Articole
01-02-2016

Oana Pascu, fondatoarea unei companii ce ne ajuta sa facem cadouri personalizate, Complice, a inceput sa lucreze inca din facultate si a facut-o timp de 15 ani pentru o singura companie multinationala (Connex - Vodafone). Primul lucru pe care l-a invatat a fost faptul ca cel mai important asset al oricarei companii este un client multumit, caruia i-ai atins si chiar i-ai depasit asteptarile.

Pe parcursul a celor 8-9 pozitii pe care le-a ocupat, Oana a avut ocazia sa atinga zone foarte importante pentru un business: a inceput servind direct clientul si a ajuns apoi sa defineasca programe de achizitie si loializare; a stabilit oferte comerciale, dar a avut si responsabilitatea de a gestiona bugete; a lucrat majoritar in marketing, dar a avut o legatura foarte stransa cu toate canalele de vanzare; a implementat tactici si programe, dar a ajuns si sa defineasca strategii; a stabilit relatii de colaborare atat cu angajati din Romania sau din alte tari, cat si cu Partenerii Vodafone care deservesc companiile mici si mijlocii.

Dar, probabil cel mai important, a adunat o experienta care sa ii dea incredere ca poate sa se descurce si sa faca fata in situatii diverse si a cunoscut si a legat relatii cu oameni care au crezut in ea si au sustinut-o, iar acum conduce propria sa companie, Complice.

 

Adina David, Femei in Afaceri: Cum ti-a venit ideea pentru aceasta afacere si cum ai inceput?

 

Oana Pascu: Cand am simtit nevoia unei schimbari profesionale si am decis ca a sosit momentul ca aceasta schimbare sa implice si plecarea din compania pentru care am lucrat timp de 15 ani, mi-a fost foarte greu sa ma imaginez in orice alta companie din Romania, cu exceptia situatiei in care ar fi fost a mea. Asa ca am evaluat foarte serios doua propuneri de a pleca din tara sau posibilitatea de a incepe sa imi construiesc propriul business. In final, am simtit ca ceea ce imi doresc cu adevarat este sa realizez ceva personal, sa creez si sa construiesc ceva care sa ma reprezinte si care sa ma pasioneze.

 

Am plecat astfel de la cele trei pasiuni pe care le am: obiectele de decoratiuni interioare, cadourile “altfel” si design-ul tematic de interior. Decizia de a alege zona de cadouri am luat-o si subiectiv, dar si obiectiv. Subiectiv pentru ca aceasta era o fantezie pe care o aveam de ani de zile: in care cineva vrea sa faca o surpriza, dar nu are timp si inspiratie de moment, motiv pentru care imi “deleaga” sarcina extrem de placuta pentru mine de a identifica, alege si pregati in cele mai mici detalii un cadou total diferit si de neuitat. De aici vine si brand-ul “Complice” – practic noi devenim complicele clientului in a darui ceva memorabil unei persoane importante din viata sa. Obiectiv pentru ca din punct de vedere cash flow vorbim de un business mult mai relaxat, iar pentru un start-up acest aspect este foarte important.

 

A.D.: Care a fost cel mai mare obstacol de care te-ai lovit pana acum? Care au fost solutiile pe care le-ai gasit pentru a trece peste el?

 

Oana Pascu: Cred ca obstacolul care ma supara cel mai tare este nerespectarea lucrurilor stabilite de catre oamenii din spatele business-urilor. Am trait aceasta experienta si in mediul corporatist, insa in antreprenoriat situatia este cu mult mai grava. Este mai degraba o exceptie cand cineva isi respecta deadline-urile, desi confirmi, clarifici, stabilesti de comun-acord, trimiti ulterior in scris etc. Pur si simplu majoritatea nu au o astfel de disciplina, drept pentru care dorm foarte linistiti chiar daca nu isi respecta promisiunile pentru ca “merge si asa”. Asta insa inseamna amanari, intarzieri, uneori chiar imposibilitatea de a oferi clientului un serviciu de calitate, posibile prejudicii de imagine, timp si bani pierduti.

Solutia este sa fiu eu si mai organizata, uneori sa trimit remindere din timp decat sa ajung sa fac follow-up mai tarziu si, in unele cazuri, chiar sa renunt la acea colaborare si sa caut alti parteneri.

 

A.D.: Care au fost cele mai importante avantaje de care te bucuri de cand ti-ai inceput propria afacere?

 

Oana Pascu: Una dintre cele mai importante valori pentru mine, ca persoana, este independenta. Iar antreprenoriatul iti da senzatia de independenta si libertate: alegi ce sa faci, cu cine sa colaborezi, cat vrei sa negociezi, cum sa iti faci programul etc. A-ti face propriul program, mai ales pentru persoanele “nocturne” ca mine, este un avantaj important (desi este in acelasi timp o provocare de a pastra un anumit ritm, o disciplina si a urmari un plan). Ii povesteam unui prieten ca ma simt foarte bine sa am libertatea de a nu lucra intr-o zi in care nu am chef. M-a intrebat daca au fost zile in care nu am avut chef si chiar nu am lucrat. Evident ca nu! Ca antreprenor, de cele mai multe ori, faci lucrurile din pasiune deci ai chef mai mereu; iar, in rest, simtul responsabilitatii este cu mult mai puternic decat orice posibila lipsa efemera de chef.

 

Un alt avantaj este ca am ocazia sa cunosc foarte multi oameni, din diverse medii si domenii, dar cel mai important (ce tine mai degraba de specificul business-ului pe care l-am ales) este ca vad oameni fericiti in jurul meu. Cand vorbesc de Complice vorbesc de oameni care isi doresc sa daruiasca, sa surprinda, sa faca pe cineva fericit si de oameni care primesc, care sunt surprinsi, care se simt importanti si apreciati. Sunt oameni care zambesc, oameni pe care eu ii cunosc in momentele lor fericite! Iar asta ma incarca si pe mine cu optimism si buna-dispozitie!

 

A.D.: Cu cati bani ti-ai inceput afacerea? Ai avut nevoie de finantare sau te-ai descurcat cu fonduri proprii? Daca da, cum ai facut rost de finantare?

 

Oana Pascu: Principalele investitii au fost facute in site (evident, fiind un business in mare parte online), echipamente de lucru, imagine si promovare. Pana acum mai am de recuperat aproximativ 6000 de euro. Din fericire, pana in acest moment nu am avut nevoie de finantare pentru ca inainte cu vreo 3 ani de zile a inceput sa imi fie foarte clar ca la un moment dat voi dori sa am business-ul meu. Asa ca, inspirata suplimentar si de prietenul meu care totdeauna punea bani deoparte pentru ceva anume, am inceput si eu sa economisesc lunar cam o treime din salariu pentru acest lucru. La inceputul business-ului mi-am calculat totul astfel incat sa ma pot sustine personal si sa imi pot sustine business-ul timp de 12 luni. Cred ca este o abordare care iti da un anumit confort si te lasa sa iei deciziile corecte, chiar daca rezultatul se va vedea in timp. Evident, uneori si presiunile financiare te pot ajuta sa gasesti solutii inovative pe care cat timp esti in zona de confort nu le vezi.

 

A.D.: Ce faci ca sa ajungi la publicul tau? Care sunt metodele de promovare pe care le preferi?

 

Oana Pascu: Promovarea este o zona critica in care am foarte multe lucruri pe care trebuie sa incep sa le fac sau pe care trebuie sa le fac mai bine.

Fiind un business in majoritate online, promovarea online este indiscutabila. Pana acum Facebook a fost canalul cel mai folosit si cel mai util pentru promovare, initial de pe profilul meu personal, apoi incepand cu sfarsitul lui octombrie de pe pagina de Facebook complice.ro.

In decembrie am lansat versiunea pentru desktop a site-ului www.complice.ro iar acum este aproape gata si versiunea de mobil, asa ca din februarie am in plan sa incep partea de SEO si Google Ads.

Incerc sa acord atentie si promovarii mele personale pentru ca oamenii cumpara de la oameni, mai ales in business-urile mici. Particip la evenimente de networking si incerc sa stabilesc cat mai multe contacte one2one, iar recomandarile sunt nepretuite.

La inceput am avut majoritatea clientilor din cercul apropiat de prieteni, apoi din cei pe care i-am cunoscut la un moment cu care poate nu mai tinusem legatura intre timp. Insa principala provocare pentru mine acum este sa reusesc sa atrag mai multi clienti care nu ma cunosc personal, dar care sa aiba incredere in idee, in poveste, in produs, in brand. Consider ca acesta este testul suprem al unui business.

 

A.D.: Motto-ul vostru este „GIVE. EXPERIENCE. ENJOY.”, spune-ne cateva cuvinte despre ce inseamna pentru voi asta si cum il transpuneti in actiuni.

 

Oana Pascu: Totul a plecat de la dorinta mea de a trai o viata fericita. Stiu, insa, ca asta nu se poate intampla daca oamenii de langa mine nu sunt si ei fericiti. Si atunci am realizat ca pot realiza ceva pentru a le face viata putin mai frumoasa celor din jur.

Cred cu tarie ca cea mai mare bucurie o simti atunci cand daruiesti, indiferent ca este vorba de un cadou, un sentiment, un zambet, o vorba buna etc - de aici vine GIVE. Prin Complice imi doresc sa ii inspir pe oameni sa daruiasca in forme la care poate nici nu s-ar fi gandit...

Iar daca vorbim de un cadou, atunci sa fie ceva deosebit, surprinzator, sa fie o experienta care sa il faca pe cel care il primeste sa se simta atat de bine incat sa nu il uite prea curand - asa a aparut EXPERIENCE. La Complice eu imi doresc ca actul daruirii sa fie o experienta in sine chiar si pentru cel care ofera, de aceea incerc sa implic clientii in procesul de creare a cadoului prin solicitarea de informatii, sondarea impreuna a mai multor variante, alegerea celei mai potrivite, eventual chiar adaugarea unei note personale (un bilet scris de mana etc)... pentru ca atunci cand oamenii se simt parte la ceva, ai toate sansele ca rezultatul sa fie un succes.

In acest fel, in final toata lumea se va bucura de aceste momente - asa se explica si ENJOY.

Am privilegiul de a avea un business in care, daca fac ce si cum trebuie, pot intr-o singura interactiune sa contribui la fericirea a cel putin doi oameni: cel care daruieste si cel care primeste. Iar acesta este un sentiment foarte placut, care te poate face fericit.

 

A.D.: Ce este cel mai important: o idee foarte buna de business sau un spirit antreprenorial dezvoltat?

 

Oana Pascu: Desigur ca amandoua sunt importante si necesare, dar cumva instinctiv as spune ca o persoana cu spirit antreprenorial dezvoltat va gasi pana la urma o idee buna de business pe care sa o exploateze.

Eu cred ca oricine si-a pus la un moment intrebarea “I-am luat si telefon si ceas si bijuterii si haine etc - ce sa ii mai cumpar cadou si anul asta?” sau “Ce sa ii iau eu cadou lui X cand este evident ca are de toate?” De aceea ideea care a stat la baza Complice – de a oferi un cadou “altfel”, cu mesaj, mai degraba o experienta decat un obiect si chiar de a oferi si consultanta clientilor in a alege cadoul potrivit - este o idee buna de business pe care mi-am testat-o si validat-o in ultimele luni. Acum mai trebuie doar sa continui sa imi dezvolt spiritul antreprenorial.

 

A.D.: Care sunt planurile de viitor pentru Complice?

 

Oana Pascu: Desi uneori imi doresc ca business-ul sa fie unul de tip boutique, cu cativa clienti, cu relatii personalizate cu fiecare in parte, cu un control atent pe fiecare zona etc., inevitabil ma trezesc facand planuri de dezvoltare si crestere. Cu siguranta urmeaza extinderea retelei de parteneri prin intermediul carora oferim cadourile de tip “experienta”, precum si a portofoliului de cadouri simbolice, dar si intrarea in zona de Corporate si apoi si in alte judete din tara. Peste cativa ani imi doresc ca prin intermediul Complice sa am posibilitatea sa pasesc in zona sociala si sa organizez cadouri “altfel” mai ales pentru copiii aflati in situatii speciale, si asta sa faca o diferenta semnificativa pentru restul vietii lor.

 

http://www.complice.ro/

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24