Articole
30-04-2016

Alina Cernatescu, 29 ani, este fondatoarea brandului cu acelasi nume. Ea este si designerul din spatele afacerii, cea care mai intai asaza tinutele in schite, iar apoi le transpune in realitate.

 

Oana Cernatescu, 23 ani, a infiintat in 2015 compania Artbroidery, care are ca scop reactivarea mestesugurilor romanesti prin crearea de produse pe baza de broderie, crosetare, tricotare.

 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Buna Oana, Alina, afacerile pe care le-ati deschis sunt in zona fashion, style, dar si afaceri de familie cum le prezentati voi. Exista un catalizator in familie de unde a plecat tot sau e doar o coincidenta ca aveti aceeasi pasiune?

 

Oana Cernatescu: Buna, Mihai! Cred ca pasiunea pentru moda se transmite cu usurinta atunci cand de-a lungul adolescentei trei surori impart o garderoba, iar fiecare dintre ele se straduieste sa puna cap la cap o tinuta care sa arate mereu diferit fata de cea a surorilor ei. In sensul acesta, mama ne-a ajutat mereu sa ne diferentiem, mai ales ca ea are o experienta in croitorie de mai bine de 20 de ani.

 

Alina Cernatescu: Intr-adevar, cu ajutorul mamei am inceput sa fac primele modele de rochii. Eu imi doream sa fac haine diferite de cele care se gaseau in magazine, iar ea avea experienta si abilitatile de a le realiza. Am facut echipa buna (zambeste). Mai apoi, cand lucrurile au inceput sa prinda conturul unei afaceri adevarate, ni s-au alaturat si surorile mele, Elena si Oana.

 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Concret, in ce zona a industriei va pozitionati? Ce fac Alina Cernatescu si Artbroidery efectiv? Care sunt produsele si serviciile finale? Si cine este clienta voastra?

 

Oana Cernatescu: Artbroidery a fost creat cu gandul de a deveni furnizor pentru alte companii care prefera articole brodate, crosetate sau tricotate manual. In acest moment livram echipamente vestimentare pentru companiile care au nevoie de tinute personalizate pentru angajatele lor. Dar, in acelasi timp, nu ne limitam doar la domeniul designului vestimentar. In acest moment lucram la produse din sfera designului de obiect care sa reflecte maiestria lucrului facut de mana si realizat cu mandrie in Romania.

 

Alina Cernatescu: Alina Cernatescu este brandul nostru premium, un brand demi couture, in care punem accent pe drapaje fluide si broderii aplicate manual. Sub acest brand am incorporat 3 colectii: tinute de zi, de seara si rochii de mireasa. Toate tinutele noastre accentueaza feminitatea trasaturilor, dar, in acelasi timp, ne preocupa sa fie comode, astfel incat sa-ti dea incredere in tine cand le porti. Pe colectia de zi rezonam bine cu cliente din mediul de business, femei cu functii de management sau care practica profesii liberale. Tinutele de seara atrag o diversitate de femei, de la adolescente care cauta o rochie de majorat pana la invitate la evenimente de gala.

 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Care sunt povestile din spatele brandurilor pe care le creati? Oana, de ce Artbroidery? Alina, cine sau ce este brandul Alina Cernatescu?

 

Oana Cernatescu: Ideea de la care am pornit atunci cand am hotarat sa deschidem atelierul Artbroidery a fost sa reactivam mestesugurile autentice romanesti care, din pacate, nu sunt puse in valoare pe cat ar trebui. Ne-am dorit sa contribuim la validarea acestora aici, in Romania, unde forta de munca, traditia si talentul exista din plin si care pot valorificate la noi in tara. Pe de alta parte, afacerea aceasta a insemnat pentru noi o reintoarcere catre locurile unde am crescut si o posibilitate de a petrece mai mult timp cu parintii nostri, ceea ce ne-a bucurat foarte mult.

 

Alina Cernatescu: Brandul Alina Cernatescu este o poveste despre eleganta femeilor frumoase si independente, asa cum le percep eu in contextul actual. Foarte ocupate, dar si preocupate sa arate bine, foarte creative si dornice sa-si arate personalitatea lor, mai ales prin intermediul hainelor pe care le poarta.

 

Este si o poveste despre 3 surori: Alina, Elena si Oana Cernatescu. Ne includem si pe noi in descrierea de mai devreme, pentru ca, in primul rand, cream hainele pe care ne-ar placea sa le purtam. Eu sunt cea care creeaza colectiile, sora mea mai mare, Elena, se ocupa de imaginea brandului, iar Oana, cea mai mica dintre noi, de prezenta in zonele de distributie. Vorbim, ne sfatuim, ne criticam, cateodata mai ies si scantei, dar toate acestea sunt parte dintr-un mix care functioneaza foarte bine pentru noi. In cele din urma, ne dorim ca tinutele realizate de noi sa poarte in toata lumea eticheta “Produs cu mandrie in Romania”.

 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Oana, la 23 de ani esti deja antreprenor in serie. Prima ta afacere a fost o scoala de dans amenajata la tine in apartament. De unde pornirea asta catre antreprenoriat? Ce sau cine te-a motivat?

 

Oana Cernatescu:. In primul rand, de cand am inceput facultatea, mi-am promis ca obiectivul meu de inceput de cariera va fi sa incerc sa imi transform pasiunile in joburi. Stiam ca daca fac ceea ce iubesc in fiecare zi, voi avea rezultate mai bune si nici macar nu voi simti ca muncesc. Tocmai de aceea cursurile de dans pe care le tineam au venit ca o urmare naturala a acestei decizii, dansul fiind domeniul in care ma simteam cel mai mult in elementul meu. La momentul acela surorile mele aveau deja de ceva timp brandul Alina Cernatescu, asa ca am fost expusa la tot ce inseamna sa ai o afacere proprie in domeniul de fashion. Asa ca m-am simtit atrasa in mod natural de zona de antreprenoriat.

 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: In afaceri asa de subiective, cum sunt cele ale voastre, primul an este o perioada sensibila. Care au fost provocarile inceputului in cazul vostru?

 

Oana Cernatescu: In cazul meu, cred ca provocarea cea mai mare si totodata o surpriza a fost sa fiu nevoita sa invat si sa pun in aplicare informatii nu numai din domeniul de fashion, ci si din contabilitate, legal, client service, HR si inca mai sunt multe de mentionat. Pentru ca abia terminasem facultatea, antreprenoriatul a fost, in acelasi timp, si primul meu job. Am fost nevoita sa invat de la cum sa scriu un contract, sa negociez, sa fac o fisa de pontaj pana la ce tip de stingatoare trebuie sa cumpar si cum se acorda masurile de prim-ajutor.

 

Alina Cernatescu: As zice ca primii 2 ani au fost dificili pentru ca tot capitalul cu care am pornit au fost cateva imprumuturi de la prieteni. Asta atrage dupa sine stresul de a te auto-sustine si de a cantari foarte bine fiecare decizie de a angaja pe cineva sau de a investi in echipamente. In continuare, cea mai mare provocare ramane sa pastram si sa atragem oameni valorosi in echipa.

 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Se spune ca dupa ce devii antreprenor dormi ca un bebelus, adica te trezesti din doua in doua ore si plangi. In cazul vostru presiunea a fost asa puternica incat sa va doriti sa renuntati in unele momente sau pasiunea a fost mai puternica si nici nu ati luat in calcul sa renuntati?

 

Oana Cernatescu: Nu stiu daca bebelusii au atat de multe cosmaruri, dar eu am avut (zambeste). In cazul meu a fost o trecere brusca de la viata de studentie la viata de antreprenor. Nu cred ca am avut examen mai greu decat intalnirea cu un client. Cu toate acestea, nu m-am gandit nicio secunda sa renunt, mai ales pentru ca eu cred ca un an este o perioada prea scurta pentru a trage o asemenea concluzie.

 

Alina Cernatescu: Aici cred ca sunt norocoasa, fiindca sunt genul de persoana care nu se streseaza foarte usor. Insa au fost multe momente tensionate in care a trebuit sa gasesc solutii de urgenta. De asta cred ca e important sa fii creativ si sa te adaptezi repede la situatiile noi care apar. Iar de renuntat, nu s-a pus problema. Cu cat lucrezi mai mult si devii mai bun in ceea ce faci, cu atat esti mai motivat sa continui. Iar fiecare colectie apreciata de public devine un mic succes care iti da avant pentru urmatoarea.

 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Din punct de vedere financiar, este o afacere greu de inceput? Voi cum ati obtinut finantarea de inceput?

 

Oana Cernatescu: Finantarea de inceput am obtinut-o prin intermediul POSDRU (Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane). Am luat parte la un concurs de planuri de afaceri organizat de Consiliul Judetean Ilfov, in urma caruia ideea mea de afacere a fost aleasa printre cele 42 de start-up-uri finantate. Am obtinut astfel 25.000 euro, cu ajutorul carora am putut sa imi deschid atelierul. Nu a fost usor, insa faptul ca surorile mele, Elena si Alina, m-au sprijinit si ajutat neconditionat a contat enorm. Pentru mine a fost o oportunitate foarte mare si a meritat fara indoiala sa particip la acest concurs. In sensul acesta, chiar le recomand celor care vor sa isi deschida o afacere sa ia in calcul aceasta varianta de finantare, dar sa se inarmeze cu multa rabdare pentru a completa teancuri de documente si mai ales, cu un buget de risc.

 

Alina Cernatescu: Asa cum iti povesteam mai devreme, am pornit cu 3000 EUR imprumutati de la prieteni. Chiar daca e varianta mai dificila, poti incepe o afacere si asa. E un model de business in care cresti organic si iti chibzuiesti mai bine deciziile. Pe mine m-a ajutat si mi-a permis sa cresc in ritmul meu. E nevoie de multe experimente pana iti gasesti directia creativa si ma bucur ca ne-am specializat in tehnici de drapaje si broderii.

 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Este genul de afacere pe care l-ati inceput cu gandul la primul de milion de euro sau este o pasiune si faptul ca faceti si bani e un bonus? Va fi mostenirea lasata viitoarei generatii Cernatescu?

 

Oana Cernatescu: Ambele afaceri s-au nascut din pasiune, asta este si motivul pentru care venim fericite la munca. Desigur, presiunea financiara exista, mai ales pentru ca este un business de familie, ceea ce inseamna ca aproape intreaga familie se sustine din aceste afaceri. Cat despre afacere ca mostenire, cred ca mai important este sa lasam pasiunea pentru moda si antreprenoriat ca mostenire si atunci sigur se va gasi un urmas. (zambeste)

 

Alina Cernatescu: Am pornit afacerea in primul rand din pasiune. In continuare, satisfactia cea mai mare o avem cand la sfarsitul zilei stim ca au plecat fericite din showroom clientele noastre si ca rochiile pe care le-am creat au iesit asa cum isi doreau. Bineinteles, tot la sfarsitul zilei trebuie sa tragi linie, iar rezultatul trebuie sa insemne profit pentru ca afacerea sa se dezvolte. Sunt doua aspecte dependente unul de cealalalt si ma bucur ca am putut face in asa fel incat pasiunea sa genereze profit.

 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: 2016 este un an destul de agitat, ce obiective aveti? Stabilizare, dezvoltare, iesire pe piete din afara?

 

Oana Cernatescu: Pentru Artboridery primul an inseamna dezvoltare. Avem o strategie de atragere de clienti noi, iar in paralel trecem printr-o etapa in care testam mai multe produse si urmarim indeaproape reactiile din piata.

 

Alina Cernatescu: In 2016, obiectivul nostru principal este ca brandul Alina Cernatescu sa fie vizibil pe pietele externe. Ne dorim ca tinutele noastre sa fie apreciate de cliente din intreaga lume. De aceea, unul dintre planurile noastre pentru acest an este sa participam la cel putin doua targuri internationale de profil.

 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Imaginati-va ca maine puteti face trei schimbari in industria in care activati sau in mentalitatea clientilor sau in deschiderea pietei catre nou. Ce ati schimba, adauga sau scoate din lumea in care va aflati pentru a fi totul mai frumos?

 

Oana Cernatescu: Cel mai mult mi-as dori sa domolesc acest fenomen de fast fashion, care a luat amploare in ultimii ani. Brandurile mass-market propun haine ieftine, din materiale indoielnice si te incurajeaza sa cumperi des si mult. Chiar daca te bucuri ca gasesti haine noi in fiecare saptamana, vei ajunge sa ai in garderoba articole multe, care nu vor rezista pana anul urmator. Alternativa slow fashion, in care eu ma regasesc, este sa petreci mai mult timp gandindu-te care este stilul tau vestimentar si sa achizitionezi mai putine haine, dar de buna calitate, care te vor insoti multi ani de acum incolo. Pentru ca, nu-i asa, daca stii cine esti, nu-ti schimbi stilul in fiecare an, nu?

 

Alina Cernatescu: Pe langa aceasta problema globala, eu am observat doua mituri locale pe care as vrea sa le demontez: 1. Nu cumpar de la designeri romani, fiindca hainele sunt scumpe. si 2. Daca e un brand din alta tara, sigur e mai bun. Legat de pret, noi facem eforturi foarte mari pentru a pastra preturile accesibile si chiar am primit aprecieri din partea clientilor pentru ca practicam ceea ce ei numesc un “pret corect”. Pe de alta parte, as vrea sa va spun ca produsele de design romanesc sunt comparabile cu orice alt brand international. Am vizitat showroom-urile brandurilor italiene si am vazut finisaje mai bune la noi decat la marile case de moda de acolo. Va invit sa luati o rochie, sa o intoarceti pe dos si sa va uitati la cusaturile interioare. Acolo se vede maiestria unui cusator. Sa nu uitam ca Romania e o tara cu traditie in zona de textile, croitorie si cusatorie. Iar designerii din noul val sunt extrem de talentati si fac echipa buna cu acesti specialisti care au 20 sau 30 de ani experienta. E un mix ideal si tocmai de aceea recomand produsele “Made in Romania”. (zambeste)

 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Ce recomandati membrelor comunitatii FIA pentru un 2016 plin de eleganta si stil?

 

Alina Cernatescu: Multe dintre clientele noastre sunt implicate activ in mediul de business, asa ca avem des discutii despre stil. Stiu cat de important este sa intri intr-o sedinta si sa te simti increzatoare cand tii un discurs. Cum se traduce asta la nivel de haine? In primul rand, recomand sa fie croite pe masurile lor. Asta te va face sa ai incredere ca in orice moment, la orice pas, tinuta iti flateaza silueta si nu ai surprize. Apoi e important sa echilibrezi rigorile siluetei cu creativitatea stilului personal. Adica sa nu uiti de forma siluetei tale si sa te lasi vrajita doar de culoarea unei rochii de pe umeras. (rade)

 

Toate colectiile sunt disponibile pe www.alinacernatescu.fashion

 

Interviu realizat de Mihai Chiratcu

Editor Femei in Afaceri

mihai.chiratcu@femei-in-afaceri.ro

 

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24