Irina Alexandru – Vectorul schimbarii in design-ul de produs romanesc
Nume si prenume: Irina Alexandru
Compania: Vector Watch
Data: 07-12-2016

 

Cu peste opt ani de experienta in design de produs si antreprenoriat, Irina Alexandru este co-fondator Vector Watch, ceasul inteligent cu o autonomie a bateriei de 30 de zile. A lansat prima companie la 23 de ani, implementand de atunci zeci de proiecte de design de produs pentru jucatori importanti din industrii diverse din intreaga lume. In 2014, Irina s-a alaturat echipei fondatoare Vector Watch, gestionand procesul de design, fabricare si listare in piete noi. In prezent, Irina se ocupa de mentinerea relatiei de lucru intre echipele de dezvoltare, design si marketing de pe trei continente: Europa, Statele Unite si Asia.
 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Buna Irina, au trecut mai bine de 8 ani de la startul aventurii tale in atreprenoriat. A fost un drum plin de succese si bariere spulberate. Care a fost imboldul din spatele acelei decizii acum 8 ani?

Irina Alexandru:

Cred ca am devenit antreprenor dintr-o necesitate dar si putin din teribilism. Cand am absolvit sectia de design de produs a Facultatii de Arhitectura, Ion Mincu, o specializare exotica chiar si astazi, mi-am dat seama ca nu existau oportunitati de angajare in Romania. Nu voiam insa sa plec din tara, si cum asta imi doream sa fac, am luat-o ca pe o provocare: sa demonstrez tuturor, si mai ales mie insami, ca putem face design de produs in Romania.

Primul pas a fost sa fiu freelancer si sa lucrez pt clienti din straintate. A fost o perioada foarte frumoasa, am contribuit la nasterea a zeci de produse fizice insa simteam ca nu pot evolua. Asa ca evolutia fireasca era sa cresc echipa si sa luam mai multe proiecte pe piata locala. Am inceput acest business cu mare entuziasm, aveam sentimentul si naivitatea ca pot muta muntii din loc.
 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Dupa toate provocarile depasite, ai schimba ceva de-a lungul acestui drum?

Irina Alexandru:

Din momentul in care am decis sa imi extind activitatea in Romania, au urmat doi ani critici pentru mine. Cumva lucrurile nu reuseau sa se aseze, proiectele nu se concretizau si desi cunosteam foarte multi oameni cu idei, lucrurile nu mergeau in directia pe care mi-o doream.

Atunci am avut un AHA moment, si mi-am dat seama ca de fapt, ceea ce ma motiveaza pe mine nu este sa construiesc un business per se de una singura, ci sa lucrez la un produs si o tehnologie majora, care sa influenteze in bine viata oamenilor. Din momentul in care am constentizat aceste lucruri si le-am asternut pe hartie, au trecut doar cateva luni pana ca ele sa fie indeplinite. Si fara sa fi trecut prin toate aceste experiente nu cred ca as fi ajuns aici, asa ca nu as schimba nimic din acest drum.
 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Din 2014 energia, inspiratia si entuziasmul tau inseamna Vector Watch. Este o initiativa indrazneata si „reaching for the stars”.  Cum a inceput povestea Vector?

Irina Alexandru:

Ideea Vector Watch a prins contur în 2013, când Andrei Pitiș (Fondator & CTO Vector Watch) și-a dat seama că accesul atât de facil la informație va avea și un revers al medaliei și că oamenii vor începe să respingă tehnologia, pentru că se vor simți asaltați de informație inutilă. Așa că și-a dorit să preîntâmpine această problemă, iar soluția a venit sub forma unui smart watch. De ce un smart watch? Pentru că poti vedea toate notificările în timp real de la telefon, direct pe mână: apeluri, sms-uri, mesaje de Facebook, WhatsApp sau orice alte informații care apar pe telefon. Accesarea acestora dintr-o singură privire te scapă de ticul bolnăvicios de a-ți verifica telefonul din 5 în 5 minute. Și nici nu mai ești în pericol de a rata ceva cu adevărat important când ești la cumpărături și ai telefonul în geantă, de exemplu.

Pentru a face un produs fizic era nevoie de o echipă multidisciplinară, așa că Andrei, care era deja specialist în software, ne-a cooptat pe mine, designer de produs de profesie, și pe Dan Tudose, specialist hardware, pentru a lucra la această idee. Produsul a cunoscut mai multe fețe, iar venirea în cadrul echipei Vector a unor colaboratori cu experiență în industria ceasurilor (Joe Santana, fost CEO Timex sau Steve Jarvis, fost Creative Director pentru Nike FuelBand) a fost un plus, cu siguranță. Dezvoltarea a fost extrem de rapidă.
 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Bill Gross de la Idealab a identificat cele mai importante elemente pentru ca un start-up sa fie de succes si pe primul loc s-a dovedit a fi momentul inceperii afacerii si nu finantarea sau modelul de business. Pentru Vector ce a contat cel mai mult in drumul spre succes?

Irina Alexandru:

Este nevoie de o echipa completa ca sa reusesti si asta am invatat noi la Vector. Andrei ne-a ales tocmai pentru ca ne completam intre noi; chiar daca toti aveam un mindset de antreprenori, eram specializati in domenii diferite care se completau si cu totii aveam si spiritul de inovator. Imediat dupa prima finantare s-au alaturat proiectului si ceilalti colegi care au format core-ul echipei. Toti au venit cu o mentalitate de inovatori, toti cred in proiect si ei sunt adevaratii eroi din spatele produsului.
 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: 2016 a stabilizat pozitia voastra pe piata. 2017 este anul continuarii cresterii pe orizontala, dezvoltarii de noi produse, atacare de noi piete si industrii?

Irina Alexandru:

Desi nu se vorbeste foarte mult despre acest lucru, Vector este de fapt o companie de tehnologie si a fost nevoie de un produs pentru a putea arata lumii ce se poate face cu acest sistem de operare low power dezvoltat de la zero si care permite o autonomie de 30 de zile a bateriei.

Ne propunem ca in 2017 Vector OS sa dea viata cat mai multor wearables in toata lumea. In comparatie cu sistemele de operare din piata care au fost dezvoltate initial pentru telefoane mobile, ulterior fiind scalate si tranferate pe ceasuri smart sau bratari de fitness, tehnologia Vector a fost din start construita pentru dispositive mici, portabile. De aceea credem ca este o alternativa foarte buna la solutiile actuale iar in 2017 ne vom concentra sa dezvoltam si sa inbunatatim aceasta tehnologie, pe baza feedback-ului primit de la utilizatorii nostril fideli.
 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Am o provocare pentru tine, imagineaza-ti ca de maine ai avea puterea sa schimbi 3 lucruri importante in antreprenoriatul romanesc. Care ar fi acelea? De trei ori inovatie sau vezi si alte locuri unde putem sa schimbam in bine?

Irina Alexandru:

Cred foarte mult in inovatie iar in ultimii ani in care am activat in tehnologie si am fost aproape de startup-urile tech din Romania am putut observa ca acesta este unul din lucrurile la care ne pricepem foarte bine. Avem minti stralucite si suntem capabili sa cream produse interdisciplinare competitive la scara internationala. De aceea as vrea ca antreprenorii romani sa isi schimbe mindset-ul de la o abordare locala la una internationala si sa depaseasca granitele tarii. Abia atunci cand vom putea gandi scalabil la nivel global, vom reusi intr-adevar sa aducem o schimbare locala. Iar pentru acest lucru, mai avem nevoie de o schimbare si la nivel de etica in afaceri, sa incepem sa gandim proiecte si parteneriate durabile, nu doar lovituri pe termen scurt.
 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Vector nu este doar un smartwatch, este un accesoriu elegant si stilat, este o bijuterie. Cum este femeia in afaceri pentru care ai gandit design-ul acestui ceas?

Irina Alexandru:

Femeia purtatoare de Vector Watch este o femeie completa. Indiferent de stilul vestimentar pe care il prefera, este o doamna care acorda atentie lucrurilor cu adevarat importante din viata ei. Pentru familie, prieteni si afacere, este intotdeauna persoana pe care ceilalti se pot baza pentru ca nu rateaza niciodata un apel sau un mesaj important. In acelasi timp insa, cu un simplu gest al incheieturii mainii, se detaseaza de toate informatiile irelevante cu care este bombardata zilnic. Cu ajutorul ceasului Vector, ea castiga timp pentru sine si pentru cei dragi, timp atat de pretios astazi.
 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: Coordonezi activitatea echipelor de pe trei continente, esti prezenta la toate evenimentele importante reprezentand brand-ul Vector si toate astea nu par sa te afecteze. E un mit corporatist echilibrul viata personala/munca sau ai gasit tu un secret pe care ni-l poti impartasi?

Irina Alexandru:

Marturisec ca in lumea startupurilor este foarte greu sa atingi echilibrul intre viata personala si munca. Cred ca primii doi ani de startup iti pot da atata adrenalina in sange incat ori cedezi, ori devii dependent. Pentru mine experienta Vector a fost ca un rollercoaster, in care ai tot timpul impresia ca te izbesti cu fruntea de pamant insa spre norocul nostru, am reusit intotdeauna sa ne redresam.

Personal am trecut prin multe momente de cumpana si stiu ca este complicat ca acestea sa nu isi lase amprenta si asupra vietii personale. Dupa 3 ani insa am invatat sa las problemele la usa si sa imi incarc bateriile acasa. Si am reusit asta pentru ca acum am sentimentul ca orice s-ar intampla in business, atata timp cat sunt sanatoasa si inconjurata de oameni care ma iubesc, totul va fi bine. E un echilibru pentru care sunt extrem de recunoscatoare si pe care cred ca l-am atins pentru ca am inteles ca nu este nevoie sa faci toate lucrurile perfect ca rezultatul sa iasa bine.
 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: In octombrie ne-a facut placere sa te avem speaker in cadrul conferintei internationale FIA. Cum a fost pentru tine experienta?

Irina Alexandru:

Sunt foarte bucuroasa ca am avut ocazia sa cunosc comunitatea Femei in Afaceri. Am simtit in primul rand o energie pozitiva extraordinara, am cunoscut multe femei de admirat, pasionate de ceea ce fac si determinate sa schimbe lucrurile in bine. Mi-a placut foarte mult si spiritul de solidaritate intre membrii comunitatii, pe care mi-ar placea sa il vad mult mai accentuat si in societate.
 

Mihai Chiratcu, Femei in Afaceri: As vrea sa incheiem cu o recomandare pentru membrele comunitatii, pentru a avea un 2017 mai inovativ, mai elegant, mai rafinat. Vector

Irina Alexandru:

Personal, mi-am propus ca orice proiect in care ma implic de acum inainte sa aibe si o componenta sociala prin care sa aduca o schimbare in bine comunitatii din care facem parte. Cu toate vrem sa avem o viata frumoasa si sa ne crestem copiii intr-o societate cu valori puternice. De aceea, as vrea sa lansez provocarea catre membrele comunitatii Femei in Afaceri ca in 2017 sa se dedice si unui obiectiv social, in orice domeniu cred ele ca pot aduce o schimbare. Unindu-ne eforturile vom putea aduce o schimbare reala. 


Interviu realizat de Mihai Chiratcu
Editor Femei in Afaceri