Interviu cu Mariana Suciu, Director General Romexpo SA
Nume si prenume: Mariana Suciu
Functie: Director General
Compania: Romexpo SA
Data: 03-02-2014

Din 2011 pana in prezent, Mariana Suciu ocupa functia de Director General Romexpo S.A., principalul organizator de targuri si expozitii din Romania, ce are peste 200 de angajati. Cariera Marianei Suciu, in cadrul Romexpo, a inceput in 1996, fiind implicata de la inceput in organizarea de targuri si expozitii, apoi a „avut sansa de a evolua in cariera fara a arde etape”. Despre secretele succesului si provocarile pe care le ai ca femeie in mediul de afaceri cititi in interviul acordat site-ului Femei in Afaceri.

Alina Burlacu, Redactor-sef Femei in Afaceri: Mii de oameni se aduna anual la ROMEXPO si asta pentru ca zeci de targuri si concerte se organizeaza aici, in cele mai diferite domenii. Care este secretul succesului?


Mariana Suciu: Reusita in a coordona o asemenea desfasurare de forte sta atat in atentia la detalii (care de cele mai multe ori definesc organizatia), cat si in a avea in permanenta o viziune de ansamblu. Concret, sunt o fire organizata si foarte riguroasa. Dar, pe langa acestea, am avut sansa de a evolua in cariera fara a arde etape. De exemplu, inainte de a fi numita director general eram manager de proiect pentru cele mai mari targuri ale ROMEXPO. Administram cel putin 1000 de clienti pentru fiecare targ, iar asta mi-a permis sa inteleg in detaliu mecanismul de functionare al intregii organizatii, fara a pierde din vedere anvergura ei.

A.B.: In prezent, ROMEXPO este cel mai mare spatiu expozitional din tara. Cum era la inceputul carierei d-voastre? Care au fost deciziile cele mai importante pe care le-ati luat si care fac ca acest rezultat sa fie mentinut si azi?

Mariana Suciu: Cand m-am angajat, ROMEXPO era una dintre putinele porti de afaceri catre strainatate. Aveam privilegiul unor contacte profesionale foarte utile pentru ca la inceputul anilor ‘90 foarte putine firme straine erau prezente in Romania cu filiale si veneau la targ cu reprezentare directa. Schimbarile pe care le-am operat, iar aici ma refer la majoritatea deciziilor pe care le consider importante, sunt legate de directia pe care ROMEXPO o are pentru viitor. In perioada care a urmat de la numirea mea ca Director General al acestei companii, incepand cu luna iulie 2011, a trebuit sa iau decizii importante pentru bunul mers al ROMEXPO in cadrul acestei industrii. Unele au fost mai usoare, altele mai grele, care au necesitat mai mult timp de analiza, dar toate la un loc alcatuiesc ROMEXPO cel de astazi.
Din 2011 si pana acum s-au imbunatatit atat relatiile de colaborare cu asociatiile importante din industrii variate, si s-a creat o deschidere foarte mare fata de alti organizatori de evenimente. In plus, tot in aceasta perioada, a continuat intinerirea imaginii companiei per ansamblu si a targurilor organizate, apropierea mai mare fata de mediul online si in special fata de retelele sociale, relatia mai stransa cu mass-media, si relationarea mult mai buna cu participantii la targuri, toate concretizandu-se intr-un numar crescut de expozanti si vizitatori. Anul 2013 a insemnat 500.000 de vizitatori si 4.500 de expozanti la evenimentele organizate.

A.B.: Cariera d-voastra din 1996 pana in prezent a insemnat o evolutie continua. Ati simtit vreun moment ca sunteti dezavantajata profesional de faptul ca sunteti femeie?

Mariana Suciu:
Da, pot spune ca am intalnit si momente neplacute in cariera, dar si acestea fac parte din evolutia profesionala, cat si din cea personala. Intuitia in a reactiona pozitiv, dar si determinarea de a continua si finaliza ceva inceput, sunt cele care m-au ajutat sa depasesc unele impasuri. Insa dezavantajata nu m-am simtit in niciun caz. Eu cred ca in afaceri ceea ce conteaza este castigul. Iar castigul inseamna uneori sa intorci in favoarea ta ceea ce poate parea un dezavantaj. Nu as putea spune ca in acest mediu al afacerilor, a fi femeie este un dezavantaj, sau ca, in general, a fi femeie este un minus. Din contra, as putea spune ca e chiar un privilegiu. Noi, femeile, gandim totul dintr-o perspectiva mai emotionala, mai umana, iar de multe ori acest lucru vine ca un atu in lumea dura a business-ului.


A.B.: Cine sunt concurentii ROMEXPO? Daca nu la nivel national, atunci international.

Mariana Suciu:
Organizatorii internationali se afla intr-un proces de globalizare. Startul putea fi mult mai devreme, dar asta este o discutie lunga. Ce inseamna acest proces? Daca inainte un targ era definit de locul unde se desfasura, acum el va fi definit de organizatorul care il opereaza. Expansiunea targurilor in special germane, britanice, italiene catre Europa Centrala, Asia, America de Sud este inceputul unei noi ere in organizarea de targuri si expozitii. In acest context ROMEXPO isi calculeaza urmatorii pasi, in special in directia colaborarii internationale si a dezvoltarii regionale. Peste 10 ani nu vom fi aceiasi. Asta va pot spune cu siguranta.


A.B.: Care este targul international pe care ati vrea sa il aveti la ROMEXPO, dar este inca in stadiu de proiect sau concept?

Mariana Suciu:
Un exemplu in acest sens ar fi “Masters of Lxry”, un targ international pentru industria bunurilor de lux, initiat in 2002 la Amsterdam. Desi ROMEXPO a derulat in trecut un eveniment pentru acest domeniu, adaptat bineinteles la capacitatea pietei din Romania, Luxury Show, evenimentul organizat in Amsterdam ramane in continuare un deziderat. Este vorba de amploare, de numarul si calitatea participantilor, produsele prezentate, vizitatorii si modalitatile de promovare, toate fiind la superlativ.


A.B.: Ce targuri sunt deja programate pentru 2014?

Mariana Suciu: In 2014 organizam 48 de targuri si expozitii, pentru majoritatea industriilor de la turism, constructii, ambarcatiuni, decoratiuni, moda si cosmetice, pana la agricultura, tehnica dentara si alimentatie. Toate sunt publicate in programul expozitional care se afla pe site-ul nostru www.romexpo.ro. Profit de ocazie si anunt ca incepem sezonul de targuri in 13 martie cu 4 evenimente care se vor desfasura in paralel si anume Targul de Turism al Romaniei, IMM Forum, Romanian Nautic Expo si Festivalul de Spiritualitate, medicina alternativa si terapii complementare.

A.B.: In ce masura credeti ca Romexpo sustine mediul de afaceri romanesc? In ce fel o face? Este un loc pentru afacerile cu cifre de afaceri uriase sau se adreseaza si IMM-urilor?

Mariana Suciu: Este un spatiu de afaceri pentru toata lumea. De la companii globale pana la asociatii de familie. Pentru IMM-uri insa, targul inseamna foarte mult. Este in mod real singura ocazie pe care o are in mod organizat sa ia contact cu cele mai mari companii din domeniul lui si cu clientii acestora. In primul rand Targurile fac foarte mult bine Bucurestiului. La toate aceste evenimente vin un numar important de vizitatori straini si din tara, care inseamna incasari pentru hoteluri restaurante, transport, magazine, muzee. Acesta este castigul imediat, dar mai este si castigul promovarii orasului si a Romaniei in general. In al 2 lea rand, legat de impactul asupra economiei, ROMEXPO este, mai ales in aceasta perioada, un energizator.

A.B.: Intr-o functie de conducere, ce este mai important: controlul sau puterea exemplului?

Mariana Suciu:
Amandoua sunt importante. Ambele in proportii egale. Este la fel de important sa dai un exemplu pozitiv si in acelasi timp sa mentii mereu controlul. Pana la urma echilibrul este cheia multor reusite asa ca incerc sa ma ghidez dupa acest principiu in activitatea de zi cu zi.


A.B.: Ultimii ani au fost marcati de criza economica, in ce fel v-a afectat? In procente, 2013 a insemnat crestere sau scadere a profitului ROMEXPO?

Mariana Suciu:
In primii ani de criza 2009 - 2010, cifra de afaceri a scazut cu peste 20 de procente anual. Din 2011 cifra de afaceri a revenit in crestere cu 5 pina la 10 la suta pe an. Tinta noastra este sa refacem volumul de clienti si cifra de afaceri. Aceasta a insemnat evident o regandire a intregului proces de organizare a evenimentelor, eficientizarea costurilor, specializarea angajatilor, o mai mare apropiere fata de nevoile expozantilor si vizitatorilor. In aceasta perioada mai mult decat in orice alta perioada am investit in imaginea targurilor. Am transmis in campaniile noastre multe mesaje pozitive. Am subliniat acest lucru pentru ca cea mai mare greseala pe timp de criza a multor firme este ca isi limiteaza foarte mult comunicarea cu clientii. In logica faptului ca azi e mult mai greu sa vinzi decat in urma cu 4 sau 5 ani, cum crezi ca este posibil sa ai rezultate, cu mai putin efort de vanzare?


A.B.: Sloganul unui brand cunoscut este Imposibilul e nimic. Ce slogan vi se potriveste cel mai bine, profesional?

Mariana Suciu:
Motto-ul meu personal este: “The world is a book and those who do not travel read only a page” (St. Augustin), care cred ca are perfecta aplicabilitate si in lumea afacerilor. Pana la urma, daca nu treci prin cat mai multe experiente, fie ele pozitive sau negative, nu poti spune ca apartii acestui mediu.


www.romexpo.ro

Interviu realizat de Alina Burlacu
Redactor-sef Femei in Afaceri

Copyright: Femei in Afaceri 2021 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24