Articole
30-03-2011

Nu e usor sa creezi un brand. Mai ales in zilele noastre cand in orice domeniu de activitate sunt deja 2-3 jucatori mari. Cu toate astea, zilnic se nasc noi companii care doresc sa ajunga un Brand. Intrebarea este: ce trebuie sa faca o companie pentru a reusi acest lucru? Vorbind strict din punct de vedere al  marketingului si al brandingului, exista si aici cateva reguli care trebuie respectate pentru a avea succes.


Ce inseamna corporate branding? Sa te preocupi de imaginea produsului tau. Sa faci astfel incat “portocalele” tale sa fie diferite de toate celelalte de pe piata, desi toate arata aproximativ la fel.


Legea Expansiunii
 – Puterea unui brand este invers proportionala cu extinderea lui. Cu alte cuvinte ….nu vinde si mere si portocale si  pere sub acelasi brand. Se erodeaza brandul. Clientul tinde sa asocieze un brand unui singur produs.


Legea Publicitatii
 – Nasterea unui brand se face prin PR. Cel mai bun mod de a genera publicitate este sa fii primul intr-o categorie. Anunta o categorie noua, nu un produs, iar presa te va sustine. Dupa ce se creaza brandul in mintea consumatorului, el are nevoie de advertising (reclama) penru a-si pastra cota de piata.


Legea cuvantului
 – Un brand trebuie sa se lupte pentru a detine un cuvant in mintea consumatorului. Ce inseamna asta? Sa asocieze numele brandului cu o caracteristica. De exemplu, cand spui Volvo, toata lumea  se gandeste la siguranta. O alta metota este de a crea o noua categorie. Cum Xerox a devenit azi un cuvant care defineste toate copiile pe hartie simpla, indiferent cu ce aparat sunt facute.


Legea calitatii
 – Calitatea este importanta, insa brandurile nu se construiesc bazandu-se doar pe asta. Calitatea, sau mai degraba perceptia calitatii, se afla in mintea consumatorului.  Daca vrei sa construiesti un brand puternic trebuie sa construiesti o perceptie puternica a calitatii. Cum faci asta? Iti ingustezi focusul si combini asta cu un nume mai bun si un pret mai ridicat.


Legea numelui
 – Pana la urma un brand nu este decat un nume. De asta este indicat sa dai brandului tau un nume unic si simplu in acelasi timp. Numele generice sunt cea mai mare greseala. Ele nu reusesc sa creeze o identitate separata ceea ce este esenta procesului de branding.


Legea companiei
 – Brandurile sunt branduri, companiile sunt companii. Intre cele doua exista o diferenta. De exemplu Procter &Gamble are mai multe branduri si le promoveaza ca atare: Tide, Pantene,Gillette etc. Ele sunt mai importante decat compania.


Legea formei
 – Logotipul unui brand ar trebui sa aiba un design care sa fie bine perceput de ochi. Pentru a avea un impact vizual maxim, un logo trebuie sa aiba aceeasi forma ca si un parbriz, adica orizontala. Apoi foarte importanta este lizibilitatea – alegeti litere mari si usor de citit.


Legea culorii
 – Un brand ar trebui sa foloseasca o culoare care sa fie opusul celei folosite de cei mai mari competitori ai sai. Sunt multe criterii dupa care poti alege culoarea brandului tau, insa nu ignora culoarea concurentei. Nu vrei ca produsul tau sa fie confundat cu al competitorilor.


Legea consecventei 
- Un brand nu se construieste peste noapte. Succesul se masoara in ani! O data ce ai obisnuit clientii cu ceva si ocupi un loc in mintea lor, da-le aceleasi lucruri pentru care te-au ales. De mai bine de 35 ani Volvo vinde “siguranta”!


Legea singularitatii
 – Cel mai important aspect al unui brand este singularitatea acestuia. In loc sa ceri un ceas scump, ceri un Rolex, o masina sigura = Volvo , portocale = PORTOCALA TA. Creeza un concept singular pe care sa il detii in mintea potentialului cumparator!


Cine incalca legile brandingului si ale marketingului o face pe propria raspundere!


Daniela Irimia

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24