Articole
19-03-2014

Guerilla marketing este un concept ce defineste o strategie de advertising, care foloseste mijloace neconventionale si un buget redus, pentru a promova un produs sau o idee, mai mult in grupuri-tinta specializate, decat pentru o expunere in masa. Conceptul a aparut odata cu ideile lui Jay Levinson, in 1984, despre campanii de advertising cu rezultate maxime si investitii minime care s-au transformat ulterior intr-o carte numita chiar „Guerilla Marketing”, conform site-ului adkulture.

Cartea a avut un impact major asupra companiilor mici si mijlocii, mai ales ca Levinson punea accentul pe o promovare ce se baza in principal pe imaginatie, timp si energie si nu pe un buget foarte mare. Conform acestuia, companiile mici au avantajul ca pot utiliza mult mai usor tehnici de guerilla marketing si pot obtine cu usurinta publicitate gratuita, fata de companiile mari, pe principiul ca primele sunt mai apropiate de clienti si mai flexibile in aplicarea strategiilor. Pentru companiile mari, aceasta strategie, poate fi considerata destul de riscanta, pentru ca au deja un nume si au un anumit potential pe piata. O campanie guerilla nereusita a unei companii mari implica totodata un impact negativ, care se rasfrange asupra consumatorilor si notorietatii acesteia.

Cuvintele cheie care ar putea descrie o campanie de tip guerilla sunt: neconventional, spontan, neasteptat, interactiv. In ceea ce priveste consumatorii, acestia sunt targetati in locuri total neasteptate. De asemenea, obiectivul pe care il are o campanie de tip guerilla este de a imagina un concept unic, provocator si antrenant pentru consumator, care sa genereze buzz si sa se transforme ulterior in viral (o forma de publicitate gratuita).

Pe de alta parte, efectul pe care il are o astfel de campanie asupra potentialului consumator este unul imprevizibil. Acesta poate fi ofensat sau din contra poate indragi pe loc acel brand. De aceea cea mai buna strategie este aceea de a comunica direct cu consumatorul, de a-l implica direct in actiune si de a-l face sa simta ca impartasesti cu el un secret. Subtilitatea cu care este pusa in practica strategia este un alt punct forte, deoarece s-a demonstrat ca utilizatorii unor produse sau branduri sunt mai usor impresionati de o campanie care nu lasa impresia ca se straduieste prea tare.

In ceea ce priveste diferenta intre guerilla marketing si marketingul traditional: in prima situatie, accentul cade pe vanzarea produsului catre consumator, iar in cea de-a doua, este mai importanta dezvoltarea unei relatii de lunga durata intre consumator si brand. O alta diferenta consta in faptul ca marketingul de tip traditional incearca sa dezvolte o relatie de tip liniar, prin atragerea de clienti noi, pe cand guerilla marketing incearca sa genereze vanzari repetate, dar si atragerea de noi clienti.

Printre cele mai importante instrumente in strategiile de guerilla marketing se numara: scrisorile personale (care se diferentiaza de scrisorile personalizate prin faptul ca acestea contin indeajuns de multe amanunte pentru a le face sa fie citite doar de persoanele carora le sunt adresate); publicitatea outdoor in toate formele ei mai putin conventionale; prin marketing e-media, dezvoltat odata cu extinderea internetului (si care cuprinde: blog, podcasting, webinarii, newslettere, site-uri); marketing info-media (ce cuprinde: seminarii, demonstratii, consultatii, editoriale si articole pentru publicatiile de profil); dar si marketing non-media, in care sunt incluse tehnicile de relatii publice, targuri, expozitii, word of mouth, flash mob sau branded entertainment (de exemplu publicitatea la cinematograf).

Foto: romaniancopywriter.ro

Autoare: Denisa Cristache
Redactor Femei in Afaceri

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24