Articole
04-07-2016

“Pentru a castiga in piata e nevoie mai intai sa castigi la locul de munca.”
Doug Conant, CEO of Campbell’s Soup

 

In timpul crizelor economice, cand vine vorba de taieri in buget, mare parte din companii aleg calea usoara si renunta la oameni pentru a economisi. Nu mai erau bani, nu mai gaseau solutii si angajatii aia lenesi care veneau la birou sa joace solitaire toata ziua si apoi sa ceara salariu la final de luna. A parut solutia perfecta, facem curatenie in echipa si reluam totul cu o echipa noua si motivata. Nu multi au pariat pe implicarea angajatilor si continuarea drumului prin furtuna impreuna, sa ii implice in afacere si nu sa ii considere doar un apendice neimportant. Insa cei care au ales sa ramana echipa in perioadele grele erau mai bine pregatiti cand criza s-a terminat, iar angajatii lor s-au simtit importanti si au lucrat mai bine si mai eficient.

 

Situatia prezenta in piata resurselor umane este confuza, paradoxala si nu poate functiona pe termen lung. Vorbim de companii care spun ca nu gasesc angajati buni, responsabili. Nu se gaseste calitate, oamenii nu vin la interviu sau se angajeaza si in 3 luni pleaca. Pe cealalta parte a baricadei, angajatii se simt tratati ca niste simple resurse din inventar, se simt vanati pentru a fi penalizati si, cel mai grav, simt ca parerile lor sunt cerute doar procedural dar nu sunt luate in seama.

 

In timp, frustrarea va creste de ambele parti, performantele vor scadea si vina va zbura din nou dintr-o parte in alta. Iar la sfarsitul zilei toata lumea pierde. Cu toate astea exista o solutie care functioneaza, este chiar in fata noastra si totusi este ignorata. Implicarea angajatilor si o comunicare mai buna pe verticala ar putea face parteneriatul organizatie-angajat sa functioneze.

 

People engagement este un concept nascut acum treizeci de ani intr-un studiu Gallup, dar a evouluat conform nevoilor angajatilor si companiei. Vorbim de relatia dintre angajat si companie, pentru ca nivelul de satisfactie este strans legat de cel de performanta. In ultima vreme vorbim de un proces pe tot timpul anului si nu doar un studiu la final de ciclu. A devenit unul din factorii cei mai importanti de retentie si motivare a angajatilor si incepe sa fie din ce in ce mai folosit. Vorbim despre analiza individuala a oamenilor si identificarea nevoilor distincte ale fiecaruia dintre ei. Este despre abordare personalizata si motivare diferentiata.

 

Nu e usor sa obtii angajati implicati, dar poate face diferenta. Ca in orice alt proces e nevoie de constanta in realizarea zilnica a unor lucruri, dar cand implementarea este de succes, profitul si eficienta cresc automat.

 

1. Conectare. Angajatii vor sa existe o conexiune reala si autentica cu liderii lor. Daca aceasta conexiune se rupe, niciun beneficiu material adaugat ulterior nu o poate repara. Aratati ca va pasa de ei si veti primi un raspuns similar.

 

2. Colaborare. Munca in echipa, ajutor din partea membrilor echipei si implicarea in luarea unor decizii care teoretic sunt peste nivelul lor creste performanta. Astfel oamenii simt ca fac parte din ceva mai mare decat fiecare dintre ei individual.

 

3. Credibilitate. Angajatii asteapta o buna reputatie a companiei, vor principii etice bune si cer sa se respecte promisiunile. Astfel se simt mandrii de organizatia din care fac parte si devin ambasadorii acesteia.

 

4. Contributie. Angajatii vostri vor sa se simta importanti, sa stie ce impact exact are munca lor asupra rezultatelor companiei. E nevoie de transparenta si acces la informatie si mai ales e nevoie sa le transmiteti ca sunt parte importanta a procesului.

 

5. Felicitari. Fiecare succes trebuie recunoscut. Angajatii simt ca daca gresesc primesc rapid mustrari, dar nu si felicitari cand fac ceva bine. Dati feedback pozitiv si faceti angajatul sa se simta apreciat.

 

In final, statistica subliniaza importanata conceptului. Angajatii implicati sunt mai eficienti, observandu-se o crestere cu 43% a productivitatii. Sunt mai loiali, existand cu 87% mai putine sanse sa paraseasca organizatia. De asemenea sunt mai dedicati realizarii obiectivelor, avand cu 20% rezultate mai bune.

 

“Daca indeplinesti dorintele angajatilor tai, acestia iti vor indeplini viziunile.” - Amit Kalantri.

 

Steve Jobs a fost unul din liderii ce i-a inspirat pe altii, a fost apreciat de angajati si parteneri deopotriva. Una din strategiile de motivare au fost cuvintele spuse lui John Sculley cand incerca sa il angajeze: „Iti doresti sa iti petreci restul vietii vanzand apa cu zahar sau vrei sansa de a schimba lumea?” Cat timp stii ce isi doresc si le si poti oferi, angajatii buni vor veni alaturi de tine.

 

Photo: Shutterstock

 

Autor: Mihai Chiratcu

Editor Femei in Afaceri

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24