Articole
18-01-2014

Relatiile publice ne invata ca inainte de a lua orice decizie este important sa punem intrebarile potrivite. Auzim in fiecare zi cat de importanta este comunicarea. Exista probleme in relatia de cuplu? Probabil ca nu comunicati suficient. Reputatia companiei dumneavostra a avut de suferit? Aveti nevoie de un plan de comunicare. Sa vedem, insa, cum au reusit relatiile publice sa eficientizeze si sa profesionalizeze comunicarea, sa creeze un etalon de bune practici intr-o activitate folosita de oricine, cu scopul de a obtine cele mai bune rezultate.

Ce sunt relatiile publice?
Incercarea de a da o definitie relatiilor publice nu este deloc usoara. Ele se caracterizeaza in primul rand prin diversitatea problemelor de care se ocupa, a strategiilor si tacticilor utilizate, dar si prin domeniile diverse in care activeaza (de la companii, la organizatii guvernamentale si ONG-uri, la persoane fizice).
Abia dupa trei decenii, Societatea Americana de Relatii Publice (PRSA) a schimbat in martie 2012 definitia oficiala pentru acest domeniu: „Relatiile publice reprezinta un proces de comunicare strategica, ce construieste relatii reciproc avantajoase intre organizatii si publicurile lor.”
Este mult mai usor sa spunem ce nu sunt relatiile publice. Nu sunt relatii cu publicul, nu sunt marketing sau publicitate, in ciuda faptului ca se aseamana, nu sunt resurse umane, desi o lunga perioada acestea se ocupau de comunicarea interna intr-o companie.

De ce avem nevoie de relatii publice?
Relatiile publice acopera o larga arie de solutii pentru probleme extrem de diverse ce apar in orice tip de organizatie. Se ocupa in primul rand de managementul reputatiei, de crearea si mentinerea unei imagini pozitive a organizatiei. O imagine buna este esentiala atat in atragerea si pastrarea clientilor, cat si in relatiile interne cu angajatii, in relatiile externe cu furnizorii, asociatii, actionarii si alti stakeholderi.
Vorbim apoi de recunoastere si credibilitate. Acestea pot fi castigate prin folosirea tuturor mijloacelor si canalelor de comunicare disponibile pentru a ajunge la publicul tinta, fie ca este vorba de TV, radio, presa scrisa, internet si social media, newsletters si alte mijloace de comunicare interna sau prin organizarea de evenimente. Important este sa comunici constant si coerent prin aceste canale, astfel vei fi in mintea publicului, imaginea brandului va creste si se va bucura de o imagine pozitiva si credibila. Atunci cand mesajul pe care il transmiti se schimba si se contrazice de la o luna la alta, cel mai probabil efectul va fi unul opus.
Reputatia se poate construi in ani, dar poate fi distrusa doar in cateva zile. Doua functii speciale si extrem de importante ale relatiilor publice sunt issues management si crisis management. Issues management presupune activitati de prevenire astfel incat sa se intervina inainte de instalarea unei crize, fie ca este vorba de monitorizare pentru a afla cum se vorbeste despre organizatie, imaginarea tuturor scenariilor negative posibile ce pot aparea si simularea acestora. Crizele pot fi de doua feluri: unele probleme latente ce puteau fi prevenite prin issues management, care evolueaza in timp si care devin crize abia dupa ce trec de un anumit „punct critic” si crize explozive, de tipul accidentelor, calamitatilor si alte lucruri neprevazute. Este extrem de importanta existenta unei celule de criza care sa comunice imediat, constant si intr-un mod competent punctul de vedere al companiei.

Cum se desfasoara activitatea de relatii publice?
Reusita unei campanii de relatii publice depinde de stabilirea corecta a pasilor de actiune. Primul este cercetarea, investigarea modului in care este perceputa organizatia de publicurile interne si externe, adunarea de informatii esentiale, necesare in planificarea si executarea activitatilor. Urmeaza stabilirea unei axe a campaniei in care se defineste directia generala a activitatilor. Se stabilesc apoi obiectivele cheie – ce anume vrem sa realizam, mesajele cheie ce anume comunicam, audienta / publicurile tinta – cu cine comunicam, mass-media – ce canale ne vor ajuta sa ajungem la publicurile noastre tinta, tactici – pasii de actiune, stabilirea materialelor sau a purtatorilor de cuvant prin care se va comunica, bugetul sau resursele – cat ne va costa sa ne punem planul in aplicare, calendarul – cat timp va dura campania si cat timp alocam fiecarui pas in parte, evaluarea – masurarea rezultatelor, analiza feedback-ului si pregatirea pentru urmatoarea activitate de relatii publice.

Cand este momentul cel mai potrivit ca sa incepem sa folosim relatiile publice?
In functie de ceea ce ne dorim sa realizam, relatiile publice pot fi o parte integrata din activitatea organizatiei, un efort continuu de comunicare si management al reputatiei. Acesta este modul ideal prin care se pot obtine cele mai bune rezultate. De asemenea, pot fi desfasurate campanii pe termen scurt, mediu sau lung prin care se poate promova compania, un produs sau serviciu sau o campanie de CSR. Nu se recomanda apelarea la servicii de relatii publice doar in cazul unei crize, deoarece e nevoie de cineva care sa cunoasca foarte bine organizatia si situatia pentru a putea comunica eficient si rapid.
Foto: symmetrypublicrelations.com

Autoare Adina David
Asistent PR Femei in Afaceri 

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24