Articole
08-04-2016

Moneda reala a networkingului nu este lacomia, ci generozitatea. – Keith Ferrazzi

 

Nu te gandi ce poate face comunitatea pentru tine, ci gandeste-te ce poti face tu pentru comunitate. Cred ca asa ar suna celebrele vorbe ale lui J. F. Kennedy daca ar fi vorbit despre networking.

 

Ai decis sa devii independent, sa crezi in tine, ideile si instinctul tau si pornesti pe drumul antreprenoriatului. Sau poate doar ai un job nou in domeniul comercial si ai obiective de atins. Cum poti sa duci viziunea ta in fata a cat mai multi oameni, cum te poti face vizibil si, mai ales, unde gasesti oameni interesati de afacerea ta?

 

Una din cele mai bune metode de a ajunge la oameni si de a-ti impartasi ideile ar trebui sa fie evenimentele de networking. Ajungi in fata unui numar mai mare de oameni, din diferite domenii de activitate, de la freelanceri la CEO, de la angajati la antreprenori. Iar faptul ca sunt prezenti la acel eveniment inseamna de obicei ca sunt acolo pentru a asculta ideile altor oameni, de a impartasi experientele proprii si de a crea noi conexiuni. Primesti un mediu deschis si sigur, cu oameni experimentati si un set minim de reguli ce va asigura desfasurarea evenimentului in conditii bune, oferind fiecaruia sansa sa iasa in evidenta. Si de cele mai multe ori primesti raspunsuri la multe dintre intrebarile tale. Raspunsuri si solutii validate de altii inaintea ta.

 

Cea mai mare greseala pe care o fac insa tinerii antreprenori, si nu numai ei, la acest gen de eveniment este sa fie prea agresivi si sa incerce sa vanda oricui au ocazia. Nu e un concurs in care la sfarsit castiga cine a adunat mai multe carti de vizita. Ideal ar fi sa renuntam la acest tip de abordare, e de ajuns sa vorbim cu pasiune despre proiectele noastre si oamenii care sunt interesati si rezoneaza vor dori sa afle mai mult. Daca starnesti interes discutia va continua, daca nu, nu faci decat sa devii prea insistent si lumea te va evita pe viitor. Fii diferit si vei fi observat, ofera idei si informatii bune si cere sfaturi, nu vanzari. Pentru a primi ajutor e nevoie sa demonstrezi si ca ai ce oferi partenerilor si grupului.

 

Networking este despre crearea de parteneriate, impartasirea de idei si identificarea acelor oameni care au aceleasi interese ca si tine, nu despre a gasi clienti pentru serviciile si produsele tale. Daca ceea ce faci ajuta comunitatea si livrezi ceea ce ai promis, in timp, oamenii pe care ii cunosti acolo vor incepe sa aiba incredere in tine si pe baza acestei increderi se vor construi viitoare parteneriate. Nimic nu se intampla peste noapte, nu exista dragoste la prima vedere in networking, e un proces care are nevoie de timp. „Networking-ul inseamna marketing. Aplica principiile marketingul in privinta ta, in privinta unicitatii tale, in privinta a ceea ce sustii.” Christine Comaford-Lynch

 

Nici experientele mele personale nu au fost exemplare la inceput. Am facut toate greselile posibile. Mai mult chiar, la prima participare la un eveniment de networking am castigat un concurs de adunat carti de vizita. Si din acele 25 de contacte stiti cati mi-au devenit clienti? Niciunul, pentru ca nu stiam nimic despre ei si nici ei despre mine, iar un follow-up a fost imposibil de realizat. Am invatat repede sa nu mai fiu agresiv si sa aflu informatii despre ceilalti. Dupa alte cateva evenimente am inceput sa creez o retea de contacte doar pentru ca eram eu insumi. Imi prezentam ideile si pe mine, iar in timp comunitatea a inceput sa ma accepte si sa aiba incredere in mine. Am primit multe informatii si unelte pentru a creste si a incepe sa lucrez pe cont propriu de la comunitatile din care am facut parte de-a lungul timpului.

 

Din punct de vedere al echilibrului cantitate vs calitate, la inceput e nevoie sa mergem la un numar mai mare de evenimente de networking diferite, dar in timp e de preferat sa ne concentram pe calitatea pe care acestea o ofera. E nevoie de o utilizare eficienta a timpului, iar daca vom merge la toate evenimentele nu vom reusi sa iesim in evidenta la nici unul. E de preferat sa identificam acea comunitate care ni se potriveste si sa ne concentram pe construirea de relatii, sa devenim o parte importanta a acelei comunitati si sa aducem plus valoare. Una din recomandarile de astfel de eveniment sunt serile de networking organizate la Ingenius Hub, eveniment care pe langa networking isi propune sa ofere solutii concrete participantilor si sa creeze o comunitate. (https://www.facebook.com/IngeniusHub/)

 

Cand vine vorba de networking e de ajuns sa pastram doar cateva idei simple. Gaseste comunitatea in care te regasesti si unde poti sa cresti, evenimentul cu regulile care te fac sa te simti relaxat si, cel mai important, unde oamenii au in general aceeasi viziune ca si tine. Nu astepta beneficii materiale in primele luni de participare, daca vor aparea cu atat mai bine. Insa in momentul in care vei deveni un membru valoros al comunitatii sau cand in baza increderii castigate ideile tale vor starni interes, rezultatele vor aparea cu siguranta. Si cel mai important lucru dupa networking, follow-up!

 

Autor: Mihai Chiratcu

Editor Femei in Afaceri

mihai.chiratcu@femei-in-afaceri.ro

Articole din aceasi categorie