Articole
29-05-2015

“Inabilitatea de a delega este una din cele mai mari probleme pe care le vad la antreprenori” – Eli Broad

 

Alegerea ideii pe care o vei transforma in business se bazeaza de obicei pe trei piloni: ce stiu sa fac, ce ma pasioneaza si din ce pot face bani. Asta insa este de ajuns pentru inceput. Dupa primii pasi afacerea ta devine complexa si pe langa domeniul principal al afacerii tale, fie ca e vorba de servicii, tehnologie sau productie, apar o multime de aspecte conexe fara de care ramai one man show si vei esua inainte sa incepi. Ma refer aici la vanzari, marketing, contabilitate si operational, asta sa mentionam doar o parte din mecanismele adiacente care fac sa mearga angrenajul pe care il numim afacere.

 

Comparatia mea preferata, intre afacerea ta si copilul tau, ajuta si in cazul acesta sa intelegem importanta de a apela la specialisti in fiecare domeniu important pentru bunul mers al afacerii tale. Cand copilul tau este racit nu decizi tu tratamentul, ci mergi cu el la doctor; cand ajunge la varsta la care merge la scoala nu ii predai tu matematica si istorie, ci il duci la scoala, iar cand vine momentul sa isi intemeieze propria familie nu ii vei alege tu partenerul. Sau vei face aceste lucruri, dar riscul de a face o greseala nu merita asumat daca nu esti specialist in toate aceste domenii. La fel si in cazul afacerii tale, ai nevoie de oameni care stiu despre ce e vorba, altfel risti sa platesti scump presupunerea ca o poti face si tu la fel de bine.

 

Simplul fapt ca esti expert in domeniul principal al afacerii tale nu iti da brusc cunostinte despre orice. “Inconjoara-te cu oameni grozavi, deleaga autoritatea, da-te din drum” spunea Ronald Reagan. Si problema majora nu este ca avem impresia ca le stim pe toate si vom face totul singuri, in unele situatii chiar se poate asa. Problema reala este ca angajam oameni sa faca anumite lucruri si apoi, din motive diferite de la neincredere la nevoie de control, ii dam la o parte si vrem sa facem noi acele lucruri pentru ca fiind afacerea noastra stim noi mai bine. De ce sa mai pierzi timp in cautarea angajatului sau partenerului perfect, de ce sa pierzi timp cu interviuri, teste si fise de post daca vei sfarsi prin a plati salarii si sa faci totul tu?

 

Pe langa rezistenta naturala de a lasa fraiele din mana, antreprenorii fac 3 mari greseli in privinta delgarii anumitor activitati.

 

1. Ezitarea de a delega. Aici intervine senzatia ca nimeni nu stie mai bine ca tine sa faca un anumit lucru. Faptul ca succesul tau depinde de rezultate iar pentru angajati este doar o slujba nu inseamna ca nu vor face bine. Uneori perfectiunea trebuie amanta si e de ajuns ca treaba sa fie facuta bine.

 

2. Graba strica treaba. Este important sa delegi, insa e nevoie si de un pic de analiza. Nu te grabi in momentul in care iei aceasta decizie. E posibil sa alegi gresit si sa iti cresti rezistenta la delegare din cauza rezultatelor slabe. Fa un plan in care sa fie clar ce ai de delegat, cine va fi persoana careia ii delegi si ce pregatire ar fi nevoie sa primeasca pentru a avea rezultate bune.

 

3. Subminarea procesului. Pentru ca angajatii sunt obisnuiti cu un sistem de conducere centrat pe antreprenor vor fi reticenti sa intrebe persoana delgata si vor veni cu intrebari tot la el. Greseala majora este sa raspunzi acelor intrebari si nu sa trimiti angajatul respective la cel caruia i-ai delegat acea activitate. Vei crede ca rezolvi mai rapid o situatie insa ce faci in realitate este sa subminezi autoritatea persoanei pe care chiar tu ai delegat-o sa se ocupe de acea situatie.

 

E greu sa admiti ca desi e afacerea ta sunt oameni mai bine pregatiti sa execute anumite activitati decat tine. E la fel de greu sa ai incredere in angajatii tai. Insa e bine sa ascultam de mari antreprenori si unul dintre cei mari, Steve Jobs, a spus ca “Nu angajam oameni exceptionali sa le spunem ce sa faca, angajam oameni exceptionali sa ne spuna ei ce sa facem”.

 

Rezultatele delegarii pana la urma tin de cat de exceptionali sunt oamenii cu care te inconjori, cata incredere ai in ei si ce e mai important pentru tine, succesul afacerii sau egoul tau personal.

 

Sursa foto: brightpod.com

 

Autor: Mihai Chiratcu

Editor colaborator Femei in Afaceri

chiratcumihai@gmail.com

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24