Articole
22-04-2013

PricewaterhouseCoopers a lansat de curand un studiu intitulat Family Business Survey Romania, avand in centrul cercetarii antreprenorii si afacerile de familie. Studiul releva faptul ca  antreprenorii si afacerile de familie aduc stabilitate economiei si reprezinta un motor extrem de dinamic de crestere economica, insa simt nevoia recunoasterii rolului lor din partea societatii si a Guvernului si asteapta sprijinul acestuia in promovarea unui cadru legislativ si fiscal stabil si predictibil, precum si investitii sporite in imbunatatirea infrastructurii si a calitatii sistemului de invatamant, pentru a-i pregati mai bine pe viitorii absolventi pentru realitatile pietei muncii.

 

Vasile Iuga,  Country Managing Partner PwC Romania, a declarat la momentul lansarii studiului, ca "Antreprenorii sunt sarea pamantului. Ei sunt cei care transforma ambitiile in realitate, inovand, rasturnand ierarhii incetatenite de cand lumea si producand valoare. Ei reprezinta motorul indispensabil al unei economii, dau stabilitate acesteia si creeaza locuri de munca".

Cu toate consecintele negative ale crizei economice prin care trece si Romania, afacerile de familie au avut performante bune in ultimul an, astfel 71% dintre respondenti studiului au declarat ca au inregistrat o crestere a afacerilor. In privinta perspectivelor de crestere in urmatorii 5 ani, proprietarii si managerii acestor afaceri sunt increzatori, astfel  61% dintre acestia se asteapta la cresteri constante, in timp ce doar 13% dintre ei prevad o crestere mai agresiva.

 

La nivel global, studiul evidentiaza faptul ca 69% dintre respondenti prevad o crestere constanta , organica  a afacerilor, in timp ce numai  12% urmaresc strategii de crestere mai agresive.

Printre dificultatile intampinate de antreprenori sunt mentionati factori din mediul extern, precum conditiile pietei (52%) sau accentuarea concurentei (32%), dar si factori din mediul intern precum regimul fiscal (42%) si  de reglementarile si politicile guvernamentale (29%).

 

Printre preocuparile antreprenorilor romani in privinta propiilor companii, pot fi enumerate recrutarea si retentia personalului (39%), cei mai multi proprietari si manageri ai afacerilor de familie considera ca au un dezavantaj fata de companiile multinationale in competitia pentru cei mai bine pregatiti angajati, pe de o parte din cauza diferentelor de salarizare, iar pe de alta parte din cauza perspectivelor de dezvoltare a carierei. Reorganizarea companiilor ii preocupa pe 32% dintre respondenti, iar  26% dintre ei sunt ingrijorati cu privire la capacitatea de productie  precum si daca vor avea posibilitatea sa onoreze comenzile clientilor.

 

Criza economica prin care trece Europa nu ii ingrijoreaza prea tare pe antreprenorii romani, pe de o parte din cauza ca exista o pondere redusa a exporturilor in totalul cifrei de afaceri in companiile de familie romanesti, doar 13% dintre respondenti fiind de parere ca efectele crizei reprezinta o amenintare pentru afacerile lor, iar pe de alta parte, este increderea de crescuta in capacitatea Bancii Nationale a Romaniei de a gestiona volatilitatea cursului de schimb, numai 16% dintre cei intervievati mentionand aceasta problema, un procent similar celor preocupati de rata dobanzii.

 

In Romania, doar 15% din cifra de afaceri este generata de exporturi, prin comparatie cu media globala de 25%. Prin comparatie in Singapore un procent de 60% este generat de exporturi, iar in tarile din Europa de Vest companiile genereaza 30-50% din cifra de afaceri numai din vanzarile catre export. Printre tarile unde companiile private sunt chiar mai putin conectate la pietele straine, pot fi enumarate SUA (7%), Australia (5%), Canada (9%), Brazilia (9%), Rusia(11%), dar acestea sunt tari care au piete interne extinse si care sunt mult mai orientate catre interior.

In privinta destinatiei exporturilor, acestea nu sunt foarte diversificate, un procent de  70% dintre respondentii romani indicand Europa, urmata de Orientul Mijlociu (10%), in timp ce Africa si regiunea Asia-Pacific  sunt indicate doar de 7% dintre respondenti.

 

Antreprenorii romani sunt nemultumiti de sistemul educational romanesc, considerandu-l neadecvat  la piata muncii, astfel 58% dintre proprietarii si managerii afacerilor de familie sunt de parere ca absolventii nu au abilitatile si cunostintele corespunzatoare pentru a aduce valoare adaugata angajatorilor.

Masurile luate prin politicile guvernamentale nu ii ajuta pe antreprenori sa isi dezvolte afacerile si sa supravietuiasca crizei, astfel 71% dintre antreprenorii romani sunt de acesta parere, la fel ca si antreprenorii din SUA (71%), Italia (77%), Rusia (78%). Numai antreprenorii din Singapore (34%), Malta (19%), Turcia (8%) si Orientul Mijlociu (3%) considera ca politicile guvernelor lor ii incurajeaza si ii sustin pe antreprenori.

 

Autoare: Raluca Contanu

Lector asociat Facultatea de Sociologie si Asistenta Sociala, Universitatea Bucuresti

raluca.contanu@avocatii-tai.ro

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24