

Începând cu 1 noiembrie 2018, mai multe categorii de servicii beneficiază de cota redusă de TVA de 5%, o modificare legislativă cu un puternic impact pozitiv în domeniul serviciilor de restaurant și catering.
Totuși, noile modificări legislative nu reprezintă o veste atât de bună pentru anumiți agenți economici care activează în domeniul preparării și livrării de alimente. Dacă activitățile acestora nu se califică, din punct de vedere TVA, drept servicii de restaurant sau catering, cota redusă de TVA de 5% nu va fi aplicabilă.
Două concepte cheie de care depinde aplicarea cotei reduse de TVA sunt:
- serviciile conexe legate de alimentele livrate și
- locația în care se realizează consumul acestora.
Diferența dintre serviciul de restaurant sau catering și simpla livrare de alimente
Serviciile de restaurant și de catering presupun furnizarea de alimente și/ sau de băutură, preparate sau nepreparate, dar întotdeauna însoțite de “servicii conexe”. Aceste servicii trebuie să fie suficiente, astfel încât să permită consumul imediat al alimentelor.
Simpla furnizare de produse alimentare și băuturi, preparate sau nu, fie cu transport, fie fără, dar fără un alt serviciu conex nu se consideră a fi o prestare de servicii de restaurant sau catering. În acest caz, se consideră că are loc doar o livrare / vânzare de produse alimentare care este supusă cotei reduse de TVA de 9%.
Ce înseamnă “servicii conexe”?
În vederea aplicării corecte a cotei de reduse de TVA de 5%, Ministerul Finanțelor Publice a publicat un proiect de Ordin prin care sunt aduse clarificări cu privire la definiția “serviciilor conexe”.
Proiectul de Ordin menționează că pentru încadrarea unor operațiuni efectuate de o persoană impozabilă ca livrare de alimente sau prestare de servicii de restaurant / catering nu are relevanță codul CAEN atribuit activității sale. Totodată, complexitatea preparării mâncării nu influențează în nici un fel tratamentul de TVA aplicabil operațiunii.
Proiectul de Ordin include exemple cu privire la „elemente ce nu se califică drept servicii conexe”: prezentarea alimentelor la raft, prepararea alimentelor, transportul alimentelor la destinația indicată de client, răcirea sau încălzirea alimentelor, ambalarea alimentelor, punerea la dispoziția clientului de tacâmuri de unică folosință, furnizarea de șervețele de hârtie, de sosuri, furnizarea de cutii de gunoi, prezentarea generală a ofertei/meniului, punerea la dispoziția clienților a unor elemente de mobilier rudimentar, cum ar fi o tejghea sau mesele de bar, care nu permit clienților să ia loc.
Pe de altă parte, elementele care ar fi calificate drept „servicii conexe” includ, printre altele: furnizarea unui cadru adecvat care permite consumul alimentelor, servirea alimentelor, furnizarea/punerea la dispoziție de personal de servire, de bucătari sau de personal pentru curățenie, punerea la dispoziție a veselei sau a tacâmurilor, punerea la dispoziție a unui mobilier adecvat consumului alimentelor, cum sunt mesele și scaunele, curățarea sau debarasarea meselor, consultanță individuală privind alegerea alimentelor, consilierea clienților cu privire la compoziția și cantitatea mâncării pentru anumite evenimente.
Condiția legată de locația în care se realizează consumul imediat al alimentelor
Este important de precizat că, pentru restaurante, consumul imediat trebuie să aibă loc în spațiile prestatorului, iar în cazul serviciilor de catering consumul imediat are loc în afara spațiilor prestatorului.
Proiectul de Ordin introduce clarificări cu privire la noțiunea de „locația prestatorului”. Aceasta se referă la o locație deținută în proprietate, închiriată sau în folosința prestatorului de servicii de restaurant (inclusiv în situația în care există un contract încheiat cu proprietarul acestuia, prin care se acordă dreptul de acces la un spațiu comun mai multor beneficiari și se percep costurile de întreținere aferente).
În concluzie, ce alți operatori mai pot aplica cota de 5%?
Reducerea cotei de TVA la 5% este aplicabilă și în cazul restaurantelor aflate în zona de “food-court” din mall-uri. Totuși, pentru aplicarea cotei de 5% TVA, operatorii economici trebuie să suporte costurile de întreținere a spațiului de servire, precum și alte costuri comune (cum ar fi: debarasarea meselor, curățenia spațiilor respective, accesul la toaletă, etc).
Mai pot aplica cota de 5% și lanțurile de supermarket-uri/ hipermarket-uri, dacă: acestea cuprind o zonă în interiorul magazinului unde se prepară și se servește mâncare; există o zonă amenajată cu scaune și mese unde preparatele pot fi consumate imediat (utilizând tăvi, farfurii/recipiente și tacâmuri de unică folosință), fiind asigurate și serviciile de debarasare și curățare a meselor.
De asemenea, mai pot beneficia de cota de 5% și operatorii economici care furnizează preparate alimentare în cadrul evenimentelor (festivaluri, concerte, spectacole, târguri de produse), dacă prestatorii pun la dispoziția clienților mese cu scaune în spațiul aflat în folosința acestora și asigură debarasarea și curățarea meselor.
Cine va aplica în continuare cota de 9% TVA?
Nu se consideră că efectuează servicii de restaurant unitățile de alimentație publică care nu dețin un spațiu în cadrul căruia să fie realizate suficiente servicii conexe care să permită consumul imediat al alimentelor și/sau al băuturilor, care oferă spre consum preparate alimentare și/sau băuturi la tejghele-bar sau în spații restrânse de servire, fără nicio posibilitate de a lua loc la o masă sau care permite unui număr limitat de clienți să consume produsele pe loc. În această categorie se înscriu, de exemplu, unitățile de tip stand, chioșc, tonomat sau snack-bar, simigerii.
De asemenea, nu pot aplica cota redusă de TVA de 5% nici unitățile de alimentație publică care oferă preparate alimentare și/sau băutură exclusiv în sistem de livrare la domiciliu sau cu ridicare de la un punct de livrare, deoarece în acest caz vorbim doar de o livrare de alimente - care beneficiază de cota redusă de TVA de 9%.
În loc de concluzie
Așadar operatorii economici din domeniu trebuie să facă o analiză în două etape:
- dacă au o locație adecvată și dacă oferă servicii conexe
- dacă cel care achiziționează rămâne în locație să consume preparatele sau le ia la pachet.
Există numeroase unități de alimentație publică care sunt afectate de noile modificări legislative, iar unele dintre ele au obligația să aplice pentru aceleași produse alimentare cote diferite de TVA, în funcție de locul unde se consumă produsele și de serviciile conexe oferite. În plus, software-ul caselor de marcat trebuie modificat, iar personalul instruit astfel încât să știe în ce condiții aplică cota redusă de TVA de 5% și când trebuie aplicată cota redusă de TVA de 9%.
***
Despre EY România
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 260.000 de angajaţi în peste 700 de birouri din 150 de ţări şi venituri de aproximativ 34,8 miliarde de USD în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2018. Reţeaua noastră este cea mai integrată la nivel global iar resursele din cadrul acesteia ne ajută să le oferim clienţilor servicii prin care să beneficieze de oportunităţile din întreaga lume. În România, EY este liderul de pe piaţa serviciilor profesionale încă de la înfiinţare, în anul 1992. Cei 800 de angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, asistenţă în tranzacţii şi servicii de asistenţă în afaceri către companii multinaţionale şi locale. Avem birouri în Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara, Iaşi şi Chişinău. EY România s-a afiliat în 2014 singurei competiții de nivel mondial dedicată antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Câștigătorul ediției locale reprezintă România în finala mondială ce are loc în fiecare an în luna iunie la Monte Carlo. În finala mondială se acordă titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informaţii, vizitaţi pagina noastră de internet: www.ey.com
Articole din aceasi categorie
- Mars lansează campania #HereToBeHeard pentru promovarea egalității de gen
- 60% dintre angajatori considera ca afacerea lor se afla intr-o „mare dificultate” din cauza Covid-19
- Top 700 companii locale au generat 45% din cifra de afaceri a tuturor companiilor nefinanciare din Romania
- Trei noi parteneri asociati consolideaza expertiza departamentelor de Audit și Taxe ale EY Romania
- EY Romania a finalizat documentul programatic pentru digitalizarea serviciilor publice
- Sustenabilitatea va juca un rol important in redresarea companiilor
- Munca de la birou devine munca de oriunde în lume, o tendinta cu consecinte fiscale
- Raportarea rezultatelor de mediu, social si guvernanta (ESG) de catre companii devine foarte importanta in evaluarea investitorilor
- Fiscul si-a intarit randurile – toate persoanele fizice sa se astepte la verificari ale situatiei fiscale personale
- Claudia Sofianu este noul lider EY Europa Centrala si de Sud-Est si Asia Centrala pe zona de consultanta pentru dezvoltarea capitalului uman
- 10 informatii pe care trebuie sa le stii despre Kurzarbeit
- Georgiana Iancu se alatura ca Partener in departamentul de taxe indirecte al EY Romania
- Un salariu minim decent – o noua politica a Uniunii Europene
- Top 5 greseli comune facute inainte sau in timpul unui incident informatic
- Companiile raman optimiste in privinta planurilor de investitii straine directe, in pofida ingrijorarilor legate de COVID-19
- EY se aliaza cu SAP si Qualtrics in lupta impotriva COVID-19
- Firmele de posta si curierat ar putea ajunge la afaceri aproape de sase milarde de lei in acest an
- Noi reglementari juridice in domeniul insolventei. Ce modificari sunt propuse si care sunt beneficiile pentru companii
- Patru tendinte in comportamentul consumatorilor determinate de pandemia COVID-19
- Piata locala de servicii de resurse umane va scadea cu aproximativ 15% in 2020
- ROCA Investments se pregateste sa contribuie la reconstruirea economiei romanesti
- Interpretarile agentiilor judetene pentru ocuparea fortei de munca privind acordarea indemnizatiei de somaj tehnic
- Liderii de business privesc dincolo de criza si configureaza noi planuri de fuziuni si achizitii
- Cum ar putea automatizarea sa sustina sanatatea organizatiilor in criza pandemica?
- Importul, productia si distributia de alcool sanitar – ce implica din perspectiva accizelor?
- Ashoka si EIT Climate-KIC identifica 189 de inovatori in domeniul climei in Romania
- Anuntul facut de agentia internationala de rating Moody’s privind asigurarile de credit comercial, in contextul pandemiei de coronavirus
- Ce masuri au inceput sa ia tarile pe perioada crizei Covid-19
- Cum putem limita expunerea personalului implicat in operatiuni vamale an contextul crizei COVID-19?
- Criza Covid-19 in Europa va pune in pericol 13.000 de corporatii
- EY Romania - Sprijin pentru medici, pentru spitale si pentru cei afectati
- Economia colaborativa – evolutie si tendinte
- Ajutoare de stat pentru sprijinirea economiei Statelor Membre in contextul focarului de infectie cu COVID-19
- Comisia Europeana demareaza procesul de revizuire a Directivei privind raportarea nefinanciara
- Munca la distanta in contextul epidemiei Covid-19. Ce masuri pot lua angajatorii in aceasta perioada?
- Pactul ecologic european – Cum ar putea Romania sa transforme provocarile in oportunitati?
- Fetele nevazute ale Declaratiei Unice
- Inteligenta artificiala va redefini sectorul serviciilor financiare in urmatorii doi ani
- Un salariu minim european – realitate sau fantezie?
- Andrei Eftimie este noul Partener Asociat al EY Romania in departamentul de Asistenta in Tranzactii
- Ne asteptam ca 2020 sa fie anul simbiozei “transparenta fiscala – automatizare fiscala”
- 2019 - un an lipsit de stralucire in activitatea globala IPO
- Studiu EY: Asiguratorii au nevoie de o transformare profunda si de forta de munca specializata
- Microintreprinderile inregistreaza cele mai multe restante la plata
- Taxele de mediu pot fi un stimulent pentru reducerea poluarii
- Noi obligatii pentru producatorii de echipamente electrice si electronice
- Invitatie la conformare voluntara sau ultima sansa de evitare a impozitarii cu 16%
- Sectorul retail navigheaza intre perturbarile digitale si volatilitatea consumatorilor
- Yves Maitre, noul CEO HTC, sustine tehnologiile 5G, AI si XR
- Alice Ivanovici devine Partener in cadrul Departamentului de Audit al EY Romania
- Sunt angajat temporar. Am drepturi egale cu salariatii permanenti?
- Companiile orientate catre consumatori risca sa-si piarda relevanta in lipsa unor planuri indraznete de transformare
- Cine beneficiaza de 5% TVA destinata serviciilor de restaurant si catering?
- În 2018, 69% dintre companii detin echipe de HR pregatite de noi provocari
- Extinderea internațională accelerează creșterea companiilor mijlocii europene
- Comerțul electronic este principalul motor al creșterii și schimbării pentru piața depozitelor
- Doar 48% dintre companiile din România au o agendă de schimbare disruptivă a organizației
- EY și Tech Hub lansează seria de întâlniri StartUp Advantage
- 90% dintre companii întâmpină dificultăți în calculul contribuțiilor către Fondul de Mediu
- Aurelia Costache este noul lider al departamentului de Asistență în afaceri al EY România
- GDPR poate genera un nou val de procese colective împotriva companiilor care au portofolii mari de clienți persoane fizice
- EY România deschide un nou program de recrutare bazat pe învățare și dezvoltarea candidaților
- Noile priorități ale băncilor sunt creșterea, digitalizarea și inovația
- Liderii organizației – părinții erei digitale
- EY raportează o creștere puternică a veniturilor globale în anul fiscal 2017
- Valoarea globală a tranzacţiilor din energie şi utilităţi a scăzut
- Reprezentanții mediului de afaceri din România concurează la turneul Corporate Tennis Open
- EY Express - acceleratorul de carieră pentru piața de muncă a viitorului
- Adriana Tabac - director de brand, marketing și comunicare al EY România
- Despre leadership si antreprenoriat cu Roxana Magopet
- Andreea Pirvu: „In vanzari ai nevoie de naturalete”
- Violeta Mihai-Staicu: „Orice schimbare in viata inseamna intotdeauna un progres”
- Si-a transformat pasiunea pentru psihologie intr-o cariera de peste 10 ani in HR
- Despre fiscalitate si antreprenoriat in Romania, cu Miruna Enache
- Madalina Cazacu, noul Director Customer Experience in cadrul Grupului BCR
- Peste 9 ani de experienta in marketing si comunicare alaturi de GETT'S Salons
- Cu 10 ani de experienta in domeniu, Catrinel Burghelea devine noul partener al IMAGE PR
- Si-a indeplinit un vis din copilarie si l-a transformat intr-o cariera de succes
- Madalina Rachieru este noul Partener global Clifford Chance
- Raluca Teodorescu este noul Managing Director Oxygen PR
- Daniela Dumitrascu este noul Director de Marketing al Heidi Chocolat
- Sonia Nastase: Viata incepe acolo unde se termina zona ta de confort.
- Egalitatea de gen genereaza performante mai bune in companii
- Cu o experienta de peste 18 ani in industria bancara, Ioana Mihai se alatura EY Romania
- O pozitie nou creata pentru Andreia Cucu la GSK Romania
- Sorana Georgia, CEO BILLA Romania: O experienta de peste 17 de ani in retail si leadership
- Luana Crivat, noul Director de HR al GSK Romania
- Ioana Moga este noul Sales and Marketing Director in cadrul ROVESE ROMANIA
- Cu 9 ani de experienta in consultanta, Olivia Franculescu se alatura echipei Qualia
- Natalia Stroe, noul manager de Marketing si Business Development al Coca-Cola Romania
- Florentina Totth, prima femeie la conducerea subsidiarei Schneider Electric Romania
- Violeta Luca, noul vicepresedinte si director executiv al eMAG