Interviu Camelia Sucu, owner Class Living, Iconic Food Wine&Design;
Nume si prenume: Camelia Sucu
Functie: Owner
Compania: Class Living, Iconic Food Wine & Design
Data: 16-09-2013

Absolventa a Facultatii de Medicina Carol Davila din Bucuresti, Camelia Sucu a fondat Mobexpert in 1993, alaturi de partenerul sau. Un an mai tarziu, se dezvolta in cadrul grupului brandul Class Living, retailer de mobila de lux.

Camelia s-a alaturat, printre altele, cauzei UNICEF si Fundatiei Salvati copiii. De asemenea, este membra a Fundatiei Renasterea care dezvolta programe pentru prevenirea cancerului de san, Fundatiei Pro Vita care se ocupa de copiii abandonati, Fundatiei Principesa Margareta care are in grija varstnici fara familie si Fundatiei Classic is Fantastic care incurajeaza tinerii sa asculte si sa aprecieze muzica clasica.

De doi ani, Camelia Sucu a ales sa investeasca in agricultura, cumparand Piata de Gros din Bucuresti. Are perfecta incredere in competentele femeilor din companiile sale care detin 50% dintre pozitiile de top management.

 

Veronica Stancu, Femei in Afaceri: Sunteti una dintre cele mai influente femei de business din Romania, situata in partea superioara a topurilor. Cum gestionati acest statut si ce responsabilitati implicite aveti?


Camelia Sucu
: Statutul de femeie influenta presupune, asa cum bine spuneti, mai degraba responsabilitati decat beneficii. A fi in vizorul public pentru ceea ce faci este pe de o parte o consecinta a faptul ca ceea ce faci e de interes si pe de alta parte e o premiza pentru faptul ca nu prea ai voie sa nu-ti respecti promisiunile. Intotdeauna am crezut ca daca faci ceea ce-ti este propriu naturii tale, ce ti se potriveste si nu joci un alt rol, nu ai cum sa dai gres. Oamenii din topuri sunt intr-un fel modele si trebuie sa se comporte ca atare, iar reputatia lor este cel mai valoros asset.


V.S.:  Exista in Romania mult antreprenoriat de subzistenta si, in definitiv, acum a inceput sa se vorbeasca intens despre antreprenoriat, dar oare stim cu adevarat ce inseamna?


Camelia Sucu
: Incurajez antreprenoriatul de orice fel, pentru ca el reprezinta un motor de progres personal si social. Am inceput antreprenoriatul pe vremea cand nimeni nu stia ce inseamna si nici noi nu stiam ca suntem antreprenori. Nu ne-a invatat nimeni sa facem business, nu aveam scoli de management, nu ne puneam problema “cheii succesului”. Pur si simplu munceam, faceam ce ne placea, profitam de oportunitati; nu cred ca cineva poate sa reuseasca in calitate de antreprenor daca nu-i place ceea ce face si nu simte ca-l reprezinta. Cred ca intre timp am invatat ce inseamna antreprenoriat, vedem in jur atatea exemple de succes, si ma bucur sa vad cum se dezvolta afaceri cu capital romanesc crescute frumos de romani in toti acesti ani. Si chiar cele pe care nu le vedem, contribuie la consolidarea unei culturi antreprenoriale, educa o clasa si contribuie la mersul tarii, asa cum este el.


V.S.:  Sunteti o persoana cu multa experienta in antreprenoriat. Care sunt calitatile pe care e necesar sa le aiba o femeie de afaceri si care sunt capacanele pe care ar fi de dorit sa le ocoleasca?


Camelia Sucu
: Cred ca o femeie antreprenor trebuie sa aiba in primul rand putere de munca pentru ca mai are cu siguranta si alte roluri de indeplinit pe langa cel de a construi un business, asa incat trebuie sa aiba pur si simplu forta sa le duca pe toate. In al doilea rand, eu personal apreciez femeile care au dorinta sa construiasca pe termen lung, dincolo de oportunitati punctuale de speculat, femei cu viziune, cu o idee pentru care lupta. Apoi mai sunt acele calitati care tin de natura feminina in mod special: intuitie, diplomatie, rabdare, poate un anumit gen de caldura care sa contrabalanseze excesul de ego din lumea barbatilor. Si, da, sa aiba mult umor si autoironie, ca sa treaca senina peste aprecierile misogine la adresa ei! Ce trebuie sa evite:  sa evite in primul rand dezechilibrul intre viata de familie si cea de business, intre creier si inima, intre viata privata si cea sociala sau publica. O femeie adevarata este o femeie completa, iar aceasta completitudine ii da un impuls pozitiv si in business. Sa nu aiba orgoliul de a reusi neajutata. O femeie puternica este de neinvins alaturi de un barbat puternic sau de o familie care o sustine. Pe scurt, poate ca la tinerete suntem dispuse sa facem mai multe sacrificii pentru business, pe principiul “now or never”, insa la maturitate aproape ca nu avem voie sa nu ne comportam intelept si echilibrat. Sfatuiesc tinerele antreprenoare sa-si defineasca identitatea proprie, sa-si pastreze autenticul, sa nu incerce o clipa sa para ceea ce nu sunt, ca nu merita efortul.


V.S.: Pregatiti o noua linie de business - Iconic Health. Care este miza acesteia si cand o veti lansa?


Camelia Sucu
: Iconic Health este un program de nutritie si lifestyle sanatos, pe care il pregatesc de ceva timp si care va fi lansat oficial in curand, desi functioneaza deja, e in piata. Am acumulat de-a lungul anilor o experienta destul de bogata in ceea ce se numeste stil de viata sanatos, pe de o parte si pe de alta parte sunt totusi medic la baza.  Mananc corect, ma hidratez corespunzator, fac mult sport, fac cure de detox regulate, nu fumez si nu beau alcool. Cred ca o femeie are aproape datoria sa faca tot ce-i sta in putinta pentru a arata bine, e “la impuse” – da, in plus fata de barbati mai are si aceasta sarcina! Desi pare ca arata mai mult ca un sacrificiu, lifestyle-ul sanatos aduce multa placere si satisfactii pe termen lung.

Vad in jurul meu nevoia de informare in ce priveste alimentatia corecta, oamenii au devenit constienti ca a avea o viata sanatoasa nu mai este un lux, ci e o chestiune aproape vitala. Miza acestui program este educarea si oferirea de solutii concrete de nutritie si ingrijre, ca alternative la ce ne ofera societatea de consum. Suferim de boli de civilizatie, traim cu ele, insa din ce in ce mai multi au ajuns sa inteleaga ca nu se mai poate.   


V.S.: Ce a mai ramas din medicul Camelia Sucu? Suntem, totusi, definiti, in egala masura, de trecutul si prezentul nostru, astfel ca v-as ruga sa va ganditi ce anume din anii dedicati studiului medicinei v-a fost de folos in anii antreprenoriatului.


Camelia Sucu
: Medicul Camelia Sucu a invatat-o pe antreprenoarea Camelia Sucu sa ii pese de oameni, sa-si gandeasca business-ul nu doar de dragul profitului, ci pentru o valoare adaugata. A mai invatat-o sa aiba empatie si rabdare, cu ea insasi si cu altii si sa impartaseasca din ceea ce stie. Nu in ultimul rand, acum ca ma intrebati, ma gandesc ca poate chiar Iconic Health e un reflex de maturitate al unei vocatii de medic pe care n-am apucat s-o implinesc.


V.S.: Ce recomandari aveti pentru antreprenoarele mici si medii care nu au resursele financiare necesare sa isi puna in practica ideile? Care sunt etapele pe care trebuie sa si le asume pentru a trece la alt nivel de business?


Camelia Sucu: In primul rand, sa se hotarasca cu privire la ceea ce vrea sa faca cu adevarat. Pare putin lucru desi nu e. Pana la a-ti gasi calea e multa sovaire si ocol. Sa-si puna intrebari precum: “ce-mi place mie insami sa fac cel mai mult?”, “ la ce sunt cea mai buna?” si sa gaseasca raspunsuri. In al doilea rand, o data calea definita, sa aiba rabdarea de a investi timp (cealalta resursa, mai valoroasa decat banii, pe care cu totii o avem in mod egal). Daca nu sunt bani, e cu siguranta timp. Sa lupte, sa-si promoveze ideile, sa vorbeasca one to one despre ce le anima (vorbitul e gratis). Sa stie sa ceara ajutor, nu e nimic rusinos in asta. Sa se deschida si sa fie constiente ca au de invatat in fiecare zi si de la oricine. Strict cu privire la bani, obtinerea de finantare nu mai este chiar imposibila, cu conditia sa ai un proiect coerent care aduce valoare. Intotdeauna valoarea reala nu va ramane neobservata si cineva tot se va gasi sa puna bani alaturi de ele.


V.S.: Cine sunt persoanele (femei sau barbati) la nivel mondial a caror evolutie in business o urmariti?


Camelia Sucu
: Il admir pe Richard Branson pentru ca e portretul absolut al antreprenorului in serie cel mai prolific din cate cunosc, un om care a construit mult si a inspirat generatii intregi. Admir oamenii de business de peste tot in lume care reusesc sa-si pastreze reputatia ireprosabila.


V.S.: Cum vedeti viitorul antreprenoriatului feminin in Romania?


Camelia Sucu
: Antreprenoriatul feminin are tot viitorul in fata in Romania. Vad in jurul meu multe femei cu initiativa, cu intentii frumoase, cu puterea si vointa de a articula un business. Chiar daca business-urile sunt mici sau familiale, ceea ce conteaza este initiativa dusa la indeplinire, urmarita. Micile antreprenoare sunt de admirat, indiferent daca business-urile lor vor ajunge candva mari sau nu. Valoarea unui business nu e data doar de cifra de afaceri, ci de puterea de a produce schimbari pozitive si valoare pentru oameni.


V.S.: Cum este Camelia Sucu in timpul liber? Mai exista timp liber?


Camelia Sucu
: Nu exista timp liber in sine, fiindca orice timp trebuie umplut cu o activitate, mai mult sau mai putin placuta. Sigur ca exista timp pentru relaxare si pentru momente egoiste. De obicei, pentru mine, sportul (jogging-ul in special) ma energizeaza si in acelasi timp ma relaxeaza, imi curata mintea de stress. Ma uit la filme, gatesc alaturi de fetele mele, sau dau o fuga cateva zile intr-un oras ca Paris sau Londra, asta pentru ca orasul meu preferat, New York, nu e prea aproape.


V.S.: Ce parere aveti despre organizatia Femei in Afaceri si proiectele sale?


Camelia Sucu
: Daca n-ar fi existat, ar fi trebuit inventata. Orice proiect care aduce impreuna femei care la randul lor  creeaza valoare contribuie la o lume mai buna de business. Aveti un rol important, sa stiti: de educare, de incurajare, de informare, de creare chiar a unui sentiment puternic de apartenenta la o clasa speciala.  


Pe dna Camelia Sucu o puteti intalni la Cluj, la evenimentul “Meet the WOMAN!” de vineri, 20 septembrie 2013, ora 19:00, Granata Hotel (detalii aici).


Interviu realizat de Veronica Stancu

Copyright: Femei in Afaceri 2021 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24