Articole
26-02-2014

Fiecare dintre cele trei actiuni − donatie, sponsorizare si mecenat − presupune incheierea unor contracte in conditii juridice si contabile diferite. Operatiunile de sponsorizare si mecenat sunt reglementate prin Legea 32/1994, cu modificarile si completarile ulterioare, iar tratamentul fiscal al acestora sub aspectul deductibilitati si taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunile constand in acordarea de bunuri, executarea de lucari sau prestarea de servicii, este reglementat de Legea 571/2003 privind Codul fiscal al Romaniei, conform imparte.ro.

Ce este mecenatul?
Mecenatul este definit ca persoana care protejeaza artele, literatura, stiinta, mecena. Din punct de vedere juridic, potrivit O.G. 36/1998, mecenatul este un act de liberalitate prin care o persoana fizica sau juridica numita mecena transfera, fara obligatie de contrapartida directa sau indirecta, dreptul sau de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare catre o persoana fizica, ca activitate filantropica cu caracter umanitar, pentru desfasurarea unor activitati in domeniile cultural, artistic, medico-sanitar sau stiintific. Pentru mecenat, obiectul il reprezinta institutia, mecenatul bazandu-se pe finantare fara o contraprestatie. Operatiunea de mecenat se realizeaza cat mai discret posibil. Mecenatul are o motivatie sociala, impactul sau pozitiv realizandu-se pe termen mediu si lung, prin asocierea numelui companiei (sau persoanei) cu implicarea in sustinerea activitatii respective in ideea de a dobandi un capital de simpatie. Ca si beneficiari, spre deosebire de sponsorizare, in cazul mecenatului acestia nu pot fi decat persoane fizice si nu juridice, iar contractul de mecenat trebuie autentificat la notar. Asemanator cu donatia, si in cazul mecenatului, beneficiarul nu are obligatia de a aminti compania sau persoana care l-a sprijinit.

Ce este sponsorizarea?
Sponsorizarea reprezinta actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre beneficiarul sponsorizarii. Pe de alta parte, sponsorizarea este o plata in bani sau in natura facuta catre o organizatie non-profit sau catre o persoana sustinuta de o astfel de organizatie, in schimbul anumitor beneficii, cum ar fi promovarea si dreptul companiei care sponsorizeaza de a cere organizatiei sau persoanei sponsorizate sa-i afiseze in locuri vizibile logo-ul si principalele elemente de identificare. Cel care realizeaza o sponsorizare urmareste prin aceasta sa obtina avantaje comerciale in sensul cresterii notorietatii, o dezvoltare a imaginii de marca, inclusiv punerea cat mai mult in valoare a celui care sustine sponsorizarea. Restrictie: persoanele fizice sau juridice din Romania nu pot efectua activitati de sponsorizare din surse obtinute de la bugetul de stat.

Ce este donatia?
Donatia, conform Codului Civil, este un contract “prin care o persoana, donator, transmite, de regula in mod gratuit si irevocabil, dreptul de proprietate asupra unui bun catre o alta persoana, donatar, care il accepta si nu implica existenta unor beneficii”. Donatia este un act gratuit, unilateral, iar beneficiarul unei donatii are obligatia sa foloseasca bunurile exclusiv in scopul declarat. In cazul actiunilor de donatie, beneficiarul nu are obligatia de a aminti compania sau persoana care l-a sprijinit. Asadar, prin donatie, una din parti transmite dreptul sau de proprietate asupra unui bun celeilalte parti, micsorandu-si astfel patrimoniul sau. Contractul astfel incheiat este irevocabil, trebuie incheiat in forma autentica, iar partea care a facut donatia nu urmareste nici o contraprestatie.

Foto: eunews.it

Autoare: Alina Burlacu
Redactor-sef Femei in Afaceri

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24