Articole
13-04-2016

Cu o experienta de peste 10 ani in resurse umane, Roxana Dobrescu a facut parte din proiecte interesante, atat in asociatia de profesionisti HR Club, cat si in companii mari precum Xerox sau Bergenbier. Absolventa a Facultatii de Psihologie si certificata in Personnel Practice (Codecs & CIPD), simte ca resursele umane reprezinta o vocatie, insa si o provocare continua. Conduce de peste 2 ani departamentul de Resurse Umane Avon Romania si Moldova, bucurandu-se din plin de o organizatie umana si totodata lider de piata in domeniul cosmeticelor.

 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Buna Roxana, dupa 10 ani intr-un domeniu agitat, care te epuizeaza dar in acelasi timp iti ofera satisfactii nebune, mai tii minte ce a declansat acest parcurs? Ai lua aceeasi decizie acum la mai bine de 10 ani distanta?

 

Roxana Dobrescu: Imi aduc aminte cu mare drag de primele momente in resurse umane. N-as putea spune ca a fost o decizie asumata la acel moment. Mi-am dorit sa urmez Facultatea de Psihologie pentru ca mi se parea (si inca mi se mai pare) fascinant sa pot intelege cum functioneaza mintea noastra, ce mecanisme stau la baza psihicului si cum ii putem valorifica potentialul. In primul an de studentie am vazut intamplator un anunt de internship de 6 luni la HR Club (asociatia specialistilor in resurse umane). Nu stiam ce inseamna resurse umane, insa mi s-a parut interesant anuntul pentru ca era scris intr-o maniera foarte creativa. Si asa am intrat in lumea HR-ului. Am avut ocazia sa cunosc oameni deosebiti, directori de resurse umane care m-au invatat si m-au ghidat cu atat de multa buna-vointa. Acum, dupa ceva ani lasati in spate cred ca nu eu am ales aceasta meserie. Ea m-a ales pe mine. Eu am transformat-o in schimb intr-o vocatie.

 

M.C.: Dupa o perioada de criza piata incepe sa isi revina si e din nou nevoie de angajati din ce in ce mai calificati. De cealalta parte multi spun ca ofertele companilor nu sunt ceea ce ar trebui. Cum se gaseste acest echilibru intre angajatul performant si oferta potrivita?

 

Roxana Dobrescu: Piata si-a revenit deja, as zice. Trendurile arata o rata de consum in crestere, companiile au strategii din ce in ce mai indraznete, iar relativa liniste sociala si politica ne este favorabila. Se vorbeste despre un razboi al talentelor pe care companiile vor trebui sa il poarte in anii ce urmeaza. Asta pe de o parte pentru ca angajatii talentati, bine pregatiti, sunt din ce in ce mai putini, dar si pentru ca procesul de globalizare isi face simtit efectele si la noi.
 

Companiile multinationale, dar si cele autohtone, au evoluat foarte mult in ultimii ani, incercand sa ofere un pachet de compensatii si beneficii competitiv si complex. Vorbim deja de alinierea la studiile salariale din piata, la oportunitati de dezvoltare variate (inclusiv la oferirea de cariere internationale), la echilibrarea orelor de munca cu viata persoanala, la crearea unui spatiu de munca primitor si confortabil. Cu siguranta sunt si exceptii, piata fortei de munca in Romania se afla inca in proces de maturizare. Insa eu sunt foarte optimista pentru ca observ progresul considerabil pe care organizatiile l-au parcurs in ultimii 10 ani. Si ma refer in primul rand la respectul fata de angajat, la accentul pe care organizatiile il pun acum pe etica si pe diferentierea corecta a performantei. Echilibrul de care vorbeai este unul personal, prin maniera in care este perceput de fiecare angajat. Importanta in ecuatia aceasta este comunicarea; comunicarea si transparenta inca din faza interviurilor, astfel incat fiecare dintre parteneri, candidat si companie, sa isi cunoasca asteptarile si nevoile.

 

M.C.: De cativa ani se vorbeste si in Romania de people engagement? Raspund angajatii romani la aceste metode de motivare si implicare?

 

Roxana Dobrescu: Un angajat fericit este in egala masura si productiv. Nu cred ca putem vorbi de performanta in lipsa unei stari de bine, de confort sau in lipsa unei masuri a progresului pe care il faci si a recunoasterii meritelor tale.
 

Cand vine vorba de bunastarea angajatilor nostri si de cresterea engagementului, in Avon ne uitam in permanenta la 3 aspecte importante (pe langa pachetul de compensatii si beneficii): 1. conditiile de munca, 2. dezvoltarea personala si profesionala, 3. comunicarea interna si colaborarea in cadrul echipei si intre departamente.
 

Conditiile de munca echivaleaza in viziunea noastra cu starea de confort. Fie ca este vorba de ergonomia mobilierului, de aerul conditionat, de calitatea cafelei sau de fructele zilnice, toate aceste aspecte ne ajuta sa cream un mediu de lucru primitor si care sa ne ajute sa resimtim mai putin efortul pe care il depunem zilnic.
 

Strategia noastra de training si dezvoltare este construita si in acest an in jurul conceptului de invatare continua si autonomie in propria dezvoltare. Imbinam actiuni complementare de dezvoltare, de la shadowing, coaching, mentoring, training pana la actiuni de dezvoltare experientiale (Smart Breakfast  - mic dejun luat de talentele organizatiei cu cate un membru al echipei de top management; Avon Cinema – o actiune noua pe care o pregatim si in care vom invata paradigme noi intr-un context de cinema interesant, Leadership on Stage – eveniment in care speakerii sunt angajati Avon care doresc sa impartaseasca din experientele lor cu ceilalti colegi, Fuck-Up Day – o zi in care celebram esecurile si ce au adus acestea pozitiv in carierele noastre). Cum spuneam, invatare continua si dezvoltare in doua directii esentiale pentru organizatia noastra, inovatie si leadership.
 

Insa pe langa dezvoltarea profesionala ne dorim sa le oferim colegilor nostri oportunitatea de a simti ca fac un progres si din punct de vedere personal. Delimitarea de sfera personala nu se intampla odata ce ai ajuns la birou. Cum la fel de bine munca nu mai este privita doar ca cele 8-10 ore pe care le petreci cu diverse sarcini si termene limita. Este o activitate care te implineste si care se imbina cu valorile tale, cu nevoile tale de progres, cu pasiunile tale. Ce facem pentru asta? Avem un program de dezvoltare personala, “It’s About You”, pe care il imbunatatim si il customizam de la an la an pe asteptarilor colegilor nostri. Programul incurajeaza echilibrul intre viata profesioanala si cea personala, fiind construit pe trei piloni: Tu (Managementul stresului, Despre stima de sine, Cum iti gasesti scopul), Tu si Familia ta (Parenting, Relatii de cuplu, Cele 5 limbaje ale iubirii), Tu si Ceilalti (Comunicarea non-verbala, Cum sa dai si sa primesti feedback, Training de improvizatie). Actiunile noi pe care le-am introdus anul trecut si pe care le vom continua anul acesta sunt cele legate de sanatatea angajatilor (de exemplu workshop-uri de nutritie, de ergonomie). In aceeasi directie am introdus consultatiile gratuite de psihoterapie si ne bucuram sa vedem importanta pe care colegii nostri o pun pe echilibrul dintre sanatatea fizica si cea emotionala.
 

Atunci cand vorbim despre comunicare interna si colaborare, ultima actiune pe care am implementat-o deja din ianuarie se refera la redesign-ul intalnirilor noastre cu toti angajatii. Intalnirile noastre trimestriale se numesc acum “Let’s Take It Offline” si odata la fiecare trei luni planificam o intreaga zi in care inchidem e-mailurile si telefoanele, iesim din birou si vorbim. Interactionam offline, vorbim despre rezultatele noastre, celebram succesele, recunoastem proiectele importante in desfasurare, ii aplaudam si premiem pe cei care au implinit 5, 10 sau 15 ani in companie si asa mai departe. Este o zi a noastra, a tuturor angajatilor, o zi in care cuvintele cheie sunt comunicare, energie, transparenta.
 

Ca o concluzie, angajatii raspund totdeauna la metode de motivare, este important mai intai sa identifici nevoile angajatilor tai si sa iei in permanenta feedback. Feedback si comunicare, cu acestea incepe si continua orice forma de motivare.

 

M.C.: Strategia pe care o implementezi alaturi de echipa ta este sa aduci oameni calificati platind mai mult sau investiti in calificare si crearea angajatului AVON?

 

Roxana Dobrescu: Pentru noi foarte importante sunt atitudinea si potentialul. Am intalnit suficiente situatii de candidati foarte bine pregatiti, care insa nu excelau la capitolul „humility”. Iar una dintre valorile importante ale organizatiei noastre este sa ramai conectat la ceilalti si sa eviti aroganta. Este doar un exemplu, insa consider ca oamenii pot invata si se pot dezvolta, atata timp cat isi doresc asta si sunt deschisi. De aceea mizam foarte mult pe valorile candidatilor pe care ii intalnim si pe abilitatile lor „soft”. In Avon investim foarte mult in dezvoltarea angajatilor nostri, iar strategia noastra de training este construita in jurul conceptului de invatare continua. Cred ca este foarte important sa fii curios si sa iti doresti sa evoluezi, noi iti oferim toata paleta de instrumente astfel incat sa poti face asta; de la trainguri experientiale, la ceritificari in functie de domeniul de expertiza, pana la coaching, shadowing, programe de mentoring sau schimb de experienta in alte tari Avon. 
 

Desigur, sunt si roluri critice sau de senioritate pentru care cautam candidati foarte bine pregatiti din punct de vedere tehnic. Insa strategia noastra ramane aceeasi: crestem si investim in talentele noastre, oferim oportunitati de dezvoltare si niciodata nu compromitem valorile in care credem.

 

M.C.: Top management intr-o companie foarte mare, proiecte, sedinte si deadlines. Cum se impaca managerul senior Roxana Dobrescu cu femeia Roxana Dobrescu?

 

Roxana Dobrescu: Incearca sa convietuiasca. Obiectivul meu profesional nu a fost acela de a face cariera cu orice pret. Mi-am propus sa fac ceea ce imi place si sa plec dimineata cantand spre munca (orice munca as fi ales). Si pana acum mi-a iesit! Iar pe plan personal mi-am dorit foarte mult sa fiu mama. Si sunt fericita si implinita pentru ca am 2 baieti frumosi si sanatosi, unul de 3, celalalt de 6 ani. Am o singura problema in toata aceasta ecuatie: timpul. 24 de ore nu sunt de ajuns pentru a duce copiii la gradinita, a gandi strategii, a motiva echipe, pentru a implementa proiecte, a sta in videoconferinte, a gati, a merge la sedinte cu parintii si asa mai departe. Decizia pe care am luat-o eu cu mine insami a fost aceea de a petrece timp de calitate acolo unde ma aflu. Cand sunt la birou ma dedic total si ma concentrez pe lucurile ce trebuie rezolvate, iar cand sunt acasa cu familia mea, nimic nu este mai important. Cred ca sunt doua ingrediente foarte importante care imi ofera echilibrul: relatia cu sotul meu pe care ma pot baza in orice moment si increderea pe care o am in mine insami ca pot face performanta si in jobul pe care il am si in rolul plin de pasiune de mamica.

 

M.C.: 2016 se anunta un an plin de provocari in ceea ce priveste lumea de business, ceea ce va duce si la provocari personale. Ce ar trebui sa faca membrele comunitatii Femei in Afaceri pentru a avea un 2016 reusit?

 

Roxana Dobrescu: Sa aiba incredere in ele insele. Indiferent de provocari si de obstacole, cel mai important atu esti tu insati. Judecand dupa primele 3 luni, intr-adevar 2016 se anunta un an VUCA. Insa nu doar 2016. Cred ca de acum inainte anii ce vor urma vor fi sub auspiciile schimbarii permanente, a ambiguitatii, a unei nevoi constante de a adaptare. Asta se traduce, dupa mine, intr-un echilibru foarte bun al tau cu tine insati. Tu esti si vei ramane una dintre singurele tale constante. Si trebuie sa ai resurse interioare pentru a face fata viitorului. Iar apropo de viitor, poate nu este el chiar predictibil, insa cu siguranta il poti transforma in ceva cu adevarat remarcabil.
 

Cat despre provocari personale, cred ca se aplica acelasi lucru. Incredere in tine insati si echilibru. As mai adauga o doza de egoism. Asta pentru ca femeile de afaceri, dinamice si mereu pe fuga, focusate pe atat de multe prioritati, dornice sa impace cariera cu familia, uita de multe de ori de ele insele. Uita de sanatatea lor, de momentele lor de meditatie sau de introspectie, de ora de sport sau stat in natura, inlocuiesc o baie fierbinte si lunga cu un dus rapid. Se inlocuiesc pe ele cu  o super-femeie care are grija de toti si de toate, poate mai putin de ea insasi.

Sa declaram 2016 anul in care noi suntem cea mai importanta persoana din viata noastra. Cred ca ne suntem datoare macar cu atat. Macar un an!

 

https://www.avon.ro/

 

Interviu realizat de Mihai Chiratcu

Editor Femei in Afaceri

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24