Interviu cu Irina Markovits, fondatoare Image Matters
Nume si prenume: Irina Markovitz
Functie: Style Consultant
Compania: Image Matters
Data: 10-05-2012

Irina Markovits a absolvit Facultatea de Jurnalism si dupa cativa ani de activitate in PR si Advertising, a lucrat o perioada in zona de Project Management (Regional Coordinator pentru Fundatia Steven Spielberg “Survivors of the Shoah”). A locuit timp de 5 ani in Belgia si  apoi in Ungaria. In Bruxelles, a lucrat pentru un ONG din domeniul resurselor umane/ reorientare profesionala pentru expatriati, a fost Director of Fundraising, Marketing and Communications. Imediat dupa mutarea la Budapesta, a inceput cursurile de specializare in domeniul consultantei de imagine si stil (cursuri la Londra, Viena si Budapesta), in paralel cu o serie de cursuri de Business Management la Bucuresti, iar la sfarstul anului 2004 a fondat “Image Matters”. De atunci, a consiliat peste 350 de clienti, carora li se adauga si clienti corporate importanti. Referintele sale profesionale includ certificarea de Consultant de Imagine primita din partea “Colour Me Beautiful” UK, cea mai prestigioasa scoala de consultanta de stil si imagine din Europa, instruirea in Fashion & Image Styling de catre Limperts Academy of Design din Marea Britanie, recunoasterea ca make-up artist din partea Mask Make-up School din Budapesta, precum si calitatea de membru asociat al Association of Image Consultants International (AICI) din Statele Unite.


Veronica Stancu, Femei in Afaceri: Irina, ai infiintat primul birou de consiliere de imagine din Romania. Cum a fost acel moment si pregatirea lui?

Irina Markovits: Momentul propriu-zis al deschiderii “Image Matters” a venit ca o continuare fireasca a parcursului meu profesional si a preocuparilor personale din ultimii 4-5 ani: scriam de cativa ani articole axate pe moda, descoperisem existenta acestei profesii si facusem cursuri de specializare in Marea Britanie si in Austria, in sfarsit urmasem cursuri de business management la Bucuresti.  Lansarea primelor servicii, primele intalniri cu cliente, planurile de promovare au fost incarcate de emotii si de un entuziasm amestecat cu panica, la fel ca orice inceput! Pe de alta parte, sprijinul si incurajarile celor apropiati au contat fantastic de mult.


V.S.: In definitiv, ce inseamna sa ai stil? Este o combinatie de haine potrivite, atitudine si…ceva in plus?

Irina Markovits:  O sa vi se para amuzant, dar stilul nu tine doar de imbracaminte, vestimentatia este doar una dintre exprimarile noastre cele mai facile si cel mai usor de observat. Din punctul meu de vedere, stilul tine, pe de o parte, de a te cunoaste foarte bine, de a fi in pas cu tine insati – sa stii ce vrei sa exprimi despre evolutia ta ca femeie si cat de multe vrei sa povestesti despre tine prin imbracaminte, ce preferinte stilistice si cromatice ai… Pe de alta parte, tine de o stapanire a anumitor aspecte “tehnice” ale imaginii: ce culori si croieli te avantajeaza, cat de multe accesorii si imprimeuri poti accepta in functie de stilul tau, cat de indeaproape urmezi tendintele. Peste toate acestea, stilul este o exprimare a propriei creativitati, este un exercitiu al bunului-gust pe care il capeti in timp.


V.S: In opinia ta, stilul vestimentar se invata sau reprezinta o predispozitie?

Irina Markovits: Depinde la ce te raportezi. Cu cat esti mai interesata de vestimentatie, de moda sau tendinte, cu atat mai mult vei trai senzatia ca exista o predispozitie, iar timpul dedicat acestei preocupari iti va multiplica creativitatea, vei simti nevoia unei actualizari constante a stilului propriu, implicit a garderobei.. Atunci cand imaginea personala este o preocupare cu importanta egala ca cea fata de familie, sanatate, activitate profesionala, cu atat exprimarea stilistica are mai curand o functie utilitara decat creativa, iar “invatarea” se face intr-un alt ritm. Personal, nu cred ca exista o predispozitie pentru “a avea stil”, cred in schimb ca tine de exercitiu estetic, de consecventa si perseverenta.


V.S:  Ce diferenta face stilul in vietile oamenilor? Faptul ca iti definesti un stil vestimentar te face mai placut, mai apreciat, mai competitiv?

Irina Markovits: Definirea propriului stil vestimentar ar trebui sa conteze doar pentru cea care construieste acest lucru – o va face sa se simta mai sigura pe propriile alegeri vestimentare, se va simti eliberata de constrangerile unui tipar de imbracaminte sau cromatic pe care il folosise pana atunci. Rezultatul ulterior, al unui plus de incredere in sine, duce la o schimbare de comportament – nu cred ca exista vreo femeie careia sa ii arati ca poate fi frumoasa, iar ea sa refuze sau sa nu isi doreasca sa arate in acel fel, atunci cand stie ca se poate! In alta ordine de idei, slefuirea stilului vestimentar ne ajuta sa avem o prezenta mai placuta, dar cu toata sinceritate, nu ar trebui sa facem acest lucru doar pentru ca ne dorim validarea sau aprobarea celorlalti.


V.S:  De ce Audrey Hepburn este un etalon pentru stil si eleganta?

Irina Markovits: Sunt multe motivele pentru care Audrey a devenit un standard. Intr-o prima faza, ea a spart tiparul imaginii actritelor de la Hollywood din anii ’50. Infatisarea ei gratioasa, adolescentina, cvasi-androgina era foarte diferita de cea a actritelor incorsetate si voluptoase din cinematografia acelor timpuri. A adus cu sine si pregatire teatrala, fusese si balerina, asadar cateva aspecte care ii formasera gusturile clasice, elegante. Din punct de vedere al stilului, intr-o vreme in care femeile purtau inca corsete, rochii inflorate cu jupon, pantofi cu tocuri si isi coafau parul, ea aparea in helanci si pantaloni tigareta negri, in balerini si cu parul prins in coada sau intr-un coc de balerina. A folosit o “recuzita” care nu se demodeaza, piese vestimentare minimaliste si longevive, o paleta de culori simple si le-a ramas fidela intreaga viata.


V.S:  Spune-ne cate ceva despre cursul “Fii propria ta stilista”, pe care il organizezi de 4 ani.

Irina Markovits: Este unul din proiectele mele de suflet, care ma entuziasmeaza enorm de cate ori vorbesc despre el! Cursul a venit ca o prelungire a serviciilor mele individuale de stilism, l-am initiat intai in Bucuresti. Aici au avut loc primele editii, iar numarul de participante a crescut de la o data la alta: am pornit cu 12-14 persoane, astazi grupele sunt de aproximativ 25. Primavara 2012 este momentul in care am inceput organizarea cursurilor in 6 orase din tara, de la jumatatea lui martie pana la inceputul lunii iunie (Cluj, Timisoara, Iasi, Constanta, Brasov si Sibiu).

Sunt 2 zile intensive, timp in care participantele primesc absolut toate informatiile pe baza carora sa isi analizeze, construiasca si defineasca stilul vestimentar: in ce tip de silueta se incadreaza si cum ar trebui sa se imbrace, ce culori le infrumuseteaza si cum pot crea combinatii cromatice reusite, ce stil vestimentar le reflecta personalitatea si stilul de viata, ce ar trebui sa le contina garderoba, cum sa creeze maximum de tinute cu un minimum de haine… Pe langa informatiile teoretice, exista parti foarte interactive: discutii particularizate de evaluarea a imaginii si tinutelor fiecareia dintre ele, sesiuni de intrebari si raspunsuri, demonstratii practice prin care isi pot da seama de ce o bruneta nu poate imbraca aceleasi culori ca o blonda si viceversa.


V.S:  Blogul tau, StyleDiary.ro, reprezinta cartea careia ii mai adaugi cate un capitol?

Irina Markovits: Multa lume ma intreaba asta! StyleDiary este in primul rand o supapa: aici scriu despre subiecte care nu vor aparea niciodata in paginile revistelor pentru care scriu, aici scriu despre moda, tendinte si ofer recomandari de stil, mai fac cate o recenzie de carte, dar in egala masura ma trezesc ca discut despre “gradinile secrete” a ceea ce inseamna a te imbraca, ca femeie.  La alt nivel, sunt sigura ca mare parte din subiectele de pe StyleDiary vor face parte, intr-o buna zi, din cuprinsul primei mele carti. Trebuie doar sa descopar o abordare noua a lucrurilor deja cunoscute.


V.S:  Ce le  recomanzi femeilor din Romania la capitolul imagine personala si stil vestimentar?

Irina Markovits:  Sa iasa din propria zona de confort, sa fie mai putin critice cu sine.


V.S:  Cum iti propui sa abordezi tema de la intalnirea “Meet the WOMAN!” din 29 mai 2012? Te rog sa ne oferi cateva amanunte.

Irina Markovits: In interactiunile avute cu femei de diferite varste si din diferite medii profesionale, am observat ca cele mai multe dintre ele asociaza tinuta business cu vestimentatia clasica, cu taiorul bleumarin si alte elemente vestimentare cu autoritate. Prin intermediul explicatiilor, a “recuzitei” la indemana si mai ales a suportului vizual care va servi drept inspiratie, imi propun sa le arat care sunt variantele de stiluri vestimentare feminine, ce inseamna o tinuta business moderna, actualizata, creativa, iesita din sabloane, chiar cu elemente preluate din tendinte, astfel incat sa inteleaga ca taiorul, camasa alba si culorile inchise nu sunt singurele optiuni.

 

Site-urile Irinei Markovits:

www.stylediary.ro

www.imagematters.ro

Interviu realizat de Veronica Stancu

Copyright: Femei in Afaceri 2021 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24