Articole
19-01-2014

Planul unui program de relatii publice indica ce anume trebuie facut si, mai ales, cum se poate realiza. Fiecare pas trebuie gandit cu atentie pentru a atinge obiectivele stabilite si a comunica cu succes.

Cercetarea este primul pas in orice campanie de relatii publice, ne ajuta in analiza situatiei si este de doua tipuri: primara si secundara. Cercetarea primara include interviuri, chestionare, focus grupuri, discutii fata in fata sau la telefon. Cercetarea secundara presupune adunarea de informatii deja aparute in carti, articole, documente, internet etc.

Analiza situatiei ne ajuta sa intelegem clar ce a determinat nevoia unui program de relatii publice, fie ca este vorba de contracararea unui fapt negativ, lansarea unui produs sau serviciu nou sau ca un efort de mentinere a reputatiei. Pentru a putea derula o campanie de succes trebuie sa cunoastem foarte bine atat climatul intern, cat si cel extern al companiei, iar pentru asta ne sunt de mare folos analiza SWOT (puncte tari, puncte slabe, oportunitati, amenintari) si analiza PEST (pentru a determina situatia politica, economica, socio-culturala si tehnologica).

Indeplinirea obiectivelor reprezinta scopul final al campaniei de relatii publice. Obiectivele pot fi primare sau secundare, de informare sau de motivare, insa important este ca ele sa fie SMART: specifice – bine definite, usor de inteles si care vizeaza rezultate concrete, masurabile – in etapa de evaluare se poate determina exact daca au fost atinse sau nu, aplicabile – realizabile, luand in considerare si alti factori precum bugetul si timpul, realiste – in limita resurselor de care dispunem, incadrate in timp – perioada in care ne propunem sa le realizam.

Pentru a comunica eficient este necesar ca audienta sau publicul-cheie sa fie bine definit. In acest pas ne ajuta foarte mult cercetarea initiala, insa trebuie sa intelegem foarte bine aceste publicuri-cheie pentru a stabili strategiile si tacticile adecvate. Avem publicuri primare si secundare, avem publicuri latente si publicuri active si, bineinteles, nu putem comunica cu toate in acelasi fel. De multe ori este esential ca publicul sa fie segmentat in functie de date demografice: varsta, sex, educatie, statut marital, venit, ocupatie, statut social, interese etc. Mai nou, cu ajutorul noilor tehnologii, selectia poate fi mult mai specifica, de exemplu, in functie de cum aleg sa se informeze, sa faca cumparaturi, cum se relaxeaza, ce mijloace de transport aleg etc.

Dupa ce am stabilit de ce este nevoie de campania de relatii publice, care este climatul intern si extern al companiei si cu cine vrem sa comunicam, trebuie sa stabilim mesajele-cheie ale campaniei. Ele trebuie sa fie clare, usor de inteles, concise, diferite de ceea ce comunica altii, memorabile si convingatoare.

Strategia reprezinta modul in care vor fi atinse obiectivele. Poate fi schitata o strategie generala sau mai multe, in functie de obiective si de publicurile desemnate. Strategiile sunt adesea confundate cu tacticile, insa strategiile reprezinta fundatia pe care vor fi implementate apoi tacticile. Putem sa ne gandim la strategie ca la partea teoretica a campaniei, tacticile reprezentand partea practica.

Tacticile reprezinta activitatile specifice prin care se pun in aplicare strategiile si care ajuta la atingerea obiectivelor propuse. De multe ori, fiecare strategie este insotita de o tactica specifica. In functie de tipul campaniei, tacticile pot fi extrem de diverse: evenimente, lobby, conferinte, comunicate de presa, newsletters, publicatii, brosuri, interviuri, sedinte foto, competitii, campanii pe bloguri si multe, multe altele. Foarte important este si cum programam si planificam tacticile si activitatile, astfel incat impactul lor sa fie maxim.

In stabilirea calendarului sau agendei programului de relatii publice este important sa se tina cont de momentul in care va avea loc campania, ordinea in care se vor desfasura activitatile si sa se alcatuiasca o lista cu pasii prin care se va ajunge la rezultatul final. Contextul in care se va desfasura campania este foarte important si influenteaza modul in care ea va fi primita de catre public. Anumite evenimente sezoniere pot fi integrate ca o tactica in planul de campanie. De asemenea, fiecare tactica va fi incadrata intr-o anumita perioada de timp din calendarul campaniei.

Bugetul este unul dintre cele mai importante elemente de care trebuie sa se tina cont inainte de a incepe planificarea strategiilor si a tacticilor. Orice idee, oricat de grozava ar fi, trebuie sa se incadreze in bugetul de care campania dispune.

Evaluarea presupune reintoarcerea la obiectivele pe care le-am stabilit pentru a vedea care au fost atinse si in ce masura. Evaluarea ar trebui sa fie continua, pe tot parcursul programului de relatii publice (ceea ce ofera avantajul ca, in cazul in care ceva nu functioneaza tocmai bine, poate fi modificat si retusat) si ar mai trebui facuta o data la final, cand se poate vedea clar ce a functionat. Relatiile publice presupun un proces continuu de invatare, iar evaluarea constituie elementul de baza, prin care evitam sa repetam aceleasi greseli, adaugam un plus de valoare campaniei si practicii de relatii publice in general.

Foto: paulparsons.wordpress.com


Autoare: Adina David
Asistent PR Femei in Afaceri
 

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24