Articole
28-05-2013

Intrand cu bucurie in noul an, speram ca in 2013 femeile sa lupte in continuare pentru a depasi decalajul in ceea ce priveste cotele de gen in pozitiile de conducere si egalitatea platii. Majoritatea vestilor au fost bune anul trecut: femeile au avut acces la educatie   intr-un procent mai mare decat pana acum, doua femei extraordinare au capatat posturile ravnite de CEO la companii precum IBM sau Yahoo si a existat chiar si un studiu care sa sublinieze faptul ca femeile au reprezentat sursa principala de venit in majoritatea gospodariilor din SUA. Toate acestea suna a progres.
 

Totusi, pentru o mai buna consolidare a cotelor de gen, este necesar sa subliniem paradoxurile cu care femeile-lider continua sa se confrunte in 2013 – aceasta este realitatea care umbreste imaginea pozitiva a progresului de pana acum.
 

1. Paradoxul platilor. Conform ultimelor cifre, femeile au acces la educatie intr-un procent mai mare decat pana acum, 60% din diplome revenind femeilor cu studii superioare. Cu toate acestea, femeile sunt platite, in medie, cu 23% mai putin decat barbatii. Acest decalaj poate fi atribuit deciziilor in ceea ce priveste alegerea carierei: astfel, mai multe femei decat barbati decid sa lucreze ca profesor sau lucrator social, profesii care sunt platite mai putin decat profesiile asa-zis “masculine”, cum ar fi tehnologia si finantele. Dar aceste decizii privind cariera nu explica in totalitate paradoxul platilor. In urma unei analize facute lucratorilor full-time, la 10 ani dupa absolvirea facultatii, s-a descoperit o diferenta de 12% in castiguri care nu erau deloc explicate de alegerea profesiei. Progresul in egalitate platilor s-a lovit, astfel, de un zid.
 

2. Paradoxul dualitatii. Femeile trebuie sa inspire celorlalti seriozitate pentru a avansa la locul de munca, si totusi ele trebuie sa isi mentina “misterul feminin” pentru a fi placute. In mod surprinzator, din toate stereotipurile cu care femeile s-au confruntat pana in prezent, acesta este cel mai des intalnit de femeile care apeleaza la sesiunile de coaching. O cercetare facuta de Catalyst confirma faptul ca stereotipurile de gen fac foarte dificila situatia femeilor lideri, astfel incat ele sa se simta confortabil atunci cand au o atitudine impunatoare, pentru ca ele sunt percepute de cele mai multe ori ca fiind competente sau placute – niciodata amandoua in acelasi timp. Asa cum si Forbes a adaugat recent, “Studiile arata ca femeile hotarate sunt vazute de cele mai multe ori ca fiind agresive; in plus, se spune ca femeile nu cer de obicei ceea ce merita, dar atunci cand o fac risca sa fie vazute ca fiind autoritare sau, si mai rau, ca fiind ambitioase.” Aceasta este una dintre dilemele societatii in care traim si pe care trebuie sa o inlaturam astfel incat femeile sa poata sa se dedice complet in cadrul unei organizatii.
 

3. Paradoxul promovarii. Este limpede ca femeile sunt calificate in mod egal sa conduca conform abilitatilor si talentului pe care il detin, insa in foarte putine pozitii de top observam femei. Doar 4% din CEO, din cele 1000 de companii prezente in topul Fortune, sunt femei iar in Congres se gasesc mai putin de 20%. Progresul este relativ mic in ultimii ani. Din pacate, exista foarte modalitati prin care sa se explice aceasta situatie neplacuta si fiecare suna a fi adevarata, in anumite contexte: Femeile sunt mai putin agresive decat barbatii atunci cand trebuie sa iasa in fata pentru a cere jobul pe care il vor. In plus, barbatii din pozitiile de top opteaza, mai degraba, sa fie insotiti de barbati. Femeile au putine modele de leadership si au, fara indoiala, mai multe cereri care concureaza pentru atentia lor.
 

Indiferent daca factorul atenuant ar fi discriminarea, cei care sunt la conducere, societatea, disparitatea extrema dintre femei si barbati la nivelurile cele mai inainte ofera ocazia multor femei sa devina mai ambitioase si sa impinga mai tare pentru a reusi ceea ce si-au propus. Din pacate, multe femei ajung sa se intrebe daca aceasta lupta pentru paritate in cariera merita sau nu. Efectul consta in faptul ca aceasta masa de femei calificate pentru joburi de top devine din ce in ce mai mica, mai ales atunci cand multe dintre femeile de exceptie se retrag pentru a-si creste copiii, se dedica unui job part-time sau altor activitati.
 

4. Paradoxul Networking-ului.  Femeile stiu cum sa construiasca relatii desavarsite, cu toate acestea noi nu ne folosim de aceste contacte pentru a ne ajuta sa promovam in cariera. Femeile pe care le indrumam spun ca timpul pe care il petrec socializand le fac mereu sa se simta pline de energie. Le motiveaza dar le si permite sa faca schimb de idei si sa gaseasca solutii la problemele pe care le intampina. Aceasta experienta sociala reprezinta o oportunitate extraordinara, pe care insa nu o exploatam suficient. Barbatii relationeaza intr-un mod diferit – ei fac schimb de idei de business si stabilesc tot felul de favoruri pentru cariera. Cauta in mod continuu sponsori si intreaba de locuri de munca. Pentru femei, networkingul este mai degraba social. Nu suntem la fel de eficiente ca si barbatii sa folosim aceste retele puternice pentru a avansa in cariera. Femeile isi petrec mai mult timp interactionand cu ceilalti, dar fara sa ceara favoruri. Cu alte cuvinte, nu facem comert cu relatiile noastre pentru ca ni se pare grosolan.  Propunem pentru anul 2013 ca femeile sa se foloseasca de aceste relatii pentru a avansa in cariera.
 

5. Paradoxul Start Up. Femeile sunt buni antreprenori, insa avem probleme cu CV-ul. O analiza din 2012 facuta de Dow Jones VentureSource arata ca femeile sunt cele care lanseaza aproape jumatate din noile idei de afaceri si ca cele mai reusite business-uri au mai multe femei in pozitii cheie decat cele cu mai putin succes. Cu toate acestea, in ciuda celor afirmate mai sus, mai putin de 7% din directorii executivi, din cele peste 20.000 de companii ce au luat parte la studiul Dow Jones, erau femei. Acest lucru ne sugereaza faptul ca decalajul de gen este chiar mai pronuntat in companiile finantate de anumiti investitori decat in mediul corporatist din America. Aceasta indica mai degraba faptul ca sunt putine femei care urmaresc o cariera in tehnologie sau stiinta, plus nevoia companiilor de a se trezi si de a intelege potentialul pe care il au femeilor antreprenor.
 

6. Paradoxul Ai-grija-ce-iti-doresti. Femeile au mai multe oportunitati de a lucra in ziua de azi, cu toate acestea ele decid in numar mare sa se retraga. Sunt aproape 10 ani de cand a fost publicat, in 2003, articolul Lisei Belkin “Revolutia neparticiparii” - cu toate acestea, statisticile recente ilustreaza ca mai multe femei aspira sa renunte la locul de munca si sa stea acasa sa-si creasca copiii. Acest paradox subliniaza faptul ca femeile inca mai simt presiunea de a le avea pe toate si devin stresate si descurajate atunci cand visul lor pare a fi imposibil de realizat. Majoritatea femeilor (si multi barbati) simt presiunea pe care o aduce conflictul intre prioritati, insa atunci cand femei capabile renunta la locul de munca organizatiile sunt cele care sufera cel mai mult. Studii dupa studii arata ca tocmai acele companii care au mai multe femei membrii ai consiliului de administratie sunt cele care au cel mai mare profit.
 

Este important sa reamintim aceste paradoxuri din mai multe motive – cel mai evident fiind dorinta de dreptate. Dar chiar si dincolo de a crea un sistem corect si drept care sa permita mai multor femei sa obtina un post de conducere, problema principala consta in faptul ca prejudecatile priveaza femeile de increderea pe care o au in ele si le ia acea dorinta de a deveni lideri. Lumea are nevoie de cele mai calificate dintre femei pentru a pasi in fata, iar femeile trebuie sa constientizeze ca ele sunt responsabile sa-si construiasca un drum al lor si sa depaseasca dificultatile intampinate.
 

Totusi, aceste paradoxuri nu vor disparea in decursul unui singur an. Atunci care este solutia pe termen scurt? Femeile pe care le indrumam si care au reusit sa-si sustina si sa-si alimenteze ambitia, in ciuda prejudecatilor, folosesc doua instrumente.
 

In primul rand, ele raman corecte fata de propriul stil de conducere. Abilitatile pe care multe dintre femei le aduc in afacere, in mod natural – stilul de colaborare, talentul de a asculta si abilitatea naturala de a gestiona relatiile interpersonale – sunt cateva dintre aptitudinile de care are nevoie fiecare lider, atat in prezent cat si in viitor. Femeile nu au nevoie sa imite barbatii pentru a fi persuasive si hotarate, insa au nevoie de autenticitate.
 

In al doilea rand, noi indrumam femeile sa aiba propria lor definitie a succesului. Realitatea este ca, din punct de vedere istoric, barbatii au fost cei care au definit ambitia – astfel ca, in 2013, femeile trebuie sa o redefineasca singure. Cand intrebam o femeie ce inseamna ambitia pentru ele capatam raspunsuri diverse: de la a deveni CEO al unei companii pana la a renunta la pozitia din cadrul unei companii si a conduce propria afacere. Daca ambitia conduce o femeie pe Wall Street si pe o alta o poate conduce pe Silicon Valley, cine poate spune care dintre aceste eforturi cere mai multa ambitie si are mai mult impact?
 

Aceste paradoxuri si multe altele au definitii distincte pentru oameni, dat fiind ca suntem atat de diferiti. Ce reprezinta acestea pentru tine?
 

Sursa: http://blogs.hbr.org/cs/2013/01/six_paradoxes_women_leaders_fa.html

Articol tradus si interpretat de: Raluca Boboc  
 

Raluca s-a alaturat echipei Femei in Afaceri in calitate de voluntara pentru zona editoriala. Este o tanara de 23 de ani, absolventa a Facultatii de Stiinte Politice, in cadrul Universitatii din Bucuresti. In timpul cat si dupa incheierea studiilor, prin intermediul proiectelor la care a participat, a dobandit cunostinte interdisciplinare in domenii precum egalitate de gen, sanatate sexual reproductiva, violenta in baza de gen, educatie si dezvoltare sustenabila.
 

http://ralucaboboc.wordpress.com/

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24