Interviu cu Doina Costache, Head of Multiple Industries Google Romania
Nume si prenume: Doina Costache
Functie: Head of Multiple Industries
Compania: Google Romania
Data: 04-06-2013

Pe Doina Costache microbul IT&C a prins-o inca din facultate, cand i s-a oferit sansa de a lucra la Connex, primul operator GSM din Romania. Aici a invatat ABC-ul conceptelor de a-ti multumi clientii, de inovatie si pasiune pentru nou.
Drumul profesional a continuat apoi in banking, la Unicredit Tiriac ca Sef al Departamentului de Canale Alternative, unde a continuat sa se dedice ideii de a face lucrurile altfel, iar provocarea a fost cu atat mai mare cu cat industria era eminamente una traditionala, pentru care tehnologia trebuia integrata in multiple proceduri si reglementari sufocante. Proiectele frumoase din online marketing, internet si mobile banking i-au deschis insa drumul spre cea mai inovatoare companie din lume, Google.

De 2 ani, Doina se ocupa la Google de strategia de business si online marketing pentru industria financiara, retail si auto din Romania; ea este, de asemenea, responsabila si de businessul de mobile pe care Google il considera ca fiind viitorul de succes in lumea digitala.

 

Marina Bizera, Femei in Afaceri: Se spune ca prima slujba nu se uita niciodata. Cum a inceput cariera dumneavoastra si care sunt cele mai pregnante amintiri din perioada aceea?
 

Doina Costache:  Total de acord: primul job este similar cu prima dragoste, te poate marca pe viata. Am fost norocoasa cand, inca din facultate, fiind foarte usor modelabila si impresionabila (ca orice tanar de 19-20 ani), mi s-a ivit ocazia sa lucrez pentru cel mai admirat brand romanesc, asa cum a fost declarat Connex (actualmente Vodafone) la vremea sa.

Fac o paranteza si profit de context: cred ca in calitate de manageri trecem prea usor cu vederea responsabilitatea pe care o avem de a ne forma si a ne „creste” personal si profesional colegii din echipa, uneori punem prea mult accentul pe lucruri concrete, imediate (folosim des termeni precum „target”, „proiecte”, „revenue”) si uitam de constructia pe termen lung, pe aspecte care nu se vad la suprafata dar care se simt in ADN-ul companiei si care a la long fac diferenta: cultura organizationala, calitatea si principiile oamenilor pe care ii atragem in echipa, cresterea si educarea unor tineri pentru a-i forma ca profesionistii de maine.

Privind in urma, am ramas cu un sentiment acut ca am absolvit cea mai buna scoala de business din tara- Connex mi-a tinut loc si de teorie si de practica, si de facultate si de MBA, a fost totodata si scoala vietii si scoala de business,– iar  castigul numarul 1 din toata experienta sunt fara doar si poate colegii pe care i-am intalnit si de la care am „furat” cu orice interactiune posibila, am invatat cum sa devin un OM mai bun la randul meu.
 

M.B.: 8 ani de zile este o perioada semnificativa in termeni de loialitate a angajatilor. Cum ati luat decizia de a parasi Connex si cat de greu a fost sa faceti pasul acesta?
 

Doina Costache: Nu a fost o decizie impulsiva si nici nu am cautat eu in vreun fel noua oportunitatea ce mi s-a ivit (aceea de a lucra la Unicredit Tiriac bank), tocmai pentru ca eram extrem de atasata de companie si de mediul in care am crescut si m-am dezvoltat. A fost nevoie de multa introspectie si de analiza la rece (incotro se duce industria telecom vs banking, unde vreau eu sa ajung cu dezvoltarea carierei si a vietii personale,  care sunt atuurile mele vs. provocarile din fiecare industrie s.a.m.d.), o serie de intrebari si raspunsuri, care in final au condus spre concluzia de a ma duce spre banking. Dar a fost una din cele mai grele decizii pe care le-am luat vreodata.

Continui paralela de la prima intrebare, cu primul job si prima dragoste: Sunt un sustinator efervescent al ideii ca asa cum iti tratezi familia, asa ar trebui sa iti tratezi si jobul; sa dai celor din jur motive sa vina de drag langa tine, sa creezi o viziune armonioasa cu ce iti doresti tu si ce isi doresc ceilalti (fie ca este vorba de sot/copil sau management board), sa lupti sa salvezi situatia atunci cand relatia nu merge bine (din pacate, unii aleg calea mult prea usoara a unui divort sau a demisiei), si mereu sa fii onest cu propria ta persoana indiferent de mediul in care te afli (sindromul personalitatii multiple predicat de unii- cum ca suntem o persoana la job, alta in familie, alta cu prietenii- pe mine nu ma prinde si nici nu ma caracterizeaza).  Sau poate doar sunt eu idealista!
 

M.B.: Cum a inceput colaborarea cu Google Romania?
 

Doina Costache: Fac parte din categoria celor pentru care nimic nu este intamplator si care construiesc cu propriile maini viitorul pe care ulterior sa il puna in practica.

Constructia „Doina@Google” a inceput cu mult timp in urma, prin toate micile decizii voite sau inconstiente, pe care le-am luat: incepand cu felul in care am ales sa imi petrec adolescenta si anii de facultate, proiectele extra-curriculare, cursurile si specializarile facute chiar si dupa terminarea facultatii, orele investite intr-un proiect sau altul la serviciu, toate da-urile rostite si toate nu-urile raspicate – au facut ca Doina Costache si Google Romania sa se intalneasca!

Insist asupra importantei covarsitoare pe care educatia formala o are in viitorul profesional al unui tanar. Incerc sa ii inteleg pe cei care considera ca prea multa scoala fara baza practica „dauneaza” si care se feresc  sa angajeze oameni „prea” studiosi, pe motiv ca nu au habar de business- dar tin sa le precizez ca depinde foarte mult de tipul de scoala studiat, in ideea ca sunt foarte multe curente scolare (ex: cel britanic, cel scandinav) care imbina fericit teoria cu practica; pana la urma, cu putina implicare si din partea oamenilor de business, vom putea influenta in bine si curricula din facultatile romanesti.

Dar nu ii voi intelege si nu ii voi scuza niciodata pe cei care nu se preocupa de propria lor educatie, care odata ajunsi in facultate isi pierd drumul printre tentatii, sau care folosesc banii (lipsa lor mai degraba) drept justificare – asta in conditiile in care o simpla cautare pe Google dupa „open online courses” iti genereaza nu mai putin de 1,700,000 rezultate/ sau „cursuri gratis online” cu peste 3,000,000 rezultate!
 

M.B.: Ce se intampla cand lucrezi la una dintre cele mai mari si respectate companii din lume? Care sunt reperele profesionale, atmosfera, mediul de lucru?
 

Doina Costache:  Cuvintele cheie sunt „faster, better, more!” Din perspectiva organigramei de business, apreciez foarte mult ca se incurajeaza colaborarea pe orizontala, sunt destul de putine niveluri ierarhice pe verticala, fapt ce incurajeaza teribil un mediu de lucru colaborativ, in care decizia se ia prin consensus mai degraba decat prin impunere top-down.

Reperele profesionale se rezuma la un principiu sanatos:  „binele utilizatorului final”- de aici incep toate initiativele de new business si tot asa se valideaza anumite decizii care pot parea greu de luat. Odata ce stii cine e „stapanul” suprem pe care il slujesti, devine mai clar ce ai de facut.
 

M.B.: Exista o presiune a rezultatelor, o nevoie de competitivitate agresiva?
 

Doina Costache: Voltaire spunea ca lupta cea mai grea e cu tine insuti;  tind sa fiu de acord: cand pui la un loc in aceeasi companie atatia oameni talentati, inteligenti si integri, ambitia de a fi cat mai buni vine de la sine, competitia de a demonstra cat mai mult/cat mai sus face parte din ADN-ul lor, nu este nevoie sa vina nimeni la un nivel superior ierarhic sa ii preseze pe rezultate.
 

M.B.: Va rugam sa ne spuneti cateva detalii despre echipa Google Romania.
 

Doina Costache: Dupa raspunsul de la intrebarea de mai sus, ar mai fi ceva de spus?!
 

M.B.: Desi nimeni nu foloseste expresia „Let’s yahoo it!” , Yahoo ramane principalul competitor Google ca motor de cautare si nu numai. Cum va raportati la competitie?
 

Doina Costache: Competitia aduce dupa sine inovatie, inovatia aduce o viata mai buna/ mai usoara oamenilor. Va fi o zi trista in online cand nu va mai exista competitie!

Ziceam mai sus ca principiul suprem dupa care ne ghidam @Google este „binele utilizatorului final”; intotdeauna,  utilizatorul e cel care valideaza daca produsele companiei X sau ale companiei Y sau ale companiei Z sunt cele mai usor de folosit, cele mai utile, cele mai bune.....daca nu ar exista X,Y, Z etc, ma tem ca fie ne-am multumi cu ce exista chiar daca nu e varianta optima, fie inovatia ar avea de suferit din cauza autosuficientei care poate aparea in lipsa competitiei.
 

M.B.: Care credeti ca va fi „the next big thing” in mediul on-line in viitorul apropiat?
 

Doina Costache: Se vorbeste de ceva vreme de mobile ca fiind urmatorul (actualul?) pariu castigator din online.  Total de acord, doar ca lipseste ceva din poza, astfel incat sa fie cat mai convingatoare si atragatoare pentru utilizatori si companii; vorbim despre cei 3 C: charm, choice, connections.

Astfel, in viitor vom avea tot mai multe creatii de advertising care deopotriva vor incanta clientii  si le vor da posibilitatea sa interactioneze cu brandul, cu mesajul reclamei. Pentru mobile advertising exista deja creatii superbe  in HTML5, prin care utilizatorul poate de exemplu sa se „joace” cu masina careia i se face reclama, o poate roti 360°, sa ii deschida portierele, sa se uite sub capota, sa apese pe claxon si sa isi aleaga dotarile asa cum ar face intr-un showroom fizic.

Felul in care consumam advertising online se va schimba radical si deja vedem semnale cum ca utilizatorii prefera sa aiba controlul cand si ce reclama sa vada, in functie de interese, de contextul in care se afla, de continutul pe care il aceeseaza etc. Pe YouTube, de exemplu, reclamele de tip TrueView, prin care utilizatorul poate apasa butonul „skip this ad” daca nu sunt de interes pentru el, au mare succes tocmai pentru ca se pune accentul pe control, userul isi exercita activ dreptul de a alege.

Cand vorbim de mobile ne referim implicit fara doar si poate la noile conexiuni pe care mobile-ul le deschide pentru mii si milioane de oameni fara acces la internet pe desktop, dar care vor ajunge online cu ajutorul smartphone-ului. Datorita smartphone-ului (si in viitor ma astept ca phabletele sa castige tot mai mult teren, phablet= phone+tablet), advertisingul pe mobil se reinventeaza astfel incat sa tina cont de noua realitate: oamenii sunt mereu in miscare, schimba device-urile cu care acceseaza internetul de zeci de ori pe parcursul unei zile sau chiar se conecteaza simultan la mai multe device-uri, asadar aparatul in sine nu va mai conta pentru mobile/online advertising, ci contextul in care se afla utilizatorul va deveni semnificativ pentru advertisers.
 

M.B.: Cum arata o zi obisnuita de lucru pentru dumneavoastra si ce va place sa faceti in timpul liber?
 

Doina Costache: Inevitabil, tot ceea ce fac si tot ceea ce sunt zi de zi i se datoreaza lui Tudor, baietelului meu. El nu stie inca , dar este compasul meu moral fata de care masor toate deciziile importante pe care le iau, in viata personala si in cariera.
 

M.B.: In final, care sunt recomandarile dumneavoastra pentru membrele comunitatii Femei in Afaceri care doresc sa-si promoveze compania on-line?
 

Doina Costache: Sa isi stabileasca obiective: unde vor sa ajunga cu compania lor? Ce conteaza mai mult pentru businessul lor, sa atraga clienti noi sau sa creasca valoarea cosului pe clientii existenti sau ambele? Plecand de la rezultatul final inapoi pe fir pana la momentul T0, vor vedea mult mai clar ce au de facut si unde e nevoie de investitia de timp cea mai consistenta.

Poate parea un nonsense ce spun acum, dar primul pas este sa isi construiasca un site. Primesc multe intrebari de la oameni care vor sa isi promoveze afacerea online, fara ca macar sa aiba un magazin/showroom virtual (=website). Nu are sens sa vorbim despre remarketing, analytics, display, search marketing etc fara sa acoperim acest prim pas esential, deschiderea unui website.

Resursele de self-management ale unei campanii de promovare online se regasesc in abundenta pe internet, sunt la departare de o simpla cautare- iar la nevoie, exista si suport profesionist pe care cei interesati il pot primi: agentiile certificate Google inscrise in programul Engage (http://goo.gl/1NzUf) sau tineri studenti certificati Google AdWords parte din programul Online Marketing Academy (http://goo.gl/APhvF).

Va multumim!

Interviu realizat de Marina Bizera

 

Copyright: Femei in Afaceri 2021 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24