Articole
07-06-2014

Am furnizat in ultima vreme programe coaching-style lifelong learning focalizate pe dezvoltarea abilitatilor de comunicare in mai multe firme unde se lucreaza cu oameni (clienti sau pacienti).  Si in programele pe care le contracteaza persoanele fizice sau familiile comunicarea interpersonala este una dintre directiile cele mai frecvente de lucru. Este, in mod cert, una dintre cele mai precare dimensiuni ale educatiei noastre in familie, scoala, activitati si grupuri non-formale si informale. Una dintre cele mai mari nevoi de invatare ale adultilor din societatea romaneasca.

 

Sintetizez aici cateva recomandari, elaborate pe baza nevoilor de invatare identificate de mine (greselilor cele mai frecvente pe care le comit oamenii cu care am lucrat).

Regula fundamentala a comunicarii este aceeasi cu regula fundamentala a invatarii: ce spune celalalt e problema lui, ce faci tu cu ce spune el e problema ta, munca ta, spatiul tau de creativitate si exercitiu al inteligentei!

 

        1.      Poarta-te cu toti clientii / pacientii / colegii / subalternii ca o gazda primitoare si non-intruziva.

Fii cat mai natural(a): ce faci si ce nu faci de obicei atunci cand iti intra in casa un strain? Dar atunci cand acel strain e important pentru tine, cand de el depinde un interes al tau?

Iata cateva idei.

  • Zambeste, arata-ti bucuria ca celalalt se afla acolo.
  • Saluta TU si intreaba-l pe celalalt ce (mai) face.
  • Ridica-te atunci cand intra pe usa sau/si invita-l pe el sa ia loc.
  • Priveste-l in ochi, si cand iti vorbeste el, si cand ii vorbesti tu.
  • NU il lasa sa astepte pana termini o conversatie la telefon sau cu cineva „din casa”. Atunci cand, dimpotriva, lasi telefonul ori pe cei „din casa” sa astepte, va simti ca il respecti. Daca ai intr-adevar o urgenta, intreaba-l daca poate astepta, iar apoi rezolva problema in 1-2 minute.
  • Intreaba-l daca si-ar dori sa afle / sa vada ce mai e nou in „casa” sau sa serveasca ceva.
  • Daca isi doreste ceva ce nu poti oferi, NU uita sa spui “Imi pare foarte rau” inainte de a spune “Nu am” sau “Nu pot”.
  • Sau, si mai bine, inlocuieste “Nu se poate” cu 2-3 alternative din care sa poata alege.
  • NU incerca sa il convingi ca trebuie sa faca sau sa nu faca ceva. Ofera-i informatii cat mai complete si spune-i, repeta-i, ca e liber sa aleaga daca si cat accepta din orice ii oferi.
  • Stimuleaza pozitivitatea si umorul in conversatie. NU iti incarca „musafirul” cu povesti, informatii sau emotii negative decat daca e absolut necesar.
  • Vorbeste despre ce iti place la el si, eventual, intereseaza-te despre ce vrea el sa faca pentru a dezvolta acele lucruri. NU povesti despre ce ai facut, ce ai vazut sau ce ai auzit tu decat daca informatiile respective il pot ajuta in vreun fel.
  • Intreaba-ti „musafirul” daca doreste sa vorbiti, ori doreste liniste. NU vorbi continuu.
  • Pentru o conversatie care dureaza mai mult de 2-3 minute, fie iti inviti interlocutorul sa ia loc, fie te ridici si tu in picioare.
  • Pentru o conversatie in care vrei sa comunici ceva care ar putea genera controverse sau suparare, invita-ti neaparat interlocutorul sa ia loc intr-un spatiu unde puteti discuta fara sa fiti auziti de ceilalti clienti / pacienti / colegi.
  • Orice s-ar intampla, pastreaza un ton si un ritm al vorbirii de gazda amabila.
  • Oricare ar fi concluzia unei conversatii, la final exprima-ti recunostinta pentru „vizita”: cauta ceva pentru care sa spui„Multumesc pentru …, mie mi-ar face placere sa ne revedem / sa apelezi tot la mine cand mai e nevoie”.



        2.      Cauta sa vezi ce face bun si bine celalalt. Cauta sa inveti de la el.

  • Ce stie din ce tu nu stii?
  • Ce poate sa faca din ce tu nu faci?
  • Pune intrebari despre ce stie si ce poate el: ce face? cu cine? cand? unde? cum?
  • Pastreaza-ti mintea deschisa ca sa inveti de la el: ce, cu cine, unde, cand, cum, cu ce consecinte poti TU folosi ce afli de la el?



        3.      Priveste pana vei vedea si asculta pana vei auzi!”. Taci si asculta-l cat mai mult.  Si priveste-l cat mai atent.

  • Nu-ti spune niciodata opinia inainte ca celalalt sa fi terminat ce avea de spus! Oricum nu va auzi ce spui. Fiecare va vorbi tot mai tare ca sa se faca ascultat, iar conversatia se va transforma repede in cearta.
  • Daca simti ca nu te lasa sa spui ce doresti, propune-i o regula:„Tu vorbesti … minute, iar eu nu te intrerup; apoi vorbesc eu … minute, iar tu nu ma intrerupi. Si continuam in felul acesta”.



        4.      Pune intrebari ca sa verifici daca ai inteles corect.

  • Nu confunda ideile cu emotiile!
  • Asculta si priveste empatic: ce emotii simte celalalt? Pune-te in locul lui!
  • Asculta si priveste activ: pune intrebari – cu tact – pana esti sigur ca ai inteles corect care este ideea pe care incearca celalalt sa o transmita.



        5.      Orice ar spune celalalt, NU lua lucrurile personal.

  • Chiar daca se plange de ceva, el comunica ceva despre el insusi, nu despre tine.
  • Cauta sa afli ce comunica despre emotiile lui, gandurile lui, nevoile si dorintele lui.
  • Daca se plange de o alta persoana, propune-i sa stea de vorba direct cu cel in cauza. NU prelua discutia decat daca esti autorizat (ai in fisa postului) sa rezolvi reclamatiile respective.
  • Si retine parafraza aceasta: Spune-mi ceva despre altii, ca sa-ti spun cine esti.

 

Citeste continuarea articolului pe www.elisabetastanciulescu.ro

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24