Articole
06-04-2014

Raspunsul la intrebarea din titlu, fie ca vorbim despre o singura persoana care indeplineste toate aceste roluri intr-o companie, fie ca vorbim despre trei persoane diferite, este vital pentru intelegerea impactului rolurilor conducerii asupra performantei persoanei si a companiei.

Mai simplu, performanta afacerii este strans legata de nivelul de dezvoltare a rolurilor si competentelor de manger, de lider si de antreprenor. Un program coerent si unitar de dezvoltare a conducerii unei companii presupune valorificarea simultana a proiectelor structurale si punctuale de dezvoltare la toate aceste niveluri de conducere in cadrul companiei.

 

Rolul de antreprenor sta la baza oricarei afaceri. Fiecare companie s-a nascut din viziunea si ideile unui antreprenor. Acest rol creeaza plus-valoare afacerii, ajuta la dezvoltarea afacerii prin producerea de valoare cu impact social pozitiv (ceea ce numim valoare poate fi orice produs sau serviciu dezvoltat de companie si care acopera o nevoie). Rolul de antreprenor exista inca din faza incipienta a afacerii si se pastreaza pe masura ce afacerea de dezvolta si se mareste. Competentele antreprenoriale-cheie ce ar trebui valorificate pentru a asigura dezvoltarea afacerii sunt: capacitatea de inovare, de gandire tip proiect si de asumare a riscurilor.

 

Rolul de manager intervine dupa o prima perioada de dezvoltare a companiei, cand apare nevoia crearii unei strategii organizationale. Astfel, managerul este responsabil de producerea rezultatelor afacerii intr-un mod predictibil. Dezvoltarea companiei se bazeaza pe dezvoltarea a trei competente-cheie manageriale: asigurarea eficacitatii, centrarea pe procese si centrarea pe rezultate.  

 

Dupa o alta perioada de dezvoltare a afacerii apare si nevoia rolului de lider, o persoana care sa ii inspire pe ceilalti angajati, sa construiasca consens si incredere in organizatie. Liderul este cel care trebuie sa dezvolte cultura organizationala si sa armonizeze relatiile dintre colegi, astfel incat toti cei implicati sa vada plusul de valoare pe care compania il aduce. Competentele-cheie de leadership, care aduc cele mai bune rezultate din partea angajatilor, sunt: stimularea intelectuala, consideratia personala, feedback-ul si deschiderea spre schimbare.

 

Desigur, o singura persoana poate sa-si asume toate aceste roluri, insa de multe ori nu se intampla asa. De aici si intrebararea: care dintre aceste roluri este mai important, raspunsul fiind, bineinteles, toate trei, insa in proportii diferite, in functie de situatiile si nevoile specifice companiei si a nivelului de dezvoltare pe care l-a atins. Pentru a ajunge sa faci performanta intr-o afacere, trebuie sa dezvolti, in primul rand, competentele-cheie la nivelul celor trei roluri ale conducerii, de manager, de lider si de antreprenor, pe care le-am amintit anterior. Apoi, trebuie sa se ajunga la un consens organizational intre aceste trei roluri pentru a nu risipi energie luptand in directii diferite.

 

Sursa imagine: leadershipcafe.org

 

Autoare: Adina David

PR Assistent Femei in Afaceri

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24