Articole
05-06-2014

Am inceput antreprenoriatul in 1993 cand, de cele mai multe ori, in momentul in care spuneai asta insemna “buticar”. Din ceva mai mult de douazeci de ani de lucru in proiecte “de la zero” raman amintirile frumoase si raman, mai ales, rezultatele. Am invatat multe lectii, unele din propria mea experienta, iar pe altele le-am invatat de la alti antreprenori cu mai mult sau mai putin succes. Iata lista mea de 10!

 

1. Oportunitatea

Cred ca multi dintre noi ne aflam la momentul potrivit, in locul potrivit. Nu toti insa vedem oportunitatea si nu toti indraznim sa iesim din zona de confort si sa incercam ceva pentru care nu ne simtim neaparat pregatiti, nu stim care sunt datele problemei, nu avem in spate sprijinul necesar al unui alt department, coleg etc.

Antreprenorul cauta oportunitati. Fii mereu pregatit sa te uiti in jur, sa cauti oameni de calitate si sa intrezaresti oportunitati care te pot ajuta sa dezvolti.

 

2. Asociatul

Orice antreprenor isi gandeste afacerea pentru a creste si pentru a fi intr-o zi o firma mai mare, de succes. Alege cu grija: cu sau fara asociat! Si in familie pot aparea probleme legate de bani sau de modul de a face lucrurile. La fel si in business:  daca nu esti convins asupra felului in care veti putea imparti responsabilitatile, asupra modului de lucru sau valorilor voastre comune, mai bine porneste singur! Poti gasi si mai tarziu un partener, atunci cand intrebarile tale isi vor fi gasit raspunsuri si cand experienta ca antreprenor iti va da mai multa siguranta in alegeri.

 

3. Valorile

Ca esti singurul tau angajat, ca ai sau nu un asociat sau ca decizi sa ai de la bun inceput unul sau doi angajati, a-ti scrie pe hartie clar, cu litere mari, viziunea ta asupra locului in care vrei sa ajungi in 5 – 10 ani si valorile pe care le vrei respectate cu orice pret sunt o investitie mai buna decat orice capital de pornire.  In general, cand o companie trece prin momente mai dificile: presiune, contracte, lipsa incasarilor, un client pierdut, un om cheie care paraseste echipa, primele care vor veni in discutie vor fi aspecte legate de valori personale si principii de lucru.

Valorile si viziunea ta asupra succesului afacerii tale sunt primele lucruri pe care trebuie sa le ai clare inainte de a depune la banca suma necesara capitalului social.

 

4. Viziunea

Cand ai un business mic acesta este de multe ori o sursa de venit pentru familie si, mai ales acum, in conditiile economice de astazi, vedem evolutia afacerii noastre pana peste maxim 6 luni, poate un an! Ce te va duce insa inainte, indiferent de cat de dificile sunt vremurile, este capacitatea ta ca antreprenor de a descrie intr-o propozitie simpla, puternica, felul in care vezi succesul tau si al afacerii tale peste 10 ani, peste 20 ani! Aceasta declaratie te va motiva pe tine, ii va motiva pe angajatii tai, iti va motiva familia, de a carui sprijin ai atat de multa nevoie.

Viziune: o propozitie simpla care va descrie succesul tau.

 

5. Dezvoltarea afacerii

Dezvoltarea aduce succes, dar aduce si cateva provocari importante. Este necesara structurarea activitatii, cedarea unei anumite parti din control, sustinerea cresterii printr-un management financiar specific dezvoltarii. Se schimba relatiile de munca, vei descoperi ca oamenii au ritmuri si motivatii diferite si nu toata lumea este dispusa sa faca eforturile pe care le faci tu in mod natural. Dandu-le oamenilor viziunea si inspirandu-i, ii poti atrage sa isi doreasca si ei la randul lor aceasta crestere: mandria de a fi buni in industrie, in regiune sau local, posibilitatea cresterii veniturilor, posibilitatea dezvoltarii avand atributii de coordonare si asa mai departe.

 

6. Oamenii-cheie

Chiar daca nu ti-e clar de la inceput cine vor fi acestia, un pas intelept este acela de a petrece timp cu oamenii din firma si a-i observa. Intelege ce ii motiveaza, unde se vad peste cativa ani, cum ar vedea ei dezvoltarea afacerii si asa mai departe. Vei gasi cativa care sa fie aliniati in gandire. Pastreaza-i, acestia te vor ajuta sa cresti, vor fi managerii tai de mai tarziu.

 

7. Banii

O companie la inceput nu are intotdeauna bani. Un management financiar prudent este intotdeauna bine apreciat de bancile la care vei putea intr-o zi sa apelezi in asa fel incat sa dinamizezi crestrea sau sa acoperi perioade mai dificile. Cheltuirea banilor intr-o companie la inceput trebuie sa fie cu masura si pe lucruri absolut necesare. Nu zgarcenie, nu vei creste niciodata astfel, dar nu masini de lux, de exemplu, atunci cand ai o perioada mai buna.

 

8. Familia

Una dintre optiuni poate fi, desigur, o afacere de familie. Dar atunci cand nu se intampla, ai grija sa nu pui firma pe primul loc. Familia ta te va ajuta si va face multe pentru a te sprjini la inceput. Dar daca nu ai un partener antreprenor care sa stie exact cerintele si provocarile muncii tale este posibil ca, de pe scaunul de angajat, acesta sa nu inteleaga toate zbaterile. Nu refula in familie, nu duce preocuparile acasa. Gaseste timpul si echilibrul care sa te faca sa te bucuri pe deplin de beneficiile antreprenoriatului: a fi pe propriile picioare, a avea flexibilitate, a face ceea ce iti place, ceea ce te pasioneaza.

 

9. Invatarea

Multi antreprenori vad investitia in oameni si in invatare ca pe un lux pe care nu si-l permit. Nu vad insa si reversul medaliei: ce daune pot provoca intern sau in relatia cu clientii angajati care nu au perspectiva si intelegerea de ansamblu a felului in care functioneaza o companie, cum se contorizeaza costurile sau felul in care se stabilesc relatiile cu clientii si ce este important pentru acestia. Un angajat care nu invata nu va putea produce valoare adaugata reala firmei tale: vor deveni curand doar o responsabilitate pentru tine, luna de luna trebuind sa platesti salarii si eventual sa indrepti erorile acestora.

 

10. Dezvoltarea personala

Nu ezita sa te dezvolti: ca leader, ca om, ca profesionist. In antreprenoriat vei fi mereu foarte ocupat. Investitia in tine insa va fi una dintre cele mai bune investitii pe care le poti face: exista programe de mentorat pentru antrerenori, diverse cursuri si conferinte cu participare gratuita sau la costuri accesibile. Sunt si programe mai costisitoare insa, dar daca sunt bine alese iti vor da ocazia invatarii, networkingului, schimbului de experienta si gasirii de parteneri de afaceri.

 

Foto: dreamstime.com

 

Autoare: Madi Radulescu

Managing Partner MMM Consulting Intl

 

In 2002 infiinteaza compania care astazi are o echipa de 6 consultanti si 2 membri de back office, o crestere continua si constanta, un portofliu de clienti locali si internationali de prestigiu si se afla in primele 10 companii romanesti de profil din piata locala ca notorietate si portofoliu de proiecte. In 2002 defineste sloganul companiei ca “Your personal management consultant” si in 2013, la 10 ani de activitate, redefineste brandul, alaturi de echipa sa in MMM Consulting – Arhitecti ai invatarii. Ramane fidela valorilor sale si viziunii sale: de a crea o echipa de consultanti si traineri capabili sa dezvolte in armonie, cu si pentru clientii sai, solutii de invatare care sa ajute companiile sa fie mai bine pregatite si capabile sa fie competitive in piata in care actioneaza. Valorile acestei echipe sunt: Crearea de valoare, Integritate, Parteneriat, Responsabilitate si Pasiune si sunt aplicate de fiecare in parte, in fiecare zi, in tot ceea ce fac: pentru echipa si pentru clienti.

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24