Articole
05-06-2013

Fara a avea pretentia unei radiografii a mediului de afaceri romanesc, studiul pe care l-am ales pentru  aceasta editie dedicata antreprenoriatului ne ofera o perspectiva asupra perceptiilor pe care micul antreprenor roman le are cu privire la mediul de afaceri. Vom regasi un profil destul de omogen al micului  intreprinzator si vom avea un prilej de reflectie asupra motivatiilor din spatele succesului sau al esecului sau.
 

Pentru inceput, ne intereseaza intre ce coordonate functioneaza intreprinzatorii romani.
 

Cum arata mediul antreprenorial?
 

In opinia majoritatii antreprenorilor, mediul antreprenorial romanesc se caracterizeaza printr-un grad ridicat de impredictibilitate, determinata de instabilitatea fi scala si legislativa. In acest sens, citatele celor intervievati sunt graitoare: „In tara asta, in fiecare zi se schimba cate ceva – legislatie, taxe, impozite”. Lipsa de etica din mediul de afaceri contribuie, de asemenea, la starea de incertitudine. Multi dintre antreprenori se plang de faptul ca: „Nerespectarea promisiunilor inca functioneaza la noi”; „Intr-o economie de piata in care se spune ca trebuie sa iti tratezi clientii cu seriozitate, sa raspunzi, sa fi i serios, nu se intampla asta”; „Aici, a te tine de cuvant este discutabil”. Din acest motiv, cei intervievati nu au dat prea multe repere din categoria antreprenori de succes, intrucat „Marea majoritate a celor de succes sunt fara scrupule”. Ion Tiriac a fost singurul antreprenor mentionat mai des, pentru ca imaginea sa de om de afaceri nu e afectata de nici un scandal major. Este resimtita, de asemenea, lipsa initiativelor locale de incurajare si educare a spiritului antreprenorial.
 

Cum arata antreprenorul roman?
 

Intr-un astfel de context imprevizibil, trasaturile personale ale antreprenorului si puterea lui de adaptare la mediu sunt percepute de majoritatea ca avand o mai mare insemnatate decat o pregatire profesionala temeinica („Noi suntem mai creativi, de aceea reusim sa gasim mereu o portita”). Este vorba despre un fel de „ingeniozitate in rezolvarea problemelor” greu de explicat si pe care, mai degraba, o ai sau nu o ai ca antreprenor. Astfel, in viziunea antreprenorilor intervievati, antreprenorul roman este cel mai adesea autodidact, porneste si conduce afacerea mai degraba din intuitie, fara o planificare si organizare detaliata si pe termen lung. La acest nivel, se poate vorbi, deci, despre un antreprenoriat pe „propria experienta si propriul buzunar”, foarte putin sau chiar deloc fundamentat intr-o scoala.

 

Multi antreprenori si-au deschis afacerile dupa ce au petrecut cativa ani ca manageri intr-o  companie. In mod paradoxal, printre cei care nu se afl au in dificultate in perioada de start a recesiunii erau cei care avusesera mai putina experienta manageriala inainte de a incepe propria afacere.

Continuarea articolului poate fi citita pe:
 

http://www.managerexpress.ro

 

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24