Articole
01-10-2015

“Contributia pe care o aducem societatii este chiria pe care o platim pentru a locui pe acesta planeta”.

 

Cu totii suntem mai mult decat simpli indivizi, facem parte dintr-o comunitate si oricat de mult am vrea sa credem ca ne putem crea lumea noastra, unde totul e frumos, depindem de ceilalti pentru a trai o viata mai buna. De asemenea, afacerile noastre, ca si noi, fac parte dintr-o lume mai mare si trebuie sa luam in calcul ce va ramane in urma noastra. Care este planul, muncim egoist pentru profit si pentru a oferi o viata mai buna celor apropiati, dar intr-o lume afectata de actiunile noastre? Sau vom folosi o parte din profituri pentru a lasa urmasilor o lume mai buna, o comunitate mai buna in care traiasca?

 

Putem defini CSR in mai multe moduri, toate sunt corecte cand le analizam. Cand tragem linie insa CSR inseamna “comportamentul etic al unei companii in relatie cu societatea” si dupa cum stim, comportamentul etic are intelesuri diferite pentru afaceri diferite. Suntem parte a UE si trebuie sa ne aliniem strategiile CSR, iar definitia folosita de catre UE este “un concept prin care companiile integreaza interese sociale si de mediu in operatiunile lor de business si in relatia lor cu actionarii, voluntar”. Asta inseamna ca daca o actiune a unei companii vine in urma unei impuneri legale sau de teama unei amenzi nu poate fi numita o afacere implicata social.

 

Motivatia pentru implicarea in comunitate, pentru responsabilitate sociala, ar trebui gasita in beneficiile pe care le va aduce organizatiei. Si avem un numar important de motive pentru a lua cel putin in calcul o strategie CSR. La exterior este efectul asupra clientilor; acestia vor fi mai putin interesati sa caute un alt furnizor, vor cumpara mai mult si vor recomanda produsele tale. Te diferentiezi in piata, de concurenta si imbunatatesti relatia cu parteneri si furnizori. O politica etica buna va aduce publicitate pozitiva. Intern se vor reduce costuri si se va imbunatati moralul angajatilor, acestia vor deveni mai implicati intr-o companie care se conduce dupa aceleasi principii ca si ei.

 

Pe de alta parte, stim cu totii ca uneori motivatia negativa functioneaza chiar mai bine, asa ca hai sa vedem ce se intampla daca nu construim o strategie CSR:“88% dintre consumatori au spus ca sunt mai atrasi sa cumpere de la o companie care se implica si sprijina activitati ce imbunatatesc societatea.” – Better Business Journey, UK Small Business Consortium.

 

Traim intr-o era a informatiei, ceea ce faci se va transmite mai rapid si la scara mai larga decat in orice alta perioada a omenirii. Din ce in ce mai multi clienti reactioneaza impotriva actiunilor fara etica ale companiilor. Prin urmare, chiar daca asta ar fi singurul efect negativ al ignorarii unei strategii de CSR, tot ar fi de ajuns ca sa incepeti de maine.

 

In final, bun sau rau, etic sau nu, strategia de CSR are ca scop ajutarea cresterii profitului. Nu picati in capcana ca se intampla pentru ca top managementul marilor companii este format din oameni cu inima mare. Dar cu cat e profitul mai mare cu atat se poate da mai mult inapoi societatii, mediului si comunitatii, asa ca haideti sa o numim o situatie castigatoare pentru ambele parti. Compania isi construieste o imagine mai buna si astfel atrage mai multi clienti, mai multe vanzari si profit mai mare. De cealalta parte, comunitatea primeste ceva inapoi si se va observa o imbunatatire in viata membrilor acesteia. Faceti asta, dar sa se inteleaga clar, CSR inseamna sa faci bani, nu sa faci caritate, astfel bugetul va fi mai usor aprobat de catre conducere. Incepeti cu profit in minte cand construiti planul pentru CSR.

 

De asemenea, e important sa conectezi strategia de business-ul de baza. Poti alege cauzele populare care atrag oameni, insa daca produsul tau nu se ridica la standardele campaniei vei esua. De exemplu, Cisco foloseste virtualizarea pentru a inlocui intalnirile fata in fata reducand astfel emisiile de carbon. De acord, este parte a portofoliului de produse si servicii oferite de catre companie si poate parea o strategie de marketing. Dar si daca asta ar fi adevarat, ei sunt membrii buni ai societatii si isi promoveaza si afacerea in acelasi timp.

 

Cel mai important lucru, nu uitati sa identificati problemele existente, reale, nu doar cele populare. La nivel mondial exista numeroase campanii referitoare la mediu si incalzire globala, dar poate ar fi mai importanta implicarea intr-un proiect al comunitatii locale, construirea unui parc in orasul unde ai sediul, pentru a obtine impact maxim in timpul cel mai scurt. Pe termen lung, insa, strategia trebuie sa urmeze problemele globale.

 

Sursa foto: laniavisuals.com

 

Autor: Mihai Chiratcu

Editor colaborator Femei in Afaceri

chiratcumihai@gmail.com

 

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24