

Românii cheltuie din ce în ce mai mult pentru aprovizionarea cu produse alimentare, luând în considerare cifrele de afaceri realizate de retailerii locali în ultimii 10 ani, iar situația actuală va contribui la o creștere și mai spectaculoasă a acestei industrii.
Astfel, cifra de afaceri a retail-ului alimentar din România a fost de 107 miliarde de lei în 2018, cu aproape 67% mai mare decât nivelul din 2009 și 9,6% față de 2017, potrivit celei mai recente analize KeysFin.
Mai mult, specialiștii KeysFin estimează depășirea pragului de 112 de miliarde de lei în 2019, pentru ca în 2020, ritmul de creștere să se dubleze cel puțin, la aproape 125 de miliarde de lei, pe fondul panicii cumpărătorilor din ultimele săptămîni, care s-au temut de dispariția anumitor produse și au lăsat goale rafturile multor magazine.
„Dublarea ritmului de creștere va duce la un maximum istoric pentru retailul alimentar, unul dintre segmentele cel mai puțin afectate de pandemie. Cu toate acestea, retail-ul alimentar este o piață dictată de jucătorii mari, iar magazinele mici rezistă în general doar când acoperă cererea în puncte în care cei mari nu ajung. În perioada următoare, micii întreprinzători vor avea mai multe șanse de reușită dacă vor primi susținere din partea autorităților și dacă românii își vor schimba obiceiurile de consum, alegând să cumpere mai multe produse românești și din mai multe formate de magazine, atât hypermaket-uri sau alte formate ale retail-ului alimentar modern, cât și magazine mici, ale unor comercianți locali“, a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.
TOPUL COMPANIILOR DIN RETAIL-UL ALIMENTAR
În 2018, cele mai mari 10 companii din retail-ul alimentar au avut o cifră de afaceri cumulată de 57 de miliarde de lei, generând peste 53% din cifra de afaceri totală a industriei.
Liderul pieței de retail alimentar continuă să fie KAUFLAND ROMANIA SCS, cu o cifră de afaceri de 10,9 miliarde de lei și o cotă confortabilă de piață de peste 10%. Compania germană este și cel mai profitabil jucător din piață, înregistrând un profit net de 788 milioane de lei, cu 18% mai mult decât în 2017, și, totodată. reprezintă cel mai mare contributor* la bugetul statului: 233 milioane de lei în 2018.
În clasamentul companiilor din retail-ul alimentar după cifra de afaceri, s-a produs o rocadă în top cinci, astfel că LIDL DISCOUNT SRL a urcat pe locul al doilea, înaintea CARREFOUR ROMÂNIA SRL, care se claseză pe poziția a treia, iar AUCHAN ROMÂNIA SA este înlocuit pe locul 4 de PROFI ROM FOOD SRL, care ajunge pentru prima dată în acest top.
Primii 5 jucători ai industriei de retail alimentar de au contribuit cu aproape 660 de milioane de lei la bugetul statului în 2018, ceea ce constituie 42% din totalul de 1,6 miliarde de lei din industrie.
Industria de retail alimentar număra peste 229 mii de angajați în 2018, dintre care cei mai mulți lucrau pentru PROFI ROM FOOD SRL, respectiv 13.578 din aceștia.
CREȘTERE DE PESTE 220% A PROFITULUI NET ÎN ULTIMII 10 ANI
Creșterea afacerilor din retail-ul alimentar a fost însoțită și de o evoluție accentuată a profitabilității. În 2018, profitul net al companiilor din domeniu a înregistrat o creștere cu 8% în comparație cu anul precedent și a fost cu 224% mai mare decât în 2009, însumând aproape 3,8 miliarde de lei. Primii 5 jucători au înregistrat cumulat un profit net de 1,8 miliarde de lei, ceea ce a constituit 47,5% din total, în 2018.
Rezultatul net (profit minus pierdere netă) s-a îmbunătățit semnificativ de la o pierdere de peste un miliard de lei în 2011, la un rezultat net pozitiv de 2,6 miliarde de lei înregistrat la nivelul anului 2018.
COMERȚUL E PE PLUS, DAR MICILE AFACERI PE MINUS
Dintre cele aproape 55.000 de companii analizate, mai puțin de jumătate 23,9 mii (43%) au obținut profit, 20,3 mii (37%), fiind în pierdere, iar restul având un rezultat nul în 2018.
În ceea ce privește numărul firmelor din retailul alimentar, acesta a scăzut cu 2,2% în comparație cu anul 2017 și cu 14% față de 2009, ajungând la 54,9 mii de companii în 2018, potrivit datelor furnizate de Ministerul Finanțelor Publice. Analiștii KeysFin estimează că procesul de consolidare a industriei a continuat în 2019, iar pandemia de COVID 19 va contribui la accentuarea acestuia în 2020.
Retailul alimentar va fi însă la nivel agregat unul dintre segmentele cel mai puțin afectate de pandemie alături de Farma, Sănătate&asistența socială, IT&C, Agricultură (dependentă însă de condițiile meteo) și distribuitorii de energie&gaze și cei de apă& salubritate. Potrivit datelor Registrului Comerțului, în România cel mai mare număr de companii suspendate s-a înregistrat în 2009, când 134 mii firme au apelat la această procedură. În 2019 numărul de companii suspendate a scăzut cu 22% față de 2018 și a fost cu 90% sub maximul istoric, ajungând la 14 mii.
La nivelul întregii economii, pentru primele două luni din 2020, datele furnizate de Registrul Comerțului indică o scădere a numărului de suspendări cu 37% comparativ cu anul 2019, la 2.216 companii.
Mai mult, luând în considerare informațiile centralizate de analiștii KeysFin până în acest moment, în primul trimestru din 2020, inclusiv luna martie, numărul de suspendări s-a situat în apropierea nivelului din aceeași în perioadă a anului trecut, respectiv la aproximativ 4.200 de companii (cele mai multe din comerț, activități profesionale și industria prelucrătoare), ceea ce arată că antreprenorii români nu s-au grăbit să-și suspende imediat activitatea. Cu toate acestea, analiștii KeysFin estimează că numărul suspendărilor va crește semnificativ în trimestrul al doilea.
ROMÂNII, INIȚIAL MAI SPERIAȚI DE LIPSA ALIMENTELOR DECÂT DE CORONAVIRUS
Pandemia de Coronavirus a adus cu ea o cerere crescută pentru produsele de bază, la care retailerii locali s-au adaptat rapid prin suplimentarea imediată a stocurilor, campanii ample de informare, prevenție și responsabilizare a populației (prin intermediul spoturilor radio, la televizor, mesaje online, dar și în magazine, prin signalistică amplasată pe podea, geamuri și în zonele de trafic). ) și prin eforturi crescute de igienizare a spațiilor. În plus, retailerii au mizat și pe dezvoltarea accentuată a unui segment devenit esențial peste noapte: comerțul online cu livrare la domiciliu.
Cu toate acestea, cererea crescută de produse a dus inițial și la creșterea prețurilor. Astfel, potrivit unei analize realizate de Consiliul Concurenței în martie, pe baza datelor din Monitorul Prețului, salamul, roșiile proaspete, laptele și merele s-au scumpit cel mai mult în luna martie a acestui an. Astfel, dacă un litru de lapte costa 3,94 lei în decembrie 2019, acesta ajunsese să coste 4,95 lei în 23 martie 2020.
Marii retaileri au reacționat rapid la sesizările clienților cu privire la scumpiri și au făcut un angajament de a plafona prețurile la produsele de bază. Primul a fost CARREFOUR ROMÂNIA care a anuțat recent că plafonează prețurile pentru 500 de produse de bază până de Paște, fiind urmat de MEGA IMAGE.
*Sunt incluse: cheltuielile cu asigurările sociale și protecția socială, impozitul pe profit, cheltuielile cu alte impozite, taxe și vărsăminte asimilate, alte impozite neprezentate la elementele de mai sus și impozitul specific unor activități.
Notă: Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei) care au ca domeniu principal de activitate unul dintre următoarele coduri CAEN: 4639 (Comerț cu ridicata nespecializat de produse alimentare, băuturi și tutun), 4711 (Comerț cu amănuntul in magazine nespecializate, cu vânzare predominanta de produse alimentare, băuturi si tutun), 4721 (Comerț cu amănuntul al fructelor si legumelor proaspete, in magazine specializate). Toate cifrele sunt exprimate în lei iar datele au fost extrase la începutul lui 2020. Estimările au la bază rata medie anuală, calculată pe o perioadă de cel puțin 5 ani.
Articole din aceasi categorie
- Afacerile de familie si cheia succesului iesirii din criza
- Recuperarea post-pandemie si drumul spre o noua economie
- 2021, anul preventiei în business
- La ce ne putem astepta in urmatoarele 6 luni de pandemie
- 66% dintre clientii bancii intentioneaza sa isi ajusteze cheltuielile in contextul pandemiei si sa economiseasca mai mult
- Romanii petrec mai mult timp in fata ecranelor digitale din cauza pandemiei
- Restrictiile Guvernului sunt pe cale sa ingroape industria HoReCa
- SIGNAL IDUNA Romania anunta o cifra de afaceri de peste 57,4 milioane de lei in prima jumatate a anului, in crestere cu 44%
- Consumatorul roman devine atent la calitate, prefera produsele locale si este pregatit sa migreze catre cumparaturi online
- Granturi pentru transformarea digitala a afacerilor mici si mijlocii in valoare totala de 30.000 de euro
- Euler Hermes si Allianz prezinta evolutia riscului de tara pentru anul 2020, pentru 102 tari
- Vrei sa devii un broker de business?
- Perspective geostrategice: pandemia accelereaza cele patru forte care transforma peisajul global al afacerilor
- Romanii au dăruit 250.000 kWh pentru cei afectati de epidemia de Coronavirus
- Zona euro: economia unei recesiuni
- Relaxarea restrictiilor – O poveste cu patru capitole
- Cosul de cumparaturi al romanilor, din ce in ce mai mare.
- Importul de echipamente medicale, masti de protectie, kituri de testare in perioada COVID 19
- S-a lansat BizRomania.ro, ghidul comunitatii de business
- Program redus de lucru cu publicul pentru o parte dintre sucursalele UniCredit Bank
- Biz a lansat BizRemote, o sectiune speciala, dedicata companiilor
- Munca la distanta in contextul epidemiei Covid-19. Ce masuri pot lua angajatorii in aceasta perioada?
- Inegalitatea de gen, prezenta si in randul conferintelor mari din Europa
- Femeia antreprenor a anului 2020 asteapta si flori, si rezultate in business
- Andra Olar-Caragea preia conducerea companiei CITR dupa 8 ani de evoluție ascendentă
- Clujana a iesit din insolventa
- Giulio Bertola, noul Presedinte al intreprinzatorilor italieni din Romania
- Ce se intampla cu business-urile romanesti?
- Cultura organizationala si increderea devin prioritare in raportarea corporativa
- Vanzarea activelor non-core business grabeste salvarea companiilor din insolventa
- Ce schimbari importante aduce pe piata muncii din Romania Directiva privind asigurarea echilibrului dintre viata profesionala și cea privata
- Franta, in top 5 tari care au investit cei mai multi bani in Romania in ultimii 10 ani
- De ce ar trebui companiile sa le ofere angajatilor abonamente la sala de fitness
- Omul de afaceri Brad Keywell este EY World Entrepreneur Of The YearTM 2019
- CITR: Directiva UE - Noi prevederi in sprijinul companiilor in dificultate
- Mandra, fabrica de ulei infiintata de inginerul Nicolae Malaxa, intra in portofoliul CITR
- Afacerile de familie se orienteaza catre noile tehnologii, insa diversitate de gen lipseste in consiliile de administratie
- 9 din 10 romani cred ca schimbarea incepe cu fiecare dintre noi
- Esecul incurajeaza inovarea, considera Generatia Z
- Aproximativ 300 de programatori așteptați să se înscrie la hackathonul din cadrul TechFest connected by Vodafone
- Inteligența artificială, diversificarea talentelor și noile reglementări sunt motoarele de creștere ale companiilor de dimensiuni medii în următoarele 12 luni
- Perspective și trenduri în sectoarele Retail și FMCG
- Tokinomo, singura companie românescă premiată la Retail Business Technology Expo
- Andreea Răducan, Corul Madrigal și echipa „România, te iubesc!”, laureați ai Galei “Valori de România” 2018
- Biz Innovation Forum
- Fonduri europene de 64 de milioane de euro pentru proiecte private inovative românești
- Am dezvoltat o aplicație pentru a ajuta companiile să se conformeze mai ușor sistemului TVA split
- Secom® deschide prima locație dintr-un mall
- Cum a fost la cea de-a doua editie a Business Diplomacy Conference
- Este suficient să investeşti bani într-un brand pentru a crea valoare?
- Tendinte privind leadership-ul de business in 2017
- 89% dintre executivii companiilor de dimensiuni medii sunt încrezători în perspectivele lor de creștere
- Alevia estimează o cifră de afaceri de 5.8 milioane de euro pentru 2017
- România, 5% creștere economică. Încotro și până când?
- SafeDrive a reprezentat Romania in finala globala "The Venture", o competitie de antreprenoriat cu impact social
- Cele 2 axiome ale unui business de succes
- 59% dintre antreprenori intentioneaza sa creasca numarul angajatilor in 2016
- 40 de speakeri din SUA, Germania, Olanda, Anglia si Romania vin la DevTalks Bucuresti
- Antreprenorii de start-up muncesc la fel de mult ca antreprenorii cu afaceri mature
- Conferinta Forbes Agriculture: despre business in domeniul agricol
- Expertii internationali in e-commerce iti dau intalnire miercuri la GPeC Summit 25-26-27 Mai!
- Care sunt perspectivele economice si financiare ale companiilor din Romania?
- Doi din trei antreprenori romani spun ca in cel mult 10 ani Romania va oferi un mediu prietenos pentru afaceri
- Ultimele zile de inregistrare la SMEs How-To 2016
- Forbes a premiat tinerii cu cele mai semnificative reusite profesionale in cadrul Galei 30 sub 30
- 53% dintre liderii companiilor din Romania sunt prezenti pe retele de socializare
- Cat muncesc antreprenorii de startup din Romania si care sunt obstacolele cu care se confrunta?
- Concurs pentru antreprenori: castiga consultanta pentru afacerea ta!
- Gala Forbes Best Office Buildings a premiat cele mai impunatoare concepte office
- Startup – un exercitiu de sinceritate cu tine insuti
- Startup Europe Week – evenimentul european pentru antreprenoriat al inceputului de an
- Strategic Restart – o competitie pentru antreprenorii la inceput de drum
- AIESEC Open Doors
- Care sunt industriile creative ce modeleaza economia globala?
- Forbes Romania lanseaza Forbes 500 editia 2015
- Platforma EY pentru paritatea de gen a castigat un premiu international de recunoastere
- Cadrul negocierii. Elimina frustrarea esecului construind o baza solida.
- Cum aleg domeniul in care sa imi incep afacerea?
- Afacerile de familie in Romania: cum functioneaza, ce le diferentiaza si cum se realizeaza succesiunea?
- Elita mediului de afaceri romanesc, premiata la Gala Forbes 500 Business Awards
- Business-ul meu sau business-ul altuia? Angajat sau antreprenor? Siguranta sau risc?
- Ascensiunea in mediul de business prin limba germana – Impactul proiectelor de training corporate de limba germana
- Succesul in antreprenoriat depinde de viziunea fiecaruia
- 25 de strategii de crestere sustenabila de la Forbes CEE Forum 2015
- „The Venture” – o competitie de antreprenoriat cu impact social
- O noua editie a programului de training si mentorat Tineri Antreprenori 2015
- Esecul in afaceri: bariera in calea viitoarelor proiecte sau prilej de invatare?
- 40 de idei de afaceri urmeaza sa fie finantate cu cate 10.000 de euro
- Principalele obstacole pentru antreprenorii romani
- 70% dintre afacerile de familie iau in considerare numirea unei femei in fruntea companiei
- Nu exista comunitati de brand, ci nevoi ale comunitatilor la care brandul trebuie sa raspunda
- De la lideri vine cresterea
- 18 motive sa-ti insusesti kit-ul complet pentru o afacere de succes – SMEs How To 2015
- Start-up – Inovatie, creativitate sau drumul pavat de altii?
- Sapte elemente cheie pentru succesul unei afaceri de familie
- Antreprenoriatul – multi chemati, putini alesi
- De la comunicare si PR, la Nutritie si Wellbeing
- Madalina Balan: Antreprenorii au o anumita doza de sare si piper
- Afaceri incepute de femei in luna martie: a investit in potentialul turismului de lux in Romania
- Afaceri incepute de femei in luna martie: din corporatie in propria companie de servicii software
- Castigatorii premiilor Business Review 2015
- Gala Forbes Woman: 50 Cele Mai Influente Femei din Romania
- Romania la egalitate cu SUA ca numar de antreprenori inscrisi in competitia EY Accelerating Entrepreneurs
- Care sunt premizele si tendintele in economie pentru anul 2015?
- Ziua Portilor Deschise la CCIR - un eveniment de business networking si oportunitati
- Afla care sunt nominalizatii Business Review Awards 2015
- Apa tratata – idee de business pentru un roman
- Gala Forbes Best Office Buildings, 19 februarie 2015
- S-a dat startul la nominalizarile online in cadrul Business Review Awards!
- A fost lansat Accelerating Entrepreneurs, un nou program pentru sprijinirea antreprenorilor
- Femei in Afaceri reprezinta Romania in cadrul proiectului european „SHE DECIDES, YOU SUCCEED”
- Vinde-ti ideea...ACUM!
- Grupul Cheque Dejeuner isi schimba numele
- Antreprenorii pot beneficia de fonduri guvernamentale sau europene la inceput de 2015
- EY Romania a lansat Entrepreneur Of The Year Alumni Club
- Ambasada SUA lanseaza proiectul Antreprenorul lunii
- Peste 1.000 de posibili parteneri de afaceri te asteapta la Bucuresti Business Days
- Femei in Afaceri transforma Black Friday in Gold Friday!
- Romania ramane printre destinatiile cele mai atractive pentru investitii din Europa de Est
- Antreprenorul Mircea Tudor, MB Telecom, va reprezenta Romania la Monte Carlo, in finala World Entrepreneur Of The Year
- TheAutoExperience, despre perfectiunea unui stil de viata
- Cum sa-ti promovezi afacerea cu succes: strategii si modele antreprenoriale
- Google Romania lanseaza un program de sprijinire a IMM-urilor
- O oportunitate de business de 10 miliarde USD
- Competitia “Antreprenorul anului” si-a desemnat finalistii
- Workshop-ul Antreprenoriat - cum sa va atingeti obiectivele de business
- Networking. Pentru ca afacerile se fac intre oameni.
- Motivatia – sufletul business-ului tau!
- 5 ani de business la feminin alaturi de Femei in Afaceri
- UE promoveaza antreprenoriatul prin campania “Saptamana europeana a IMM-urilor”
- Tinerii romani au acces din aceasta vara la Certificatul european de abilitati antreprenoriale
- Stilul de leadership adoptat iti influenteaza afacerea
- Inovatia, “vitamina” afacerilor
- Tu stii cum sa obtii finantare pentru afacerea ta?
- Iti plac produsele organice? S-a lansat noul magazin online Bioki!
- Peste 100 de magazine online s-au inscris la GPeC 2014, iar prima etapa de jurizare a inceput!
- Magazine bio multibrand, in Bucuresti
- Cererile in casatorie, o afacere prospera
- Cifra de afaceri de 44 milioane de euro in mainile unei doamne
- Lectia de antreprenoriat: Agatha Ruiz de la Prada
- Afacere desfasurata in opt tari, condusa de o romanca
- Cel mai puternic CEO din Romania, Mariana Gheorghe anunta investitiile pentru 2014
- Limonade: marketing online, o afacere de 70.000 de euro
- Business de succes din arta: Rodica Seward, de la finante la opere de arta
- Noul pariu in business: mancarea
- Copiii antreprenori: 3 povesti incredibile
- Lectii de business: start cu zero angajati, prezent cu 323
- Noua tehnologie 5G: timp record de descarcare
- Antreprenoriat fara varsta: povesti de succes la peste 50 de ani
- Idee de business: cum ajungi de la 600 de lire la 13 milioane de lire
- Afacere de succes cu lipii
- Business-ul de acasa: cinci idei de afaceri simple cu invesitii nesemnificative
- Idee de business ecologic, cu produse de curatare reincarcabile
- Business inedit cu kit-uri de facut branzeturi in casa
- Afacere de nisa cu succes international
- Dreaming of a Gold Christmas!
- Pe 1 decembrie se deschide World Class Fitness at Promenada!
- Afla totul despre clienti si furnizori mai ieftin – 30% reducere la abonamentele RisCo!
- Doamnele si domnisoarele se pregatesc de Black Friday!
- Membra Femei in Afaceri: Larisa Petrini – excelenta in PR!
- Membra Femei in Afaceri: Adina Filculescu – La vie „EnRose”
- Membra Femei in Afaceri: Anamaria Damian - pasiune pentru marketing si comunicare
- Cautati o sala de conferinte in Cluj? Hotelul Granata va sta la dispozitie!
- Membra Femei in Afaceri: Adriana Alionte si Shakespeare School – un business de nota 10!
- Membra Femei in Afaceri: Nicoleta Magargiu – sanatate cu pietre de jad
- Membra Femei in Afaceri: Marilena Paunescu – experienta lucrurilor bine facute
- De ce sa fii membra a comunitatii Femei in Afaceri?
- Membra Femei in Afaceri: Alina Alecu si estetica portelanului pictat
- Warby Parker – O vedere clara
- Lululemon Athletica - Semnale benefice
- TED – gandeste liber
- Hanky Panky – Cunoastere in profunzime
- Vodca facuta de Tito – Independent Spirit Award
- Pinterest – cu totii la bord
- Mediul international de afaceri – o provocare culturala pentru femei
- Oxette - un business de succes in domeniul accesoriilor fashion din argint
- Cum arata Romania antreprenoriala?
- Cand zona de confort devine disconfort
- 3 ani de Macarons Madame Lucie
- Ai un startup? Inscrie-te in competitie pentru o finantare totala de 300.000 de lei
- Cum sa iti creezi credibilitatea ca tanar antreprenor
- Femei in Afaceri IASI - venim in orasul tau!
- Motor AG, dealer BMW si MINI
- Femei in Afaceri – business la feminin in BARCELONA!
- Noul magazin online dedicat exclusiv dermatocosmeticelor
- Femei in Afaceri la IMM Forum 2013
- A_BEST: Traduceri profesionale pentru companii, intr-o gama larga de limbi straine
- Proiectul Femei in Afaceri este nominalizat la Annual Investment Awards 2013, eveniment organizat de Business Review
- M & N Italy Trading - peste 2 decenii pe piata electrocasnicelor
- Competitie de afaceri sociale cu finantari de pana la 350.000 euro
- Training lingvistic complet pentru angajatii din companii
- Gabriela Szabo, noul Ambasador BIO Life Care
- Cautam voluntare pentru articole in limba romana si engleza!
- IVATHERM - compania romaneasca premiata pentru exploatarea resurselor naturale ale tarii
- Cine va conduce Hotel Cismigiu
- Pour les connaisseurs