Articole
18-12-2013

La un moment dat, toti cei ce doresc sa-si promoveze afacerea se lovesc de aceasta intrebare: sa investeasca in PR, in marketing sau in publicitate? Scopul final este acelasi, sa fii vizibil, sa ajungi la publicul tau tinta si, foarte important pentru orice antreprenor, sa ai profit. Dar care este metoda cea mai potrivita?


Teoretic, domeniile sunt bine definite si fiecare are functiile sale specifice. In practica, insa, se intampla de multe ori ca liniile ce le delimiteaza sa se suprapuna. O forma hibrid ce a luat nastere de curand este comunicarea integrata de marketing, ce inglobeaza marketingul direct, relatiile publice, advertisingul si nu numai, pentru a beneficia de avantajele tuturor metodelor folosite in mod obisnuit. Dar, mai intai, sa definim si sa vedem cum se diferentiaza cele trei domenii ce ne intereseaza.


Relatiile publice
sau PR-ul este cea mai tanara dintre cele trei practici si inca nu este foarte bine inteleasa, in principal deoarece se ocupa de o arie foarte larga de probleme, folosind tactici si canale foarte diferite, iar rezultatele sale sunt uneori mai greu de masurat in cifre.


Ce urmarim sa realizam prin relatii publice? Sa crestem awareness-ul, interesul si nivelul de cunoastere a publicului fata de compania, produsul sau serviciul nostru, sa intarim increderea acestuia si sa-l fidelizam, sa construim relatii si sa mentinem liniile de comunicare permanent deschise, sa prevenim sau sa rezolvam conflictele ce pot aparea si, in cele din urma, sa influentam sau sa schimbam anumite atitudini si comportamente.


Procesul de relatii publice este unul ciclic. Asta inseamna ca el incepe cu o cercetare, continua cu planificarea si desfasurarea propriu-zisa a programului, iar la final are loc evaluarea. Ultimul pas este extrem de important si totusi este neglijat de multe ori din lipsa timpului. Cu ajutorul feedback-ului primit de la audienta noastra putem ajusta si imbunatati constant activitatea de relatii publice, obtinand rezultate din ce in ce mai bune.


Marketingul
foloseste instrumente de comunicare asemanatoare pentru a ajunge la public, insa scopul sau este sa atinga obiectivele financiare ale organizatiei prin vanzarea de produse si servicii si prin satisfacerea nevoilor clientilor. Tacticile folosite sunt indreptate mai mult spre determinarea potentialului client sa cumpere, fie ca este vorba de e-mail marketing, telemarketing sau oferirea unor vouchere sau cupoane.


Faimosii patru P ai mixului de marketing – pret, produs, plasament si promovare – sunt inca folositi de specialistii in marketing, desi unii ii considera invechiti in contextul actual in continua schimbare. Desigur, multe din aceste voci sustin si inlocuirea marketingului traditional cu comunicarea integrata de marketing, ceea ce ar presupune integrarea relatiilor publice in mixul de marketing si punerea accentului pe relatia cu consumatorul.


Publicitatea
este mult mai simplu de definit, iar diferentele dintre ea si relatiile publice sau marketing sunt mai usor de identificat. Publicitatea presupune un spatiu media platit unde o companie alege sa publice un anumit continut pentru a se promova. Fie ca este vorba de un spot TV, radio, o pagina dintr-o revista, un anunt pe un site sau blog sau un panou publicitar, pentru a beneficia de ele trebuie sa platesti.


Unele companii prefera publicitatea in ciuda costurilor ridicate deoarece au control total asupra a ceea ce se publica, este mai rapida si mai usor de masurat. Relatiile publice necesita efort si timp investit in crearea unor relatii media de calitate, necesita creativitate si viziune strategica, insa rezultatele pot fi constante, cu efecte pe o durata mult mai lunga de timp.


Indiferent daca alegeti relatiile publice, marketingul, publicitatea sau comunicarea integrata de marketing, stabiliti-va foarte clar obiectivele si actionati in consecinta. Nu toata lumea isi doreste aceleasi rezultate, iar ce functioneaza pentru cineva, poate nu va functiona si pentru dumneavoastra. Investiti timp in cercetare si nu uitati sa cereti si sa oferiti feedback.


Sursa foto: freedigitalphotos.net


Autoare: Adina David
PR Assistant Femei in Afaceri


Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24