Razvan Dragoi – Fondator si CEO, THE TRAINERS

Cumuland experientele trecute, in 2013, Razvan Dragoi face pasul catre antreprenoriat si fondeaza The Trainers – un marketplace dedicat pietei de training si un concept nou, plecat din dorinta de a face o schimbare in piata si bazat pe experienta concreta ca si Training Manager.

Nume si prenume: Razvan Dragoi
Functie: Fondator si CEO
Compania: THE TRAINERS
Tema intalnirii: Razvan Dragoi – Fondator si CEO, THE TRAINERS
Data: 29-04-2016

In primavara lui 1998, Razvan Dragoi isi incepea cariera profesionala ca om de vanzari in Avon Cosmetics. Studiile l-au relocat in Iasi, in cadrul Facultatii de Textile Pielarie. In Iasi in cadrul Avon i s-a oferit sansa de a promova devenind Sales Coordinator, iar dupa o scurta perioada, la nici 20 de ani, devenea Area Sales Manager si avea sa conduca o echipa de peste 700 de reprezentanti de vanzari.

 

In 2002, se alatura echipei de management a FAN Courier. Este parte a echipei de peste 13 ani, timp in care a invatat antreprenoriat si intraprenoriat de la oameni de succes. In aceasta perioada Razvan a activat ca Regional Manager, Trainer si Training Manager, dezvoltand mai multe proiecte majore pentru FAN Courier: a fost parte activa la implementarea sistemului de management regional pentru francizati, a creat si dezvoltat departamentul de training si a fost implicat intr-un proiect de management strategic.

 

Cumuland experientele trecute, in 2013 decizia de a face pasul catre antreprenoriat a venit natural, si a fondat The Trainers – un marketplace dedicat pietei de training. Concept nou, plecat din dorinta de a face o schimbare in piata si bazat pe experienta concreta ca si Training Manager.

 

 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Salut Razvan, ai inceput de mai bine de un an una dintre afacerile inovative ale momentului, THE TRAINERS. Cu toate astea, cand aveai 19 ani iti doreai o cariera in textile/pielarie urmand si cursurile unei facultati cu acest specific. Cum arata drumul care leaga cele doua puncte? Care este legatura intre ele, pentru ca la prima vedere nu par conectate?

 

Razvan Dragoi: Experientele anterioare, dar mai ales educatia sunt de cele mai multe ori factorii care iti influenteaza direct modul in care iei decizii. Mihai, tatal meu, mi-a spus candva ca este foarte important ca in viata sa nu ratez nicio oportunitate. Este unul dintre sfaturile sale pe care l-am aplicat cel mai intens.

Am plecat dintr-un liceu de informatica intr-o facultate cu profil tehnic, de acolo intr-o companie dedicata femeilor, iar mai apoi intr-o companie antreprenoriala in care am dezvoltat proiecte de succes; de aici m-am avantat in plina viata antreprenoriala cu THE TRAINERS. Totul a durat 17 ani.

Poate suna psihedelic, dar toata directia are un numitor comun: niciodata nu am refuzat sau evitat oportunitatile care mi-au aparut in cale. Si am facut tot ce mi-a stat in putinta ca sa materializez aceste oportunitati, impreuna cu oamenii care au crezut in mine.

 

M.C.: Avon a fost prima companie unde ai lucrat, in vanzari, cum ai ajuns sa lucrezi intr-o lume care pare a fi una a femeilor?

 

Razvan Dragoi: Avon a fost rampa de lansare. Am debutat timid doar din dorinta de a mai adauga ceva venituri suplimentare adolescentei mele, iar totul a luat o turnura interesanta cand fiind relocat in Iasi pentru facultate, am intalnit oameni impreuna cu care am construit echipe.

Sa lucrezi intr-o companie cu si despre femei este un lucru plin de energie, dar in acelasi timp iti promit ca este foarte provocator. O experienta memorabila.

 

M.C.: A urmat experienta FAN Courier, o aventura unde se poate spune ca ai crescut impreuna cu firma. Ce a insemnat pentru tine perioada petrecuta acolo? Ce ai luat cu tine si ce proiecte de suflet ai lasat in urma?

 

Razvan Dragoi: In 2002 m-am alaturat echipei FAN Courier. La acel moment, intr-o discutie energica si entuziasta cu unul dintre actionarii companiei, am simtit efervescenta unui job intr-o companie antreprenoriala. Tentatia unui job intr-un sistem liber, cu o echipa libera si tanara, dar si viziunea actionarilor m-au facut sa schimb mediul corporatist pentru cel antreprenorial.

Initial m-am ocupat de Managementul Regional, fiind deschizatorul unui proiect care ulterior a fost implementat la nivel national. Am fost pe rand, Regional Manager, Trainer, Training Manager.

Din 2007 conduc Departamentul de Training si Dezvoltare. FAN Courier a fost pentru mine scoala de business. Aici, fiecare idee devenea un pitch catre actionari, trebuia sa vand idea, sa imi fac cate un business case pentru oricare din demersurile mele, sa caut finantare interna, sa imi masor corect ‘piata interna’, sa ma pozitionez pe mine si proiectele mele, sa imi scalez dimensiunea proiectului, samd. Deci antreprenoriat si intraprenoriat in acelasi timp, am putea spune.

 

M.C.: De aproape doi ani energia si pasiunea ta sunt focusate pe THE TRAINERS. Cum s-a nascut afacerea? Care a fost scanteia care a dus la aparitia THE TRAINERS? Si cum ai stiut ca e momentul potrivit dupa mai bine de 13 ani la FAN Courier?

 

Razvan Dragoi: As putea sa iti spun ca totul s-a intamplat intr-o noapte, pe la 3:39 am, cum dormeam eu asa... pac! m-am trezit cu planul, viziunea, totul. Dar nu am sa fac asta, caci nu a fost asa.

THE TRAINERS este un proiect construit mixand experienta de aproximativ 10 ani de zile in achizitie de training (ca Training Manager in FAN Courier), dar si ca trainer freelancer implicat in multe proiecte cu rezonanta in Romania si in afara tarii.

Au fost multe situatiile in care imi doream mai multa diversitate din partea furnizorilor de training, dar si bugete prietenoase. In realitate, in piata fie gaseam solutii aliniate nevoilor mele, dar peste bugetul alocat, fie identificam o zona de buget confortabila, dar diversitatea de facilitatori de acolo era destul de limitata si ma loveam de un acelasi trainer care “face si vanzari si management si comunicare si coaching si psihoterapie si orice doreste clientul”.

THE TRAINERS a aparut ca o alternativa inovativa la metodele traditionale de achizitie de training. Acum exista in acelasi loc diversitate mare de profesionisti dar si bugete prietenoase, facilitatori validati de catre piata si de catre echipa interna, practicieni cu expertiza relevanta pe subiectele abordate. Mixul echilibrat pentru a usura achizitia de training.

M.C.: A fost numit “LinkedIn pentru traineri”, poate fi perceput ca o platforma unde firmele gasesc traineri si atat. Ce este mai exact THE TRAINERS si care sunt mecanismele prin care isi propune sa aduca o schimbare in piata de training romaneasca?

 

Razvan Dragoi: Platforma este un instrument dedicat achizitorilor de training, dar si trainerilor care vor sa deruleze proiecte in siguranta. Ne propunem sa facem ordine in galagia din piata de training, si promitem sa simplificam procesele de achizitie de training.

Pana la a ajunge la forma actuala, volumul de implicare a fost alocat consolidarii echipei de traineri, validarii lor, constructiei platformei, consolidarea mecanismelor de functionare, samd.

Cel mai atenti suntem la validarea trainerilor pe care ii introducem in echipa. Validarea este promisiunea pe care o facem partenerilor nostri, iar un trainer validat este un facilitator pentru care noi am obtinut feedback de la clientii sai, participanti, angajatori, alti trainer, etc.; ne asiguram ca facilitatorul are experienta relevanta pe domeniul pe care face training (cautam traineri practicieni) si neaparat mergem la unul dintre cursurile sale sa il vedem facilitand.

Daca reprezinti o companie, iti punem la dispozitie intreaga echipa de traineri, echipe de proiect, dar si o gama de optiuni flexibile. Cu noi poti:

  • sa achizitionezi direct din platforma unul dintre programele de training disponibile, listate de catre trainerii afisati;
  • sa folosesti sectiunea din platforma dedicata proiectelor tale in care iti urci obiectivele, subiectele, toate detaliile cursului (data, grup tinta, buget), iar mai apoi trainerii validati vor aplica pentru oportunitatea deschisa de tine;
  • sa discuti relaxat(a) despre nevoile tale specifice, pentru ca mai apoi sa construim programe 100% dedicate nevoilor tale;
  • sau mai nou, in curand vei putea sa iti selectezi un trainer pentru o perioada mai lunga de timp; fie ca numim acest serviciu “rent-a-trainer” sau “outsourcing” ambele sunt corecte;

Cu THE TRAINERS este mult mai simplu.

 

M.C.: Cui se adreseaza THE TRAINERS? Aveti o definitie clara a clientului in functie de care ati construit strategia sau e un proiect flexibil adaptabil oricarui tip de client?

 

Razvan Dragoi: Initial am vizat companiile antreprenoriale de dimensiuni medii si mari, iar dupa primele interactiuni cu piata am inceput sa derulam parteneriate inclusiv cu corporatii si companii multinationale.

Concluzia si targetarea este relativ simpla: THE TRAINERS se adreseaza clientului Smart. Gandim, comunicam si actionam Smart Casual, construind mecanisme de invatare sanatoase adaptate nevoilor partenerilor nostri.

Am avut in zona de early adopters atat companii antreprenoriale, pentru care bugetele sunt inca un aspect important, dar si companii multinationale, pentru care diversitatea de facilitatori este ceea ce tenteaza. Putem spune ca piata este prietenoasa cu noi.

 

M.C.: Pana acum ati atins sau chiar depasit obiectivele propuse, ce urmeaza in 2016? Dezvoltare pe orizontala sau pe verticala? Internationalizare poate?

 

Razvan Dragoi: 2016 este si va fi un an cu multe proiecte, dezvoltare, dar si obiective curajoase. Avem deja mecanisme de L&D dedicate companiilor partenere, ne marim echipa de dezvoltare, dar si initiative indraznete care vizeaza prezenta internationala.

 

M.C.: Este un proiect de suflet pe care il vei lasa mostenire urmasilor sau ai si un exit plan in minte?

 

Razvan Dragoi: Este un proiect de suflet, da. Dar sub nicio forma nu vom lasa pornirile subiective sa influenteze deciziile dezvoltarii, expansiunii sau miscarilor ‘smart’. Prin urmare, niciuna dintre directii nu este exclusa, dar momentan dezvoltarea modelului de business local, dar si replicarea sa in alte piete este prioritar pentru noi acum.

 

M.C.: Propun de fiecare data un exercitiu de imaginatie in interviuri. Daca ai avea puterea sa schimbi ceva de maine in piata de training din Romania care ar fi cele 3 lucruri care crezi tu ca ar avea impact maxim?

 

Razvan Dragoi: Sunt pragmatic si evit sa visez la unicorni si curcubee. Prin urmare, mi-ar fi greu sa ma aventurez in acest exercitiu simulat. Chiar si simulat.

Mai realiste si realizabile imi par schimbarile pe care le putem face noi, furnizorii de servicii. Si trebuie sa intelegem ca este mai important ca noi sa ne adaptam pietei de training. Sa o ajutam sa creasca sanatos.

Asemenea unui adolescent: sa ii oferim alimentatia potrivita, sa ii punem la dispozitie mediul potrivit dezvoltarii, si sa ii stimulam dezvoltarea pe cai naturale si morale; dar cel mai important ar fi sa nu ii cream perceptii false asupra realitatii, si sa o pastram intr-o zona etica.

 

M.C.: Se spune ca de cand devii antreprenor dormi ca un bebelus, adica te trezesti din 2 in 2 ore si plangi? Ai gasit o metoda de pastrare a echilibrului? Exista work/life balance dupa atatia ani in pozitii de management si mai ales dupa ce ai devenit antrerenor?

 

Razvan Dragoi: (am zambit aici) Nu, nu ma trezesc noaptea si nici nu plang. Dorm bustean, sunt mult prea obosit ca sa ma trezesc, datorita activitatilor zilnice (si am spus ‘datorita’, nu ‘din cauza’).

Aud des acest subiect de discutie. Am vazut si facilitatori care au programe pe aceasta tema – Work-Life Balance. Nu stiu daca poate cineva sa iti restabileasca echilibrul sau sa te ajute sa iti stabilesti prioritati sau sa iti ofere tool-urile necesare prin care sa iti gestionezi familia, pasiunile si un job sufocant sub forma de ‘to do’. Nu stiu.

Ce stiu sigur este ca acolo unde exista pasiune, echilibrul vine de la sine. In momentul in care iubesti ceea ce faci nu mai este nevoie de separare, echilibrul exista. Cand spun pasiune ma raportez in egala masura la familie, dar si la business; pasiune pentru ambele.

 

M.C.: 2016 se anunta un an cu multe provocari, ce recomanzi comunitatii Femei in Afaceri pentru a iesi invingatori la finalul anului?

 

Razvan Dragoi: Miscari blande. In sensul cel mai business al replicii. Este un an aparent puternic, cu tranzactii multe, se ruleaza bani frumosi in piata, dar am sa compar acest climat cu “iarna”.

Iarna sunt multe lucruri frumoase: abundenta, cadouri, bunatate, etc. Tot iarna avem parte, teoretic, de zapada. Cu zapada sub cauciucuri, este indicat sa nu bruschezi masina; o frana brusca sau un viraj fortat te poate duce foarte usor la derapaj. Chiar daca ai sisteme de siguranta, o miscare brusca poate duce in continuare la derapaj. Este indicat sa pastrezi o viteza in usoara accelerare, dar trebuie sa fii atent la posibilele obstacole din timp; sa anticipezi de departe, sa conduci preventiv.

Acelasi lucru il pot spune si despre perioada pe care o traversam. Este o perioada buna. Oportunitatile sunt in crestere, diverse piete raporteaza cresteri procentuale de doua cifre, dezvoltari, rata somajului in scadere brusca, o oarecare liniste la adapostul guvernului tehnocrat, samd. Eu am un ‘déjà vu’. Simtim ca ceva nu este natural, ca nu este o crestere sanatoasa sau anticipabila, dar ne bucuram si profitam de ea.

Cred cu tarie ca ar fi bine sa nu bruscam volanul, sa nu luam decizii radicale si sa executam miscari blande la nivel strategic.

 

www.thetrainers.ro

 

Interviu realizat de Mihai Chiratcu

Editor Femei in Afaceri

mihai.chiratcu@femei-in-afaceri.ro