Articole
11-04-2014

Atunci cand te pregatesti sa lansezi o idee pe piata, trebuie sa fii constient in permanenta de un lucru: cea mai mare forta, puterea – in adevaratul sens al cuvantului – sta in mana consumatorului. Toata piata se misca si isi organizeaza “tarabele” dupa dezideratele grupului tinta. De aceea, mai ales la inceput, studierea tintei este punctul-cheie. Daca acest demers nu este bine realizat, acesta poate fi un punct mort. Astfel, inovatia in ceea ce priveste strategia, pleaca de la consumator - de la intelegerea lui in profunzime. De ce? Ca sa poti patrunde in mintea lui, ca sa-ti poti face cuib in mintea consumatorului. Un loc in mintea consumatorului este teritoriul pentru care poarta razboaie competitorii ce isi desfasoara activitatile pe aceeasi piata. Despre asta vom trata in cele ce urmeaza, despre cum sa-ti faci cuib in mintea consumatorului, adica despre cum sa te pozitionezi.
 

In cateva cuvinte, sa te pozitionezi inseamna sa construiesti in mintea consumatorului tau o reprezentare-simbol pentru produsul pe care tu il oferi. Iar pentru a crea aceasta reprezentare-simbol a produsului, acesta trebuie sa prezinte o calitate distincta, sa fie diferit de produsele similare lui, deja existente pe piata. Astfel, pozitionarea este un proces ce se realizeaza in mintea consumatorului, iar diferentierea alt proces, vizibil, tangibil, ce se realizeaza la nivelul produsului.
 

Implicand mixul de marketing, exista mai multe cai prin care se poate realiza diferentierea. Astfel, ne putem diferentia pur si simplu prin serviciul oferit, prin exclusivitatea serviciului, mizand absolut pe niste atribute functionale oferite „numai de noi”. Bineinteles, produsul insusi poate face diferenta. Activia cu Bifidus Actiregularis, va suna cunoscut, nu? E singurul iaurt care contine aceasta „bifidus” care face minuni, dupa cum ne arata deseori, prin reclame, burtica fericita – mai nou – a Mihaelei Radulescu Schwartenberg. Prin persoana, exercitiile de endorssment, pot duce tot acolo, spre diferentiere. Cand spunem Bonux spunem…Magda Catone, corect? Imaginea, distributia si exercitiul publicitar pot fi considerate cai ale diferentierii atunci cand doar asa se poate face diferenta. O distributie complexa a facut ca brandul Coca-Cola sa stea ani la rand in varful topului 100 braduri globale si exercitiul publicitar prin care s-a subliniat constant, atributul pe care marca se bazeaza ne face astazi sa ne gandim la Ariel atunci cand vorbim despre alb.
 

Dupa ce se incheie procesul de diferentiere, te pozitionezi.  Transferarea unui sens dorit in experienta consumatorului. Pozitionarea corecta inseamna o buna corelare de sens intre atributele produsului si gradul de intelegere si interpretare acordate de consumator. Includem in aceasta categorie un prim tip de pozitionare, cea pe o scara larga, pentru care te bazezi pe ceea ce produsul tau face intr-o maniera unica, devenind astfel reprezentantul unei nise. Pe de alta parte, o pozitionare specifica poate face referire la caracteristici, beneficii, categorie sau la calitatea si pretul oferite. Spre exemplu, il faci pe consumator sa  gandeasca despre tine ca tu oferi cea mai buna calitate, sau cea mai buna performanta, sau cea mai scurta durata de executie s.a.m.d. Atunci cand ii transmiti beneficiarului fie ca pentru serviciul/produsul oferit de tine acesta va plati mai multi bani si va primi mai multa calitate, fie ca va plati aceeasi bani pentru mai multa calitate, ori aceeasi calitate oferita si de competitori, pentru mai putini bani, sau putina calitate pentru putini bani, sau mai multa calitate si mai putini bani, atunci inseamna ca realizezi pozitionarea de valore.
 

Pozitionarea incorecta, adica sub-pozitionarea, supra-pozitionarea sau pozitionarea ambigua vor transmite incorect atributele si valorile marcii, creand confuzie si atitudine nefavorabila in raport cu bussiness-ul tau. Pozitionarea incorecta conduce subit spre o repozitionare, insotita deseori si de un rebranding. Gandind toate acestea in cifre, noi spunem ca e mai bine sa cautati sa va pozitionati bine de la inceput.
 

Autoare : Alina Stanciu

Director Comunicare si owner Just Ad

Absolventa ASE, Facultatea de Relatii Economice Internationale, Master in Comunicare si Relatii Publice la SNSPA, cu o experienta de peste 10 ani in Vanzari si Marketing.


www.justad.ro

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24