Articole
05-06-2014

Citeam de curand ca ANAF si Inspectia Muncii vor declansa, in semestrul al II-lea al acestui an, o serie de inspectii fiscale, ce fac parte dintr-un “proiect-pilot” discutat cu delegatia FMI. Cresterea numarului de inspectii fiscale nu este surprinzatoare si este o consecinta a gradului redus de colectare a fondurilor la bugetul de stat, insa, de regula, presiunea pusa pe inspectorii fiscali sa creasca gradul de colectare conduce la  efectuarea de catre acestia de interpretari restrictive ale dispozitiile legale, tocmai pentru a creste sumele stabilite suplimentar.

 

Astfel, pentru a minimiza efectele negative ale inspectiei fiscale, am prezentat mai jos cateva sfaturi pe care, in calitate de avocat specializat in drept fiscal, le consider a fi utile.

         1.  Amanarea inspectiei fiscale

 

Importat de stiut este ca data de incepere a inspectiei poate fi amanata cu pana la doua saptamani, timp in care ati avea timp sa va organizati contabilitatea si gestiunea, eventual sa depuneti declaratii rectificative care, daca vreti sa fie luate in considerare de catre organul fiscal, trebuie depuse inaintea inceperii inspectiei fiscale si sa vorbiti cu un consultant fiscal sau cu un avocat specializat in drept fiscal sa va asiste pe parcursul inspectiei daca considerati ca ati avea nevoie.

 

Cererea pentru amanarea inspectiei fiscale trebuie redactata in scris, motivata si depusa la organul fiscal care este cel care va decide asupra cererii.

 

Desi procedural organul fiscal poate respinge cererea, din experienta mea, daca cererea este bine motivata (e.g. adminstratorul este bolnav sau trebuie sa plece din tara, se schimba sediul societatii, sunteti in curs de a angaja alt contabil etc.), de regula ea va fi admisa.

 
Astfel, in acest ragaz de aproximativ doua saptamani, veti avea timp sa analizati care sunt elementele care ar prezenta un risc de interpretare si eventual ati putea incerca sa gasiti argumente pentru a va sustine pozitia.

          2. Durata inspectiei fiscale

 

In ceea ce priveste durata inspectiei fiscale, CPF prevede ca aceasta este de maxim 6 luni, insa foarte rare au fost situatiile in care organele fiscale s-au incadrat in acest termen. Recomandarea mea este ca in cazul in care durata inspectiei fiscale depaseste termenul prevazut in CPF, sa depuneti la organul fiscal o adresa prin care sa reclamati acest abuz si sa enumerati prejudiciile care va sunt aduse (e.g. impiedicarea bunului mers al afacerii).
 

          3. Documentele si informatiile funizate organului fiscal

 

Pentru a stabili obligatii fiscale suplimentare, organele fiscale vor avea in vedere, printre altele, documentele justificative furnizate de societate. Astfel, este esential ca societatea controlata sa aiba o evidenta clara a documentelor care au fost puse la dispozitie organului fiscal. Prin urmare, va recomand intocmirea de opisuri pentru documentele pe care le prezentati organului fiscal, structurate pe client sau furnizor.
 

          4.  Dreptul de a fi informat

 

Inaintea stabilirii datei discutiei fiscale si a emiterii raportului de inspectie fiscala, organul fiscal are obligatia de a informa contribuabilul, furnizandu-i o copie a proiectului de raport si a anexelor sale. Informarea ar trebui sa se faca pe durata inspectiei fiscale si mai ales inaintea discutiei finale. Dupa discutia finala, in termen de 3 zile, aveti posibilitatea de a depune pozitia contribuabilului.
 

          5.  Contestarea deciziei de impunere

 

Impotriva deciziei de impunere emise puteti formula contestatie si, de asemenea, puteti formula cerere de suspendare, deoarece simpla contestatie nu suspenda efectele deciziei si organul fiscal va poate executa silit.

 

Termenul pentru formularea contestatiei este de 30 de zile de la  data la care va este comunicata decizia de impunere.

***

 

Sfaturile de mai sus sunt departe de a fi exhausitive si recomand o atitudine proactiva a contribuabililor in cazul unei inspectii fiscale.

 

In loc de concluzie, mentionez ca am avut de curand un client care prin simpla exercitare a drepturilor de mai sus a reusit sa reduca suma stabilita suplimentar in sarcina sa de la 25 mil. lei la 8 mil. lei, ceea ce, dupa orice standarde, este foarte eficient.

 

Foto: business24.ro

 

Autoare:Alexandra Ologu

 

Alexandra Ologueste avocat specializat in drept fiscal, comercial si contracte, avand o experienta semnificativa in litigii fiscale si comerciale. In prezent, Alexandra este avocat senior in cadrul Dragne si Asociatii.

www.dragne.ro

 

 

 

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24