Articole
08-08-2016

McGuireWoods Romania, in parteneriat cu Sfera Business, a lansat studiul Cum comunica strategic companiile din Romania? in cadrul unei dezbateri care a reunit profesionisti responsabili de comunicare strategica, afaceri publice si guvernamentale din companii de renume. Rezultatele studiului evidentiaza faptul ca 73% dintre companii, indiferent de marimea veniturilor, ar externaliza activitatea de comunicare strategica si pe cea de public affairs & government relations (PA&GR ) pentru a obtine expertiza consultantilor.

 

Managementul reputatiei

 

In Romania, managementul reputatiei, inteles drept notorietatea companiei, are o importanta majora. Totusi, veniturile obtinute determina nivelul de institutionalizare a functiilor de comunicare strategica, afaceri publice si guvernamentale. 89% dintre companiile care au venituri de peste 100 milioane euro au un departament de comunicare strategica, spre deosebire de 33% dintre companiile cu venituri de pana la 1 milion euro.

 

58% dintre companiile respondente spun ca au o strategie de comunicare formala, iar 16% spun ca au o astfel de strategie insa nu este una formalizata. La celalalt capat al spectrului de raspunsuri 19% dintre companii spun ca planuiesc sa isi defineasca o strategie de comunicare, dar 4% nu au si nici nu planifica definirea unei strategii in acest sens.

 

Rezultatele studiului arata si o legatura directa intre marimea companiei, veniturile ei si probabilitatea de avea o strategie de comunicare. Astfel, pe masura ce firmele cresc,  acestea acorda o importanta secundara comunicarii (33% dintre companiile cu venituri intre 1-10 milioane euro au o strategie de comunicare), dar odata ce ating pragul de 50 milioane euro, isi reiau focusul pe comunicare. In ceea ce priveste functia de PA&GR, 54% dintre companiile cu venituri intre 10 si peste 100 milioane euro au un departament dedicat acestor activitati si doar 30% dintre cele cu venituri sub 10 milioane euro.

 

„Studiul nostru, aflat acum la prima editie, isi propune sa identifice tendintele din comunicarea strategica, afacerile publice si relatiile guvernamentale care sunt relevante pentru mediul de business romanesc”, a declarat Elena Badea, Partner, Sfera Business. “Ne dorim sa punem la dispozitia profesionistilor din domeniu, dar si a executivilor de top, un set relevant de informatii care sa le faciliteze intelegerea modului in care companiile din diverse industrii din Romania evolueaza de la an la an in comunicarea strategica. Aceste informatii sunt utile si in construirea relatiei cu clientii si cu toate celelalte audiente relevante, intr-un mediu de afaceri din ce in ce mai mult centrat pe comunicare”, a adaugat Elena Badea.

 

Strategia de business

 

Pentru 74% dintre companii strategia de comunicare este parte integranta a strategiei de business. Numai o strategie de comunicare aliniata cu valorile si obiectivele strategice ale afacerii va genera, pe de o parte incredere si implicare in interior, iar pe de alta parte credibilitate si notorietate in exteriorul organizatiei.

 

Pentru 48% dintre companiile romanesti audienta principala in comunicarea externa sunt clientii. Urmeaza publicul in general cu 19%, comunitatea din care face parte compania cu 17%, jurnalistii cu 8% si autoritatile cu 4% din totalul de raspunsuri.

 

Studiul confirma si faptul ca firmele inteleg beneficiile aduse de profesionistii in comunicare si/sau afaceri publice si guvernamentale. Astfel, acestia sunt implicati in planificarea strategica in 45% dintre cazuri, iar in 32% dintre cazuri implicarea lor este partiala. De asemenea, in 45% dintre companiile respondente activitatea de comunicare strategica este separata de cea de Public Affairs & Government Relations.

 

„Ne-am propus sa masuram cateva aspecte cheie ce caracterizeaza functiile de comunicare strategica si pe cea corelata de Public Affairs & Government Relations pentru a aduce in prim plan modul in care companiile romanesti privesc aceste doua activitati. Credem ca este momentul ca toate companiile, de la cele aflate la inceput de drum, pana la cele medii si mari, sa includa comunicarea ca dimensiune strategica in cadrul viziunii si planului lor de business. Numai astfel vor putea fi competitive si vor putea raspunde cerintelor generatiilor viitoare de clienti si parteneri de afaceri – incepand cu cei din generatia Y”, a declarat Nadia Crisan, Senior Vice President si Managing Director McGuireWoods Consulting. 

Articole din aceasi categorie