Liviu Taloi, expertul, antreprenorul, omul

Liviu Taloi este cofondator al proiectului ECOMpedia.ro si Community Manager pentru GPeC (Gala Premiilor e-Commerce). Liviu are peste 15 ani de experienta in marketing online si peste 10 in e-commerce. A ocupat, printre altele, pozitia de PR Manager la eMAG, iar in 2005 a fondat o companie de consultatii web specializata in e-commerce si evaluare de site-uri, Web Audit.

Nume si prenume: Liviu Taloi
Functie: expertul, antreprenorul, omul
Tema intalnirii: Liviu Taloi, expertul, antreprenorul, omul
Data: 28-11-2016


Liviu participa, de asemenea, ca speaker la conferinte si seminarii, de obicei dedicate comertului electronic, scrie articole si face analize de piata. Competente: e-commerce, site audit, UX, CRO, Analytics, Online Marketing.A fost selectat de Cardinal Path sa fie trainer regional in programul Google Partner Academy pe Google Analytics.
In ultimii ani, Liviu Taloi a furnizat consultanta de specialitate pentru mai mult de 100 de magazine online romanesti in e-commerce, usability, analytics, optimizarea ratei de conversie si marketing online. Multe dintre aceste companii online sunt acum lideri ai pietei in nisa lor.

 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Salut Liviu, pe 20 octombrie ne-a facut placere sa te avem speaker in cadrul conferintei noastre internationale. As vrea sa incepem prin a te intreba cum te-ai simtit in cadrul comunitatii FIA si ce parere ti-a lasat evenimentul?

Liviu Taloi: 

Publicul difera de la o conferinta la alta, un public e mai tehnic altul e mai putin tehnic. Ce mi-a placut foarte mult la comunitatea Femei in Afaceri a fost o imbinare placuta intre cele doua aspecte, cel tehnic si cel uman, o deschidere la nou, intrebarile venite din sala, si mai ales caldura cu care am fost primit.

Nu eram obisnuit cu asemenea public, si imediat dupa 2-3 minute, m-am deschis si eu la fel de mult cum era deschis spre cunoastere publicul din sala. Am fost fericit ca am avut o mica interventie la aceasta conferinta si multumesc organizatorilor pentru oportunitate.

E un eveniment care are premiza de a deveni deschizator de drumuri, locul unde fiecare poate sa porneasca intr-o calatorie a antreprenoriatului.

 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Ai aproximativ 20 de ani experienta in domeniul online. Cand ai inceput tu destul de multe persoane vedeau Internetul ca un moft care va trece. Ce te-a facut sa alegi acest drum? Care a fost scanteia din spatele inceputului?

Liviu Taloi:

Nu am povestit multora povestea asta. Eram plecat din tara prin 1995-1997, si lucram in cercetare, ceva legat de programare cu retele neuronale folosind matematici complexe cum ar fi transformata Fourier in recunoasterea formelor.

Mi-am dat seama ca stiu multa matematica si ca nu pot sa fiu angajat sa fac ce vreau pentru ca nu stiu sa vand ceea ce stiu. Asa am deschis browserul, nu mai spun ce versiune era atunci si ce sistem de operare, si am inceput sa invat marketing, online, pe forumurile asociatilor de profil de atunci, si html folosind notpad si tutorialul de la W3C.

Din 1997 am ramas fidel acestui marketing online, si nu am gresit. Am prins atunci spargerea primei bule dot com, toate forumurile de specialitate erau in flacari discutand despre cum se vinde pe internet, si mi-a prins bine.


Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Esti
cofondator al proiectului ECOMpedia.ro si Community Manager pentru GPeC (Gala Premiilor e-Commerce), cum era comertul online cand ati inceput si ce schimbari ati reusit sa produceti?

Liviu Taloi:

ECOMpedia este un proiect relativ recent, are numai 4 ani de zile pe care i-a implinit in vara lui 2016. GpeC este organizat de bunul meu amic Andrei RADU si anul acesta a ajuns la a 11-a editie, deci un proiect pornit in 2006.

Mai devreme in acel an, si in 2005, exista Doing Business Online, creat tot de Andrei, loc in care eMAG al carui PR eram in acel moment a comunicat primul milion de euro. Asa a remarcat presa de atunci ca exista ceva numit comert virtual si ca se poate atinge o cifra cel putin interesanta.

Acel comunicat de presa, prezentat de mine cu un slide in powerpoint la Doing Business Online din mai 2006 a deschis apetitul multora cu privire la a vinde online. eMAG, comertul virtual, a fost atunci vazut pentru prima data ca o alternativa viabila la comertul traditional. Inainte de eMAG au mai fost cateva magazine care au deschis drumuri pe online, le vei putea gasi pe blogul meu personal, a fost RATE.ro, eMANIA.ro, sau chiar CYBERSHOP cred cel mai vechi magazin online de la noi.

GPeC a publicat anul trecut o istorie a comertului online unde a descris parte din atmosfera de atunci, unde exista loc de afaceri noi, se putea experimenta, era un entuziasm foarte mare in echipele ce porneau la drum si nu atat de multa planificare sau strategie cum exista in acest moment. Unii din ei au ramas si mai vand si acum, altii au parasit acest domeniu.


Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Ce urmeaza pe viitor referitor la actiunile pe care vi le propuneti la ECOMpedia.ro si cu GPeC?

Liviu Taloi:

ECOMpedia isi propune sa devina cel mai important mediu academic pe aceasta zona, sa invete antreprenorii mai tineri cum sa vanda online si cum sa se promoveze, sa faca marketing online.

GPeC va continua sa duca industria mai sus, multi au numit-o cea mai exigenta competitie, cea care forteaza uneori magazinele sa inoveze si sa ofere clientilor exact ceea ce trebuie.

Si ECOMpedia si GPeC sunt proiecte vii, ele se schimba asa cum piata o dicteaza. Personal as vrea sa pot face modificarile uneori mai repede, dar sunt de multe ori limitat de resursele pe care le am.

Ce am invatat insa in tot acest timp de cand fac marketing online, aproape 20 de ani, si in cei peste 15 ani de ecommerce, este ca nu pot sa evoluez fara sa ajut comunitatea sa creasca, si vreau sa stiu ca efortul educational nu se va opri la mine sau la echipa GPeC, el trebuie sa continue si dupa.


Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Ai
furnizat consultanta de specialitate pentru mai mult de 100 de magazine online romanesti, care sunt cele mai des intalnite provocari pe care le infrunta si ce recomanzi pentru o tranzitie mai usoara spre eficienta?

Liviu Taloi:

Personal nu mai consider nimic ca fiind o provocare majora, sunt chestiuni normale, sunt lectii ce se pot invata in timp. Dimpotriva din ce in ce mai multi antreprenori care ajung la mine la consultanta vin cu lectiile bine facute, cu o planificare, cu idei intersante si de cele mai multe ori verificate de piata.

Unde este acum o provocare mai mare este la intelegerea clientului online, la modul in care mesajul ajunge clar la utilizatorul unui site, si poate la un calcul mai corect al resurselor necesare atingerii unor obiective. Dar totul este realizabil oricat de imposibil ar parea. In Romania avem avantaje clare in lansarea unui site de ecommerce fata de o piata mai matura, cum ar fi una din vest.

Poate as spune ca trebuie sa fie atenti la relatia pe care o stabilesc cu tehnologia, cu cei care implementeaza tehnologia, adica programatorii, si cu agentiile de servicii din acest domeniu.

Cumva relationarea cu companiile din acest domeniu, fie ca sunt executantii unui magazin online, fie ca sunt agentiile de servicii, este deficitara, poate si pentru ca inca mai avem de educat piata, comerciantii online, programatorii si furnizorii de servicii, despre cum se vinde online, cat de repede se schimva clientul in acest mediu.

E relativ greu sa iti stabilesti obiective prea indepartate in acest sector. Ai nevoie de bugete sa fii rapid si sa te poti lansa repede dar bine, si uneori se ignora pregatirea echipelor pluridisciplinare care ori inavata pe parcurs ori se lasa pagubase in abordarea noului mediu.


Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Am o provocare pentru tine. Daca maine ai avea puterea sa faci 3 schimbari in online-ul romanesc, care ar fi acestea? O schimbare de discurs, mai mult profesionalism?

Liviu Taloi:

Grea intrebare. 3 schimbari...

As incuraja si mai multi antreprenori sa vanda online, sa isi faca un site oricat de simplu, oricat de ieftin, sa vanda servicii sau produse online. Cu cat mai multi cu atat mai bine pentru intreaga piata. Avem nevoie de mai multe conferinte precum FIA care incurajeaza actiunea.

As infiinta fonduri cu acces mai larg si mai facil, fonduri capabile sa riste mai mult, astfel incat cei mai tineri sa poata avea resurele necesare infiintarii unei companii online. Bugetele necesare aici sunt mai mici dar nu sunt neglijabile, si cred ca avem nevoie de HUB-uri care sa incurajeze investitiile in zona, sa ofere spatiu de experimentare pentru cei care au idei.

As continua mai mult sa educ, aici simt ca este cea mai mare contributie pe care eu personal pot sa o aduc. Avem o lipsa acuta de specialisti in marketing online, si in companiile mici, dar mai ales in cele mai mari, nu exista suficiente traininguri, nu exista acces direct la acestea putine decat in capitala, mult mai putin in provincie. Daca as avea fondurile necesare dezvoltarii ECOMpedia acolo unde vreau eu sa ajunga, daca as avea libertatea financiara pe care mi-o doresc, as face instant o caravana educationala in ecommerce si marketing digital si as face non stop cursuri intensive in provincie, nu aici, nu in Bucuresti.
 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Ce asteptari ai pentru 2017 in online si cum sa ne pregatim pentru a nu fi luati prin surprindere? Ce planuri aveti voi prin ECOMpedia.ro?

Liviu Taloi:

Pentru a nu fi luati prin surprindere in 2017 am putea sa incepem sa vindem in afara tarii, sa globalizam putin afacerea macar in tarile de langa noi. In acest fel, cand comerciantii online din liga mare vor apare in Romania, nu vom fi complet nepregatiti.

Planurile ECOMpedia sunt acelasi de vreo 2 ani de zile incoace, sa pot lansa versiunea 2.0 a site-ului care inseamna si gamificare, sa pot pune cursuri online, sa ajut cel putin 10.000 de magazine online sa vanda. Inca lucrez sa termin acest vis, inca am sperante ca il pot face in pofida limitarilor personale si a echipei extrem de mici din spatele acestui portal educational.

Sper sa am in continuare ajutorul comunitatii, fara ea nu m-as descurca nici la nivelul de acum, insa gradul lor de implicare este prea mic raportat la ce s-ar putea face. Multi se gandesc desigur la succesl pesonal in online, putini stiu ca succesul lor depinde de fapt de succesul concurentei lor in acest mediu.

ECOMpedia isi propune sa creasca masura in care comunitatea stie sa dea inapoi ce a invatat, sper sa pot ajunge sa vad asta in back-endul acestui site, ziua in care membri comunitatii se vor ajuta si mai mult intre ei.


Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Esti implicat in mai multe proiecte, mergi la conferinte, oferi din experienta ta si ai si proiecte personale in care esti implicat foarte puternic. Cum se impaca toate activitatile astea cu viata personala? Ai timp si pentru Liviu omul de familie sau Liviu persoana cu hobby-uri si pasiuni?

Liviu Taloi:

Am timp pentru toate mai ales pentru ca stiu sa dau. Ma ghidez din 2013-2014 dupa un principiu foarte pragmatic, ceea ce dai aia primesti. La mine functioneaza in acest fel. Dau timp celorlalti primesc timp pentru mine. Sunt activ online, dar am timp.

Ziua in general o aloc clientilor si proiectelor din online, cum ar fi ECOMpedia. Seara o aloc colegilor din alte comunitati, cum ar fi comunitatea Slefuitorilor de Diamante, si acolo imi reincarc bateriile, contribuind la un altfel de business, mai etic, mai personal, mai drag mie. Weekend-urile le aloc familiei, nu fac nimic legat de business decat daca sunt plecat la o conferinta in provincie. 

Cultiv la mine o dragoste neconditionata, am un oarece dezavantaj nativ fata de o femeie care a trecut prin experienta nasterii, dar iubesc toti colegii de breasla, toti colegii din comunitatile unde activez. Imi dezvolt ecuanimitatea, nu judec si nu iau partea nimanui, consider ca sunt responsabil 100% de ceea ce mi se intampla, si bun si mai putin bun, incerc sa-i incurajez pe cei cu care vin in contact sa vada si celalalt capat la pixului, intotdeauna exista cel putin doua pareri, iar eu ofer celor ce vor sa afle o alternativa, un alt mod de gandire, mai relaxat, mai empatic daca vrei.

In aceasta etapa a vietii pot sa daruiesc mai mult decat am primit si ma simt bine facand asta.


Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Dupa experienta de la conferinta, acum ca ai cunoscut comunitatea FIA, ce recomanzi membrelor comunitatii pentru o prezenta mai buna in online?

Liviu Taloi:

Sa aibe curaj si sa intre in business-ul online! Sa invete meserie de oriunde se poate, sa fure meserie, sa se angajeze si sa afle ce se intampla in acest mediu, dar sa isi respecte cuvantul dat, sa fie un comportament etic! Sa nu astepte perfectiunea si sa lanseze business-ul chiar daca nu este perfect! Sa investeasca permanent in educatie, in educatia lor, si a echipei lor! Sa isi respecte concurenta, sa o incurajeze chiar! Si sa nu uite ca trebuie sa faca lumea mai buna! Succes!

Interviu realizat de Mihai Chiratcu
Editor Femei in Afaceri 

Credit photo: Daniela Oancea