Articole
18-06-2013

Diversele obstacole culturale sunt iminente atunci cand iti dezvolti afacerea peste granite, fie ca esti o femeie in afaceri sau un barbat in afaceri. Dar acestea pot fi usor depasite, si chiar folosite in favoarea ta, daca stii cateva secrete despre cum sa te comporti intr-un mediu de afaceri fidel altor reguli nescrise de comunicare si comportament.
 

Pe langa faptul ca, desi exista un protocol clar pentru interactiunea in mediul business intre barbati, dar nu exista unul si pentru interactiunea intre sexe, iar, atat barbatii, cat si femeile in afaceri nu stiu cum sa se comporte in astfel de situatii, inca mai exista, in anumite parti ale lumii, asteptari stereotipice cu privire la rolul femeii in societate. Astfel, in aceste regiuni, barbatii, nu numai ca vor condamna pozitiile inalte ocupate de femei in respectiva companie, dar exista posibilitatea ca acestia sa refuze sa aiba orice fel de discutie de colaborare cu o femeie.
 

Neoficial, sunt acceptate cinci categorii de tari, din punct de vedere al tolerantei privind prezenta femeilor in mediul de afaceri. Astfel, de la tari in care este aproape imposibil pentru femei sa-si contruiasca o cariera (si unde o permisiune scrisa din partea sotului si aprobata de un judecator este necesara pentru a avea o slujba), ca Arabia Saudita, Yemen, Iraq si Afghanistan, la tari in care prezenta acestora in mediul de afaceri nu constituie nicio problema pentru femei, ca cele din Europa de Vest, de Nord si Centrala, SUA, Canada, Australia etc., in orice colt al lumii ne-am dori sa facem afaceri, ca femei, trebuie sa respectam si sa ne adaptam contextului local.
 

In acest articol, m-am axat pe eticheta si codul vestimentar din tarile cunoscute, in mod colectiv, sub acronimul BRIC  - Brazilia, Rusia, India, si China (de curand, Africa de Sud s-a alaturat acestei comunitati). De ce? Aceste tari au fie economii nationale in dezvoltare, fie sunt puternic industrializate si reprezinta niste potentiale puteri mondiale, provocand chiar membrele G7. Astfel, marii investitori si antreprenorii entuziasti si-au indreptat atentia catre aceste economii, cu un potential de crestere extraordinar.

 1.      Brazilia
 

In ceea ce priveste aspectul vestimentar, va asigur ca nu este inspirat din tinutele binecunoscutului Carnaval de la Rio, ci dimpotriva, se supune unor reguli stricte. Un costum din trei piese va fi purtat de femeile ocupand pozitii executive, in timp ce angajatele de pe level-urile inferioare ar trebui sa poarte un costum din doua piese. Stilul conservativ este cel potrivit, manichiura impecabila, iar femeile in afaceri ar trebui sa evite combinatiile vestimentare in culorile steagului Braziliei, galben si verde.

Asigurati-va ca aveti intalnirea de afaceri rezervata cu mult inainte. Este considerat nepoliticos chiar sa dai telefoane neasteptate la birou. Si daca sperati sa va faceti din partenerii de afaceri prieteni de la prima intalnire, veti fi dezamagite. Va trebuie o investitie substantiala de timp si bani pentru a pune bazele unei astfel de afaceri. Nu incercati sa veniti cu daruri la prima intalnire; in schimb, le puteti faceti cinste cu pranzul sau cina.

In ceea ce priveste comunicarea, strangerea de mana este obisnuita de foarte mult timp. Daca intalnirea de afaceri s-a terminat, ar trebui sa stiti ca intreruperile, considerate nepoliticoase intr-o conferinta, sunt apreciate si vazute acum ca o manifestare a entuziasmului. Brazilienii adora muzica si discutiile lungi si aprinse despre sport, familie si copii. Evitati sa aduceti insa vorba despre Argentina, politica, saracie, religie si selva.

2.      Rusia
 

Femeile in afaceri se imbraca destul de conservator in Rusia, evitand tinutele tipatoare si stralucitoare. Costumele inchise la culoare sunt apreciate, fusta este preferata in locul pantalonilor, dar sa nu fie deasupra genunchilor. Daca, totusi, purtati pantaloni, ca si in Romania, tinerea mainilor in buzunare este considerata nepoliticoasa.
 

Ca un partener de afaceri strain, se asteapta sa ajungeti la timp la toate intalnirile. Partenerilor rusi le este, insa, permis sa intarzie, putand fi chiar un test de rabdare; nu va asteptati la scuze din partea acestora chiar daca intalnirile incep cu una sau doua ore intarziere. Cand intalnirea chiar incepe, trebuie sa stiti ca unii rusi inca vad compromisul ca o forma de slabiciune si nu vor ceda, de cele mai multe ori. Insa, un secret pretios este faptul ca „ofertele finale” nu sunt niciodata finale si, daca reusiti sa rezistati, rezultatul va fi unul mult mai profitabil si atractiv.
 

Incercati sa nu radeti zgomotos sau sa vorbiti foarte tare, deoarece este considerat extrem de nepoliticos. Rusii sunt, in general, rezervati si posomorati; puteti aborda, insa subiecte de discutie ca pacea, actualele schimbari ce se petrec in Rusia si situatia economica a tarii. Atat femeile, cat si barbatii, trebuie sa isi scoata manusile inaintea unei strangeri de mana pentru a nu-si insulta interlocutorii.

3.      India
 

Femeile in afaceri ar trebui sa poarte rochii conservatoare sau traditionalele pantsuits. Chiar si in intalniri informale, sau in timp ce fac sport, femeile trebuie sa-si acopere bratele, pieptul, spatele si picioarele. Accesoriile de piele, precum gentile, curelele, pot fi considerate ofensive, mai ales in temple. Hindusii venereaza vaca si nu folosesc produse din piele. Asadar, nu mergeti la intalnire cu o geanta, curea sau servieta de piele.
 

Nici femeile si nici barbatii nu trebuie sa atinga capul altcuiva, nici macar al unui copil, deoarece in India, capul este considerat locul sufletului. Nu atingeti pe nimeni cu piciorul (picioarele sunt considerate murdare, indiferent de starea lor). Daca atingeti, din greseala, cu piciorul pe altcineva, scuzele sunt asteptate. De aceea, la o intalnire de afaceri, e de preferat sa stati cu fata la cel care vorbeste si sa va indreptati picioarele in directia opusa.
 

Cuvantul „NU” are implicatii dure in India. Refuzurile evazive sunt mai comune, si sunt considerate mai politicoase: un „Voi incerca” este un refuz acceptabil. Daca sunteti invitate la pranza sau cina, niciodata nu multumiti gazdei la sfarsitul mesei. „Multumesc” este considerat o forma de plata, si prin urmare, insultator.

4.      China
 

In China, femeile ar trebui sa evite tocurile prea inalte si bluzele cu maneca scurta. Nu sunt vazute cu ochi frumosi femeile care „arata” prea mult. Chiar si in situatii informale, femeile sunt asteptat sa adopte un stil vestimentar conservator, in culori neutre.
 

Partenerii straini de afaceri ar trebui sa aiba grija la gestica, si sa nu faca miscari prea largi cu mainile. Chinezii nu vorbesc cu mainile, iar gesticulatia excesiva poate fi considerata ca o distragere. Contactul fizic intre femei si barbati in cadrul intalnirilor de afaceri este strict interzis. Este neadecvat ca o femeie sa atinga un barbat in public, sau viceversa.
 

Atat in contexte sociale, cat si de afaceri, persoana invitata trebuie sa ajunga la timp sau chiar mai devreme la intalniri. La cina nu se discuta afaceri, si nimeni nu incepe sa manance sau sa bea inaintea gazdei. Ca o curtoazie culturala, invitatul trebuie sa guste toate felurile de mancare oferite, pentru a nu insulta gazda; insa trebuie sa aiba grija sa nu manace tot, astfel chinezii vor presupune ca nu au oferit suficienta mancare si ca invitatului ii este inca foame. Pentru femei, este important sa nu consume bauturi alcoolice in timpul mesei.
 

Desi reverentele si inclinarile sunt salutul comun, nici strangerea de mana nu este de neacceptat; asteptati insa gazdele sa-si intinda mana. Adresarile formale sunt folosite, si se pune mare valoare pe cartile de vizita. Oferiti si primiti cartea de vizita cu ambele maini. Dupa ce o primiti, nu scrieti pe ea si nu o puneti deoparte in buzunar, portofel sau geanta; este considerat dezonorant; un suport de carti de vizita arata suficient respect.
 

Nu va asteptati ca decizia asteptata ca urmare a intalnirii de afaceri sa fie luata la timp. Procesul decizional in China este foarte lent; de obicei, acestia se consulta cu astrologi, sau asteapta o zi norocoasa, o aliniere a planetelor pentru a lua o decizie.
 

Desi cutumele culturale prezentate in acest articol reprezinta o mica parte din intreaga cultura comportamentala din tarile BRIC, pot ajuta orice femeie in afaceri sa mearga pregatita la intalnirile de afaceri cu partenerii din Brazilia, Rusia, India sau China. Trebuie sa fim constiente ca fiecare barbat, din aceeasi tara, sau din tari diferite va avea perceptii si asteptari diferite, si astfel, atitudinea lor va fi diferita de cea descrisa in acest articol. De asemenea, este important sa nu ne simtim ofensate de regulile acestor tari, indiferent cat de obscure si arhaice ni se par. Pentru ca regula de baza atunci cand vrei sa faci afaceri peste granite, este sa te adaptezi standardelor respectivei tari, sau nu vei reusi sa-ti dezvolti afacerea in mediul international.
 

Sursa foto: http://www.caleaeuropeana.ro

 

Autoare: Marina Bizera

Marina Bizera – Studenta  a Facultatii de Administrare a Afacerilor cu predare in limbi straine, in cadrul ASE Bucuresti, membra a echipei de Resurse Umane intr-o companie de IT&C, beneficiara a doua stagii de cercetare in Federatia Rusa, posesoare a unui certificat de training in Marketing 3.0 cu prof. Philip Kotler, pasionata de scris si de limbi straine (fluenta in 4 dintre acestea).

 

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24