Articole
23-05-2013

In prima parte a articolului am discutat despre factorii care pot genera stresul cronic si simptomele pe care corpul nostru le poate resimti. In cea de-a doua parte a articolului doresc sa prezint cateva modalitati prin care putem sa gestionam mai bine nivelul de stres cu care ne confruntam in viata de zi cu zi.

Avand in vedere ca fiecare avem propriul mod de a raspunde in fata stresului, nu exista o singura modalitate de a-i face fata. Tocmai de aceea trebuie sa ne concentram pe ceea ce ne face mai calmi si ceea ce ne ofera o stare de spirit mai buna.

Din pacate, multi oameni aleg sa combata stresul folosind metode care, cu toate ca ofera iluzia ca functioneaza pe moment, pe termen lung pot cauza mult mai multe probleme.

                                        

Exemple de reactii nesanatoase la stres ar putea fi:

-          Durerea – tensiunea musculara pe care o resimtim in umeri, gat, spate

-          Furia – faptul ca ne descarcam stresul pe alte persoane

-          Plansul

-          Depresia

-          Negativismul

-          Viciile (consumul de tutun, bauturi alcoolice, droguri)

-          Consumul de alimente in exces

-          Statul cu orele in fata calculatorului sau a televizorului.

 

Exista, insa, si modalitati care nu sunt nocive prin care putem sa combatem stresul.

 

Modalitati prin care putem gestiona stresul:

 

1)      Evita stresul care nu este necesar

-          Fa un pas inapoi – Este suficient uneori sa facem un pas inapoi si sa ne permitem sa respiram putin. In plus, pentru o perioada este mai sigur sa reducem din obligatiile pe care le avem de indeplinit, sa facem o distinctie intre ceea ce chiar trebuie sa facem si ceea ce nu este prioritar.

-          Invata sa spui “nu” – Stabileste-ti prioritatile, gaseste-ti propriul ritm de lucru si da atentie doar activitatilor prioritate din viata ta. Este un obicei foarte sanatos sa ajungem sa ne cunoastem limitele, atat pe plan personal cat si pe plan profesional. Timpul este o resursa foarte importanta si tocmai de aceea trebuie gestionata cu atentie.

-          Evita persoanele care te streseaza – Daca timpul cu o anumita persoana a devenit o adevarata povara, atunci poate este mai bine sa ne reconsideram optiunile si sa dedicam mai putin din timpul nostru acelei persoane.

-          Evita subiectele care te streseaza – Daca un anumit subiect iti creeaza disconfort, cel mai bine este sa il indepartezi din lista ta de conversatie pentru o perioada, pana cand acest subiect nu iti va aparea intr-o cu totul alta lumina.

 

2)      Modifica situatia – Daca nu poti evita situatia stresanta, incearca sa o modifici astfel incat pe viitor sa nu mai reprezinte o problema.

-          Exprima-ti sentimentele – Spune cat mai direct si deschis ceea ce te deranjeaza. Faptul ca iti neglijezi sentimentele in legatura cu o anumita situatie nu va face decat sa inrautateasca situatia.

-          Accepta ocazional sa faci cate un compromis – Este o buna oportunitate sa ajungi la o cale de mijloc, acolo unde majoritatea oamenilor gasesc o zona de confort.

-          Fii mai deschis – si mai atent la problemele care pot aparea, astfel incat sa ajungi sa le anticipezi si chiar sa le previi.

-          Gestioneaza-ti timpul mai bine – Poti evita stresul printr-o planificare mai buna a timpului si prin stabilirea de obiective realiste.

 

2)      Adapteaza-te la factorul de stres – Daca nu poti schimba ceea ce te streseaza, schimba-te pe tine.

-          Gandeste pozitiv – si schimba-ti viata. Fiecare dintre noi avem un potential nelimitat. Important este cum valorificam ceea ce avem. Atitudinea conteaza foarte mult. Modul in care gandim ne afecteaza din punct de vedere emotional, cat si fizic.

-          Schimba-ti perceptia asupra problemei – In loc sa vezi o problema, gaseste o oportunitate (chiar si aceea de a depasi un obstacol si de a invata o lectie importanta).

-          Daca tot vorbim de schimbarea perceptiei, atunci te invit sa privesti imaginea in ansamblu – Cu siguranta iti va oferi o cu totul alta perspectiva. Cat de important este factorul de stres pentru tine? Uneori ne putem da seama ca ne pierdem energia cu lucruri care nu reprezinta un atat de mare interes pentru noi.

-          Nu cauta perfectiunea – De multe ori, din dorinta de a fi cei mai buni, tindem catre perfectionism. A fost si va ramane mereu un factor major de stres. Ceea ce este de retinut este ca, de multe ori, “buni” este suficient. Important este sa imbunatatim in mod continuu, fara sa cadem in extreme.

 

3)      Accepta lucrurile pe care nu le poti schimba

Uneori nu este sanatos sa te lupti cu morile de vant. Exista situatii in care nu ai posibilitatea de a controla sau schimba lucrurile. Tocmai, de aceea, este bine sa acceptam lucrurile pe care nu le putem schimba si sa ne gandim la ele ca la niste lectii de viata. Asa cum aminteam mai devreme, uneori tot ceea ce trebuie sa faci este sa iti schimbi perceptia asupra unui anumit lucru. Invata din aceste momente dificile si invata sa ierti.

 

4)      Fa-ti timp pentru distractie si relaxare si adopta un stil de viata sanatos

-          Somnul – foarte important pentru sanatatea noastra. Un somn odihnitor inseamna sapte-opt ore pe noapte. Diminuarea orelor de somn poate afecta sistemul imunitar si capacitatea noastra de gandire.

-          Relaxarea – Din cand in cand trebuie sa luam o pauza de la toate responsabilitatile noastre. Meditatia, yoga, masajul si alte tehnici de relaxare pot ajuta la gestionarea stresului.

-          Miscarea fizica – Este un important agent anti-stres, imbunatatindu-ne starea de spirit.

-          Stil de viata sanatos – printr-o dieta sanatoasa 

-          Practica un hobby – Implicarea intr-o activitate placuta ne calmeaza si ne linisteste mintea. Exista multe modalitati prin care sa ne relaxam sau sa ne incarcam cu energie pozitiva – ex: putem sa citim, sa ascultam muzica, sa ingrijim o planta, sa petrecem timp in natura, sa practicam un sport.

-          Socializarea – Este important sa mentinem legatura cu oamenii dragi. Inconjurati de familie, prieteni, colegi vom fi plini de energie pozitiva si vom putea face fata stresului mult mai bine.

-          Cultivarea simtului umorului – Rasul este un tonic general al organismului. Un bun simt al umorului nu poate vindeca boli, insa ne poate face sa ne simtim bine.

 

In concluzie, avem control asupra vietii noastre.  Transforma stresul in fericire!

 

 

Surse:

http://www.turn-stress-into-bliss.com/articles-on-stress.html

http://www.helpguide.org/mental/stress_management_relief_coping.htm


Autoare: Raluca Boboc

Raluca s-a alaturat echipei Femei in Afaceri in calitate de voluntara pentru zona editoriala. Este o tanara de 23 de ani, absolventa a Facultatii de Stiinte Politice, in cadrul Universitatii din Bucuresti. In timpul cat si dupa incheierea studiilor, prin intermediul proiectelor la care a participat, a dobandit cunostinte interdisciplinare in domenii precum egalitate de gen, sanatate sexual reproductiva, violenta in baza de gen, educatie si dezvoltare sustenabila.


http://ralucaboboc.wordpress.com/

 

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24