Articole
20-01-2011

Obiectivul unui lider ar trebui sa fie sa ii ajute pe cei care nu fac o treaba buna sa se descurce, iar pe cei care fac o treaba buna sa evolueze mai departe. (Jim Rohn)

Singurul loc in care obiectivele nu se pot indeplini  este de fapt mintea noastra. Michelangelo Buonarroti spunea ca cel mai mare pericol care pandeste omenirea nu este acela ca ne setam obiective prea inalte si nu reusim sa le indeplinim, ci ca ne setam obiective mult prea joase si reusim sa le atingem prea usor.


Am intalnit acest concept de cateva ori pus in aplicare, in special de manageri care cauta sa isi duca echipa cat mai sus prin demonstratii succesive ale principiului “se poate, adica eu pot”. Lucru de altfel  esential pentru un lider care vrea sa obtina rezultatele dorite.


Intrebarea este insa, pentru CINE vrea sa obtina aceste rezultate?


Mihaela este un manager ambitios al unui department  de vanzari. Familiarizata cu provocarile si rechinii domeniului in care lucreaza, Mihaela s-a decis ca pana la sfarsitul anului sa dubleze numarul clientilor pe care i-ar fi avut in mod normal intr-un an. Acest lucru a constat desigur si in o schimbare de strategie si desfasurare a activitatilor angajatilor. Dupa cateva luni de la implemenetarea noilor schimbari, rezultatele inca nu incepusera sa dea roade, fapt care a nemultumit  firea nerabdatoare a Mihaelei. Incurajata de succesele ei anterioare, a insistat ca aceste schimbari trebuie puse in aplicare, iar daca anumiti oameni cu care lucreaza nu pot face fata, atunci va trebui sa ii inlocuiasca. Zis si facut, insa odata ce noii angajati au ajuns sa lucreze cu cei vechi, au inceput sa apara anumite neintelegeri. Vechea echipa se obisnuise sa lucreze cu alti oameni, iar acest lucru a facut extrem de dificila integrarea celor noi. Comunicarea a ajuns sa fie din ce in ce mai descurajatoare, dar numarul clientilor crescuse. La sfarsitul anului obiectivul fusese indeplinit, insa tensiunile dintre angajati crescusera exponential. Desi fiecare isi indeplinea sarcina, existau mereu conflicte, iar angajatii incepusera sa se schimbe tot mai des tocmai din acest motiv.


Mihaela stia toate acestea, insa se consola cu succesul care ii garanta ca nu a gresit cu nimic.


Un lider care indeplineste toate 
obiectivele propuse nu este neaparat liderul potrivit. Important este in ce masura a reusit sa isi dezvolte echipa pentru a atinge aceleobiective.


Bill George, profesor la Harvard Business School, spunea ca cea mai mare greseala pe care un lider o poate face este sa isi puna interesele proprii inaintea echipei. Cand unmanager lupta pentru a-si demonstra lui insusi ca poate atinge un anume obiectiv, atunci rolul lui ca lider in organizatie trebuie pus la indoiala. Scopul lui este acela de a motiva, coordona si dezvolta echipa astfel incat sa ajunga impreuna la obiectivul setat. Rezultatele pe care le asteapta trebuie sa fie obtinute pentru  progresul echipei, al angajatilor si nu pentru un record personal al propriilor lui ambitii.


Presedintele companiei Colgate-Palmolive, Reuben Mark, sustinea si el ca numai dezvoltand si imputenicind echipa iti poti consolida puterea si titlul de bun lider. Totodata, se referea la puterea unui lider ca la o forma de responsabilitate si autoritate, nu de avantaj ca el este mai aproape de succes decat altii.


Singura si cea mai sigura cale de a intelege daca managerul este sau nu unul bun este indeplinirea scopului sau ca lider: sa ajute angajatii, sa ii dezvolte si impreuna sa ajunga la obiectivele comune. Daca acest lucru este indeplinit, am gasit liderul potrivit organizatiei.


Rodica Obancea

Executive&TeamCoaching
Asociate Certified Coach (ICF)


www.successcoaching.ro

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24