in ceea ce individul, “persona” are in fibra intima: ce poate, ce stie, ce vrea. Acest proces de autocunoastere este unul dintre cele mai mari castiguri pentru cel care decide sa investeasca in branding-ul personal. Pentru asta, investigatorii intra in profunzimea personalitatii umane, pun uneori oglinzi realiste, la lumina zilei, in fata persoanei, il ajuta poate sa scape de mici sau mari iluzii, etc. Se produc mici iluminari, de fiecare data. Or acest intreg material uman nu poate decat sa se lase pe niste maini care ar fi de dorit sa stea bine la capitolul integritate.

Si, inca ceva important si propriu Innerout, pe cale de consecinta: din aceeasi perspectiva a echilibrului si integritatii morale, am privilegiul de a-mi alege clientii. Exista oameni pentru care imi face placere sa lucrez imediat, in care vad potentialul de constructie, in care cred eu insami si alaturi de care apar rezultatele si satisfactiile.

A.B.: Nu faceti evaluari? Nu judecati? Nu incalcati confidentialitatea? Pare o relatie extrem de prietenoasa.

Mihaela Radulescu
: Fac evaluari, ca pentru asta sunt platita, nu sunt insa “judgmental”, ca n-am nicio miza, ar fi incorect si neproductiv. Mare parte din valoarea demersului este data de puterea de patrundere, de capacitatea de a conceptualiza a consultantului si de puterea de a spune multe in cuvinte putine. Branding-ul personal este cel mai complex sistem de simplificare a unei realitati umane, in scopul de a o pune clar, eficient pe harta mentala a celor carora omul respectiv se adreseaza. Exista deontologia  profesionala a consultantului, care nu permite derapaje de confidentialitate. In materie de relatie, ea trebuie sa fie una profesionala, nu prieteneasca, pentru ca branding-ul personal este un serviciu profesional de consiliere de imagine, comunicare si coaching. Nici cu terapeutul nu dezvolti prietenii, e chiar interzis. Relatia poate fi mai scurta, pana cand brandul personal si regulile lui de implementare sunt clarificate si livrate sau de mai lunga durata, in cazul  in care clientul opteaza pentru consiliere si coaching zilnic sau saptamanal. Am clienti in ambele categorii.


A.B.: Ce inseamna branding personal? Cum sa fii tu insati, dar mai eficienta?

Mihaela Radulescu: Branding-ul personal este despre eficienta, dar mai mult de atat, e despre valoare adaugata si inmultita. Eficienta e o consecinta. Este despre autocunoastere in primul rand, despre a sti care este valoarea pe care tu o poti pune in lume prin business-ul tau, prin ideile si initiativele tale, prin asocierile si alegerile pe care le faci. Este apoi despre a le rezuma strategic in cat mai putine cuvinte pentru a face o pozitionare din ele, apoi a comunica eficient acea pozitionare catre cine trebuie si cand trebuie. Pentru a transforma o persoana intr-un brand personal, consultantul trebuie sa poata rezuma intreaga complexitate a unei personalitati umane la doua cuvinte, esenta brandului. Acest demers este unul dificil, pentru ca presupune o alegere strategica uneori greu de decis in special pentru ca aceste doua cuvinte inspira tot arsenalul strategic si tactic al brandului personal de la acel moment incolo. Coerenta/identitatea brandului personal nu inseamna repetitivitate de mesaj, ci consistenta si fir rosu derivate tocmai dintr-o promisiune autentic inradacinata in ceea ce persoana poate sa livreze. Adica o promisiune sustenabila, simpla, clara, relevanta, diferentiatoare atat cat se poate.


A.B.: Coaching sau branding personal? Cei doi termeni sunt sinonimi perfecti? Pe care il preferati si de ce?

Mihaela Radulescu: Branding-ul personal are o dimensiune de coaching, categoric. De altfel, coaching-ul este un concept generic, larg, ce se poate manifesta in cele mai diverse domenii, de la management si leadership la intreaga… viata (life coaching si dezvoltare personala). Doar ca in cazul branding-ului personal exista o parte tehnica, metodologica, concreta, proprie branding-ului ca demers specific de comunicare.


A.B.: Cat de importanta este comunicarea, felul in care ne exprimam ideile si pentru evolutia noastra profesionala , in functii cheie, dar si ca antreprenoare? Credeti ca se vad rezultatele evolutiei  profesionale si in viata personala?

Mihaela Radulescu: Comunicarea este …totul, pentru ca traim in contexte deja extrem de complexe, unde avem de-a face cu probleme, provocari, solicitari pe care nu le putem rezolva singuri, deci trebuie sa stim sa spunem cine suntem, ce stim sa facem, ce stim sa facem diferit si mai ales de ce am fi credibili. Intregul context social este de fapt un “trading” de valoare, un schimb de promisiuni – onorate sau nu. Cred cu tarie ca domeniul comunicarii sociale tine de expertiza, comunicarea eficienta nu este innascuta, ci se invata dupa multi ani de scoala, de lecturi, de experienta si experiente. Artizanii propriilor branduri personale ori sunt deosebit de talentati, ori o fac instinctiv si le iese. Dar n-as putea numara prea multi, si ei oricum se cam gasesc in show biz. In business mai putin spre deloc. Cred ca oamenii de business au nevoie de consultanta si coaching din partea unei instante obiective care sa-i poata observa din toate punctele de vedere si sa le contureze coerent imaginea publica pornind de la miezul de valoare pe care il aduc in lume. Nu cred in tips and tricks in materie de branding personal (decat pentru cei care identifica branding-ul personal cu sfaturile de make up), nu cred in “self made” in domeniul asta. Si mai cred ca este o nevoie cel putin la fel de mare de branding personal in lumea de business, precum este in show biz.


A.B.: Care sunt serviciile pe care le ofera Innerout?

Mihaela Radulescu: Consultanta in branding-ul personal, cu intreg arsenalul  metodologic pe bucati: profiling prin inventare de personalitate, platforma de brand personal si platforma retorica, strategie si tactici de comunicare de brand, coaching pentru aparitiile publice, crisis management si – nu in ultimul rand si oarecum tangential – sesiuni de brand engagement cu angajatii.


www.innerout.ro

Interviu realizat de Alina Burlacu
Redactor-sef  Femei in Afaceri

Copyright: Femei in Afaceri 2021 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24