Interviu cu Alexandra Urcan si Oana Man-Kesselheim, fondatoarele brandului POM
Nume si prenume: Alexandra Urcan si Oana Man-Kesselheim
Functie: CEO & Co-fondator
Compania: POM, brand de imbracaminte
Data: 20-12-2019

Femei in Afaceri: Ce înseamnă POM? De unde vine abrevierea?

 

POM vine de la Port Originea cu Mine și este, după cum poate ați observat, o abreviere, dar și un joc de cuvinte. POM…<P>OM...OM. Asta pentru că suntem despre oameni și cu oameni. De asemenea, suntem un POM pentru că ne tragem rădăcinile din acest pământ, dar creștem și ne îndreptăm ramurile și spre alte culturi. Iar această creștere este o călătorie identitară în care toți ne putem regăsi.

 

Femei in Afaceri: Care este povestea din spatele POM? Cum a luat naștere acest brand? Cine a avut ideea acestui nume?

 

POM s-a născut din niște of-uri. Într-o vacanță mi-am dat seama că toate hainele pe care le am pe mine sunt de proveniență străină -  puține erau din materiale organice care să fie mai blânde cu pielea mea. M-a frustrat acest lucru și m-am gândit ce bine ar fi să avem un brand în România, alternativă la cele străine, accesibil ca preț, din materiale sănătoase și care să spună povestea acestor locuri. Mă gândeam cu cine să încep acest business și, cunoscând-o pe Alexandra de mai mult timp, știind preocuparea ei pentru sustenabilitate și fashion, m-am gândit că e persoana potrivită. Alex oricum se afla de mai mult timp în căutare de soluții pentru a rezolva problemele industriei de fashion, printre cele mai poluante din lume și lucra la dezvoltarea propriei soluții - plus că avea ideea unui produs de îmbrăcăminte sănătos pentru piele deja în minte. Când i-am zis of-ul meu, a făcut click imediat și a dus ideea de brand românesc de îmbrăcăminte la un alt nivel. Cu numele ne-a ajutat colega noastră, Geanina. Noi pornisem la drum cu altul, însă cele două focus grupuri organizate la Cluj ne-au dezvăluit că oamenii simțeau că un alt nume s-ar potrivi mai bine cu produsul și povestea noastră, așa că am pornit într-o călătorie care a durat luni de zile pentru a ne numi așa.

 

Femei in Afaceri: Concret, despre ce este produsul POM?

 

POM este un brand de îmbrăcăminte, iar primul produs este un tricou. Tricourile noastre sunt tricouri de cauză care vorbesc despre identitate la două nivele, unul individual - ce înseamnă să fii om cu bune şi rele, și unul colectiv - suntem parte dintr-o comunitate cu valori similare: neamul din care ne tragem sau omenirea în ansamblul ei. Conceptele noastre de creație (e.g. ilustrații, design graphic)  au un scop foarte bine definit și nu sunt alese doar să dea bine estetic. De asemenea, tricourile sunt certificate după cele mai înalte standarde de mediu din lume, iar asta pentru că ne pasă ce ajunge să poarte consumatorul. Îmbrăcămintea acoperă 80-90% din corp și e în contact cu pielea noastră 24/7. De aceea, evităm substanțele chimice în procesul de producție, tocmai pentru că vrem ca produsul POM să fie sănătos pentru pielea oamenilor. În demersul nostru de a crea un produs responsabil și sustenabil, am înțeles importanța fiecărei etape din procesul de producție - de la cultivarea bumbacului, la oamenii implicați în producție și modul în care e fabricată materia primă, până la eficientizarea resurselor. Puse cap la cap, aceste lucruri dau sustenabilitate produsului nostru.

 

Femei in Afaceri: Care a fost investiția totală în acest business și de unde ați avut fondurile necesare?

 

Am investit în jur de 7.000 EUR până acum din fonduri proprii, economii, pentru care am muncit mult să-i avem. Ei au fost folosiți pentru cercetare, amenajare birou (cuib îi spunem noi), testări de produs, promovare și diverse alte cheltuieli operaționale necesare ca să putem lansa POM, cu toate în regulă. În 2018, am primit finanțare de la StartUp Air 33.000 de EUR care sunt alocați creșterii echipei, dezvoltării de produs și punerii lui pe piață, iar anul acesta, până în 15 decembrie, am rulat o campanie de crowdfunding (strângerea de contribuții financiare mici în schimbul unor recompense) pe Startarium. Targetul financiar a fost de 7.000 de EUR, bani necesari pentru a finanța creația autentică pe tricouri - am reușit să depășim pragul de finanțare cu câteva zile înainte de finalul campaniei.

 

Femei in Afaceri: De unde vă inspirați atunci când alegeți textele pentru tricouri?

 

Suntem despre oameni, devenirea lor identitară și trezirea colectivă. Ne-am ales șapte teme de creație care să ajute în exprimarea identitară și în cunoașterea de sine a celor ce ne poartă, printre care Omul și Planeta, (P)OMUL, Femeia și Viața sau De-ale noastre, micile filosofii românești contemporane. POM spune povestea culturii în care s-a născut în mod autentic. Pentru inspirație ne uităm în noi în primul rând, apoi în jur, observăm, ne întrebăm, simțim cu ce vibrează oamenii din jur și transpunem în creație. De la un sentiment pe care îl ai când privești marea până la un mod de a gândi despre planetă sau acceptarea de sine, sunt reprezentări ce ajung să fie ilustrate grafic sau text. Asta spre deosebire de reprezentările anglo-saxone (e.g. mesaje în engleză).

 

Dorim să ne completăm echipa de creație cu oameni care au diverse profile - istorici, filozofi, antropologi, psihologi, oameni care au și expertiză în diverse sfere de activitate ce se leagă de temele noastre de creație, astfel încât textele noastre și creația în sine să exprime cât mai bine valențele identitare. Creația pentru noi e și un proces asumat pentru că se leagă de om și binele său. Pe moment, suntem în echipă mulți creativi, economiști, designeri și împreună alegem ce credem că e mai bine. E foarte important pentru noi ce cred clienții noștri, așa că ținem cont de părerea lor și ce i-ar ajuta să se exprime mai bine - nu doar texte, dar și ilustrații sau design grafic.

 

Femei in Afaceri: Unde produceți tricourile?

 

Colaborăm cu o echipă compatibilă ca valori din Danemarca, bumbacul este organic și produsul vine din India pentru că în România industria bumbacului aproape a dispărut după Revoluție. În paralel, discutăm cu reprezentanți ai industriei textile din România pentru a găsi soluții ca să mutăm lanțul valoric aici. Ilustrațiile de pe tricouri vor fi create de o echipă mixtă din sfere diferite de activitate (oameni creativi alături de istorici, sociologi sau antropologi), pe baza unei documentări despre ce înseamnă identitate și demers identitar. Chiar la începutul lunii decembrie, am lansat comunitatea de creatori NOI și POM, prin care ne dorim să ajungem la ilustratori, designeri vestimentari sau grafici, artiști alături de care să lucrăm la conceptele pentru colecția din 2020.

 

Femei in Afaceri: Care este profilul clientului POM?

 

Clientul acesta muncește și crede în bine, în general. Uneori se gândește că vrea să plece din România (unii chiar au și făcut-o). Din ceva motiv straniu însă se încăpățânează să rămână aici. Mai ales în orașele mari, aici și-a găsit “locul de joacă” potrivit pentru că participă la teatru, operă, festivaluri culturale, diverse alte festivaluri de muzică sau culinare, cumpără cărți, face sport sau uneori pur și simplu se plimbă. Nu-i străin de tehnologie și mod de lucru moderne. Poți să îl găsești într-o cafenea cu prietenii sau singur pe laptop făcând ceva. Poate munci într-o firmă, însă în mare parte e antreprenor sau intrapreneur, liber profesionist cu un spirit liber, ancorat în valori ce țin de democrație și progres tehnologic, familie (în sensul modern al cuvântului), comunitate și bine, în general. Și uneori e părinte – deja capătă un aer de supererou. E om cu studii universitare, umblat prin străinătate, dar nu-i e rușine să mănânce pită cu slănină și cu ceapă când merge la munte (unde stă în pensiune, uneori și în locuri nedescoperite sau cu cortul). Caută să revină la origini și să trăiască simplu, autentic când e cazul. Apreciază natura și caută să o protejeze, chiar și prin practici mici de zi cu zi (ex. ridică de jos un plastic aruncat).

 

Femei in Afaceri: Cât costă un tricou? Și de unde poate fi achiziționat? (canale de vânzare)

 

Între 120 și 150 de RON, până în acest moment fiind disponibil doar prin campania de crowdfunding de pe Startarium. Am deschis inclusiv creația publicului larg pentru a crea un concept nou de tricou. Va fi un întreg proces de creație parcurs împreună: de la idee și schiță, la lansarea propriului concept.

De anul viitor, tricourile vor fi disponibile cu prevânzare pe platforma noastră www.eușipom.ro. Credem că e important de reținut că aceste tricouri, pe lângă faptul că sunt sănătoase pentru piele, am încercat să îl menținem la un preț accesibil față de alternative similare, pentru început (cele mai multe produse sustenabile sunt vândute la prețuri mari-peste medie pentru consumatorul din România).

 

Femei in Afaceri: Care este planul vostru pe termen mediu-lung? Unde vedeți businessul POM peste 5 ani, de exemplu?

 

Avem câteva lucruri foarte clar asumate: producție în România, diversificarea gamei de produse și extinderea pe piața internațională. Vedem POM peste 5 ani ca unul din brandurile internaționale la care consumatorii și clienții se uită cu respect pentru că își păstrează autenticitatea, își poartă valorile și este sănătos, demonstrând că putem avea grijă de noi și unii de alții.

 

Femei in Afaceri: Care au fost și sunt principalele provocări pentru businessul POM?

 

Sunt câteva provocări la care ne-am așteptat și altele pe care nu le-am anticipat.

De exemplu, știam că va fi o provocare să vindem tricouri în sezonul rece sau să nu facem promoții de Black Friday - tocmai pentru că suntem slow-fashion și încurajăm un consum responsabil. Am creat, în schimb, un mesaj prin care ne-am poziționat față de acest curent. Ți-ești de-ajuns a fost mesajul nostru și încurajează un simț bun al măsurii pentru o viață echilibrată - nevoia de puține lucruri pentru a fi fericit.

Unele lucruri de genul variația mare a cursului valutar, schimbările de prețuri anuale ale furnizorilor ne-au cam luat prin surprindere, iar unele țin oarecum și de instabilitatea mediului economic de aici, ceea ce e mai greu de prevăzut și mai ales de companii la început de drum.

 

Oana: Personal mi s-a părut foarte provocator să îmbin mămicia (cu un bebe de 10 luni) cu business-ul. Cred că nu aș fi reușit să fiu atât de prezentă în viața fiicei mele fără sprijinul echipei și mai ales al Alexandrei.

 

Alexandra: A fost plin de provocări cam întreg parcursul nostru de până, din momentul în care am început să căutăm parteneri de producție și furnizori de materie primă în România, pâna la a căuta soluții de finanțare pentru a putea dezvolta și comercializa produsul pe care noi ni-l doream, a găsi soluții încât să te poți susține pentru a lansa acest business, a descoperi oamenii care să creadă în tine și în viziunea ta. Oarecum cred că am aflat amândouă, de fapt, că cel mai provocator dintre toate acestea pare însuși contextul de fi femeie în afaceri, pe mentalitățile și așa cum e acum construită societatea - cu toate presiunile, inflexiunile și responsabilitățile ce sunt așteptate de la noi. Lucrurile se vor îmbunătăți în viitor. Sunt convinsă de asta.

 

Contact: salut@eusipom.ro

FB: https://www.facebook.com/PortOrigineacuMine/

www.eusipom.ro

Copyright: Femei in Afaceri 2021 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24