Articole
18-08-2013

Seful meu mi-a spus intotdeauna ca managerii ar trebui sa aiba o strategie de iesire. Deoarece daca (degetele incrucisate) primesti o noua pozitie sau o promovare, va trebui sa ai un plan in locul plecarii tale o solida sugestie pentru cineva care sa te inlocuiasca. Asta inseamna ca, de acum, trebuie sa-ti pregatesti  angajatii pentru ledership.
 

Bineinteles ca a fi manager nu este doar despre tine – este important sa implementezi abilitatea de leadership in angajatii tai, de asemenea, si pentru binele carierei lor. Cand acestia poseda calitati de management sunt in masura sa ia decizii in cunostinta de cauza, sa-si ghideze colegii (si, eventual, rapoartele lor directe) si sa fie mai bine calificati pentru viitoarele oportunitati.
 

Dar, dezvoltarea angajatilor in leaderi nu este o schimbare imediata, de aceea este important sa  incepi chiar acum. In experienta mea ca manager, am constatat ca aceste cinci strategii sunt vitale pentru a incepe dezvoltarea abilitatilor de care tu si angajatii tai veti beneficia.

 
         1.      Invata-i sa socializeze

Cand am inceput sa lucrez pe unul dintre primele mele posturi de conducere, seful meu m-a luat in mod constant la evenimente de networking, chiar daca pentru mine erau absolut de temut. Dar, prin aceste evenimente (in toata gloria lor ciudata), am invatat cum sa creez legaturi cu strainii, sa initiez conversatii cu incredere, si sa cer informatii despre ce aveam nevoie sau imi doream, oferind in acelasi timp beneficii avantajoase noilor mele conexiuni.
 

Asadar,  acestea sunt competentele cheie pentru liderii de la orice nivel, de aceea este important sa-ti inveti angajatii cum sa-si eficientizeze  reteaua sociala cat mai curand posibil. Poti incepe cu pasi mici, in propria companie, atunci cand exista evenimente  in companie (de exemplu, mese de binefacere, mese sponsorizate, sau evenimentele dupa orele de program); incurajeza-ti  liderii in formare sa participe, si, mai important, sa dezvolte conversatii cu colegii pe care ii cunosc deja.
 

Apoi, pe masura ce se simt mai confortabil, ii poti include in comunitatile si evenimentele la nivel de industrie - in cele din urma, chiar sa-i trimiti in locul tau pentru a reprezenta compania. Cand vor promova in roluri de conducere, ei vor avea deja contacte valoroase, plus abilitatile de comunicare cu oamenii, necesare pentru a reusi.

         2.      Ofera-le experienta potrivita

Asa cum imparti proiecte si misiuni, dezvaluie cateva dedesupturi despre sarcinile tale unice de manager. Acestea sunt abilitati cu care angajatii tai probabil nu sunt familiarizati, desi ar trebui, in cazul in care isi doresc sa creasca in cadrul organizatiei. Apoi, gaseste modalitati pentru ca angajatii tai sa incepa sa castige experienta in aceste domenii.
 

De exemplu, in fiecare luna, dau o prezentare celui mai recent grup dintre nou-veniti, explicand ce face departamentul meu in cadrul companiei. Este o sarcina destul de simpla, dar una pe care angajatii mei nu o fac de obicei. Pentru a-i ajuta sa castige experienta vorbitului in public, am inceput sa ii invit sa ma vada  la prezentari  - si eventual,  unul cate unul, cerandu-le sa prezinte in locul meu.
 

Acelasi lucru poate fi aplicat cu alte sarcini la care echipa ta nu are prea multa experienta -cum ar fi moderarea sedintelor si supravegherea proiectelor. Atat timp cat aceste sarcini, de obicei,  includ gestionarea altor angajati, liderul va trebui sa se asigure ca echipa ramane concentrata asupra taskului, indeplinirea obiectivelor, si colaborarea in echipa - toate competentele care sunt esentiale pentru un manager.
 
         3.      Lasa-i sa depuna putin efort

Atunci cand un angajat are nevoie de ajutor in legatura cu un task, de obicei vine la tine, astfel incat fie sa-l preiei tu, fie sa-i oferi resursele care-l vor conduce la indeplinirea lui. Si, in cele mai multe cazuri, indeplinirea  aceastei obligatii manageriale este in perfecta regula. Dar cand iti antrenezi angajatii sa devina lideri, am constatat ca este benefic sa ii determini sa-si dea seama cum sa obtina ceea ce au nevoie, pe cont propriu.
 

De exemplu, daca un angajat are nevoie de ajutor cu o foaie de calcul financiar, opreste-te din a-l face tu si, in schimb, introdu-l sefului departamentului de finante si lasa-i sa colaboreze.
 

Desigur, acest lucru nu inseamna ca poti – sau ar trebui – sa stai in umbra  si sa nu faci nimic pentru a ajuta. Dar, incetul cu incetul, lasa angajatii sa isi  asume mai multe responsabilitati. In cele din urma, ei vor invata cum sa obtina ceea ce au nevoie chiar si fara ajutorul tau.


         4.     
Fii mentor!

La fel cum iti ajuti angajatii sa dobandeasca abilitati de leadership, la fel probabil ti-ar placea sa dezvolti o relatie de mentorat cu acestia si i acest progres natural este un instrument benefic  pentru a continua sa imbunatatesti abilitatile lor de leadership – asa ca foloseste-l pentru a-ti atinge scopul.
 

La inceputul carierei mele, am avut un sef care a transformat procesul de invatare despre leadership intr-un eveniment deosebit. In fiecare luna, citeam fiecare cate o carte despre leadership sau management si apoi ne intalneam la pranz sa o discutam. Clubul nostru de carte informal m-a ajutat sa imi asum ascensiunea in  cariera mea: printre povestile formidabile despre companii si antreprenori pe care le-am citit, am fost capabil de a-mi forma o idee solida in legatura cu ce fel de lider vreau sa devin. Si chiar mai mult, am fost capabil sa discut cu seful meu cum as putea incepe testarea si perfectionarea acestor competente de management -  chiar daca, tehnic vorbind, nu eram un manager inca.
 

Chiar daca un club de carte nu este pe placul tau, cauta oportunitati de a te intalni cu angajatii tai, unu-la-unu, pentru a vorbi despre obiectivele lor, idei pe care doresc sa le puna in aplicare, sau orice dificulati cu care se confrunta in rolurile de leadership. Sfatul tau va oferi informatii valoroase si incurajare.
 
          5.      Creaza o mentalitate a proprietatii

Cel mai important - iti poti antrena oamenii zi de zi in a deveni leaderi, dar acestia nu isi vor folosi de fapt aceste abilitati, exceptie facand situatia in care se simt ca o parte de incredere, valoare, si de impact a companiei. Gandeste-te: daca iti inveti angajatii cum sa ia decizii inteligente, in cunostinta de cauza, dar au inca nevoie sa apeleze la tine pentru o idee inainte de a li se permite sa faca o miscare, cat de imputerniciti se vor simti?
 

Crearea unei mentalitati a proprietatii incepe cu increderea in angajatii tai si oferindu-le autoritatea de a lua anumite decizii. Am invatat acest lucru in adevaratul sens al cuvantului cand am fost pus sa conduc un eveniment al unui client in timp ce seful meu era plecat din oras si complet lipsit de acces. Fara ca nimeni altcineva sa se implice, am fost nevoit sa iau decizii pe cont propriu, indiferent cat de nesigur eram. In cele din urma, am devenit din ce in ce mai increzator in a lua decizii de unul singur (chiar daca am avut parte si de cateva coborasuri – "experiente de invatare" – pentru a consolida aceasta abilitate).
 

Acest lucru poate insemna, de asemenea, ascultarea si punerea in aplicare a ideilor lor sau a le da un pic de timp pentru a lucra intr-un proiect la partea cu care ei cred ca vor impulsiona vanzarile. Cand iti faci angajatii sa se simta ca o parte integranta a companiei, se vor ridica in mod natural la nivelul oportunitatii si vor actiona ca leaderi.

 

Sursa articol: http://www.forbes.com

 

Articol tradus si interpretat de Alina Sluser

Articole din aceasi categorie

Copyright: Femei in Afaceri 2019 | Termeni si conditii | Realizat de Concept24