Articole
29-08-2012

V-ati aflat vreodata intr-un context in care ar fi trebuit sa fiti luata in serios, dar nu s-a intamplat asta? Se poate sa fi fost cazul unei seri de networking, de pilda, a unei sedinte (chiar o sedinta cu parintii!), a unei intalniri cu un grup de clienti, un interviu pentru o publicatie din domeniul dumneavoastra, un discurs la o conferinta. Ati inceput plina de verva, pentru ca la un moment dat sa observati priviri nepasatoare, gesturi plictisite, conversatii soptite in paralel. Aveti idee ce se intamplase?

Am fost martora unor situatii in care atat femei, cat si barbati, se pregatesc sa vorbeasca in fata unui grup - pentru a explica, demonstra, dezbate -, pentru a pierde in foarte scurt timp interesul publicului. De multe ori, vina a purtat-o continutul informativ. In alte cazuri, efectul s-a datorat tinutelor purtate de vorbitori. Mai bine spus, tinutelor pe care nu le purtau. Vestimentatiei le lipseau elementele de autoritate.

Hainele cu elemente de autoritate sunt acele piese vestimentare care transmit seriozitate si credibilitate, indica profesionalism si includ anumite detalii-cheie: gulere si revere, maneci, linia clara a unui sacou, o tesatura plina, culori neutre. Piesele cu autoritate va confera pentru inceput un contur clar si substanta, pentru ca apoi sa "dispara" in fundal, lasand audienta sa se concentreze pe discursul dumneavoastra, nu pe infatisare.

Nu este vorba despre a va imbraca obligatoriu intr-un taior excesiv de sobru, indiferent de situatie, ora din zi sau domeniu de activitate. Imbracamintea care transmite autoritate sugereaza, de fapt, insusiri ale purtatoarei - fermitate, atitudine corecta, forta interioara, empatie, echilibru, decenta – prin cateva atribute: tesatura plina, cu tinuta, si fara straluciri fastuoase; croieli simple cu linii drepte, usor de inteles; un tipar clar conturat; marimi potrivite si adecvate siluetei; paleta cromatica lipsita de stridente.

Pentru a le intelege mai bine, voi trece in revista cateva dintre elementele cu autoritate.


Gulerele si reverele
Deoarece acopera bustul si sunt asezate in apropierea gatului, camasile si bluzele cu guler tare si/sau ridicat (clasic barbatesc, portret, lavaliera/ funda, chinezesc etc.) sunt intre piesele vestimentare care comunica decenta. Bluzele si camasile cu decoltee modeste incadreaza fata si atrag atentia catre aceasta zona. Mesajul de autoritate vine atat din fermitatea gulerului in sine, dar si din aspectul androgin al celor mai multe astfel de revere.

Manecile
Cu cat o haina expune mai mult dintr-o zona a corpului, cu atat este mai putin profesionala. Acelasi principiu se aplica si in cazul manecilor. Chiar daca un biceps conturat sau un umar bronzat atrag respect la sala de sport sau complimente la o serata, aceste zone ale bratului feminin vor distrage momentan atentia celor cu care discutati. Daca aceste zone sunt acoperite (chiar si de o maneca scurta sau pana la cot), exista mai multe sanse ca interlocutorii sa va priveasca fata si nu incheieturile.

Sacoul
Sacourile au facut dintotdeauna parte din garderoba femeilor care doreau sa impuna respect. Primele sacouri au aparut in ultimii ani ai secolului al XIX-lea, fiind purtate la vremea respectiva de doamnele care participau la activitati filantropice, implicate in politica sau cele din institutiile de educatie. La fel ca si acum, sacourile inspirau respect. Fie ca lucrati intr-un domeniu cu un cod vestimentar conservator sau sunteti antreprenoare si va imbracati dupa bunul dumneavoastra plac, fie ca este parte dintr-un taior de calitate sau il purtati cu jeansi, garderoba de baza ar trebui sa includa un sacou feminin, cu o croiala clasica si o lungime medie. Il puteti imbraca atunci cand situatia v-o cere: o prezentare a serviciilor dumneavoastra, o sedinta, o cina semi-formala, o vizita la sediul unui potential client.

Tesaturi cu tinuta
Stofele din lana sau in amestecuri cu fibre artificiale, gabardina, catifeaua reiata, docul, inul sunt cateva dintre tesaturile folosite pentru imbracamintea de zi care dau contur clar siluetei dumneavoastra. Orice alt fel de tesatura – vaporoasa, semi-transparenta, stralucitoare, foarte moale sau fluida – va minimiza efectul unei infatisari profesionale.

Culori neutre
Bleumarinul, griul antracit, maroul ciocolatiu, visiniul, bejul nisipiu si bejul camel sunt intre nuantele care dau nastere unor reactii pozitive in randul audientei. Este adevarat ca, in comparatie cu altele, pot parea plictisitoare, terne, impersonale dar ele formeaza o paleta cromatica sigura pentru tinutele profesionale. Desigur, daca doriti sa aveti o prezenta memorabila, puteti imbraca un taior roz strident. Prezenta va fi memorabila intr-adevar, iar interlocutorii isi vor aduce aminte cu siguranta de taiorul purtat – dar nu si de discursul tinut in fata lor.



Irina Markovits, Style Consultant & Pesonal Shopper, a fondat "Image Matters" la sfarsitul anului 2004. De atunci, a consiliat peste 350 de clienti, carora li se adauga si clienti corporate importanti. Referintele sale profesionale includ certificarea de Consultant de Imagine primita din partea "Colour Me Beautiful" UK, cea mai prestigioasa scoala de consultanta de stil si imagine din Europa, instruirea in Fashion & Image Styling de catre Limperts Academy of Design din Marea Britanie, recunoasterea ca make-up artist din partea Mask Make-up School din Budapesta, precum si calitatea de membru asociat al Association of Image Consultants International (AICI) din Statele Unite.

www.stylediary.ro www.imagematters.ro

Articole din aceasi categorie