Articole
25-02-2013

In general, exista mai multe stereotipuri legate de Rusia: ursi, vodca, caviar si femei frumoase, care, dupa cum spune un proverb rusesc: „merg si in timp ce altii stagneaza” (они скакают на лошади и входят в горячую избу). Ei, bine, in mediul de afaceri rusesc, doamnele exact asta fac.

 

Federatia Rusa este una dintre putinele tari in care PIB-ul creste in mod constant cu cateva procente pe an. In ultimii douazeci de ani, Rusia a produs o noua generatie de antreprenoare si femei de afaceri, iar acestea au ajuns in topul oamenilor de afaceri, fie ca vin din zona e-commerce-ului, a marketingului si comunicarii, recrutarii sau media. Mai mult, daca luam in considerare topul celor mai influente femei din Federatia Rusa, si adaugam organizatiile de top pe care acestea le conduc, sau in care activeaza, putem afirma ca acestea au mult mai multa putere decat se crede.

 

Inainte de a ne opri atentia asupra unora dintre cele mai cunoscute femei de afaceri din Federatia Rusa, este important sa intelegem contextul in care acestea au reusit sa se impuna intr-un mediu atat de competitiv.

 

Infiintarea unei afaceri private este ceva nou, nefiind posibila in perioada sovietica, asa ca, dupa 1991, femeile au profitat de aceasta oportunitate si si-au pus bazele propriilor afaceri in sectoare dedicate traditional femeilor si slab exploatate, chiar subdezvoltate in epoca sovietica. La începutul anilor 1990, antreprenoriatul feminin a fost, in primul rand, orientat spre stiinta, consultanta, comertul cu amanuntul si servicii in domeniile de ingrijire a copilului, asistenta medicala, croitorie, tricotat, stiinta, consultanta, comertul cu amanuntul si servicii. Toate aceste sectoare sunt in crestere si desul de competitive. De ce? Poate fi pentru ca femeile beneficiaza de o atitudine generala pozitiva farat de antreprenoriatul feminin. Ele sunt considerate a fi responsabile si demne de incredere in relatiile de afaceri, deoarece se presupune ca pun pe primul loc necesitatea de a-si sprijini familiile. Asta ar explica, intr-o oarecare masura de ce in Rusia, foarte multe femei detin afaceri cu obiective sociale.

 

Cu ajutorului sotului influent, sau fara acesta (reprezentand cele doua categorii in care se pot imparti femeile de succes din Rusia), urmatoarele doamne au reusit sa ajunga unele dintre cele mai puternice femei de afaceri din tara lor:

- Natalia Sindeyeva a fost producator general al statiei de radio Serebryanny Dozhd (Ploaie de argint) din Moscova pentru 14 ani.  In 2009, si-a lansat propriul canal de televiziune, Dozhd TV, care este astazi unul dintre cele mai populare canale TV din Rusia.

- O femeie puternica de PR, Inna Alexeyeva si-a lansat propria companie de PR, PR Partner, in 2006. Punand accentul in special pe IT, finante, imobiliare si produse de consum, PR Partner a devenit o firma de PR de top in Rusia. Mai mult, Inna si-a lansat si propria conferinta de PR. Desi firma are sediul in Moscova, Alexeyeva calatoreste des in Ucraina si Kazakhstan pentru a tine workshop-uri de PR pentru marile corporatii.

- Olga Dergunova a ajuns de doua ori in topul Wall Street Journal al celor mai de succes femei in afaceri din Europa pentru activitatea sa la conducerea Microsoft Rusia si rolul curent pe care il are in consiliul executiv al VTB Bank.

- Un alt exemplu este Natalia Kasperskaya, (a doua cea mai bogata femeie din Rusia, conform Forbes), care, impreuna cu sotul sau, a pus bazele Kaspersky Labs, o companie de securitate IT de top. Kasperskaya, care acum e la conducerea propriei sale companii, InfoWatch, este considerata un exemplu ideal de urmat al Rusiei in industria tehnologica globala.

 

Aceste femei reprezinta doar o parte din femeile care sunt vizibile si care atrag atentia media, dar, cele dincolo de reflectoare au un rol cel putin la fel de important; jumatate din avocatii, contabilii seniori si directorii financiari din Rusia sunt femei.

 

Comunitati de Femei in Afaceri in Federatia Rusa:

- Club of Business Women – are scopul de a sustine femeile si formarea lor profesionala; ofera asistenta in mentorship-ul femeilor antreprenoare, in integrarea femeilor in programe de cooperare internationala in sfera intreprinderilor.

- Startup Women – aceasta associatie (off-line) aduce impreuna femeile de afaceri, curente si potentiale, ajutandu-le sa stranga capital pentru intreprinderile lor.

- AWBR (Association of Women and Business in Russia) : scopul acestei organizatii este sa sustina initiativele de business ale femeilor, sa protejeze drepturile femeilor antreprenoare, sa combine eforturile lor, creativitatea si potentialul social pentru a crea conditii favorabile pentru participarea femeilor in dezvoltarea economiei de piata moderne in Rusia.

 

In concluzie, femeile de afaceri din Rusia si de pretutindeni nu merita decat admiratia noastra. In ciuda obstacolelor si a contextului nefavorabil (fie el social, politic, economic sau chiar tehnologic) au reusit sa contribuie semnificativ la dezvoltarea economica a tarii lor. O data cu cresterea semnificativa a numarului de femei lansandu-si afaceri, sau ocupand pozitii de top in companii, a crescut diversitatea mediului de afaceri, ce atrage dupa sine o inteligenta colectiva ce reprezinta o provocare la adresa leadershipului si metodelor de gandire conventionale. Sper ca revolutia sa continue.

 

Foto: Natalya Kaspersky, sursa: http://blog.ilmanifesto.it

 

Autoare: Marina Bizera

 

Marina s-a alaturat echipei Femei in Afaceri in calitate de voluntara pentru zona editoriala. Este studenta  a Facultatii de Administrare a Afacerilor cu predare in limbi straine, in cadrul ASE Bucuresti, are experienta in Resurse Umane; beneficiara a doua stagii de cercetare in Federatia Rusa, posesoare a unui certificat de training in Marketing 3.0 cu prof. Philip Kotler, pasionata de scris si de limbi straine (fluenta in 4 dintre acestea).

 

 

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24