Articole
23-03-2021

 

La peste un an de la propagarea coronavirusului, devine tot mai clar: criză economică este distribuită în mod inegal la nivelul companiilor. Mărimea unei companii nu este o garanție de salvare sau succes. Sunt afaceri globale precum Hertz sau Cirque de Soleil care și-au anunțat falimentul în acest an, în timp ce companii cvasi-necunoscute anterior crizei, precum Zoom, cresc spectaculos și devin globale.


În complicatul peisaj economic o categorie de companii este marginalizată atenției publice: afacerile de familie. Explicația parțială a acestei marginalizării este lipsa datelor sistematizate și detaliate din rândul categoriei afacerilor de familie. Dar datele care există sugerează că afacerile de familie se confruntă cu criza actuală într-un mod fundamental diferit față de alte tipuri de companii. Experiența lor este modelată de perspectiva pe termen lung, care deseori duce la mai puține datorii, un portofoliu surprinzător de diversificat și, uneori, o definiție non-monetară a succesului.


Afaceri cu sens pe termen lung

Perspectiva pe termen lung orientează afacerile de familie să fie mai puțin dispuse să riște și mai mult înclinate să reducă gradul de îndatorare ca să gestioneze mai ușor situațiile dificile. De asemenea afacerile de familie sunt înclinate să acceseze noi zone de business care, în orizontul următorilor ani, s-ar putea să nu genereze profit, dar care plantează semințele succesului pentru generația următoare.

Ușurința de a gândi alternative, de a decide alocarea de investiții și a executa rapid este o caracteristică specifică afacerilor de familie, care au o experiență particulară de a traversa crizele. Micile afaceri nu au capital pentru astfel de investiții, în timp ce acționarii marilor companii nu sunt dispuși să mute capitaluri investiționale spre divizii mai puțin profitabile. Această diferență face ca afacerile de familie să fie nu doar mai reziliențe, ci și mai agile.


Provocările afacerilor de familie

Potrivit unui studiu realizat de o companie de consultanță globală, printre cele mai importante provocări ale proprietarilor afacerilor de familie în această perioadă se află inovaţia (66%), accesul la angajaţii cu abilităţile şi calificările necesare dezvoltării afacerii (60%) şi digitalizarea (44%). Într-adevăr, 80% dintre cei intervievaţi văd în digitalizare, inovare şi tehnologie provocări semnificative pentru afacerile lor. Îngrijorarea referitoare la ameninţările legate de schimbările digitale variază de la apariţia unor noi competitori, până la vulnerabilitate în ceea ce priveşte securitatea cibernetică, iar percepţia acestei ameninţări este mai ridicată decât media (care este de 30%) în media şi divertisment (65%), retail (53%) şi în servicii financiare (52%).

Același studiu arată că peste un sfert (26%) dintre organizaţiile mari (cu venituri de peste 100 de milioane de dolari) au identificat inteligenţa artificială şi robotica drept o sursă îngrijorare pentru următorii doi ani; procentul este semnificativ mai mare comparativ cu acele companii care au venituri de sub 20 de milioane de dolari (16%). Pe de altă parte, 69% dintre respondenţi spun că se aşteaptă şi chiar încurajează generaţia următoare de lideri ai afacerii - inclusiv membrii familiei - să capete experienţă şi să dezvolte aptitudini şi calificări în afara afacerii de familie pentru a ţine pasul cu inovaţia.

Afacerile de familie tind să fie mai diversificate

Datorită dezvoltării mai multor zone de business fără legătură între ele, companiile de familie tind să fie mai diversificate decât companiile corporative care investesc doar în zonele care le asigură un avantaj competitiv pe termen scurt și pot, astfel, să reziste atunci când criza afectează mediul de afaceri.        

Pentru liderii afacerilor de familie succesul misiunii lor e dincolo de profiturile pe termen scurt. În cazul unor familii succesul înseamnă să oferi ocupație pe termen lung angajaților astfel încât ei să-și atingă obiectivele, în timp ce pentru alte familii succesul înseamnă predarea ștafetei către următoarea generație. Longevitatea construcției este liantul celor două abordări. 

În concluzie

În definiția lor multi-generațională afacerile de familie trăiesc diferit experiența trecerii prin această pandemie. Studiile la nivel internațional pe acest subiect arată că liderii afacerilor de familie sunt preocupați de pierderile de venituri pe termen lung și de lichiditate. Spre deosebire de majoritatea companiilor, în afacerile de familie puțini sunt liderii care își pun problema numai din perspectiva supraviețuirii companiei.

Afacerile de familie contribuie la dezvoltarea economiei globale, având cea mai mare contribuție la PIB-ul global și un impact important asupra pieței muncii. Într-un mediu economic instabil, cum este cel provocat de pandemie, liderii afacerilor de familie se confruntă cu o multitudine de provocări. Aceste provocări circumstanțiale au scos la iveală nevoia afacerilor de familie de a-și diversifică portofoliul investițional și de a-și redefini succesul din perspectiva longevității. Astfel, mediul de afaceri arată diferit pentru afacerile de familie, la fel și soluțiile acestora.



Autor: Florentina Șușnea, Fondator și Managing Partner, PKF Finconta

* * *

Despre PKF Finconta

De peste 26 de ani, PKF Finconta este una dintre principalele 10 firme de servicii profesionale din România. Ca membri ai PKF International Ltd. suntem parte dintr-o rețea internațională de firme independente din punct de vedere legal, care oferă consultanță și audit oriunde în lume.Grupul PKF Finconta este format din patru societăți cu capital românesc: PKF Finconta, PKF Finconta Consultanță, PKF Finconta HR și Finconta Consulting SPRL, membre ale organismelor profesionale naționale CECCAR, CAFR, CCFR și UNPIR. Prin intermediul acestora oferim servicii de audit financiar, analiză financiară corporativă, consultanță fiscală, întocmirea dosarului prețurilor de transfer, servicii de contabilitate, salarizare, resurse umane, insolvență, auditarea fondurilor nerambursabile și due diligence de achiziții.

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2021 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24