Articole
11-11-2016

Simbolul TM

Simbolul TM (trade mark) este in general utilizat alaturi de o marca neinregistrata, cu scopul de a informa ca termenul, sloganul, logo-ul sau alt indicator este revendicat, in viziunea titularului, ca o marca si semnaleaza intentia acestuia de a inregistra respectiva marca. Cu toate acestea, utilizarea simbolului TM nu garanteaza ca marca titularului va fi protejata in conformitate cu legislatia aplicabila marcilor inregistrate, insa poate oferi o protectie suplimentara fata de situatia in care nu ar fi utilizat deloc.

Nimeni nu este obligat sa foloseasca acest simbol alaturi de marca insa utilizarea acestuia poate ajuta pentru a demonstra care era intentia titularului si reaua-credinta a celor care nu tin cont de revendicarea termenului, sloganului sau a logo-ului respectiv.

 

Simbolul SM

Simbolul SM (service mark) este similar cu simbolul TM, in sensul ca este folosit tot in legatura cu o marca neinregistrata si pentru a informa publicul cu privire la intentia titularului de a inregistra respectiva marca. De asemenea, nici utilizarea simbolului SM nu garanteaza ca marca titularului va fi protejata in conformitate cu legislatia aplicabila marcilor inregistrate, dar ofera o protectie suplimentara fata de situatia in care nu ar fi utilizat deloc.

Diferenta intre cele doua este ca simbolul SM este folosit in legatura cu marci de servicii, spre exemplu in cazul serviciilor de telecomunicatii, bancare, juridice, etc.

 

Simbolul ® 

Simbolul ® (registered trademark) indica o marca inregistrata si este utilizat in multe tari sau regiuni pentru a informa publicul ca titularul marcii detine drepturi exclusive asupra sa. Astfel, pentru a putea fi utilizat acest simbol, marca trebuie inregistrata. Spre exemplu, in legislatia Statelor Unite ale Americii este prevazut in mod expres ca utilizarea simbolului ® poate fi realizata numai dupa ce inregistrarea marcii este acordata. Folosirea simbolului ® alaturi de o marca neinregistrata poate atrage raspunderea utilizatorului daca se demonstreaza reaua-credinta si intentia acestuia de a induce consumatorii in eroare. De asemenea, acesta poate intampina dificultati si in momentul in care va dori sa inregistreze marca.

 

Cum sunt utilizate aceste simboluri? 

Exista o anumita flexibilitate in legatura cu modul si locul in care pot fi utilizate simbolurile TM,  SM sau ®. In mod normal, acestea sunt plasate in coltul din dreapta sus sau in coltul din dreapta jos, dar pot fi plasate si la acelasi nivel cu marca sau logo-ul.

Desi nu exista o regula  cu privire la locul in care pot fi utilizate, aceste simboluri in general sunt plasate adiacent coltului din dreapta sus, cum este spre exemplu in cazul marcii COCA-COLA®.

Nu este necesar ca aceste simbolurisa apara decat in prima sau in cea mai importanta mentiune asupra marcii dintr-un document sau din alt mijloc prin care au fost aduse la cunostinta publicului: articole, reportaje, etc. De asemenea, utilizarea acestor simboluri nu este obligatorie, ci ramane la aprecierea titularului daca va alege sa le utilizeze sau nu.

 

Simbolurile © si

Simbolul drepturilor de autor © (liera C de tipar aflata intr-un cerc) este simbolul utilizat pentru a anunta existenta drepturilor de autor in alte materiale decat inregistrari audio (acestea fiind indicate cu simbolul ℗). Utilizarea simbolului este mentionata in legea drepturilor de autor a Statelor Unite ale Americii si la nivel international in Conventia Universala a Drepturilor de Autor („Universal Copyright Convention”). Simbolul este recunoscut la scara larga, dar in multe state nu mai este necesara folosirea acestuia. Spre exemplu, in Statele Unite a fost eliminata cerinta utilizarii acestui simbol din 1 martie 1989. Prezenta sau absenta acestuia este relevanta doar pentru lucrarile publicate anterior.

 Autor: Av. Raluca Comanescu                                                                        

Grecu & Asociatii
www.greculawyers.ro                                                      

Articole din aceasi categorie