Articole
03-03-2015

“Nu supravietuieste cea mai puternica specie, nici cea mai inteligenta, ci aceea care se adapteaza cel mai bine la schimbare” – C. Darwin

 

Teama de schimbare ne face sa ne cautam confort in mediocritate. De fiecare data cand ofeream o solutie inovativa, cea mai mare problema a clientilor nu era ca produsele erau scumpe, ci atitudinea “avem o solutie deja, de ce sa schimbam?”. Insa, mai devreme sau mai tarziu, schimbarea este un eveniment natural. In natura, viata sau business trebuie sa ne adaptam. Solutia cea mai buna este sa folosesti schimbarea in avantajul tau.

 

Maya Angelou spunea “Daca nu iti place ceva, schimba; daca nu poti schimba, schimba-ti atitudinea. Nu te plange!” Cand esti in mijlocul unui mediu care se schimba ai de facut propriile schimbari si decizii. Si daca schimbarile pe care nu le poti controla nu iti sunt pe plac, atunci e nevoie sa schimbi ceva la tine. In ultima vreme vad multe schimbari la nivel personal la oamenii pe care ii cunosc. Sport, dieta, stil de viata in general. Schimbarile acestea pot fi transpuse si la nivel profesional, insa dintr-un motiv care deseori ne scapa, pare a fi mult mai greu. In business, motivatia pentru schimbare se gaseste mai greu. Trecerea de la ceva cunoscut din prezent la ceva diferit poate fi mai eficienta folosind cele cinci puncte ale modelului ADKARⓇ.

 

Awareness: Constientizarea nevoii de schimbare. E nevoie sa fii sigur ca schimbarea este necesara, nu schimba ceva de dragul schimbarii. Copii pun intrebari multe cand nu inteleg de ce trebuie sa faca ceva diferit si accepta doar cand inteleg si sunt pregatiti. In business tu pui intrebarile si tot tu dai raspunsurile. Dupa ce intelegi nevoia de schimbare vei fi mai deschis si o vei accepta mai usor.

 

Desire: Dorinta de a te implica si sustine schimbarea. Dorinta de a participa este conditionata de rezultate, rezultate care trebuie sa fie pozitive. In viata personala schimbarile aduc sanatate mai buna sau viata sociala imbunatatita si astfel e mai usor sa incepi. In business insa, pe langa motivatori pozitivi ca profit mai bun sau eficienta, e indicat sa se foloseasca ca motivator consecintele negative ce pot aparea daca nu se incepe schimbarea. In ambele cazuri insa, rezultatele trebuie sa fie destul de mari astfel incat sa depaseasca rezistenta naturala la schimbare.

 

Knowledge: Cunostinte despre cum sa se efectueze schimbarea. Daca exista nevoie si dorinta, va fi nevoie si de cunostintele necesare realizarii schimbarii. Este un moment important, iar in cazul in care nu detinem toate informatiile cel mai corect este sa cerem ajutor de la cei care au mai facut asta. Alternativa consuma mai mult timp, necesita sa inveti singur informatiile necesare pentru schimbare. Pe de alta parte insa, cunostintele respective iti vor ramane permanent.

 

Ability: Abilitatea de a implementa abilitatile si comportamentele necesare. Pasul asta transforma nevoia, dorinta si cunostintele intr-un obicei. Daca abilitatea lipseste, e nevoie de munca zilnica, pas cu pas. Avem nevoie de rabdare si constanta pentru ca e nevoie de timp pentru a integra ceva nou intr-un mecanism deja existent. Vorbim despre proces si nu neaparat despre actiuni singulare. Uneori este indicat suportul unui mentor sau coach pentru a oferi sprijin in implementare.

 

Reinforcement: Intariri pentru a sustine schimbarea. Initial entuziasmul si adrenalina ajuta ca schimbarea sa fie acceptata mai usor. Ca atunci cand mergem la sala, initial este  grozav, insa dupa o vreme incepem sa cautam motive sa chiulim. In acelasi timp e posibil ca acele rezultate imbunatatite sa nu apara asa de repede pe cat ne dorim. Nu dublam numarul de clienti intr-o saptamana schimband strategia de vanzari. Si asta poate deveni frustrant si sa inceapa sa sape la fundatia increderii tale in schimbarea facuta. Trebuie sa iti reamintesti zilnic, tie si celor implicati, ce recompense va asteapta la final. Si nu va impiedicati de micile obstacole, tineti in minte clara imaginea mai mare a ceea ce intreprindeti.

 

La un moment dat, in viata sau in business, iti doresti ceva mai bun, ceva diferit, trecerea la nivelul urmator sa ii spunem. Dar fara sa schimbi nimic este doar o dorinta optimista. Einstein a spus: “Nebunie inseamna sa faci acelasi lucru de fiecare data si sa te astepti la rezultate diferite.” Asa ca nu fi nebun, fa o schimbare. Pe termen lung, cea mai mica schimbare poate aduce imbunatatiri majore.

 
Sursa foto: www.bloomberg.com
 

Autor: Mihai Chiratcu

Editor Colaborator Femei in Afaceri

chiratcumihai@gmail.com

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24