Articole
03-12-2013

Ca sa putem vorbi despre publicitate, va propunem un exercitiu: indreptati-va spre cea mai apropiata fereastra si cautati, ca intr-un joc cu obiecte ascunse, materiale publicitare. De fapt nu sunt ascunse, sunt chiar evidente, pentru ca totul are nevoie de publicitate. Publicitatea este omniprezenta, la fiecare colt ne asteapta cate un print menit sa ne influenteze comportamentul de consum. 

Desi publicitatea a aparut atunci cand oamenii si-au dat seama ca pot vinde bunuri, astazi, in centrul atentiei consumatorului nu mai sta neaparat produsul, bunul de vanzare despre care tocmai am pomenit, ci brandul ce doreste a deveni un lovemark. Astfel, se subliniaza de la sine importanta si scopul acestei activitati. Scopul final al publicitatii este acela de a vinde, insa pentru a-l indeplini, aceasta are de indeplinit o sarcina primordiala, ce ia forma unui scop primar: acela de a construi branduri si de a spune povesti. Privind acest demers cu ochii unui mic antreprenor, vedem ca drumul spre reusita pe o piata suprasaturata este anevoios si iremediabil legat de domeniul publicitatii. 

Practic vorbind, publicitatea are si o reteta de baza, insa nu aceasta conduce spre succes, ci particularitatile sale. Aceasta reteta se traduce in publicitate printr-un proces complex care cuprinde mai multe etape. La inceput de drum, se stabilestc obiectivele, setate astfel incat afacerea luata in vizor sa se apropie punctual de indeplinirea scopului fixat. Durata de timp pe marginea careia se vor indeplini obiectivele poate varia, in functie de: produsul/serviciul promovat, durata campaniei sau de bugetul alocat acestei practici publicitare. 

Avand obiectivele setate, toata atentia se focuseaza asupra pilonului de sprijin al demersului publicitar: publicul tinta. Acesta trebuie studiat in detaliu in ceea ce priveste setul de factori ce ii influenteaza comportamentul de cumparare, intrucat, daca nu cunosti publicul tinta risti sa vorbesti singur, sa devii o fantoma trista care nu a reusit sa bantuie pe nimeni. Iar dezideratul in aceasta arta a comunicarii, a reprezentarii si a expunerii este dialogul, nu monologul.                                                                                                        
Etapa in care ne aflam acum se refera la crearea mesajului publicitar, care sa sublinieze cat mai concret punctele de diferentiere ale marcii si care sa o pozitioneze pe piata. Acest mesaj, fie ca se concretizeaza in vizual, verbal, sonor, sau imbinari intre acestea, trebuie sa ii induca consumatorului faptul ca are nevoie de benificiile oferite de produs si mai ales sa ii afecteze comportamentul de consum. Forma finala a mesajului va fi inglobata in produse publicitare create in functie de canalele de comunicare selectate in urma procesului de analiza a audientelor, costurilor, a avantajelor si limitelor acestora.                             

Odata cu demararea campaniei, aceasta este monitorizata si evaluata in permanenta. Se masoara impactul initial al acesteia, rezultatele imediate, se analizeaza efectele si reactiile pietei. Aceasta este etapa in care anumite crize comunicationale pot aparea, insa pot fi remediate, iar barierele pot fi cu succes inlaturate.

Publicitatea este ca un motor al societatii, iar aceasta ultima etapa marcheaza sfarsitul unui drum si inceputul altuia nou, intrucat in publicitate nu este timp de pierdut.

Ca o conlcuzie despre insemnatatea publicitatii: sa intri pe piata, sa iti doresti succesul, dar sa nu faci publicitate, e ca si cum ai merge intr-un club si ai face cu ochiul unei fete, dar pe intuneric.


Autoare : Alina Stanciu

Director Comunicare si owner Just Ad

Absolventa ASE, Facultatea de Relatii Economice Internationale, Master in Comunicare si Relatii Publice la SNSPA, cu o experienta de peste 10 ani in Vanzari si Marketing.


www.justad.ro

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24