În definirea planurilor de dezvoltare, directorii executivi trebuie să țină seama de patru forțe majore care transformă peisajul global al afacerilor: globalizarea și apariția unui nou tip de regionalizare; accelerarea concurenței globale în domeniul tehnologiei; demografiile îmbătrânite și cursa împotriva schimbărilor climatice. Pandemia COVID-19 nu modifică fundamental arhitectura gestionării eficiente a riscurilor geopolitice, dar va accelera traiectoria fiecăreia dintre aceste tendințe, se arată în raportul EY Perspective geostrategice în 2020.
„Impactul pandemiei provocate de COVID-19 asupra companiilor va fi multidimensional, afectând lanțurile de aprovizionare, resursele umane, veniturile, reputația și gradul de conformitate. <<Cartografierea>> acestor efecte este extrem de importantă în contextul schimbărilor rapide din mediul guvernamental și din cadrul politicilor publice. La fel de importante sunt monitorizarea modului în care pandemia va interacționa cu aceste patru megatendinte - globalizarea, tehnologia, demografia și mediul înconjurător - și evaluarea rezultatelor acestora în întreaga organizație”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner EY România și Moldova și Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrală și de Sud-Est și Regiunea Asiei Centrale.
Globalizare: un nou curent regionalist prinde avânt
În doar câteva săptămâni, COVID-19 a determinat țările din toată lumea să își închidă granițele. În același timp, instituțiile guvernamentale multilaterale nu au reușit să ofere un răspuns de combatere a efectelor pandemiei coordonat la nivel global. Cu toate că acestea nu reprezintă semne ale sfârșitului globalizării, este clar că pandemia, care ar putea intensifica sentimentele naționaliste și populiste, va genera noi tendințe. Companiile vor fi nevoite să își ajusteze planurile în zone precum diversificarea lanțului de aprovizionare, în care numeroase multinaționale adoptaseră deja o strategie de tipul „China plus o altă sursă”. Preocupările legate de biosecuritate vor amplifica regionalizarea și localizarea.
Tehnologie: competiția globală se intensifică
Tehnologia și inovația s-au dovedit esențiale pentru supraviețuirea și succesul afacerilor, iar criza îi forțează pe întârziații în materie de digitalizare, telemuncă și comerț electronic să recupereze peste noapte. Atât soluțiile pe termen scurt, cât și cele pe termen lung pentru situația provocată de COVID-19 vor depinde de tehnologie, cu atât mai mult cu cât escaladarea rapidă a activității sociale și profesionale în online a creat un mediu mai vulnerabil la campanii de dezinformare și atacuri cibernetice. Implicațiile economice și de securitate națională ale acestor schimbări și provocări vor accelera și intensifica natura geopolitică a competiției tehnologice.
Demografie: îmbătrânirea populației este determinantă pentru reechilibrarea globală
Pandemia accentuează consecințele sociale, economice și politice ale îmbătrânirii populației. Profilul demografic al unei țări va modela poverile operaționale și în materie de costuri impuse de pandemie: societățile mai îmbătrânite se vor confrunta cu consecințe mai grave din punct de vedere economic și al pierderilor de vieți omenești provocate de această boală și, posibil, cu o revenire mai lentă a economiei. Națiunile cu o populație preponderent tânără, care se confruntă cu rate mari ale șomajului și cu fenomene de dislocare economică din cauza pandemiei, prezintă riscuri mai mari de tulburări sociale.
Protecția mediului: cursa contra-cronometru continuă
Chiar dacă a contribuit la reducerea drastică a emisiilor, COVID-19 a eliminat din prim plan tema politicilor privind schimbarea climatică. Nu se știe când și cum va reapărea acest subiect, dar va reapărea. Se știe că incertitudinile și dificultățile economice diminuează importanța preocupărilor legate de mediu, dar legiuitorii din Europa și poate și cei din Statele Unite s-ar putea folosi de această criză pentru a acorda o mai mare prioritate energiei și investițiilor „verzi”.
Pandemia accelerează transformări fundamentale în activitatea economico-socială, cum ar fi reducerea deplasărilor la și de la locul de muncă și numărul călătoriilor cu avionul. Aceste tendințe s-ar putea păstra și după atenuarea crizei, iar companiile și oamenii vor învăța să lucreze, să formeze și să-și susțină echipele, să-și deservească clienții și să trăiască fără a se urca în avion. În același timp, numeroși mari investitori instituționali vor continua să se concentreze asupra sustenabilității business-ului, chiar și în plină criză provocată de COVID-19.
Cum va afecta COVID-19 riscurile politice la nivel mondial?
Pandemia evoluează în moduri și ritmuri diferite în regiunile din jurul lumii, având drept rezultat implicații economice, politice și sociale divergente. COVID-19 a accentuat încetinirea creșterii economice a Chinei, dar Beijingul are antecedente în a profita de crize pentru a face schimbări geostrategice cu beneficii pe termen lung și ar putea să procedeze la fel.
În Uniunea Europeană, presiunile în direcția fragmentării au fost evidențiate de un răspuns la pandemie care, cel puțin până în acest moment, a fost greoi și lipsit de coordonare. În Statele Unite, pandemia amână alegerile prezidențiale și convențiile partidelor și nu anunță o posibilă schimbare politică majoră după luna noiembrie.
Într-un context mai larg, piețele emergente sunt afectate semnificativ de scăderea abruptă a exporturilor de mărfuri, a remiterilor și a încasărilor din turism. Pe fondul creșterii costurilor cu gestionarea pandemiei, astfel de șocuri de cont curent ar putea cataliza tulburări politice.
Ce înseamnă toate acestea pentru companii?
În prezent, companiile se concentrează asupra continuității afacerilor, dar trebuie și să monitorizeze situația și să evalueze riscul expunerii angajaților lor la noul coronavirus și efectele asupra întregului lor lanț valoric. Deși COVID-19 monopolizează acum titlurile de presă și a pus în așteptare toate celelalte teme economice și politice geostrategice, subiectul se va stinge și puterea sa va dispărea. Companiile ar trebui să înceapă să se gândească la următorul pas, adică reluarea sau revenirea la un nivel normal al activității. Să înceapă să facă planuri pentru ceea ce se va întâmpla dincolo de noua normalitate care va apărea când pandemia va fi de domeniul trecutului.
***
Despre EY România
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 284.000 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 36,4 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2019. Reţeaua noastră este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienţilor servicii prin care să beneficieze de oportunităţile din întreaga lume.
Prezentă în România din anul 1992, EY este liderul de pe piaţa serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, asistenţă în tranzacţii şi servicii de asistenţă în afaceri către companii multinaţionale şi locale. Avem birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an, în luna iunie, la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informaţii, vizitaţi pagina noastră de internet:
Articole din aceasi categorie
- Afacerile de familie si cheia succesului iesirii din criza
- Recuperarea post-pandemie si drumul spre o noua economie
- 2021, anul preventiei în business
- La ce ne putem astepta in urmatoarele 6 luni de pandemie
- 66% dintre clientii bancii intentioneaza sa isi ajusteze cheltuielile in contextul pandemiei si sa economiseasca mai mult
- Romanii petrec mai mult timp in fata ecranelor digitale din cauza pandemiei
- Restrictiile Guvernului sunt pe cale sa ingroape industria HoReCa
- SIGNAL IDUNA Romania anunta o cifra de afaceri de peste 57,4 milioane de lei in prima jumatate a anului, in crestere cu 44%
- Consumatorul roman devine atent la calitate, prefera produsele locale si este pregatit sa migreze catre cumparaturi online
- Granturi pentru transformarea digitala a afacerilor mici si mijlocii in valoare totala de 30.000 de euro
- Euler Hermes si Allianz prezinta evolutia riscului de tara pentru anul 2020, pentru 102 tari
- Vrei sa devii un broker de business?
- Perspective geostrategice: pandemia accelereaza cele patru forte care transforma peisajul global al afacerilor
- Romanii au dăruit 250.000 kWh pentru cei afectati de epidemia de Coronavirus
- Zona euro: economia unei recesiuni
- Relaxarea restrictiilor – O poveste cu patru capitole
- Cosul de cumparaturi al romanilor, din ce in ce mai mare.
- Importul de echipamente medicale, masti de protectie, kituri de testare in perioada COVID 19
- S-a lansat BizRomania.ro, ghidul comunitatii de business
- Program redus de lucru cu publicul pentru o parte dintre sucursalele UniCredit Bank
- Biz a lansat BizRemote, o sectiune speciala, dedicata companiilor
- Munca la distanta in contextul epidemiei Covid-19. Ce masuri pot lua angajatorii in aceasta perioada?
- Inegalitatea de gen, prezenta si in randul conferintelor mari din Europa
- Femeia antreprenor a anului 2020 asteapta si flori, si rezultate in business
- Andra Olar-Caragea preia conducerea companiei CITR dupa 8 ani de evoluție ascendentă
- Clujana a iesit din insolventa
- Giulio Bertola, noul Presedinte al intreprinzatorilor italieni din Romania
- Ce se intampla cu business-urile romanesti?
- Cultura organizationala si increderea devin prioritare in raportarea corporativa
- Vanzarea activelor non-core business grabeste salvarea companiilor din insolventa
- Ce schimbari importante aduce pe piata muncii din Romania Directiva privind asigurarea echilibrului dintre viata profesionala și cea privata
- Franta, in top 5 tari care au investit cei mai multi bani in Romania in ultimii 10 ani
- De ce ar trebui companiile sa le ofere angajatilor abonamente la sala de fitness
- Omul de afaceri Brad Keywell este EY World Entrepreneur Of The YearTM 2019
- CITR: Directiva UE - Noi prevederi in sprijinul companiilor in dificultate
- Mandra, fabrica de ulei infiintata de inginerul Nicolae Malaxa, intra in portofoliul CITR
- Afacerile de familie se orienteaza catre noile tehnologii, insa diversitate de gen lipseste in consiliile de administratie
- 9 din 10 romani cred ca schimbarea incepe cu fiecare dintre noi
- Esecul incurajeaza inovarea, considera Generatia Z
- Aproximativ 300 de programatori așteptați să se înscrie la hackathonul din cadrul TechFest connected by Vodafone
- Inteligența artificială, diversificarea talentelor și noile reglementări sunt motoarele de creștere ale companiilor de dimensiuni medii în următoarele 12 luni
- Perspective și trenduri în sectoarele Retail și FMCG
- Tokinomo, singura companie românescă premiată la Retail Business Technology Expo
- Andreea Răducan, Corul Madrigal și echipa „România, te iubesc!”, laureați ai Galei “Valori de România” 2018
- Biz Innovation Forum
- Fonduri europene de 64 de milioane de euro pentru proiecte private inovative românești
- Am dezvoltat o aplicație pentru a ajuta companiile să se conformeze mai ușor sistemului TVA split
- Secom® deschide prima locație dintr-un mall
- Cum a fost la cea de-a doua editie a Business Diplomacy Conference
- Este suficient să investeşti bani într-un brand pentru a crea valoare?
- Tendinte privind leadership-ul de business in 2017
- 89% dintre executivii companiilor de dimensiuni medii sunt încrezători în perspectivele lor de creștere
- Alevia estimează o cifră de afaceri de 5.8 milioane de euro pentru 2017
- România, 5% creștere economică. Încotro și până când?
- SafeDrive a reprezentat Romania in finala globala "The Venture", o competitie de antreprenoriat cu impact social
- Cele 2 axiome ale unui business de succes
- 59% dintre antreprenori intentioneaza sa creasca numarul angajatilor in 2016
- 40 de speakeri din SUA, Germania, Olanda, Anglia si Romania vin la DevTalks Bucuresti
- Antreprenorii de start-up muncesc la fel de mult ca antreprenorii cu afaceri mature
- Conferinta Forbes Agriculture: despre business in domeniul agricol
- Expertii internationali in e-commerce iti dau intalnire miercuri la GPeC Summit 25-26-27 Mai!
- Care sunt perspectivele economice si financiare ale companiilor din Romania?
- Doi din trei antreprenori romani spun ca in cel mult 10 ani Romania va oferi un mediu prietenos pentru afaceri
- Ultimele zile de inregistrare la SMEs How-To 2016
- Forbes a premiat tinerii cu cele mai semnificative reusite profesionale in cadrul Galei 30 sub 30
- 53% dintre liderii companiilor din Romania sunt prezenti pe retele de socializare
- Cat muncesc antreprenorii de startup din Romania si care sunt obstacolele cu care se confrunta?
- Concurs pentru antreprenori: castiga consultanta pentru afacerea ta!
- Gala Forbes Best Office Buildings a premiat cele mai impunatoare concepte office
- Startup – un exercitiu de sinceritate cu tine insuti
- Startup Europe Week – evenimentul european pentru antreprenoriat al inceputului de an
- Strategic Restart – o competitie pentru antreprenorii la inceput de drum
- AIESEC Open Doors
- Care sunt industriile creative ce modeleaza economia globala?
- Forbes Romania lanseaza Forbes 500 editia 2015
- Platforma EY pentru paritatea de gen a castigat un premiu international de recunoastere
- Cadrul negocierii. Elimina frustrarea esecului construind o baza solida.
- Cum aleg domeniul in care sa imi incep afacerea?
- Afacerile de familie in Romania: cum functioneaza, ce le diferentiaza si cum se realizeaza succesiunea?
- Elita mediului de afaceri romanesc, premiata la Gala Forbes 500 Business Awards
- Business-ul meu sau business-ul altuia? Angajat sau antreprenor? Siguranta sau risc?
- Ascensiunea in mediul de business prin limba germana – Impactul proiectelor de training corporate de limba germana
- Succesul in antreprenoriat depinde de viziunea fiecaruia
- 25 de strategii de crestere sustenabila de la Forbes CEE Forum 2015
- „The Venture” – o competitie de antreprenoriat cu impact social
- O noua editie a programului de training si mentorat Tineri Antreprenori 2015
- Esecul in afaceri: bariera in calea viitoarelor proiecte sau prilej de invatare?
- 40 de idei de afaceri urmeaza sa fie finantate cu cate 10.000 de euro
- Principalele obstacole pentru antreprenorii romani
- 70% dintre afacerile de familie iau in considerare numirea unei femei in fruntea companiei
- Nu exista comunitati de brand, ci nevoi ale comunitatilor la care brandul trebuie sa raspunda
- De la lideri vine cresterea
- 18 motive sa-ti insusesti kit-ul complet pentru o afacere de succes – SMEs How To 2015
- Start-up – Inovatie, creativitate sau drumul pavat de altii?
- Sapte elemente cheie pentru succesul unei afaceri de familie
- Antreprenoriatul – multi chemati, putini alesi
- De la comunicare si PR, la Nutritie si Wellbeing
- Madalina Balan: Antreprenorii au o anumita doza de sare si piper
- Afaceri incepute de femei in luna martie: a investit in potentialul turismului de lux in Romania
- Afaceri incepute de femei in luna martie: din corporatie in propria companie de servicii software
- Castigatorii premiilor Business Review 2015
- Gala Forbes Woman: 50 Cele Mai Influente Femei din Romania
- Romania la egalitate cu SUA ca numar de antreprenori inscrisi in competitia EY Accelerating Entrepreneurs
- Care sunt premizele si tendintele in economie pentru anul 2015?
- Ziua Portilor Deschise la CCIR - un eveniment de business networking si oportunitati
- Afla care sunt nominalizatii Business Review Awards 2015
- Apa tratata – idee de business pentru un roman
- Gala Forbes Best Office Buildings, 19 februarie 2015
- S-a dat startul la nominalizarile online in cadrul Business Review Awards!
- A fost lansat Accelerating Entrepreneurs, un nou program pentru sprijinirea antreprenorilor
- Femei in Afaceri reprezinta Romania in cadrul proiectului european „SHE DECIDES, YOU SUCCEED”
- Vinde-ti ideea...ACUM!
- Grupul Cheque Dejeuner isi schimba numele
- Antreprenorii pot beneficia de fonduri guvernamentale sau europene la inceput de 2015
- EY Romania a lansat Entrepreneur Of The Year Alumni Club
- Ambasada SUA lanseaza proiectul Antreprenorul lunii
- Peste 1.000 de posibili parteneri de afaceri te asteapta la Bucuresti Business Days
- Femei in Afaceri transforma Black Friday in Gold Friday!
- Romania ramane printre destinatiile cele mai atractive pentru investitii din Europa de Est
- Antreprenorul Mircea Tudor, MB Telecom, va reprezenta Romania la Monte Carlo, in finala World Entrepreneur Of The Year
- TheAutoExperience, despre perfectiunea unui stil de viata
- Cum sa-ti promovezi afacerea cu succes: strategii si modele antreprenoriale
- Google Romania lanseaza un program de sprijinire a IMM-urilor
- O oportunitate de business de 10 miliarde USD
- Competitia “Antreprenorul anului” si-a desemnat finalistii
- Workshop-ul Antreprenoriat - cum sa va atingeti obiectivele de business
- Networking. Pentru ca afacerile se fac intre oameni.
- Motivatia – sufletul business-ului tau!
- 5 ani de business la feminin alaturi de Femei in Afaceri
- UE promoveaza antreprenoriatul prin campania “Saptamana europeana a IMM-urilor”
- Tinerii romani au acces din aceasta vara la Certificatul european de abilitati antreprenoriale
- Stilul de leadership adoptat iti influenteaza afacerea
- Inovatia, “vitamina” afacerilor
- Tu stii cum sa obtii finantare pentru afacerea ta?
- Iti plac produsele organice? S-a lansat noul magazin online Bioki!
- Peste 100 de magazine online s-au inscris la GPeC 2014, iar prima etapa de jurizare a inceput!
- Magazine bio multibrand, in Bucuresti
- Cererile in casatorie, o afacere prospera
- Cifra de afaceri de 44 milioane de euro in mainile unei doamne
- Lectia de antreprenoriat: Agatha Ruiz de la Prada
- Afacere desfasurata in opt tari, condusa de o romanca
- Cel mai puternic CEO din Romania, Mariana Gheorghe anunta investitiile pentru 2014
- Limonade: marketing online, o afacere de 70.000 de euro
- Business de succes din arta: Rodica Seward, de la finante la opere de arta
- Noul pariu in business: mancarea
- Copiii antreprenori: 3 povesti incredibile
- Lectii de business: start cu zero angajati, prezent cu 323
- Noua tehnologie 5G: timp record de descarcare
- Antreprenoriat fara varsta: povesti de succes la peste 50 de ani
- Idee de business: cum ajungi de la 600 de lire la 13 milioane de lire
- Afacere de succes cu lipii
- Business-ul de acasa: cinci idei de afaceri simple cu invesitii nesemnificative
- Idee de business ecologic, cu produse de curatare reincarcabile
- Business inedit cu kit-uri de facut branzeturi in casa
- Afacere de nisa cu succes international
- Dreaming of a Gold Christmas!
- Pe 1 decembrie se deschide World Class Fitness at Promenada!
- Afla totul despre clienti si furnizori mai ieftin – 30% reducere la abonamentele RisCo!
- Doamnele si domnisoarele se pregatesc de Black Friday!
- Membra Femei in Afaceri: Larisa Petrini – excelenta in PR!
- Membra Femei in Afaceri: Adina Filculescu – La vie „EnRose”
- Membra Femei in Afaceri: Anamaria Damian - pasiune pentru marketing si comunicare
- Cautati o sala de conferinte in Cluj? Hotelul Granata va sta la dispozitie!
- Membra Femei in Afaceri: Adriana Alionte si Shakespeare School – un business de nota 10!
- Membra Femei in Afaceri: Nicoleta Magargiu – sanatate cu pietre de jad
- Membra Femei in Afaceri: Marilena Paunescu – experienta lucrurilor bine facute
- De ce sa fii membra a comunitatii Femei in Afaceri?
- Membra Femei in Afaceri: Alina Alecu si estetica portelanului pictat
- Warby Parker – O vedere clara
- Lululemon Athletica - Semnale benefice
- TED – gandeste liber
- Hanky Panky – Cunoastere in profunzime
- Vodca facuta de Tito – Independent Spirit Award
- Pinterest – cu totii la bord
- Mediul international de afaceri – o provocare culturala pentru femei
- Oxette - un business de succes in domeniul accesoriilor fashion din argint
- Cum arata Romania antreprenoriala?
- Cand zona de confort devine disconfort
- 3 ani de Macarons Madame Lucie
- Ai un startup? Inscrie-te in competitie pentru o finantare totala de 300.000 de lei
- Cum sa iti creezi credibilitatea ca tanar antreprenor
- Femei in Afaceri IASI - venim in orasul tau!
- Motor AG, dealer BMW si MINI
- Femei in Afaceri – business la feminin in BARCELONA!
- Noul magazin online dedicat exclusiv dermatocosmeticelor
- Femei in Afaceri la IMM Forum 2013
- A_BEST: Traduceri profesionale pentru companii, intr-o gama larga de limbi straine
- Proiectul Femei in Afaceri este nominalizat la Annual Investment Awards 2013, eveniment organizat de Business Review
- M & N Italy Trading - peste 2 decenii pe piata electrocasnicelor
- Competitie de afaceri sociale cu finantari de pana la 350.000 euro
- Training lingvistic complet pentru angajatii din companii
- Gabriela Szabo, noul Ambasador BIO Life Care
- Cautam voluntare pentru articole in limba romana si engleza!
- IVATHERM - compania romaneasca premiata pentru exploatarea resurselor naturale ale tarii
- Cine va conduce Hotel Cismigiu
- Pour les connaisseurs