Articole
12-06-2013

J.K. Rowling, Oprah Winfrey, sau Martha Stewart vin din medii diferite, si aparent nu este nicio legatura intre ele, dar au cel putin un lucru in comun: toate aceste doamne de conducere au perseverat in lumea competitiva a afacerilor dominate de barbati. Reusind sa compenseze prin talentele lor individuale, acestea au reusit sa creeze precedente semnificative pentru femeile care prin talent si ambitie sunt gata sa iasa din anonimat ca lideri de afaceri si chiar magnati. In spiritul organizatiei Femei in Afaceri, aici sunt cateva statistici informative si inspirationale despre femeile in afaceri.


Fie ca acestea se refera la femeile de afaceri din SUA, Marea Britanie sau din alte parti ale lumii, neafectandu-va direct, fie ca se refera la mediul de afaceri din Romania, ele sunt menite sa arate ca se poate, si sa incurajeze orice potentiala viitoare antreprenoare sa-si urmeze idealul profesional.

  1. In 2005, existau 7 femei CEO in topul 500 Companii al revistei Fortune. Din luna mai 2011, in acelasi top, numarul a crescut la 12.
  2. Aproximativ 82% dintre femeile detinand o afacere cred ca a fi antreprenoare intr-o industrie dominata de barbati a fost in avantajul lor.
  3. Conceptului de „egalitate a sexelor” ii sunt mult mai fidele femeile. Procentajul femei-barbati in forta de munca folosita in companiile conduse de femei este 52% - 48% barbati, in timp ce procentajele in afacerile conduse de barbati arata astfel: 38% femei si 62% barbati.
  4. Femeile antreprenoare si barbatii care detin o afacere au stiluri diferite de management. Femeile sunt mai putin interesate de ierarhie, nu se grabesc in a lua decizii, cauta mai mult informatii si sunt mai deschise altor opinii si sugestii – fie de la parteneri de afaceri, colegi, angajati sau consultanti externi.
  5. Femeile aflate la conducerea unor companii care se bucura de succese extraordinare (atat financiare, cat si sociale) sunt mult mai susceptibile de a face parte din organizatiile dedicate femeilor de afaceri sau alte retele formale de socializare dedicate mediului de afaceri, decat alte antreprenoare (81% vs 61%). Alegerea sprijinului directionat catre afacerile conduse de femei, este important pentru antreprenoare. Peste 90% dintre femei aleg sa participe la programe de promovare, sustinere a antreprenoriatului si diverse conferinte, in special datorita faptului ca acestea sunt dedicate exclusiv femeilor. Majoritatea antreprenoarelor au declarat, de asemenea, ca sprijinul acordat exclusiv femeilor a fost foarte important pentru ele. (Raport de cercetare si evaluare a femeilor antreprenoare, 2009).
  6. O alta femeie de afaceri de succes este de departe cea mai inspirationala figura pentru femeile care decid sa isi deschida o afacere.
  7. In Republica Democrata Congo, consimtamantul sotului este necesar (sau al unui judecator, daca femeia este necasatorita) pentru a incepe o afacere. Rezultatul: doar 18% din intreprinderile mici sunt conduse de femei in RDC.
  8. Regiunea Asia si Pacific pierde 42-47 miliarde de dolari americani pe an din cauza restrictiilor privind accesul femeilor la oportunitatile de angajare si 16-30 miliarde de dolari americani pe an, ca urmare a diferentelor de gen in educatie.
  9. In ultimii 13 ani, a existat o crestere de 50 la suta a numarului de femei care desfasoara activitati independente din Canada, iar numarul afaceri conduse de femei creste cu 60% mai repede decat cele conduse de barbati.
  10. Ministerul Muncii din Kuweit a raportat ca femeile kuweitiene reprezinta mai mult de 50 la suta din populatie si 56 din suta din alegatorii kuweitiani. Ele reprezinta, de asemenea, 24,5 la suta din femeile de afaceri din forta de munca si mai mult de 40 la suta din forta de munca kuweitiana.
  11. In Arabia Saudita, guvernul a luat masuri pentru crearea de locuri de munca pentru femei, ca parte a unei strategii de a-si diversifica economia, avand in vedere ca PIB-ul Arabiei Saudite este cu 531 miliarde dolari mai mic decat cel al Spaniei. Femeile de afaceri arabe pot ajuta la generarea unor venituri considerabile si sa ajute semnificativ mediul privat de afaceri.
  12. Femeile de afaceri sunt in continuare o minoritate atunci cand vine vorba de industria sporturilor, fiind depasite de barbati la o rata de 5 la 1. Un studiu facut de Street & Smith’s Sports Business Journal  arata ca, in toate segmentele industriei, doar 16% dintre angajati sau antreprenori sunt femei.
  13. Mai mult de patru din cinci femei de afaceri detinand functii executive (82%) au practicat diverse sporturi, iar majoritatea sustin ca lectiile invatate pe terenul de joc au contribuit la succesul lor in afaceri.
  14. Italia are al doilea cel mai mic procentaj din UE, cu privire la femeile de afaceri ocupand pozitii inalte in cadrul organizatiilor.
  15. 77%  dintre companiile din Africa de Sud au femei in consiliul executiv, comparativ cu o medie globala de 59%, iar procentul de femei in conducere in Africa de Sud este de 29%, comparativ cu o medie globala de 22%.
  16. Teama de datorii este cea mai mare bariera in calea spiritului antreprenorial atat pentru barbati cat si pentru femei, dar femeilor le este semnificativ mult mai teama decat barbatilor. (Ibid GEM, London Business School 2009)
  17. In Europa, cateva dintre cele mai influente femei de afaceri din marile companii au urmat calea traditionala de „a ajunge incet acolo”. Femeile genereaza tipuri diferite de afaceri fata de barbati si le finanteaza in mod diferit - de obicei, prin munca grea si crestere organica, mai degraba decat infuzie de capital de risc.

Doamnele din Romania sunt pasionate de afaceri. Statisticile arata ca 35% dintre IMM-uri au in conducere femei, iar 11% sunt detinute exclusiv de femei. Regasim femeile in afaceri mici, de familie, pe care le deschid pentru a fi aproape de familie. Dintre afa­cerile gestionate de femei, 46% sunt din domeniul comertului, iar 20% in zona de servicii – resurse uma­ne, training, contabilitate, cosme­tica si infrumusetare. Media europeana, in ceea ce priveste ministerele din cadrul guvernelor nationale, arata ca proportia barbatilor, comparativ cu cea a femeilor, este aproximativ 3 la 1 (25% femei si 75% barbati).


Situatia in ultimii trei ani in Romania, la nivel guvernamental, este urmatoarea:

-          2007 - la primul nivel de decizie (secretar de stat, secretar general) - 27,8% de pozitii au fost ocupate de femei

-          2008 - nici o femeie nu a detinut pozitia de ministru

-          2009 - 19% din reprezentantii ministerelor sunt femei (4 femei)

-          2013 – 15% din reprezentantii ministerelor sunt femei (5 femei)


Aceste procentaje si tendinte contribuie la confirmarea faptului ca femeile au stabilit deja un precedent in mediul de afaceri, si nu au de gand sa se opreasca aici. Indiferent de tara, religie sau etnie, sunt personal foarte curioasa sa vad ce aduce viitorul pentru antreprenoriatul feminin, sau, mai bine zis, ce va aduce antreprenoriatul feminin in viitor. Vor continua numerele sa creasca?


Sursa fotografiei: http://sake-world.com/wordpress/?p=103


Statistici si tendinte selectate din urmatoarele surse:

www.exponentialprograms.com

www.womanowned.com/  

http://sparxoo.com

http://investor.wrigley.com/


Autoare: Marina Bizera


Marina Bizera – Studenta  a Facultatii de Administrare a Afacerilor cu predare in limbi straine, in cadrul ASE Bucuresti, experienta in Resurse Umane, beneficiara a doua stagii de cercetare in Federatia Rusa, posesoare a unui certificat de training in Marketing 3.0 cu prof. Philip Kotler, pasionata de scris si de limbi straine (fluenta in 4 dintre acestea).

 

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24