Articole
06-05-2014

Evaluarea activitatii de relatii publice nu are loc, asa cum ne-am putea astepta, numai la finalul acesteia. Pentru a ne asigura de succesul unei campanii sau al oricarui tip de comunicare unde avem de indeplinit anumite obiective, evaluarea trebuie sa aiba loc atat inainte, in timpul, cat si la final. De ce? Pentru ca este singurul mod in care putem afla ce isi doreste publicul, in care putem ajusta ceea ce facem pe parcurs in functie de feedback-ul pe care il primim si in care putem vedea efectele si rezultatele activitatii, astfel incat sa ne usuram munca in viitor.

 

Spre deosebire de vanzari, marketing sau publicitate, unde avem de-a face mai mult cu cifre si rezultate palpabile, in relatii publice, aceasta etapa este mai dificila, dar cu atat mai importanta. Multi specialisti in relatii publice se lovesc de aceasta problema, deoarece este simplu de aflat cati oameni au cumparat un produs sau cati au vazut o reclama la TV, insa este mult mai dificil sa masori reputatia unei companii, loialitatea consumatorilor sau gradul de constientizare al unui mesaj.

 

De ce avem nevoie de evaluare?

Pe langa nevoia de a cunoaste rezultatele actiunilor de comunicare, evaluarea este motivata si de dorinta de a face lucrurile mai bine in viitor, de a sti ce anume a functionat si ce trebuie imbunatatit.

In plus, un alt motiv important este necesitatea validarii activitatilor de relatii publice in fata clientilor sau directorilor de companii, care vor sa stie daca timpul, efortul si banii investiti in relatii publice au fost bine utilizati si daca au dus la indeplinirea obiectivelor organizationale.

 

Cum se face evaluarea?

Evaluarea este strans legata de obiectivele pe care le setam la inceputul campaniei si de indicatorii de performanta. Obiectivele trebuie sa fie in primul rand masurabile, apoi realiste, indreptate spre rezultate si compatibile cu cerintele clientului. In termenii cei mai generali, evaluarea poate fi de doua tipuri: cantitativa si calitativa.

 

Ce se evalueaza intr-o campanie de relatii publice?

In primul rand, masuram expunerea la mesaje. Aceasta masurare este cantitativa si vizeaza acoperirea media, adica numarul de aparitii in presa si numarul de persoane care au luat contact cu mesajul nostru, apoi, numarul de accesari ale site-ului si numarul interactiunilor in social media. In cazul unui eveniment, eficienta actiunilor de mediatizare se poate masura destul de simplu tinand cont de numarul de participanti la acel eveniment.

In continuare, un nivel mai inalt de evaluare il reprezinta gradul de constientizare al publicului, adica, daca mesajul a fost primit, daca i s-a acordat atentie, daca a fost inteles si retinut. In acest caz, tehnicile de evaluare folosite sunt total diferite.

Urmatorul pas in ierarhia relatiilor publice il reprezinta modificarile de perceptie si atitudinile publicului, iar una dintre cele mai importante tehnici pentru a determina asemenea modificari este studiul comparativ sau de benchmarking. Acesta presupune masurarea atitudinilor inainte, in timpul si dupa campanie, determinand astfel gradul de influenta al actiunilor de relatii publice.

In ultima instanta, si cel mai important, se masoara actiunile publicului. O activitate de relatii publice a avut succes daca a reusit sa modifice comportamentul si actiunile audientei sale astfel incat sa duca la indeplinirea obiectivelor organizationale.

 

Atunci cand procesul de evaluare se loveste de anumite prejudecati, cum ar fi lipsa timpului sau lipsa banilor, este datoria practicianului de relatii publice sa vada si sa demonstreze necesitatea activitatii sale, mai ales intr-o lume in care cifrele sunt graitoare si nimeni nu are disponibilitatea necesara sa observe rezultatele si modificarile pe termen lung.

 

Foto: smartbusinesscapital.com

 

Autoare: Adina David

Asistent PR Femei in Afaceri

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24