Deșeurile de echipamente electrice și electronice („DEEE”) cum ar fi computere, televizoare, frigidere și telefoane mobile sunt o parte din deșeurile cu cea mai rapidă creștere din Uniunea Europeană. Conform informațiilor publicate pe site-ul Comisiei Europene, acestea vor depăși cantitatea de 12 milioane de tone până în 2020.
Ca urmare a gestionării defectuoase a deșeurilor electrice și electronice, la începutul anului 2019, Comisia Europeană a transmis României o scrisoare de notificare oficială cu privire la deficiențele în adoptarea normelor UE privind DEEE, acesta fiind primul pas în cazul începerii procedurii de constatare a neîndeplinirii obligațiilor. Dacă România nu ia măsuri în acest sens, Comisia Europeană poate decide să trimită mai departe o notificare către Curtea Europeană de Justiție și să impună sancțiuni financiare semnificative.
În acest context, e important de reamintit companiilor că au rămas mai puțin de 3 luni până la intrarea în vigoare a contribuției pentru nerealizarea obligațiilor anuale de colectare a deșeurilor de echipamente electrice și electronice.
În prezent, o contribuție de 4 lei/kg, respectiv 20 lei/kg (pentru lămpi), se datorează pentru diferența dintre cantitățile de echipamente electrice și electronice („EEE”) declarate ca fiind introduse pe piața națională și cantitățile constatate de Administrația Fondului pentru Mediu. Începând cu anul viitor, această contribuție pentru nedeclararea EEE se transformă în contribuție pentru neîndeplinirea obligațiilor anuale de colectare.
Cine sunt operatorii economici obligați la plata contribuției pentru EEE introduse pe piață?
Frecvent, se face confuzie între producătorii de EEE-uri în sensul legislației de mediu și producătorii de EEE-uri în sensul operatorilor economici care fabrică EEE-uri.
Astfel, operatorii economici considerați producători, în sensul legislației de mediu, sunt acele societăți care au sediul în România și fabrică echipamente electrice și electronice sau ale căror EEE-uri sunt proiectate sau fabricate și comercializate sub propria marcă comercială. Sau operatorii economici care revând pe teritoriul României sub propria marcă comercială echipamente produse de alți furnizori.
Totodată, producători de EEE-uri sunt considerați și acei operatori economici care au sediul în România și importă / achiziționează intracomunitar EEE-uri sau care au sediul într-un alt stat membru sau într-o țară terță și vând EEE în România prin mijloace de comunicare la distanță direct gospodăriilor particulare sau utilizatorilor în afara gospodăriilor particulare.
În vederea introducerii pe piață a EEE-urilor, producătorii au obligația de a se înregistra la Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM), în Registrul producătorilor de echipamente electrice și electronice. Astfel, vor primi un număr de înregistrare care va fi comunicat tuturor rețelelor comerciale prin care sunt vândute EEE-urile.
Ce obligații vor avea producătorii de EEE-uri în 2020 față de 2019?
Începând cu data de 1 ianuarie 2020, operatorii economici care introduc pe piața națională echipamente electrice și electronice vor datora contribuția de 4 lei/kg, respectiv 20 lei/kg (pentru lămpi), pentru diferența dintre cantitățile de deșeuri de echipamente electrice și electronice corespunzătoare obligațiilor anuale de colectare (45%) și cantitățile efectiv colectate.
Totodată, începând cu 1 ianuarie 2020, producătorii de EEE-uri vor fi obligați să se înregistreze și în format online în Registrul național al producătorilor de EEE-uri.
În perioada 2017 – 2020, rata de colectare pe care trebuie să o atingă producătorii de echipamente electrice și electronice este de 45%. O altă modificare va intra în vigoare începând cu anul 2021, și anume rata de colectare care va crește la 65%.
Având în vedere toate aspectele menționate mai sus, cu siguranță data de 1 ianuarie 2020 va veni cu noi provocări pentru toți producătorii de EEE-uri cât și pentru organizațiile colective care acționează în numele acestora, în ceea ce privește modul de gestionare a DEEE-urilor și de raportare a acestora către Administrația Fondului pentru Mediu.
Autor: Daniela Neagoe, Senior Manager, Comerț Internațional, Asistență Fiscală și Juridică, EY România
***
Despre EY România
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 284.000 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 36,4 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2019. Reţeaua noastră este cea mai integrată la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienţilor servicii prin care să beneficieze de oportunităţile din întreaga lume.
Prezenta în România din anul 1992, EY este liderul de pe piaţa serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, asistenţă în tranzacţii şi servicii de asistenţă în afaceri către companii multinaţionale şi locale. Avem birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an în luna iunie la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informaţii, vizitaţi pagina noastră de internet: www.ey.com
Articole din aceasi categorie
- Microintreprinderile inregistreaza cele mai multe restante la plata
- Taxele de mediu pot fi un stimulent pentru reducerea poluarii
- Noi obligatii pentru producatorii de echipamente electrice si electronice
- Invitatie la conformare voluntara sau ultima sansa de evitare a impozitarii cu 16%
- Sectorul retail navigheaza intre perturbarile digitale si volatilitatea consumatorilor
- Yves Maitre, noul CEO HTC, sustine tehnologiile 5G, AI si XR
- Alice Ivanovici devine Partener in cadrul Departamentului de Audit al EY Romania
- Sunt angajat temporar. Am drepturi egale cu salariatii permanenti?
- Companiile orientate catre consumatori risca sa-si piarda relevanta in lipsa unor planuri indraznete de transformare
- Cine beneficiaza de 5% TVA destinata serviciilor de restaurant si catering?
- În 2018, 69% dintre companii detin echipe de HR pregatite de noi provocari
- Extinderea internațională accelerează creșterea companiilor mijlocii europene
- Comerțul electronic este principalul motor al creșterii și schimbării pentru piața depozitelor
- Doar 48% dintre companiile din România au o agendă de schimbare disruptivă a organizației
- EY și Tech Hub lansează seria de întâlniri StartUp Advantage
- 90% dintre companii întâmpină dificultăți în calculul contribuțiilor către Fondul de Mediu
- Aurelia Costache este noul lider al departamentului de Asistență în afaceri al EY România
- GDPR poate genera un nou val de procese colective împotriva companiilor care au portofolii mari de clienți persoane fizice
- EY România deschide un nou program de recrutare bazat pe învățare și dezvoltarea candidaților
- Noile priorități ale băncilor sunt creșterea, digitalizarea și inovația
- Liderii organizației – părinții erei digitale
- EY raportează o creștere puternică a veniturilor globale în anul fiscal 2017
- Valoarea globală a tranzacţiilor din energie şi utilităţi a scăzut
- Reprezentanții mediului de afaceri din România concurează la turneul Corporate Tennis Open
- EY Express - acceleratorul de carieră pentru piața de muncă a viitorului
- Adriana Tabac - director de brand, marketing și comunicare al EY România
- Despre leadership si antreprenoriat cu Roxana Magopet
- Andreea Pirvu: „In vanzari ai nevoie de naturalete”
- Violeta Mihai-Staicu: „Orice schimbare in viata inseamna intotdeauna un progres”
- Si-a transformat pasiunea pentru psihologie intr-o cariera de peste 10 ani in HR
- Despre fiscalitate si antreprenoriat in Romania, cu Miruna Enache
- Madalina Cazacu, noul Director Customer Experience in cadrul Grupului BCR
- Peste 9 ani de experienta in marketing si comunicare alaturi de GETT'S Salons
- Cu 10 ani de experienta in domeniu, Catrinel Burghelea devine noul partener al IMAGE PR
- Si-a indeplinit un vis din copilarie si l-a transformat intr-o cariera de succes
- Madalina Rachieru este noul Partener global Clifford Chance
- Raluca Teodorescu este noul Managing Director Oxygen PR
- Daniela Dumitrascu este noul Director de Marketing al Heidi Chocolat
- Sonia Nastase: Viata incepe acolo unde se termina zona ta de confort.
- Egalitatea de gen genereaza performante mai bune in companii
- Cu o experienta de peste 18 ani in industria bancara, Ioana Mihai se alatura EY Romania
- O pozitie nou creata pentru Andreia Cucu la GSK Romania
- Sorana Georgia, CEO BILLA Romania: O experienta de peste 17 de ani in retail si leadership
- Luana Crivat, noul Director de HR al GSK Romania
- Ioana Moga este noul Sales and Marketing Director in cadrul ROVESE ROMANIA
- Cu 9 ani de experienta in consultanta, Olivia Franculescu se alatura echipei Qualia
- Natalia Stroe, noul manager de Marketing si Business Development al Coca-Cola Romania
- Florentina Totth, prima femeie la conducerea subsidiarei Schneider Electric Romania
- Violeta Luca, noul vicepresedinte si director executiv al eMAG